Gespeeld: Resident Evil 2 Remake – Capcom is een uitgever met een ontzettend rijke geschiedenis en een immense bibliotheek. Eén van hun bekendste series is natuurlijk Resident Evil, dat door de jaren heen behoorlijk wat veranderingen heeft ondergaan. Van pure horror tot actie gerichte gameplay tot een first-person avontuur dat zelfs in virtual reality te beleven was. Na de remake van het origineel is nu het tweede deel aan de beurt en nu de release niet al te lang meer op zich laat wachten, konden we aan de slag met een uitgebreide demo. Capcom weet dat dit deel door fans heel erg gewaardeerd wordt, dus ze moeten echt (weer) met hun ‘a game’ komen en… laten we het gelijk maar verklappen: dat doen ze.

Een remake zoals je ze graag ziet

Remakes kun je op allerlei verschillende manieren doen. Zo heb je remakes die identiek zijn aan het origineel, ook zijn er remakes die er een vrije interpretatie op nahouden en er zijn remakes die het echt heel anders aanpakken. De remake van het origineel valt in de eerste categorie, de remake van Resident Evil 2 in de laatste. Resident Evil 2 was qua gameplay en ervaring erg vergelijkbaar met het eerste deel, zo ook qua visuele presentatie. Maar daar waar de vorige remake nog vasthield aan de vaste camerastandpunten, is dat nu verleden tijd. De remake van Resident Evil 2 speel je namelijk als een third-person survival horror game en dat is wat ons betreft een erg goede keuze. Het is wat overzichtelijker en ook is het qua spanning net wat meer beklemmend.

De game blijft qua verhaal, personages en doelstellingen gelijk aan het origineel, maar door de nieuwe manier van spelen voelt de game niet ouderwets aan. Een risico dat je toch al snel loopt als je games van meer dan 20 jaar terug nieuw leven in blaast. Sterker nog, het speelde als een vrij moderne third-person actiegame, maar dan wel met de enigszins logge gameplay die je van de franchise gewend bent. Dat is overigens geen minpunt, want juist dat kenmerkt de franchise en belangrijker nog, het zit de ervaring niet in de weg. Ook grafisch is het natuurlijk van hedendaagse kwaliteit, waardoor we in het kort kunnen zeggen dat dit een remake is zoals je die graag zou willen zien. Capcom steekt er ook veel aandacht en liefde in en dat lijkt zich uit te gaan betalen.

Herkenbaar

We hebben in de demo met zowel Leon als Ada kunnen spelen en dat levert verschillende gameplay op. Leon had in ons geval de beschikking over genoeg wapengerei en kon daar de vele zombies en monsters prima mee te lijf gaan. Voor Ada geldt dat in mindere mate, want haar wapens zijn minder indrukwekkend, maar ze beschikte wel weer over een tooltje om elektriciteit te manipuleren, wat gebruikt diende te worden voor het oplossen van omgevingspuzzels. De verschillende momenten die je met hen speelt wisselen elkaar op een prima tempo af en qua verhaal opbouw zit het echt heel erg lekker in elkaar. Precies als je echt wat verder lijkt te komen, schakelt de game weer over naar een andere scene en daardoor blijf je continu in afwachting van wat komen gaat.

Natuurlijk geldt voor iedereen die het origineel gespeeld heeft dat het qua verhaal bekend is. Nieuwkomers staat echter wat moois te wachten, want de spanning die opgebouwd wordt, de gevaarlijke situaties en het gepuzzel dat hierbij komt kijken, lijken perfect in balans te zijn. Niet zo moeilijk ook, zou je denken, dat was in het origineel immers ook al het geval, maar vergeet niet dat je dit avontuur op een flink andere manier beleeft doordat het nu allemaal third-person is. Het avontuur laat je ook nu weer verschillende locaties opnieuw aandoen met de speelbare personages en afhankelijk van wat er eerder is gebeurd, zijn er meer of minder vijanden, dus jouw acties hebben gevolgen voor latere situaties.

Wat vooral opviel tijdens het spelen, is dat de gameplay, de sfeer en de algehele ervaring ontzettend herkenbaar aanvoelde. De manier van spelen is drastisch anders ten opzichte van het origineel, maar toch zitten alle bekende elementen er in verwerkt. Doordat je door de jaren heen Resident Evil op verschillende manieren hebt gespeeld, kan je hier vrij gemakkelijk mee uit de voeten. Uniek is dan eigenlijk de constatering dat de gameplay op verschillende manieren gepresenteerd kan worden, maar toch in bepaalde mate aanvoelt als vanouds. Stel, Capcom had voor deze remake het first-person perspectief gekozen, dan had het net zo goed gewerkt en dat geeft eens te meer aan dat de gameplay goed werkt, ongeacht het gebruikte perspectief.

