Review: Chimparty – Gezelschapsspellen heb je in allerlei soorten en maten, zo ook voor de PlayStation 4. Met de introductie van het PlayLink label zijn er al verschillende games uitgebracht die het beste tot hun recht komen als je met meer spelers samenspeelt. Nu we in het late najaar van 2018 zitten, zijn er weer nieuwe games uitgebracht onder de genoemde vlag en één van de nieuwe gezelschapsspellen is het geinige Chimparty. Een hoop gekke apen bij elkaar moeten op een speelbord zo snel mogelijk bij het einde komen, maar dat is moeilijker dan het lijkt. Waarom? Dat vertellen we je in deze review.

Mario Party met apen

De games die tot op heden onder het PlayLink label zijn verschenen, blinken niet direct uit in originaliteit. De games gebruiken veelal concepten die tot in den treuren zijn uitgemolken, maar met een goed jasje en volop variatie in de gameplay kan het best vermakelijk zijn. Zo hebben we verschillende games voorbij zien komen waar we ons goed mee hebben vermaakt, zoals Frantics en SingStar Celebration. Chimparty wekt diezelfde indruk als je het voor de eerste keer opstart en een paar mini-games speelt, maar al snel begint dan helaas door te sijpelen dat we hier te maken hebben met een wat gemakkelijke Mario Party kloon.

Het concept is namelijk min of meer hetzelfde. Je krijgt een speelbord voor je kiezen en om daar stappen op te kunnen zetten is het zaak om zo goed mogelijk te scoren in de mini-games. Afhankelijk van je resultaat mag je één of meerdere stappen vooruit doen en degene die als eerste bij het eindpunt aankomt, die wint. Om het wat spannender te maken mag de speler die achteraan staat na elke mini-game een dobbelsteen rollen. Het resultaat daarvan kan er voor zorgen dat je stappen vooruit mag zetten, maar ook kan het andere effecten teweegbrengen, zoals een spook die iedereen een stap achteruit dwingt.

Zo hier en daar tref je op het bord ook nog wat voordeel posities aan, waardoor je ineens een aantal stappen extra mag zetten. Maar die posities zullen daarna wel wisselen in een nadeel, waardoor de volgende speler die er op terecht komt weer een aantal posities teruggaat. Hierdoor is het vrijwel altijd tot laat in het spel onduidelijk wie er gaat winnen, want degene die aan kop ligt kan zomaar ineens door pech achteraan eindigen na één ronde. Dat zorgt voor het onvoorspelbare van Chimparty en dat is één van de leukste elementen, want je kunt niet echt ‘goed’ zijn in het algehele spel. De enige manier die je hebt om invloed uit te oefenen op een potentiële overwinning, zijn je skills in de mini-games.

Schiet met apen

De game biedt een brede variatie van mini-games, waardoor je niet te vaak dezelfde te spelen krijgt. Die mini-games zijn op zichzelf echter niet heel bijzonder, want het draait veelal om de aap lanceren richting het doel of hem over de map heen en weer bewegen. Dit alles bestuur je met je mobiele telefoon waarbij je de grote ronde knop die op het scherm getoond wordt moet indrukken voor een actie. Dit kan tappen zijn om kleine sprongen te maken, maar ook langdurig inhouden om een meter vol te laten lopen die je snelheid bepaalt. De gameplay is dus zeer simplistisch, want hier komt het voornamelijk op neer.

Doordat de besturing dermate beperkt is, voelt de manier van spelen erg repetitief aan. De verschillende mini-games hebben allemaal een eigen doel en dat zorgt voor de variatie. Toch is de besturing nauwelijks verschillend van elkaar en het draait allemaal om timing en vooral veel geluk hebben. De gameplay is zodoende weinig bijzonder en de besturing zal je – omdat die zo beperkt is – op een gegeven moment ook tegen gaan staan. Zo zul je in verschillende games de knop ingedrukt moeten houden om vaart te maken waarbij je vooruit gaat als je de knop loslaat. Je moet van te voren echter een richting bepalen en dat gaat op basis van een richtingmeter die automatisch beweegt. Die gaat echter te traag en regelmatig druk je te vroeg of te laat op de knop op je telefoon, waardoor je kans al verkeken is.

Normaliter is een dergelijke besturing geen probleem, omdat je met een controller zowel de richting als de snelheid tegelijk kunt bepalen. In Chimparty gaat dat door het gebruik van een mobiele telefoon achter elkaar en dat kost te veel tijd. Hierdoor ontstaat in veel mini-games al snel de situatie dat spelers gewoon als een idioot op hun scherm gaan zitten rammen, omdat precies richten teveel tijd kost. Doe je dat alsnog, dan is het in het gros van de mini-games onnodig omdat een tegenstander je onderweg blokkeert en je dus geen klap verder komt. Verder zijn verschillende mini-games teveel op geluk gebaseerd, want in sommige gevallen beweegt het level mee en dat zorgt ervoor dat een goed geplaatst schot – in bijvoorbeeld volleybal – uiteindelijk niet komt waar je wilt en je dus onnodig punten weggeeft.

Dat je rivaliteit nodig hebt in dit soort games is logisch en vanzelfsprekend, maar we hebben in diverse mini-games gezien dat jouw bijdrage – willekeurig of met een doel voor ogen – weinig uitmaakt, omdat er te veel gebeurt waardoor vooral geluk de bepalende factor is. Nu geldt dat niet voor elke mini-game, maar zeer geregeld voert dat geluk hebben de boventoon en dat is soms leuk maar vaker frustrerend, want als je nauwelijks echt goede controle kan uitoefenen… waarom dan meedoen? Wat ook niet helpt is dat de manier van spelen al snel ontaard in totale chaos waardoor je het overzicht snel kwijtraakt. Dat werkt de ‘ik doe maar wat’ manier van spelen nog meer in de hand en dat lijkt ons niet de bedoeling.

Leuk voor even

Is Chimparty daarmee een waardeloze of slechte game? Nee, hoor. Je kunt er best wat plezier uithalen, met name als je alleen maar tegen mensen speelt. Je kunt ook samen met de AI spelen, maar die is zowel briljant als ontzettend dom tegelijkertijd dus dat gaat snel storen. Dus doe jezelf een lol en trommel vrienden op als je Chimparty wilt spelen. Overigens kan je naast een traditioneel (bord)spel nog kiezen voor een willekeurige reeks mini-games of zelf een selectie maken van de mini-games die je wilt spelen. Een geinige extra, maar dat doet de levensduur niet direct heel veel langer maken.

Het is duidelijk waar Chimparty z'n inspiratie vandaan heeft gehaald en het concept werkt in deze context op zich prima. Met name omdat het stappen zetten op het bord totaal onvoorspelbaar is. Hierdoor kan het tot het einde van de game spannend blijven wie er wint, met eventueel verrassende winnaars tot gevolg. De mini-games zijn geinig, maar de besturing voelt te beperkt aan waardoor je in veel van deze spelletjes maar gewoon willekeurig wat op de knop die op het scherm van je telefoon getoond wordt gaat drukken. Dit omdat het te onoverzichtelijk kan zijn, omdat de actie verrichten te lang duurt of omdat het allemaal heel erg van geluk afhangt. Dat geldt niet voor elke mini-game, want in sommige spelen je skills wel degelijk een rol, maar de geluksfactor overheerst te veel in de resterende spelletjes.

• Sommige mini-games zijn wel leuk
  • Geinig sfeertje
  • Bordspel tot laatste moment spannend