Review: Earth Defense Force 5 – Soms heb je gewoon een bepaalde voorliefde voor iets, terwijl je niet goed begrijpt waarom dat het geval is. Een slechte film waar je geen genoeg van kunt krijgen. Een broodje kapsalon op een doordeweekse avond. Dat ene tenenkrommende liedje dat je al tig keer hebt beluisterd. Enfin, je snapt wat ik bedoel. Earth Defense Force is zo’n franchise die in de loop der jaren een trouwe schare aan fans heeft opgebouwd terwijl de rest van niet-ingewijden totaal niet inziet wat de aantrekkingskracht is. Achterhaalde graphics, ouderwetse gameplay, slechte physics, een vrijwel niet-bestaand verhaal… maar toch. De EDF-franchise is in alle opzichten zo enorm slecht dat het juist vermakelijk wordt. Er is een goede reden waarom de franchise populair blijft, dus lees verder als je wilt weten waarom wij denken dat Earth Defense Force 5 het beste deel in de serie is.

Saving mother earth from any alien attack!

Earth Defense Force is een franchise die ooit het levenslicht zag op de PlayStation 2 als budgetbak titel in Japan. Omdat het een relatief groot commercieel succes in Japan werd, heeft het origineel het zelfs tot de Westerse kusten geschopt onder de naam ‘Monster Attack’. De tweede game ‘Global Defense Force’ kwam uit op de PlayStation 2 in 2007, maar liefst twee jaar na de oorspronkelijke Japanse release en het concept werd enigszins ‘verfijnd’. Als je dat woord al in de context van Earth Defense Force kan gebruiken. Anno 2018 zijn we een paar delen verder en heeft Earth Defense Force zich weten te ontpoppen tot één van de meest geliefde ‘guilty pleasures’ binnen de gaming community.

Het verhaal is al jaren hetzelfde; de wereld wordt bedreigd door buitenaardsen die het menselijk ras willen uitroeien. Waarom? Geen idee, maar de Earth Defense Force weet er wel raad mee! Met de komst van steeds krachtiger wordende consoles wordt de chaos per nieuw EDF-deel alsmaar groter. Als je Earth Defense Force 4.1 hebt gespeeld op de PlayStation 4, dan heb je daar al van mogen proeven. Nu is daar eindelijk – een jaar na de Japanse release – het vijfde deel en dit deel doet er nog een schepje bovenop. De game kent 100 levels die je alleen kan spelen, in split-screen of via de online multiplayer.

Voordat je een level begint, kiest iedere speler een klasse inclusief passende uitrusting om vervolgens in een scenario gedropt te worden waar het doel altijd identiek is; dood aan alles. Er zijn vier classes in totaal die allemaal sterk verschillen in speelstijl. De Ranger is de standaard voetsoldaat en in de meeste scenario’s een veilige keuze. De Wing Raider is een vrouwelijke soldaat die het best tot haar recht komt in de lucht en zij is daardoor heel wendbaar, maar niet heel erg sterk. De Air Raider is de support klasse in de game en is absoluut onmisbaar in multiplayer matches op hogere moeilijkheidsgraden.

De Fencer is een langzame maar enorm krachtige klasse die zowel veel schade kan aanrichten, alsook kan ontvangen. Een lastige klasse om onder de knie te krijgen, maar zeer de moeite waard. Tijdens het spelen laten verslagen vijanden een drietal verschillende items vallen: health packs, armor en wapens. Health packs vullen armor-punten weer aan in het midden van de strijd. Mocht je de chaotische waanzin van een level overleven, dan worden vergaarde armor-punten permanent toegevoegd aan het totale aantal armor-punten van de klasse waarmee je het level speelde.

De kwaliteit van een gevonden wapen wordt willekeurig bepaald (maar op hogere moeilijkheidsgraden vind je sowieso betere wapens) en dit voelt als een lootbox mechanisme aan, maar dan op een goede manier. Je weet nooit wat je krijgt en het kan variëren van een simpele mitrailleur tot een wapen dat mobiele kernkoppen kan afvuren. Het aantal verschillende wapens dat je kan vinden per klasse is enorm en dat zorgt voor broodnodige variatie. Tel daarbij op dat de verschillende klassen totaal anders spelen en dat de game vijf moeilijkheidsgraden kent. Die garanderen weer allemaal andere beloningen en daaruit wordt meteen duidelijk dat Earth Defense Force 5 aan content geen gebrek heeft. Veel succes gewenst als je alle Trophies wilt behalen, want dat gaat je waanzinnig veel tijd en moeite kosten.

