Sinds de introductie van de PlayStation 4 Pro kunnen gamers kiezen uit twee modellen. De PlayStation 4 Slim is voordeliger, maar qua visuele prestaties doet de PlayStation 4 Pro beduidend beter werk.

Het is ook de eerste keer dat Sony twee modellen tegelijk beschikbaar heeft die qua performance echt van elkaar verschillen. Dat dit een goede keuze is geweest, dat blijkt wel uit de verkoopinformatie.

Helaas hebben we geen specifieke verkoopcijfers, omdat Sony dat altijd als een totaal communiceert. Maar Warwick Light van Sony Interactive Entertainment Europe kon wel een interessant detail kwijt. Sinds de release van de PlayStation 4 Pro is één op de vijf verkochte consoles een Pro variant.

Van alle PlayStation 4 Pro verkopen kwam 60% bij nieuwe spelers terecht, de overige 40% werd gekocht door bestaande PlayStation 4 bezitters die de console kochten als upgrade.

“We’ve found that around one in five PlayStation 4s sold has been a PS4 Pro since it launched and around 40 percent of these have been from existing players upgrading.”

“It’s definitely having a positive impact on the industry as well as on our players.”

Dit bewijst volgens Light dat een mid-cyclus upgrade een goed voorbeeld is van een nodige evolutie.

“The mid-lifecycle upgrade of PlayStation 4 to PS4 Pro is a good example of necessary evolution,”

“In enabling the community to upgrade mid-lifecycle it has allowed our most engaged players an even more immersive experience that compliments the latest advancements in TV technology.”