Review: Farming Simulator 19 – Giants Software is een bekende op het gebied van het nabootsen van het boerenleven. Al enkele jaren zijn zij verantwoordelijk voor de Farming Simulator franchise en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Andere ontwikkelaars en uitgevers zagen hier ook wel brood in en tegenwoordig is het een genre waarin met enige regelmaat een nieuw deel verschijnt. Na het erg matige Real Farm eind vorig jaar en prima Pure Farming eerder dit jaar, is het nu aan Farming Simulator 19 om ons een nieuwe boerenervaring voor te schotelen.

Meer van hetzelfde

Farming Simulator 19 schotelt in de basis vooral meer van hetzelfde voor. Je kunt wederom kiezen om een boerenbedrijf op te bouwen. Dit met weinig, gemiddeld of veel middelen, wat afhankelijk is van hoeveel ervaring je in deze games hebt. Als je nieuwkomer bent, dan valt aan te raden dat je met veel middelen begint, want anders ben je binnen de kortste keren failliet. Overigens krijg je bij aanvang wel even een korte tutorial die je de basis van de gameplay uitlegt, zodat je als nieuwkomer niet in het diepe wordt gegooid. Toch is de tutorial in de Carrière modus van de game wat aan de beperkte kant, waardoor je veel zelf moet uitvogelen.

Maar om te voorkomen dat spelers echt verdwalen, biedt Farming Simulator 19 nog een aparte tutorial modus die veel uitgebreider in elkaar steekt. Hierin krijg je als het ware lessen in hoe je bepaalde zaken dient uit te voeren, zodat je dat met verve kunt toepassen als je een eigen boerenbedrijf op wilt gaan bouwen. Deze aparte tutorials zijn erg prettig, omdat ze kort en erg duidelijk zijn. Wat het tempo overigens niet bevorderd is dat de game lange laadtijden kent als een (andere) tutorial ingeladen wordt of als je een (nieuwe) savegame start. Ben je in de carrière modus bezig, dan zul je die laadtijd slechts één keer krijgen, dus daar valt wel mee te leven.

Buiten de twee genoemde modi kent Farming Simulator 19 ook weer een multiplayer, waarin je met andere boeren het bedrijf kunt bestieren. Kortom, het bevat alle belangrijke ingrediënten om je langdurig mee te vermaken, precies zoals je van een nieuw deel verwacht. De game is ook rijkelijk gevuld met content, want je treft een bijzonder uitgebreide variatie van voertuigen, apparaten, gewassen en meer aan. In aanvulling daarop kun je ook dieren houden en tevens is het mogelijk om gebruik te maken van treinen, vrachtauto’s en diverse andere middelen om je boerenbedrijf optimaal te laten functioneren. Maar dan alsnog, het is vooral meer van hetzelfde.

Twee grote maps

Wat Farming Simulator 19 qua levensduur flink doet oprekken, is naast de haast oneindige gameplay ook de aanwezigheid van twee maps (drie als je de remaster van het vorige deel meetelt). De twee maps die de game voorschotelt zijn van een behoorlijke grootte en van de ene naar de andere kant rijden met een voertuig dat een beetje snel gaat, neemt rustig een paar minuten in beslag. Op deze maps tref je mooie achtergronden waar tegen de simulator zich afspeelt, volop velden om gewassen op te verbouwen, diverse werkgerelateerde locaties en ga zo maar door. Het voelt allemaal erg compleet aan en ook mag gezegd worden dat het qua (grafische) details vrij mooi is aangekleed. Het mag dan niet druk zijn qua verkeer op deze maps, alsnog valt enigszins te zien dat er geleefd wordt.

Daar waar sommige details erg mooi zijn, stelt de game op andere vlakken weer ietwat teleur. Zo zijn de details die naar voren komen bij het werken op het land wat simplistisch van aard. Het is allemaal niet slecht, maar het oogt wel een beetje statisch en dat levert een wat vertekend beeld op tegenover de rest. Ook de physics kunnen bij momenten wat rare kuren vertonen, met name als je ergens tegenaan rijdt, maar ook dat zal niemand echt als storend ervaren. Het komt namelijk niet heel veel voor. In dat perspectief zijn er alsnog wel zaken die verbeterd kunnen worden, maar dat neemt niet weg dat de basis van deze game erg solide is en dat er weer genoeg te doen valt. Ook de technische issues zijn in vergelijking met het vorige deel afgenomen, dus dat komt de speelbaarheid ten goede.

Geklungel met de camera

Wat ook dit deel weer kenmerkt is dat je veel vrijheid krijgt in het runnen van je eigen boerenbedrijf. Je kunt zelf bepalen welke gewassen je gaat verbouwen, of je wel of geen dieren neemt. Of misschien leg je de focus wel op freelancen voor anderen in plaats van voor jezelf aan de slag te gaan. Het kan allemaal en dat hadden we natuurlijk niet anders verwacht. Maar waar de game je qua gameplay zoveel vrijheid geeft, geeft de camera je dat niet. Je kunt kiezen uit twee camerastandpunten en dat is first- en third-person. Die laatste zul je het meeste gebruiken om overzicht te houden, maar doordat sommige voertuigen nogal aan de grote kant zijn, valt de overzichtelijkheid weg. Dat er niet wat meer camera opties zijn is vreemd, want als iets belangrijk is in een game als deze, dan is dat het overzicht wel.

Farming Simulator 19 is vooral heel veel meer van hetzelfde. Voor liefhebbers van de franchise komt de game met verschillende kleine vernieuwingen en natuurlijk een groter wagenpark dan ooit te voren. Toch is de gameplay nauwelijks anders dan je van de franchise gewend bent. Iets meer vernieuwing had dus wel gemogen, maar Giants Software speelt overduidelijk erg op safe, omdat het nu eenmaal werkt en verkoopt. Ondanks die punten van kritiek - en de camera die te beperkt is - is Farming Simulator 19 een prima nieuw deel. Het doet vooral wat je ervan verwacht en dankzij de aanwezigheid van goede tutorials is de game voor zowel nieuwkomers als oudgedienden prima. De gameplay is en blijft repetitief, maar daarbinnen tref je genoeg variatie aan in voertuigen, middelen en landbouwwerkzaamheden. Ook de twee verschillende maps zijn netjes vormgegeven, dus boeren in spe kunnen hier weer een lange tijd mee vooruit.

• Enorm veel voertuigen en toebehoren
  • Dieren houden is leuk
  • Duidelijke tutorials