Review: Jagged Alliance: Rage! – De Jagged Alliance serie maakt na ruim 20 jaar zijn entree op een Sony console in de vorm van Jagged Alliance: Rage! Deze serie heeft het de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad. Nadat het na het tweede deel en al diens uitbreidingen jarenlang stil bleef, kwam Jagged Alliance terug in 2012 op de pc en dat was… vooral nostalgisch, maar allesbehalve leuk. Toch blijft men het proberen en deze keer is het de beurt aan Cliffhanger Productions samen met uitgever HandyGames, een onderdeel van THQ Nordic.

Tijd voor wraak

Jagged Alliance: Rage! probeert een aardig verhaal te vertellen. Nadat een wetenschapper poogt een aantal man van het huurlingen team waar jij deel van uit maakt om te leggen door middel van diverse experimenten uit te voeren, lukt het twee van de mannen om te ontsnappen. De kwade wetenschapper heeft echter nog steeds leden van jouw team in hechtenis en dus is het tijd voor wraak, en je moet natuurlijk je kameraden bevrijden. Tijd voor actie!

Eén en al woede

Laten we beginnen met de presentatie van Jagged Alliance: Rage! Deze is slecht. Heel erg slecht. Het hoofdmenu is een statische afbeelding die haast in Microsoft Paint in elkaar geflanst lijkt te zijn met wat muziek eronder. Het schreeuwt echt low budget en dat is waar we mee te maken hebben. Jagged Alliance: Rage! is geen titel die je voor de volle mep koopt, maar er had misschien toch wel iets van moeite in de presentatie mogen zitten, zodat we op z’n minst zin kregen om de game überhaupt te spelen.

Wanneer je eenmaal klaar bent met staren naar het hoofdmenu, start je de daadwerkelijke game. Wat is dit voor een grafische stijl? We snappen enigszins waar de ontwikkelaar heen wilde, maar dit lijkt op één van de vroege 3D games op de PS1, met daaroverheen een cel-shaded stijltje gegoten. Het ziet er gewoonweg niet uit. En wat te denken van de verschrikkelijke framerate? Of het sound design, oh man. De voice-acting is een ramp, de muziek is inspiratieloos en de lip-sync klopt vaker niet dan wel.

Even afkoelen

De daadwerkelijke gameplay daarentegen is best aardig. Het is een turn-based strategy game, zoals we van de serie gewend zijn. Hier kan zo nu en dan nog wel wat diepgang in zitten, maar als je een kei als XCOM 2 hebt gespeeld op de PlayStation 4, dan voelt Jagged Alliance: Rage! des te meer als een game die onnodig is. Er zijn geen originele toevoegingen aan het strategische gedeelte, het is heel erg back-to-basics turn-based strategy. Geen haken of ogen, iets wat XCOM 2 bijvoorbeeld wel met zich meebracht.

Je kan je personages uitrusten met wapens en bepantsering, die je tijdens de missies kunt vinden, eigenlijk net zoals in XCOM 2. Wat dan weer ontbreekt – wat wel in voorgaande Jagged Alliance delen aanwezig was – is personage progressie. Er zijn in dit deel geen ervaringspunten aanwezig om jouw soldaten individueel sterker te maken. Toegegeven, nu was dit niet fantastisch geïmplementeerd in eerdere Jagged Alliance games, maar ze hadden dit toch wel gewoon kunnen toepassen in plaats van het helemaal te schrappen. In 2018 mag dit soort progressie in een game zoals dit eigenlijk niet ontbreken.

Erbij willen horen

Er is geen online competitieve multiplayer aanwezig, maar wel een coöp modus voor twee spelers. We hebben deze welgeteld één keer kunnen spelen, omdat we voor de rest niemand anders online konden vinden. De coöp voelt echter geforceerd aan, alsof de ontwikkelaar per se iets van een online multiplayer in de game wilde hebben. De vraag die we ons hierbij stellen: wat is het nut hier van? Je stuurt omstebeurten iemand uit het team aan en tussendoor wacht je op je medespeler die zijn keuzes maakt. Waarom zou je dat in vredesnaam gaan spelen? Geef ons dan gewoon een versus multiplayer, want coöp is in deze game eerder een blok aan je been dan een verrijking.

Als je dan al een oude serie wilt terugbrengen, doe het dan wel goed. De vorige twee delen van Jagged Alliance op de pc waren al niet goed en deze game doet de serie ook niet echt veel eer aan. De gameplay an sich werkt, maar is zeer beperkt. De game kent een cliché wraakverhaal, wat op zich past in de setting, maar dat wordt verpest door de verschrikkelijke voice-acting. Jagged Alliance: Rage! is niet de manier om PlayStation gamers kennis te laten maken met deze franchise. Laten liggen dus.

• Gameplay werkt
  • Verhaal is lekker Schwarzenegger-cliché

• Graphics uit het PS1 tijdperk