DLC Special: Marvel’s Spider-Man – Turf Wars – Kort na de release van de eerste uitbreiding voor Marvel’s Spider-Man, treffen we zo richting eind november alweer de tweede uitbreiding aan, namelijk Turf Wars. Deze uitbreiding gaat verder op de cliffhanger van de vorige uitbreiding, dus mocht je The Heist nog niet gespeeld hebben, dan kan het zijn dat je in deze special mogelijk spoilers treft. Doordat het verhaal direct verder gaat op het punt waar het gebleven was, is het ook verstandig om eerst The Heist te spelen voordat je aan Turf Wars begint.

Op jacht naar Hammerhead

Waar Felicia Hardy als Black Cat centraal stond in de eerste uitbreiding, focust deze uitbreiding zich vooral op Hammerhead. De schurk die Felicia nodig had voor haar ultieme roof, heeft op het einde op bizarre wijze wraak genomen. Verder blijkt de maffia familie waar Hammerhead mee samenwerkte, ook een doorn in het oog te zijn geworden. Dat is hetgeen waar het verhaal van deze uitbreiding zich voornamelijk op doet focussen.

Hammerhead kent absoluut geen grenzen en zet de gehele stad op zijn kop, om maar gebied te winnen. Vandaar dat de uitbreiding ook Turf Wars heet. Heel boeiend is dit tweede deel qua verhaal eigenlijk niet, maar het werkt uiteindelijk wel richting een mogelijk spectaculaire finale. We hebben zodoende de meeste hoop op Silver Lining, wat de laatste uitbreiding zal zijn. Tot zover lijken de twee uitbreidingen vooral een soort van opbouw te zijn geweest richting een potentieel interessante ontknoping, want heel indrukwekkend is het allemaal nog niet geweest.

Wel aardig, maar niet speciaal

Qua verhaal, schurken en achtergrondinformatie is de Season Pass een leuk extraatje voor de game. Maar we krijgen wel de indruk dat er niet al te veel aandacht geschonken is aan de variatie in de gameplay en het interessant maken daarvan. De uitbreidingen speel je puur omdat je in de game al eens geprikkeld werd omtrent Black Cat en prikkels moet je niet negeren. Je wilt bovendien weten hoe het allemaal afloopt, maar voor de gameplay hoef je het echter niet speciaal te doen.

In deze uitbreiding introduceert Insomniac Games wel wat nieuwe wapens en een jet-pack bij vijanden, maar echt heel warm worden we er niet van. Dit omdat er vooral geteerd wordt op de al bestaande elementen die als een soort slappe soep bij elkaar zijn gegooid om het verhaal van The City That Never Sleeps te vertellen. De constante stroom aan vijanden begint nu echt als opvulling aan te voelen voor het verhaal, die in kleine hapbare stukjes aan de speler wordt gevoed. Of dat de juiste keuze is valt te betwijfelen, want met iets meer aandacht één uitbreiding uitbrengen had mogelijk voor een fijnere en betere ervaring gezorgd.

Elke uitbreiding is tot zover een opeenstapeling van elementen die je al kent, meer misdaden om aan te vechten, meer objecten om te verzamelen en ga zo maar door. Sterker nog, deze tweede uitbreiding voegt Hammerhead Fronts toe die je moet verslaan, maar dit is op precies dezelfde locaties als de Demon Hideouts. Dat is wat ons betreft nogal gemakzuchtig en ook dit geeft weer aan dat we hier vooral met een verplicht nummertje te maken hebben in plaats van een uitbreiding vol met passie die het niveau van de game evenaart of zelfs doet verleggen.

Conclusie

Er zitten een aantal leuke verrassingen in qua verhaal en gelukkig is dit minder voorspelbaar dan de gameplay, maar alsnog is het niet heel erg indrukwekkend. Turf Wars is gewoon niet zo’n hele interessant uitbreiding, omdat het erg lijkt op alles wat je al kent. Dat ook de hideouts van de Demons opnieuw gebruikt worden, maar nu als fronts voor Hammerhead, is wat goedkoop en gemakkelijk. Gelukkig weet de uitbreiding ons richting het einde wel weer te prikkelen voor het slotstuk, mede dankzij de veel minder voorspelbare cliffhanger. In het vorige deel was het vervolg wel te raden, maar dat is deze keer wel anders…