Special: Borderlands 2 VR


Special: Borderlands 2 VR – In 2012 kwam Borderlands 2 als geweldig vervolg op het eerste deel van de Gearbox franchise. De game voelde als een frisse wind aan door de succesvolle mix van coöp first-person shooter gameplay met een Diablo-achtig lootsysteem en lichte RPG-elementen. De game werd een gigantisch financieel succes voor ontwikkelaar Gearbox Software. Terwijl de wereld al jaren wacht op een officiële releasedatum voor het (onvermijdelijke?) derde deel in de franchise, verrast Gearbox Software met een VR-versie van haar succesvolle tweede deel. Een volwaardige, 30 uur durende loot shooter in VR? Hieronder lees je hoe wij dit hebben ervaren.

Welcome to the Borderlands… again!

Enerzijds is Borderlands 2 een game die veel gamers al een keer hebben gespeeld. Er was namelijk voor eenieder wel iets te vinden in Borderlands 2. Hield je van multiplayer first-person shooters? Borderlands 2 bood genoeg schietplezier voor jou en een paar vrienden. Hield je van loot verzamelen of RPG-light games? Geen probleem. Speelde je liever solo om het verhaal van Borderlands 2 te kunnen beleven? Ook prima. Je moest wel een beetje houden van de absurde personages en de uitgesproken cell-shaded vormgeving in Borderlands, maar als je dat geen probleem vond, dan had je ook meteen een game die in meerdere opzichten uitblonk.

Het uiterlijk van de game maakt dat de transitie van Borderlands 2 naar VR geen vreemde zet is, want de graphics uit de oorspronkelijke game uit 2012 worden vrijwel identiek overgeheveld naar virtual reality. De graphics zijn eenvoudig als je ze vergelijkt met een gemiddelde PlayStation 4 titel, maar juist daarom ook zeer geschikt om de overstap naar VR te maken. Sterker nog, het ziet er zelfs beter uit dan menig meer ambitieuze titels op het PlayStation VR platform.

Bij het opstarten viel wel meteen op dat Gearbox geen moeite heeft gedaan om voor de oude cut-scènes iets anders te verzinnen en dat is meteen een gemiste kans. Dat is echter snel vergeten wanneer je in de woestijn naast Claptrap wakker wordt en je de (motion) controller(s) oppikt om Borderlands 2 daadwerkelijk te gaan spelen. Inhoudelijk is er niets aan Borderlands 2 veranderd: de game is volledig identiek aan de oorspronkelijke 2012 release. Jammer genoeg betekent dat ook dat de extra content voor Borderlands 2 niet is meegenomen in deze transitie naar VR (en dat was veel goede content!).

Wanneer je in de instellingen duikt om te kijken welke configuratiemogelijkheden de game bevat ten aanzien van VR, dan zul je positief verrast worden. Je kan kiezen of je wilt teleporteren van A naar B of liever loopt of een combinatie daarvan. Je kan het “tunneleffect” sterker of zwakker maken naarmate je rent. Je kan kiezen of je een vloeiende draaibeweging wilt maken of dat dit bijvoorbeeld stapsgewijs gebeurt. En zo zijn er nog talloze instellingen die je naar hartenlust kunt veranderen. Dit zijn geen dingen die we niet eerder hebben gezien, maar er lijkt langzaamaan een soort standaard te ontstaan voor VR-instellingen in games en dat is een goede ontwikkeling.

Speel je met de motion controllers, dan biedt Gearbox je de mogelijkheid om de knoppen zelf toe te wijzen waaraan jij dat wilt. Dat is leuk, maar ik moet bekennen dat het spelen met de DualShock 4 en het richten met je headset toch net iets intuïtiever werkt dan de motion controllers. Ook zijn de motion controllers gewoonweg iets te beperkt in de meeste games en een hardware upgrade voor de volgende generatie zou niet onwelkom zijn. Met de grote hoeveelheid aan beschikbare opties kan ik me bijna niet voorstellen dat er nog spelers zijn die last krijgen van motion sickness in Borderlands 2. Dus als je hier last van hebt terwijl je graag een VR-game zou willen spelen, dan denk ik dat Borderlands 2 wel eens de titel kan zijn waar je echt plezier uit haalt. Wat overigens lastiger te begrijpen is, is dat Gearbox Software heeft besloten om de Aim controller niet te ondersteunen, terwijl Borderlands 2 VR juist een titel is die daar uitstekend gebruik van zou kunnen maken.

