Sony patenteert nieuwe emulatie technologie die 4K, HDR en betere textures aan games doet toevoegen

Sony is op dreef met het aanvragen van patenten, vandaag duikt er namelijk nog een nieuw patent op die slechts enkele weken geleden is ingediend. Het gaat om een patent die op emulatie niveau extra opties en verbeteringen toevoegt aan een game, zonder de code van de game aan te raken. Denk hierbij aan het toevoegen van 4K, HDR en betere textures.

Het toevoegen hiervan kan gedaan worden wanneer de oorspronkelijke ontwikkelaar hogere resolutie textures beschikbaar stelt. Deze kunnen dan apart worden geladen vanuit een directory op de console. De emulator doet verder het werk en vervangt de textures in-game door de nieuwe textures die in een aangemaakte directory staan.

Sony’s patent lijkt erg veel op de backwards-compatible service van Microsoft. Zij optimaliseren oude Xbox-games ook voor de Xbox One X zonder al teveel tussenkomst van de originele ontwikkelaar. Zo ziet de originele Red Dead Redemption er op de Xbox One bijvoorbeeld beter uit dan menig uitgebrachte officiële remaster.

Wat Sony’s plannen zijn met het patent is nog afwachten, maar uiteraard hopen we op volledige emulatie op de PS5. Hoe dat er uit zal komen te zien en of het überhaupt toegepast gaat worden is afwachten en gissen, maar dit soort patenten zijn wel veelbelovend.

Each asset such as a texture called for by legacy software such as a legacy computer game software has a unique identifier associated with it. The unique identifier can be rendered by imposing a hash on the asset, and then the asset stored with its identifier in a data structure. An artist remasters the textures for presentation on a higher resolution display than envisioned in the original software, and stores them back in the data structure with their identifiers. The original software is then played on the higher resolution display, with asset (such as texture) calls being intercepted, identified, and the data structure entered to retrieve the remastered asset having a matching identifier. The remastered asset is then inserted on the fly into the game presentation.

12 reacties

  1. Anoniem -   
    31.201.144.xxx's avatar

    Yessss hopelijk backwards compatibility

  2. Anoniem -   
    148.64.56.xxx's avatar

    Uhm… Wat is het verschil met dit? :

    https://www.psx-sense.nl/335048/patent-van-sony-wijst-mogelijk-op-plannen-voor-backwards-compatiblity-voor-de-playstation-5/

  3.    310 XP
    Frenchcorepower's avatar

    @148.64.56.xxx:
    Deze ging mogelijk over de playstation 1 mini

  4.    1229 XP
    nis156's avatar

    Hoop dat de PS5 backwards compatibility met zich mee brengt.

  5. Anoniem -   
    87.215.98.xxx's avatar

    @Frenchcorepower: Daar ging het over de mogelijkheden dat een developer bijv. nieuwe textures kon aanleveren voor oude games zonder de code te vervangen, door een soort tagging systeem, de ps1 mini is pure emulatie waarbij de emulator niet eens door Sony zelf ontwikkeld is.

  6. Anoniem -   
    82.74.254..xxx's avatar

    Heb pas nog de volledige editie van RDR1 gekocht €18 voor op mijn XboxOneX.

    Afwachten wat Sony hiermee gaat doen, hoop op iets moois 🙂

  7.    5864 XP
    7th-son's avatar

    “Het toevoegen hiervan kan gedaan worden wanneer de oorspronkelijke ontwikkelaar hogere resolutie textures beschikbaar stelt.”

    “Zij optimaliseren oude Xbox-games ook voor de Xbox One X zonder al teveel tussenkomst van de originele ontwikkelaar.”

    Als ik het zo lees is er wel degelijk een verschil tussen die van Sony en van Microsoft. Sony heeft hogere resolutie textures nodig, en Microsoft niet. Tenzij dat onder “zonder al teveel tussenkomst van de originele ontwikkelaar” valt

  8.    26 XP
    Nero639's avatar

    Waarvoor dient PS Now dan als dit op de markt komt? Tenzij dit een nieuwe toevoeging zal zijn aan de PS Now service door middel van vanuit de cloud de emulatie te optimaliseren (4K, HDR en betere textures), als dit al mogelijk is.

  9.    355 XP
    tielo's avatar

    Tijdens de ontwikkeling van games worden er vaak hogere resolutie textures gebruikt. Voor PC werden die textures vaak toegevoegd maar voor de consoles werd een gedowngrade versie gebruikt.
    Die hoge(re) resolutie textures zijn dus aanwezig en Sony heeft een patent waardoor ze eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in de game. Uiteraard is de hoop er dat die games een tweede leven krijgen op de nieuwe console.

  10.    4756 XP
    tyger1's avatar

    Is er al een jaartal van release op internet van de ps5 of blijft het 2022 ?
    Als je nu een patent aanvraagt kan ps5 in 2019 nog releasen ?

  11. Anoniem -   
    82.74.254..xxx's avatar

    @tielo: Ps4 games die op de ps5 er veel beter uitzien.

  12.    355 XP
    tielo's avatar

    @tyger1: De goedkeuring van een patent kan jaren duren (hoeft niet per se). Deze service kan achteraf ingevoerd worden of men kan er mee aan de gang gaan als ze zeker van hun zaak zijn, hoe dan ook is het idee geborgd.