Sony is op dreef met het aanvragen van patenten, vandaag duikt er namelijk nog een nieuw patent op die slechts enkele weken geleden is ingediend. Het gaat om een patent die op emulatie niveau extra opties en verbeteringen toevoegt aan een game, zonder de code van de game aan te raken. Denk hierbij aan het toevoegen van 4K, HDR en betere textures.

Het toevoegen hiervan kan gedaan worden wanneer de oorspronkelijke ontwikkelaar hogere resolutie textures beschikbaar stelt. Deze kunnen dan apart worden geladen vanuit een directory op de console. De emulator doet verder het werk en vervangt de textures in-game door de nieuwe textures die in een aangemaakte directory staan.

Sony’s patent lijkt erg veel op de backwards-compatible service van Microsoft. Zij optimaliseren oude Xbox-games ook voor de Xbox One X zonder al teveel tussenkomst van de originele ontwikkelaar. Zo ziet de originele Red Dead Redemption er op de Xbox One bijvoorbeeld beter uit dan menig uitgebrachte officiële remaster.

Wat Sony’s plannen zijn met het patent is nog afwachten, maar uiteraard hopen we op volledige emulatie op de PS5. Hoe dat er uit zal komen te zien en of het überhaupt toegepast gaat worden is afwachten en gissen, maar dit soort patenten zijn wel veelbelovend.

Each asset such as a texture called for by legacy software such as a legacy computer game software has a unique identifier associated with it. The unique identifier can be rendered by imposing a hash on the asset, and then the asset stored with its identifier in a data structure. An artist remasters the textures for presentation on a higher resolution display than envisioned in the original software, and stores them back in the data structure with their identifiers. The original software is then played on the higher resolution display, with asset (such as texture) calls being intercepted, identified, and the data structure entered to retrieve the remastered asset having a matching identifier. The remastered asset is then inserted on the fly into the game presentation.