Earth Defense Force 5 moet het niet hebben van de singleplayer campagne, want die wordt in je eentje vrij snel saai, net zoals in de vorige delen het geval was. De beste ervaring is de online multiplayer. Hier kun je een lobby kiezen met maximaal drie andere spelers of je maakt je eigen lobby met eigen regels aan. Op hogere moeilijkheidsgraden is het belangrijk dat een team samenwerkt en een goede rolverdeling is hier essentieel om te overleven. Als je een dergelijk team samen kunt stellen (met vrienden of met vreemden), dan is EDF 5 een absolute topgame. De chaos die vier spelers gezamenlijk kunnen veroorzaken is niet in woorden uit te drukken, daarvoor zul je echt een filmpje moeten bekijken. Het enige minpunt aan de online multiplayer is dat drop-in drop-out nog steeds niet ondersteund wordt. Als je dus een lobby instapt waar de aanwezigen reeds aan het spelen zijn, dan zul je moeten wachten tot ze klaar zijn en dat duurt te lang.

The EDF Deploys!

EDF heeft nooit bekend gestaan om zijn grafische pracht en praal. Ook niet om diepgaande dialogen tussen personages of diepgaande, complexe gameplay. De graphics zijn zoals eerder aangegeven relatief simpel, maar je zult versteld staan door het epische gevoel dat je overvalt wanneer je scherm overspoeld wordt met ontelbaar aliens, die zo groot zijn als een wolkenkrabber. De dialogen tussen de soldaten of de nieuwsberichten die tussendoor verspreid worden, zijn zo tenenkrommend slecht dat ze grappig zijn. Wanneer een willekeurige ranger “O no, I forgot the ammo!” roept terwijl hij non-stop het buitenaardse tuig blijft bestoken met raketten, kun je niet anders dan glimlachen. Vergeleken met EDF 4.1 is er wel enige vooruitgang op het grafische vlak geboekt, maar de verschillen zijn niet heel prominent aanwezig. Ook de physics zijn nog steeds dramatisch slecht en de overblijfselen van de aliens blijven net iets te lang liggen, waardoor je vaak niet ziet wat er allemaal gebeurt.

Misschien toch niet voor jou?

Normaliter zijn de bovenstaande issues grote punten van kritiek in een game, maar in het geval van Earth Defense Force 5 maakt het allemaal niet uit. Ontwikkelaar Sandlot heeft inmiddels begrepen waarom mensen terug blijven komen naar deze franchise en ondanks alle tekortkomingen is dit een vermakelijke titel. De franchise heeft zijn eigen niche uitgesneden door Starship Troopers-achtige gameplay met uiterst grappige dialogen en totale over-de-top actie te combineren met een verslavend loot-systeem. Dat levert als resultaat een unieke, hersenloze shooter op die in alle opzichten werkt en vooral uitblinkt in de online multiplayer.

Betekent dit dat iedereen deze game zal waarderen? Nee, integendeel zelfs. Earth Defense Force 5 is de beste game in de franchise, maar dat zegt helaas niet veel als je de vibe niet voelt. De graphics, de old-school gameplay, het moeten grinden om betere uitrusting te vinden en de totale (bewuste) absurditeit van de game zal velen ontgaan en we kunnen het ze niet kwalijk nemen. De franchise zal daardoor nooit een universeel gelauwerde topserie worden, maar zal altijd dat vreemde jongetje uit de klas blijven. Dat maakt het meteen ook lastig om een cijfer aan deze game te koppelen, want als er één titel is die de meningen kan verdelen (buiten Kingdom Come: Deliverance), dan zijn het de Earth Defense Force games wel.

Earth Defense Force 5 is een game die de meningen tot op het bot zal verdelen. De graphics zijn eenvoudig maar efficiënt en de physics zijn nog steeds dramatisch slecht. De gameplay dateert van een decennium geleden en alle dialogen zijn tenenkrommend bedroevend. Je kan de franchise het beste vergelijken met een zwerfkatje dat je naar huis is gevolgd, maar waar je langzaam maar zeker van bent gaan houden. Earth Defense Force 5 zit barstensvol content waar je de komende maanden zoet mee bent en de online multiplayer is zoals altijd fantastisch. Wil je alles uit de game halen, dan zul je moeten grinden tot Sint Juttemis en het hele concept van de franchise moet je bij voorbaat al aanspreken. Als dat niet het geval is, trek dan gerust een drietal punten van de onderstaande score af, want dan is deze game niet voor jou bedoeld. Persoonlijk vind ik dat Earth Defense Force 5 de beste titel uit de franchise tot nog toe is en voor eenieder die fan is van deze serie; koop deze game!

• EDF! EDF! EDF!
  • Waanzinnige chaos
  • Veel content