Review: RIDE 3 – De Italiaanse ontwikkelaar Milestone heeft het afgelopen jaar allesbehalve stil gezeten. Ze hebben tot nog toe maar liefst vier (!) games uitgebracht die allemaal één ding gemeen hebben; het is racen wat de klok slaat. Heel af en toe komt er een racegame met auto’s van de band afrollen, maar de studio is beter bekend om haar racegames waarin motoren de hoofdrol spelen. MotoGP, MXGP, wegracen – Milestone weet er wel raad mee. De RIDE franchise – vaak de Forza Motorsport genoemd onder de motorrace games – blijft een commercieel succes voor de studio en het was dan ook wachten op het verplichte vervolg. RIDE 3 biedt meer motoren, meer tracks en meer opties dan de vorige delen. Als je een motorfanaat bent, dan is dit dé game die de kerstman onder jouw kerstboom moet leggen. Lees verder als je wilt weten waarom.

La bella Italia!

Wanneer je RIDE 3 opstart, word je gevraagd of je een proefrondje wilt rijden op Ducati’s paradepaardje, de Panigale 1299. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen en voordat je het weet ben je een rondje aan het racen op één van de snelste (en wat mij betreft mooiste) wegracers van dit moment. Nu moet ik bekennen dat ik motorgames nog steeds hardnekkig benader alsof het een racegame met auto’s betreft, met als gevolg dat ik de Panigale de eerste drie bochten keihard tegen de muur parkeerde. Dom van me. Ik krijg echter geen enkele instructie over hoe ik het beter kan doen met als gevolg dat ik na iedere twee bochten van de motor aflig met toenemende frustratie tot gevolg.

Wat een spetterende introductie tot de game had moeten zijn, valt in eerste instantie zwaar tegen. Kijk, we snappen het wel. Milestone en Ducati, beide afkomstig uit Italië, willen ons even laten zien dat de Italiaanse Ducati Panigale het summum van de hedendaagse racerij is, maar wat mij betreft had een rondje op een brommer met 125cc aan vermogen ook volstaan om me te introduceren tot de game. Het is dus niet het ultieme begin geweest voor dit motorwalhalla en dat is een beetje jammer, maar…

Wat een keuze!

Na de valse start kom je in het hoofdmenu van RIDE 3 en hier stelt de game allesbehalve teleur. Een Career modus, Quick Race, Drag Race, online plus de Weekly Challenge, waarbij je met een niet aan te passen motor op een specifieke track je best moet doen om bijvoorbeeld de beste tijd neer te zetten. Een game als RIDE 3 gaat natuurlijk echter over de carrière modus en die biedt precies wat je ervan zou verwachten. Je begint met niks en probeert je door verschillende klasses heen te worstelen in de hoop dat je nieuwe onderdelen en motoren vrij zult spelen, waarna het hele proces opnieuw begint.

Je modelleert allereerst je avatar waarbij je flink wat (triviale) zaken aan kunt passen. Is jouw avatar iemand die met zijn hele lichaam in een bocht hangt of is het iemand die alleen maar zijn elleboog naar buiten steekt? Steekt je been uit wanneer je een bocht neemt? Dat soort opties kun je allemaal configureren en dan hebben we het nog niet eens over de motoren zelf gehad. RIDE 3 biedt in totaal meer dan 230 motoren die zo fantastisch zijn vormgegeven (zowel visueel als audiotechnisch), dat je haast zou denken dat RIDE 3 naast een spel ook nog eens een encyclopedie is. En dat blijkt ook nog eens te kloppen!

