De games van 2019: Sekiro: Shadows Die Twice – Demon’s Souls, Dark Souls en Bloodborne. Deze drie titels hebben een verheven status en zo ook ontwikkelaar From Software. Tot op de dag van vandaag zijn deze games niet geëvenaard. Het zal bij deze uitdagende en unieke titels blijven, want tot spijt van veel fans heeft de studio geen plannen voor nieuwe Souls games. Gelukkig gaan we de succesvolle formule terugzien in een snellere nieuwe vorm en dat in Sekiro: Shadows Die Twice. In deze nieuwe game worden we richting het Japan van 1500 geslingerd waar oorlogen tussen clans een dagelijkse bezigheid is.

Sekiro: Shadows Die Twice – Zoals al aangegeven in de inleiding, zal From Software niet teveel van hun succesformule afstappen. Sekiro: Shadows Die Twice oogt totaal niet als een Soulsborne game, maar zal net zo moeilijk en uitdagend zijn als we de ontwikkelaar mogen geloven. In Sekiro speel je als een verminkte krijger die de dood heeft ervaren. Jouw doel is om een jonge heerser, die afstamt van een eeuwenoude adellijke bloedlijn, te beschermen tegen de vele gevaren op jullie pad. Monsters en andere wezens natuurlijk, maar ook vijandelijke clans, zoals de Ashina clan, zul je onderweg tegenkomen.

De krijger waarmee jij speelt heeft allerlei unieke vaardigheden. Zo kan je zwaardvechten als de beste samoerai, maar ook heb je stealth mogelijkheden die dichtbij de vaardigheden van ninja’s komen. Daarnaast beschik je over een prothetische arm die je in allerlei noodzakelijke tools kunt veranderen. Gebruiken vijanden een schild? Daar maak je korte metten mee zodra je de bijl uit je arm hebt gehaald. Dat zorgt ogenschijnlijk voor erg gevarieerde gameplay. In de game lijk je ook veel meer een open-wereld tot je beschikking te hebben en dat geeft nieuwe opties om door gebieden heen te gaan. Zo kan je op veel muren klimmen, daken bereiken door je grappling hooks te gebruiken en meer. Mobiliteit lijkt een grote factor te zijn in Sekiro: Shadows Die Twice en dat klinkt erg interessant in combinatie met de Soulsborne basis/formule.

Voorlopige verwachting: Sekiro: Shadows Die Twice verschijnt volgend jaar in maart en ondanks dat er nog niet heel veel over bekend is, klinkt de beschikbare informatie in ieder geval veelbelovend. Het is duidelijk dat Sekiro een uitdagende titel gaat zijn. Een aantal grote vernieuwingen, zoals stealth en hogere mobiliteit, zullen een interessante mix vormen in de gameplay die de basis kent in de Souls formule. Qua verhaallijn weten we vrij weinig, maar de setting waartegen de game zich afspeelt vormt een uitstekend historisch decor voor een interessant verhaal. Met From Software aan het roer hoeven we ons over de kwaliteit geen zorgen te maken, dat zit bijna altijd wel goed. De game kan wat ons betreft dus niet snel genoeg komen.