Borderlands zonder multiplayer?

Helaas is niet alles fantastisch in Borderlands 2 VR. De tofste feature van het origineel was ongetwijfeld de optie om online te knallen met een drietal vrienden en dat zorgde vaak voor heel veel leuke momenten. Die optie is helaas niet beschikbaar in de VR-versie en dat is een hoofdzonde. Als je besluit om een titel naar VR te brengen die voor een groot deel populair was vanwege het online component, dan is het een uiterst vreemde zet om juist dat belangrijke onderdeel niet mee te nemen. Daarmee wordt de game een singleplayer ervaring pur sang die nog steeds erg goed is, maar simpelweg nog veel beter had kunnen zijn.

Ter compensatie heeft Gearbox Software de vijanden wat zwakker en bepaalde skills wat sterker gemaakt, alsook spelers de mogelijkheid geboden om de tijd stil te zetten om zo lastigere encounters wat gemakkelijker te maken (Bad Ass Mega Fun Time, oftewel: BAMF). Het resultaat is dat de game nooit echt moeilijk wordt en met geen enkele mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad zelf te kiezen is dat jammer, want persoonlijk had ik graag wat meer weerstand willen zien. Een ander punt waar ik me vaak aan stoorde, was het beheren van je items – een belangrijk onderdeel in een dergelijke game. De in-game menu’s worden vaak te dicht op je ogen geprojecteerd, waardoor je de VR-set soms echt even moet herkalibreren om het nog eens te proberen.

Kortom…

We moeten toegeven dat we hebben genoten van onze tijd in Borderlands 2. De game is anno 2019 nog steeds erg leuk om te spelen en ook al wordt er een hoofdzonde begaan door het wegnemen van de online multiplayer, blijft de game toch stevig overeind staan op basis van zijn andere kwaliteiten. De transitie naar VR is geslaagd te noemen en Gearbox Software biedt talloze opties om het voor eenieder zo aangenaam mogelijk te maken om deze game in virtual reality te kunnen ervaren.

Daarentegen is het jammer dat de sterke DLC van Borderlands 2 de transitie naar VR niet heeft gemaakt, dat de moeilijkheidsgraad flink is verlaagd en dat de Aim controller niet wordt ondersteund. Als je Borderlands 2 nooit hebt gespeeld, dan is de game absoluut een aanrader. Heb je het origineel veel online gespeeld, dan zul je enigszins teleurgesteld zijn in deze versie, ondanks het feit dat Borderlands 2 VR geen grote misstappen maakt. Wat we zonder twijfel kunnen vaststellen, is dat we Gearbox Software mogen toevoegen aan de rij ontwikkelaars die begrijpen hoe een goede titel in VR gemaakt moet worden en dat is in ieder geval goed nieuws voor alle VR-liefhebbers.

Boxshot Borderlands 2 VR

Borderlands 2 VR

Releasedatum:
14-12-2018
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
2K Games
Ontwikkelaar:

2 reacties

  1. Anoniem -   
    62.72.192.xxx's avatar

    Geen aim-controller, koop ik m ook niet,
    Een shooter op vr zonder aim controller is geen shooter

  2.    268 XP
    snowguard47's avatar

    Ik heb de game een paar uur gespeeld maar besloten niet verder te gaan, de besturing met de move controllers voelt echt lomp en sloom. Je kan uiteraard met de Dualshock spelen maar daar heb ik hem niet voor gekocht. En inderdaad, het gebrek aan aim controller support is doodzonde

Borderlands 2 VR wordt uitgebreid met downloadbare content
Borderlands 2 VR voegt ondersteuning voor de PS4 Aim Controller toe
Borderlands 2 VR is minimaal vijf maanden lang exclusief voor PlayStation VR