Wanneer je een motor hebt geselecteerd om een race mee te starten, zie je een aantal pagina’s aan interessante feitjes en achtergrondinformatie. Geweldig als je van dit soort details houdt. De te selecteren motoren variëren van 125cc tot 1000cc+ en dateren uit verschillende decennia. De beschikbare lijst met deelnemende merken is indrukwekkend; Ducati, KTM, BMW, Kawasaki, Honda, Suzuki en Triumph om er een paar te noemen. Als je van motoren houdt, dan is RIDE 3 fantastisch, want naast het feit dat al deze motoren beschikbaar zijn, kun je vrijwel alles wat je bedenkt ook nog eens aanpassen. Wil je de gear ratio aanpassen? Geen probleem. Wil je een andere knalpijp die je wat extra pk’s oplevert? Natuurlijk. Elke motor waar je mee speelt, is te modificeren tot een monster (binnen bepaalde kaders natuurlijk) en we zijn blij om te melden dat de game ook nog eens lekker weg speelt.

Knallen over 30 tracks

Zoals ik eerder al kort aangaf; een motor game speelt heel anders dan een racegame met auto’s en dat uit zich vooral in het bochtenwerk. Waar je met een auto vaak de handrem kan gebruiken om een bocht door te knallen, moet je met een motor voorzichtiger en preciezer te werk gaan. Je zult de combinatie van bijremmen met de voorrem en het remmen met de achterrem meester moeten worden als je enigszins kans wilt maken in RIDE 3. Het geeft een kick wanneer je een bocht perfect aansnijdt om vervolgens perfect de bocht weer uit te komen op mach 1.

Als je dan ook nog een paar tegenstanders in het stof laat happen, dan is de voldoening compleet. De AI in RIDE 3 is pittig, maar nooit unfair. Verander je de moeilijkheidsgraad, dan moet je tot de laatste minuut blijven knokken om je plek en dat is tof. Er zijn 30 tracks in totaal met een aantal variaties per track. Er zijn ook dag- en nachtcycli evenals dynamische weersomstandigheden, dus aan afwisseling geen gebrek. De tracks zien er goed uit waarbij er in sommige tracks meer moeite is gestoken dan in andere. Maar daar gaan we niet over zeuren.

Loading…

Jammer genoeg is niet alles geweldig aan RIDE 3. Het enige laadscherm in de game is een foto van de kont van een Ducati Panigale 1299 en die ga je heel, heel vaak zien. Lange laadtijden was in de eerdere delen ook al een punt van aandacht en in dit geval valt het extra op, omdat je steeds tegen hetzelfde plaatje aankijkt. De laadtijden zijn daarnaast aan de lange kant, waardoor je vaak uit de game getrokken wordt en dat is erg jammer.

Wat ook een beetje stoort is dat de collision een beetje vreemd aanvoelt, evenals de ragdoll physics van de coureur. Soms buts je tegen een muurtje aan en dan gebeurt er niks terwijl je avatar de volgende keer bij een kleine botsing dood van de motor lijkt te vallen. Ook weer niet heel storend, maar het wordt langzaamaan toch eens tijd dat een ontwikkelaar hier wat meer tijd in steekt. En welke ontwikkelaar zou daar nu beter geschikt voor zijn dan Milestone, met hun jarenlange expertise in dit genre?

Conclusie

Als je van motoren houdt, dan is er dit jaar één game die je moet scoren en dat is RIDE 3. RIDE 3 bevat 230 fantastisch uitziende motoren van alle bekende merken die ook nog eens brullen zoals je zou verwachten. RIDE 3 biedt je enorm veel waar voor je zuurverdiende geld aan. De carrière modus is tof en uitgebreid en de aanpassingsmogelijkheden die je hebt zijn onvoorstelbaar groot. De game speelt ook nog eens lekker weg en je zult de voor- en achterrem meester moeten worden als je het bochtenwerk onder de knie wilt krijgen, maar zo hoort het ook in een motor racer. Natuurlijk zijn er kleine aandachtspuntjes, zoals de lange laadtijden en de ietwat stuntelige physics die je van tijd tot tijd uit de game halen. Maar eerlijk is eerlijk; RIDE 3 is geweldig!

Pluspunten

  • Grote keuze uit motoren
  • Veel tracks
  • Oog voor detail
  • Veel waar voor je geld
  • Vormgeving en audio

Minpunten

  • Teveel laadschermen die niet variëren
  • Stuntelige physics

8.5