Review: The Council: The Complete Season – The Council is een episodische game die dit jaar uitgebracht werd. Nu de laatste episode ook verkrijgbaar is, is het seizoen compleet. Of er een nieuw seizoen komt weten we niet, hoewel het wel naar meer smaakt. Wij hebben de afgelopen week het complete seizoen doorgespeeld en in deze review behandelen we het geheel in één keer. The Council mag dan een beetje onder de radar doorgevlogen zijn en dat is jammer, want het vertelt best wel een interessant verhaal tegen het einde van de 18e eeuw.

Je moeder is verdwenen

Je speelt met Louis de Richet en hij behoort samen met zijn moeder tot een geheim genootschap. Dat heeft hem al vaker in penibele situaties gebracht en belangrijker nog, hij heeft ervaring in detective zijn, occultisme of diplomatie. Dus hij redt zich meestal wel. Zijn moeder is een nog wat belangrijker persoon in hogere kringen en eens in de zoveel tijd reist zij af naar een privé eiland vlak voor de kust van Engeland. Dit eiland en het enorme landhuis dat hierop gevestigd is, behoort toe aan Lord Mortimer. Lord Mortimer is een man die één van de belangrijkste ordes op de planeet aanstuurt, want alles wat te maken heeft met wereldverandering wordt bij hem thuis besproken.

Louis heeft normaal gesproken geen toegang tot dit eiland, laat staan dat hij een uitnodiging krijgt. Maar op een dag verdwijnt zijn moeder en daarom wordt Louis uitgenodigd om naar het eiland te komen. Enerzijds om de plek van zijn moeder in te nemen, anderzijds om haar te vinden. Het lijkt in eerste instantie nadat je begint met spelen vooral op een detective game die draait om het uitzoeken wat er met je moeder is gebeurd, maar naarmate het seizoen vordert krijgt alles een eigen wending en merk je dat er veel meer speelt. Sterker nog, het wordt een vrij politieke game waarin je invloed kan uitoefenen op de grootste leiders van weleer. Personen als Washington, Bonaparte en hoogwaardigheidsbekleders uit andere Europese landen zijn aanwezig op het eiland.

Maak een keuze

Het geheime genootschap besluit over de plannen voor de wereld die gemaakt worden door Lord Mortimer, maar al snel zal je merken dat de personages het vaak niet met elkaar eens zijn. Sterker nog, ze hebben veelal een eigen agenda en het is aan jou om hier op een goede manier mee om te gaan. Dat doe je in The Council door vooral heel erg veel met de mensen te praten en tevens krijg je steeds meer toegang tot het complete pand alwaar je items kunt zoeken en onderzoeken. Ook zul je puzzels moeten oplossen en die zijn best uitdagend. Maar alles hangt weer samen met een speciaal systeem waarop de gameplay z’n basis vindt en dat doet The Council behoorlijk van soortgelijke games onderscheiden.

Waar je in de titels van Telltale om maar wat te noemen, vooral veel keuzes maakt die gevolgen hebben, zullen de mogelijkheden in The Council wat dieper gaan. Eerder haalden we al even aan dat je ervaring kon hebben op het gebied van diplomatie, occultisme en detectivewerk. Kort na het begin maak je namelijk een keuze in een specialisatie en onder deze specialisatie hangen verschillende aspecten. Als je voor detective gaat, dan leg je sneller verbanden en kun je sneller conclusies trekken. Maar als je occultisme specialist bent kun je weer sneller oude talen vertalen en zo geldt voor elk van de drie specialismen weer een reeks subcategorieën.

Die heb je nodig, omdat je in confrontaties en bij dialogen keuzes moet maken. Dit varieert van gewone keuzes tot speciale keuzes die gekoppeld zijn aan het eerder gekozen specialisme. Het kan dus voorkomen dat je opties gepresenteerd krijgt die onder occultisme vallen en die kan je dan niet selecteren omdat je bijvoorbeeld diplomatie of detective als richting gekozen hebt. De speciale keuzes leveren veelal een veel directer effect op, maar dat is niet gegarandeerd. Ieder personage heeft namelijk zijn eigen sterke en zwakke punten en als de speciale keuze interessant lijkt, maar de persoon in kwestie is daar immuun voor, dan verspil je kostbare ‘effort points’ die je nodig hebt om deze speciale keuzes te maken.

