Review: Planet RIX-13 – In Planet RIX-13 speel je als een onderzoeker in de ruimte, die van planeet naar planeet trekt om te kijken of het mogelijk is om daar niet alleen leven te vinden, maar ook om te kijken of je er zelf op kunt leven. Op een dag gaat het tijdens het scannen van een nieuwe planeet mis en raak je de controle over je ruimteschip kwijt en stort je neer. Al snel wordt duidelijk dat je niet de eerste bent die op deze plek is geweest. Het is dus zaak om er zo snel mogelijk achter te komen wat er mis is gegaan met je schip en of het mogelijk is om van deze onbekende planeet af te komen. Een simpele opzet dus, dat vraagt om een simpele game. En dat is exact wat je krijgt.

Ouderwetse charme

Het avontuur – dat tevens een vleugje text adventure bevat – vindt plaats in een 2D wereld en er wordt gebruik gemaakt van een ouderwetse visuele stijl. Er verschijnen wel vaker games die claimen gebruik te maken van 8-bit-stijl graphics, maar vaak zie je toch dat dit niet helemaal zo is, want het ziet er dan toch net wat mooier uit dan mogelijk zou zijn. Planet RIX-13 kent echt graphics ‘van de oude stempel’ en dat betekent erg grove pixels en simpele animaties, waarbij je de frames kunt tellen. Dat is natuurlijk heel iets anders dan wat games vandaag de dag op het scherm kunnen toveren, maar het brengt een bepaalde charme met zich mee die de huidige super gelikte titels simpelweg niet hebben. Er hoeft immers geen rekening gehouden te worden met realisme dus de game richt zich meer op sfeer. Qua visuele omlijsting is het spel dus geslaagd.

Lekker compact

De simpele aanpak wordt ook doorgezet in de gameplay. Het is zaak om de omgeving te onderzoeken en om te kijken of je voorwerpen kunt vinden die je op weg kunnen helpen. Je hebt een map tot je beschikking en hierop zijn een aantal plekken aangegeven, waar je heen kan zonder dat je daar zelf heen hoeft te lopen. Je kan het dus zien als losse levels. Alleen zijn deze plekken super compact en klein. Hierdoor heb je heel erg snel gevonden waar je naar op zoek bent en dus wals je aan één stuk door, door de game heen. Er zijn hier en daar wel wat (hele) kleine puzzels aanwezig, maar ook deze zijn allesbehalve uitdagend en kunnen door een kind worden opgelost. Er zijn ook geen vijanden te vinden, dus hier hoef je je niet druk om te maken.

Er is hoop

Qua verhaal is het niet heel veel beter, maar af en toe is er een sprankje hoop. Deze pieken komen sporadisch voor, maar wel moet gezegd worden dat die de spanning doen opkrikken, want ze laten je meer naar het puntje van je stoel schuiven. Jammer is dan dat de game hier niet op verder borduurt. Sterker nog, het wordt vrijwel direct weer afgekapt en daardoor komt het verhaal gewoon niet van de grond. Het is alsof de ontwikkelaar af en toe een geweldig idee had om de gamer in het verhaal te zuigen, maar dit na verloop van tijd toch weer geschrapt heeft. Dat terwijl het gedane werk wel is achtergebleven en dat is echt zonde. De sterke momenten laten zien dat er wel degelijk potentie in de game zit.

Ja, maar…

Er valt dus niet heel veel positiefs te melden over Planet RIX-13. Het enige wat de game redt van de totale ondergang is de prijs. Om het spel aan te schaffen ben je namelijk nog geen vijf euro kwijt. Je kan en mag voor dit geld gewoon niet heel veel verwachten en dat is exact wat Planet RIX-13 je biedt: niet heel veel. Je kan dus ook niet heel veel zeggen over de zeer korte speelduur, want van een game die vijf euro kost mag je niet verwachten dat je er uren zoet mee bent. Dat je nu binnen een uur klaar bent is nog steeds wat kort, maar een echt minpunt is het niet. Feit blijft wel dat er veel meer in Planet RIX-13 zat dan wat je nu krijgt. Het is wel echt een titel voor de Trophy jagers, want de platinum Trophy is heel snel te verdienen.

Er zit absoluut potentie in Planet RIX-13, maar in deze staat beleef je simpelweg niet al te veel plezier aan de game. De puzzels zijn simpel, de gameplay is niet uitdagend en het verhaal komt maar niet van de grond. De graphics komen weer wel goed uit de verf en het spel laat af en toe wel degelijk zien dat er meer in had gezeten. Toch kunnen we de game niet met de grond gelijk maken, want het prijskaartje is erg laag. Voor nog geen vijf euro mag je gewoon niet te veel verwachten en dat geldt ook voor de speelduur, die erg kort is. Ja, er had absoluut meer in gezeten, maar de prijs van Planet RIX-13 zorgt voor verzachtende omstandigheden.

• ‘Echte’ 8-bit graphics hebben charme
  • De potentie van de game laat zich af en toe zien
  • Ideale game voor Trophy jagers