Wees voorzichtig

Wat een bekend element is van de Resident Evil games, is dat je voorzichtig om moet gaan met de middelen die je tot je beschikking hebt. Zie je zombies? Schiet dan vooral op het hoofd, want dat kost het minste kogels. Zie je middelen om je health aan te vullen? Gebruik dat pas als je echt bijna het loodje legt. En zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen. Net zoals je in Resident Evil VII zag, alsook het origineel, tref je weer magische kisten aan in de levels die je bezoekt, waar je de items die je hebt in kwijt kunt. Met beperkte ruimte in je inventory is het handig om enkel de noodzakelijke dingen mee te nemen, want dingen weggooien is niet altijd even handig, aangezien items altijd erg beperkt aanwezig zijn.

Het doordacht omgaan met de middelen die je hebt is ook nu weer enorm van toepassing, want je zult meer dan eens in het nauw gedreven worden en dan is het maar goed als je nog wat reserves hebt. Ook dat draagt weer bij aan de herkenbaarheid van deze game, want het voelt in elk opzicht heel erg vertrouwd aan. Tegelijkertijd heeft Capcom ook wat nieuwe zaken toegevoegd aan deze remake. Zo is er een compleet nieuw gebied toegevoegd onder de noemer ‘weeshuis’ wat je met Sherry zult kunnen verkennen. Wat we daar precies van mogen verwachten is echter nog even aankijken, want op het moment dat we daar in de buurt kwamen werd de demo afgesloten. Het zal in ieder geval echt iets nieuws zijn en dat is natuurlijk altijd goed voor een ervaring die op zich al bekend is. Het doet het immers verrijken. Althans, dat is de bedoeling.

Schiet alleen op effectieve plekken

Een andere nieuwe feature is dat de plek waar je de vijanden raakt een effect heeft. Uiteraard is het schieten op het hoofd van een zombie een heel stuk nuttiger dan schieten op z’n kleine teen, maar daarin is ook weer een verdeling. Zo zou de game registreren als je een zombie echt in z’n hersenen schiet, alsook in z’n kaak. Dat eerste is het meest effectieve om de zombie snel uit te schakelen, het tweede wat minder. De Capcom medewerker vertelde dat je dus op een erg snelle manier zombies uit kan schakelen door heel precies te mikken. Dat hebben we natuurlijk uitgeprobeerd, maar we hebben er nog niet echt veel van kunnen merken.

Of het was nog niet goed uitgewerkt in de demo, of de Capcom medewerker was iets te enthousiast en overdreef een beetje. Het zou overigens een welkome toevoeging zijn, want met de schaarste van kogels is dit een toffe feature die nog nuttig is ook. Maar hoe dat straks uitpakt is dus even afwachten. Hetzelfde geldt voor de visuele kwaliteit. Laten we vooropstellen dat het er grafisch uitstekend uitziet. De levels zitten vol detail, de animaties zijn goed en het is simpelweg genieten. Toch zagen we zo nu en dan een wat vreemde blur waardoor alles onbedoeld wat vertraagd oogde. Dat mag niet al te lastig zijn om op te lossen naar ons idee, dus het valt te hopen dat dat nog wordt aangepakt alvorens de release. Dat is overigens verder het enige wat aan de demo op te merken viel, want voor de rest zit het wel goed.

Voorlopige conclusie

De gameplay voelde tijdens het spelen heel erg vertrouwd aan. Het camerastandpunt is natuurlijk gewijzigd en dat komt wat ons betreft de ervaring ten goede. Resident Evil games zijn altijd ietwat log en de bij momenten onoverzichtelijke gameplay van het origineel valt nu weg doordat je altijd een goed overzicht hebt. De manier van spelen is prima en grafisch is het allemaal van hedendaagse kwaliteit en dat is erg aangenaam. Capcom weet precies wat ze willen met deze game en dat zorgt voor een overtuigende ervaring die liefhebbers van het origineel fantastisch zullen vinden en tegelijkertijd kan deze game ook hele nieuwe groepen aanspreken. Naar aanleiding van de speelsessie hebben wij in ieder geval heel veel zin in meer.