Het is goed voor te stellen dat het heel erg complex klinkt en het zal even wennen zijn, maar als je alle mogelijkheden door hebt zul je merken dat dit de replaywaarde ten goede komt. Je keuzes hebben een effect op het verhaal, hoewel de rode draad wel min of meer gelijk blijft. Toch blijft het herspelen de moeite waard, omdat je na elke quest te zien krijgt wat je gemist hebt. De game kent veel optionele scènes en die ‘ontdekken’ aan de hand van je keuzes levert op korte of lange termijn andere resultaten op. Wat dat betreft is het allemaal een goed onderhouden geheel, want het voelt solide en geloofwaardig aan.

Foutje hier en daar

The Council is goed voor ongeveer tien tot twaalf uur aan gameplay en het merendeel van de tijd zul je je goed vermaken met het verhaal, het onderzoeken en het puzzelen. De game steekt technisch op zich ook degelijk in elkaar, want van echt grove bugs is geen sprake. Ja, zo hier en daar tref je een grafische glitch en soms willen de stemmen weleens vervormen en in een enkel geval vergeet de game audio aan dialogen toe te voegen. Het is allemaal dusdanig minimaal dat we daar niet echt over vallen, maar wat wel zonde is is dat er geen lip-sync aanwezig is. Nu is dat vast een kwestie van budget, maar in een game waarin zo ontzettend veel gesproken wordt voelt dat toch een beetje als een gemis aan.

Verder merkten we ook dat sommige bijverhalen die je gaandeweg ontdekt niet afgesloten worden en tevens mist de game toelichting op situaties die zich tussen episodes afspelen. Hierdoor gaat het van de hak op de tak en dat voelt wat vreemd aan. Ook kent de eerste episode nog wat foutjes in de communicatie tussen mensen. Zo is er een kardinaal die je een brief kan geven die je absoluut niet open mag maken. Even later in het gesprek vertelt hij precies wat er in de brief staat om een uur later weer aan te geven dat hij erg blij is dat je de brief niet geopend hebt, omdat de inhoud geheim is… Lekker geheim als je dat een uur eerder doodleuk hebt staan vertellen. Beetje vreemd dus.

Een ander storend aspect zit hem in de laadtijden van de game, want hoewel ze niet lang zijn zul je tegen het einde van de game heel veel heen en weer moeten lopen en keer op keer word je geconfronteerd met een laadscherm die varieert in lengte. Doordat je tegen het einde als loopjongen fungeert gaat dat wat tegenstaan en technisch gezien is de PlayStation 4 uitstekend in staat om dit zonder laadtijden te kunnen draaien. Het ligt dus aan de ontwikkelaar in dit geval. Maar buiten dat is The Council verder een prima episodische game die een interessant verhaal vertelt en tegen het einde zelfs een boeiend alternatief wereldbeeld schetst waarop de geschiedenis ontstaan is.

The Council is een episodische game die qua opzet vergelijkbaar is met titels in het genre. Maar doordat de game je de keuze geeft om je te specialiseren in een bepaald vakgebied, krijg je wat meer gevarieerde opties tijdens het spelen. Het loont in die zin ook om het avontuur opnieuw te beleven, want je acties hebben consequenties, groot en klein. Het is technisch niet fantastisch doordat de game last heeft van vooral veel kleine mankementen. Het oogt wat slordig en rommelig als het daar op aankomt, maar dat betekent niet dat je de game geen kans moet geven. Het verhaal is boeiend en de personages worden vrijwel altijd goed gepresenteerd. Tegen een zacht prijsje schaf je het volledige seizoen nu aan en met meer dan 10 uur aan gameplay is het een mooi geheel. Voor liefhebbers van dit soort games is The Council zeker eens het proberen waard.

• Mooie grafische stijl
  • Geloofwaardige personages
  • Interessant verhaal