Review: YIIK: A postmodern RPG – Aan het einde van de vorige eeuw raakte iedereen in paniek. Het jaar 2000 kwam er aan en er werd gedacht dat dit zou zorgen dat er over de gehele wereld computers uit zouden vallen, doordat de datum op de diverse machines zou eindigen op twee nullen. Dit zou grootschalige gevolgen hebben en iedereen keek dan ook met zeer grote angst uit naar het nieuwe millennium. We weten nu dat deze angst totaal ongegrond was en er helemaal niets gebeurde toen het jaar 2000 van start ging. Ontwikkelaar Acck Studios vond dit een leuk onderwerp om als leidraad voor een nieuwe game te gebruiken. Is dit een goede keuze geweest of geldt ook hier dat het uiteindelijke resultaat helemaal niets voorstelt?

Hetzelfde, maar toch anders

YIIK maakt gebruik van een zeer bekend recept, het is namelijk een turn-based RPG. Toch weet de game een hele andere ervaring voor te schotelen dan andere titels in het genre en dat komt door twee dingen. Ten eerste zijn de turn-based gevechten niet gebaseerd op strategie, maar op de vaardigheid van de speler. Waar je in andere games de zwakheden van je vijanden moet uit zien te buiten door bepaalde aanvallen te kiezen en je hier alle tijd voor kan nemen, is het hier vooral zaak om over een goed reactievermogen te beschikken. Elke aanval of poging om te verdedigen wordt namelijk vergezeld door een mini-game, die bepaalt hoeveel schade je je tegenstander toebrengt. Dit zijn hele simpele spelletjes waarbij je op het juiste moment een bepaalde actie moet uitvoeren en voor elk personage is dat weer anders.

Deze aanpak geeft een totaal andere dynamiek aan de game dan dat je gewend bent van een turn-based RPG, maar dat is zeker niet minder leuk. Waar je met andere games in het genre rustig onderuit gezakt je strategie kan plannen, ben je hier constant betrokken tijdens de gevechten. Je moet je focussen op het scherm, want verpruts je een mini-game, dan betekent dit dat je aanval wordt ontweken door de vijand. Doe je het boven verwachting goed, dan kan dit er ook voor zorgen dat je bijvoorbeeld een langere aanvalscombinatie kan maken of meerdere tegenstanders schade toebrengt. YIIK is dan ook een veel intensere beleving dan menig turn-based RPG. Het is niet iets totaal nieuws, maar het is absoluut een leuke toevoeging.

Sfeervol

De tweede reden dat YIIK weet te verrassen is de algehele sfeer. Ackk Studios is namelijk een Westerse ontwikkelaar, maar hun game brengt je regelmatig bizarre beelden en omgevingen die je eerder zou verwachten in Japanse games van bijvoorbeeld Suda51. Het begint allemaal vrij normaal in YIIK, maar je zal al snel het eerste WTF-moment tegenkomen en velen zullen daarna volgen en dat is echt heel erg vet. De vreemde sfeer wordt ook nog eens versterkt door een bijpassend verhaal en vele soorten muziek. Er wordt gebruik gemaakt van diverse genres – van heavy metal tot chiptunes – en dit loopt soms door elkaar heen in hetzelfde muziekstuk. Je krijgt soms echt de meest bizarre deuntjes te horen, maar deze passen toch perfect bij de game, want die is vaak net zo vreemd.

Het is alleen jammer dat de meeste deuntjes die je tijdens de gevechten te horen krijgt wat aan de korte kant zijn en dat deze steeds opnieuw worden afgespeeld als je nog aan het knokken bent. Dit wordt in latere gevechten – als deze langer duren – wat repetitief en dat is natuurlijk nooit prettig, hoe goed de muziekstukken dan ook mogen zijn. Op zich valt dat wel mee als minpunt, maar er zijn meer dingen die wat beter hadden gekund. Zo wil de actieknop tijdens het exploratiegedeelte om met iemand te kunnen praten of om voorwerpen op te pakken niet goed werken. Je moet dus soms meerdere keren drukken om dit voor elkaar te krijgen. Vervelender is dat je soms niet weet waar je naartoe moet. Er is in het menu een hint-optie die je een beknopte omschrijving geeft van wat je te doen staat, maar soms is ook dit niet erg behulpzaam.

Terug in de tijd

Je zal dus heel af en toe de map af moeten zoeken waar je nu verder met het verhaal kan gaan. Dat is natuurlijk vervelend, maar de map is niet zo groot dat je totaal verdwaalt en het stelt je in staat om de vele verwijzingen te zien. Voor de gamers die eind jaren 90 bewust hebben meegemaakt is YIIK namelijk een feest van herkenning. De grafische stijl is hier één van, maar als je bijvoorbeeld goed oplet wat er in de achtergrond te zien is en wat de namen zijn van de personages die je tegenkomt, dan zal er regelmatig een glimlach op je gezicht verschijnen. Tevens zie je dat de ontwikkelaar groot fan is van Final Fantasy, want dit komt regelmatig voorbij in diverse vormen. Degenen die geen idee hebben wat er eind vorige eeuw gebeurde, zullen dit dus missen maar dat maakt het spel er absoluut niet minder op. Zie het als een leuk extraatje voor diegene die in 1999 wel al op een leeftijd waren dat zij zich dingen konden herinneren.

For the players

De eerder genoemde minpunten doen de game dus een deukje oplopen, maar de algehele sfeer en gevechten maken toch echt wel een hele hoop goed. Daar komt ook nog eens bij dat YIIK: A Postmodern RPG je flink wat content geeft voor niet al teveel geld. De game is namelijk voor nog geen 20 euro te koop, dus je zou verwachten dat de speelduur niet heel erg lang is. Voor dit geld zou een avontuur van 10 á 12 uur een prima lengte zijn. YIIK gaat hier letterlijk dubbel en dwars overheen. In een tijd waarin je steeds meer ziet dat er zoveel mogelijk wordt gedaan om geld uit de zakken van gamers te trekken, laten Ackk Studios en Ysbryd Games zien dat er ook ontwikkelaars en uitgevers zijn die echt de gamer op de eerste plaats hebben staan. Dit door hen een product voor te schotelen dat qua content te rechtvaardigen is in vergelijking met de prijs waarvoor je het aanschaft.

YIIK: A Postmodern RPG is een turn-based RPG, die een stuk intenser is dan je gewend bent van het genre. Het vechtsysteem – dat nu gebaseerd is op de vaardigheden van de speler, in plaats van strategie – zal je constant betrokken houden bij de game en beloont je als je goed presteert en straft je als je niet oplet. Dit in combinatie met een bizar verhaal en sfeer zorgen er voor dat je een prima tijd tegemoet gaat. Er is ook meer dan genoeg te doen en de wat oudere gamers onder ons zullen smullen van de vele verwijzingen naar eind jaren 90. Dat het af en toe niet duidelijk is waar je heen moet en dat de actieknop om te praten en om dingen op te pakken vaak niet goed reageert in het exploratiegedeelte is dan ook zo jammer, want dat weerhoudt de game er net van om een echte klassieker te zijn.

• Totale sfeer is geweldig
  • Een feest van herkenning voor gamers die de jaren 90 hebben meegemaakt
  • Op skills gebaseerde turn-based gevechten houden je constant betrokken