Review: Arca’s Path (PS VR)


Review: Arca’s Path (PS VR) – In een soort apocalyptische wereld is Arca op zichzelf aangewezen, het jonge meisje is alleen en verlaten. Het is aan jou om haar te helpen uit deze wereld te ontsnappen, maar het gaat al snel van kwaad naar erger. Een vriendelijk oud vrouwtje lijkt behulpzaam te zijn, maar in werkelijkheid is het iets anders. Het gevolg is dat Arca vastzit in een soort virtuele wereld en het is aan jou om door deze wereld heen te navigeren en het oude vrouwtje te verslaan. Dat is ongeveer het verhaal dat de game probeert te vertellen, maar verwacht daar niet al te veel van. De gameplay daarentegen is echt noemenswaardig.

Beweeg je hoofd

Dat het verhaal niet veel om handen heeft blijkt wel uit de invulling daarvan. Je krijgt fragmenten te zien en de ene keer is het wat duidelijker dan de andere keer. Het is volledig tekstloos, dus je kunt het interpreteren zoals je zelf wilt. Het is duidelijk bedoeld om de levels enigszins aan elkaar te knopen, dus er zit een rode lijn is. Maar het verhaal blijft desondanks flinterdun, dus dat vormt geen motivatie om de game aan te schaffen. Dat kent een negatieve ondertoon, maar gelukkig maakt de rest van de game dat helemaal goed, want we hebben een vrij unieke game gespeeld en dat is te danken aan de besturing.

Arca’s Path kent in totaal 25 levels en bij aanvang verandert Arca telkens in een soort bal. Het is de bedoeling om deze bal door de levels heen te navigeren en telkens als je het einde bereikt, zul je naar het volgende level kunnen. Arca’s Path doet qua gameplay heel erg denken aan Super Monkey Ball, maar de grote twist in deze game is dat je niet het level beweegt om zo de bal te navigeren, maar dat je de bal zelf beweegt. Wat is daar dan zo bijzonder aan, hoor ik je al denken. Wel, je hebt voor Arca’s Path eigenlijk geen controller nodig. Althans, niet tijdens het spelen van de game, want alles werkt op basis van motion tracking.

De PlayStation Camera volgt de VR-headset zeer nauwkeurig en zodoende bestuur je de bal puur door je hoofd te bewegen. Er is altijd een soort cursor te zien en de bal beweegt naar de plek waar je de cursor richt. Die cursor is echter dynamisch, dus je kunt blijven bewegen, want de game werkt niet met vaste punten. Door telkens je hoofd wat verder te bewegen zal de bal die kant op rollen en hoe voller de cursor is, hoe sneller de bal gaat. Op die manier kan je uitstekend het tempo bepalen en je bent met je hoofd geheel vrij om elke richting op te bewegen die je nodig acht. Kortom, jij beweegt de cursor met je hoofd in de richting waar de bal heen moet gaan.

Pas op!

Doordat de cursor heel duidelijk wordt aangegeven, kan je op een uitstekende manier het tempo bepalen. Het ene moment kan je heel hard rollen met de bal, maar op andere momenten moet je juist de tijd nemen. Door goed naar de cursor te kijken en je hoofd heel subtiel te bewegen, kun je de bal uiterst nauwkeurig in een bepaalde richting sturen en het is maar goed dat de motion tracking subliem werkt. De ontwikkelaar heeft dit perfect uitgewerkt en daardoor is het spelen van Arca’s Path heel erg leuk. Het vraagt om snelheid, oplettendheid en precisie, want alleen dan zul je het einde bereiken. Gaat het onderweg fout? Dan ligt het aan jou, want je wilde dan gewoon te snel of je lette niet op.

Gelukkig tref je genoeg checkpoints aan, dus heel moeilijk is de game niet. Het kostte ons ook slechts 3 uur om het einde te bereiken wat wel aangeeft dat de game niet bijzonder lang is. Wel is het in die drie uur heel erg leuk om te spelen, omdat de levels erg gevarieerd zijn. Je krijgt in eerste instantie te maken met een vaste route die je moet afleggen die voorzien is van beschermranden, zodat je niet van de platformen afvalt. Gaandeweg krijg je ook alternatieve routes, al dan niet met open platformen, waardoor je dus veel meer secuur te werk moet gaan en ook schuwt de game het gebruik van schuivende platformen niet, alsook een vijand die je opnieuw laat beginnen als je gespot wordt. Verder zul je onderweg bruggen moeten activeren, blokken moeten rammen en zo kom je beetje bij beetje verder.

Probeer de tijd te verbeteren

In de 25 levels die Arca’s Path te bieden heeft kun je een x-aantal kristallen verzamelen en als je ze allemaal in een level weet te vinden, dan unlock je de Time Trial voor dat level. In veel levels zul je alle kristallen echter in één keer kunnen verzamelen en na afloop kan je altijd nog een ‘clean up’ doen, wat wellicht een klein uurtje extra kost. De game is dus niet heel erg uitgebreid, maar je kan de speelduur uiteraard oprekken door de tijden te verbeteren die vast zijn gesteld in de Time Trial modus. Hierin is het uiteraard zaak om zo snel mogelijk het einde te bereiken en het ultieme doel is het record verbeteren. Dit is nog best lastig, want je moet heel snel zijn en je mag absoluut geen fouten maken, dus het kent enigszins een trial & error gehalte.

De Time Trials zijn een leuke extra, maar enkel voor de echt fanatieke spelers interessant. We vermoeden dat het gros zich er even aan zal wagen, maar het al snel laat voor wat het is. Het levert verder ook niet echt iets op, behalve een gouden Trophy. De hoofdmoot is dus duidelijk het ‘verhaal’ en dat weet op zich genoeg te bieden, hoewel we eigenlijk graag nog wat meer levels hadden gezien. Drie uur is nu eenmaal niet echt een lange speelduur. Buiten dat voelt de timing van de verschuivende platformen wat vreemd aan, want het lijkt telkens net niet goed te zijn. Hierdoor mis je keer op keer net het moment om zo’n platform te betreden, waardoor je telkens moet wachten. Het is geen groot probleem, maar gevoelsmatig is die timing net niet goed genoeg.

Conclusie

Arca's Path is een game die het vooral van de unieke gameplay moet hebben. Nooit eerder hebben we een virtual reality game gespeeld die qua besturing enkel je hoofd gebruikt. Dat is ook waar de game in excelleert, want de motion tracking is subliem en elk foutje dat gemaakt wordt is aan jezelf te wijten. Het ziet er grafisch bovendien prima uit en de audio sluit hier naadloos op aan. Het verhaal is niet echt heel interessant en ook de timing van de bewegende platformen voelt net niet goed genoeg aan. Dat zijn wat kleine minpuntjes, net zoals de relatief korte speelduur, maar dat mag een aanschaf niet in de weg staan. Arca's Path doet wat nieuws en qua gameplay slaagt de game daar uitstekend in.

Pluspunten

  • Uitstekende motion tracking
  • Uitdaging doordat je soms zeer secuur te werk moet gaan
  • Leuke gevarieerde levels...

Minpunten

  • ...waar we graag meer van hadden gezien
  • De timing van bewegende platformen voelt net niet goed

8.0

Boxshot Arca's Path

Arca's Path

Releasedatum:
04-12-2019
Genre:
Platformer
Uitgever:
Rebellion
Ontwikkelaar:

Anoniem reageren

Je hebt niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

Arca’s Path is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR
Arca’s Path baant zich eind dit jaar een weg naar PlayStation VR