Bruce Straley, co-founder van Naughty Dog en regisseur van The Last of Us en Uncharted 4: A Thief’s End, uit op Twitter de nodige kritiek op Red Dead Redemption 2. Alhoewel de game veel awards heeft gewonnen vorig jaar en qua reviewcijfers de top domineert deze generatie, zijn er ook veel kritieken te vinden, zo ook van hem.
Recentelijk liet Straley zich uit over de game, want hij ergert zich aan het gebrek in speler vrijheid. Zo gaf hij aan dat de omgeving wellicht open is, maar dat je wel constant door de game terecht wordt gewezen op hoe je deze moet spelen. Wanneer je een eigen invulling aan een missie probeert te geven, dan mislukt dit vaak, zo heeft Straley ervaren.
Hij vindt dat de game een prachtig verhaal probeert te vertellen, maar dat dit wel ten koste gaat van de speler vrijheid, omdat je te weinig keuzes kan maken. Zijn kritieken komen overeen met een video van een maand geleden door NakeyJakey, die heel goed uitlegt wat het probleem van Red Dead Redemption 2 is voor veel mensen. Mocht je deze video willen checken, dan kan dat hieronder.
Bruce Straley moet niet zo zeuren. Red dead 2 is magisch goed. Rockstar nr 1!!
Geintje 😛
Maar hij moet echt niet zo zeuren, ik kan me totaal niet vinden in zijn argumenten van te weinig vrijheid.
Dat is een van de redenen waarom ik geen feeling heb met RDR2. Ik heb hem dan ook niet uitgespeeld en uiteindelijk maar verkocht. Ik moest teveel en mocht te weinig. Ik snap de pace van de game en dat het zo bedoelt is.
Het is ook een vette game, maar gewoon niet voor iedereen. Pistool schoonmaken, zorgen voor eten, geen vrijheid in de missies, paardje verzorgen enz.enz… Ik heb helaas niet heel veel tijd om te gamen en daarom begon RDR2 mij wat te irriteren op een gegeven moment. Ook omdat het geheel nogal klunzig aanvoelt en ouderwets kon ik me op een gegeven moment er niet meer toe zetten. Uiteraard zie ik wel dat het een fantastische game is, maar gewoon niet voor mij (en toch best wel vele anderen)
Wel grappig dat iemand van TLOU iets zegt over vrijheid 🙂
@Sony: alle rockstar games hebben hier last van
Nakeyjakey heeft gewoon gelijk
Tsja Red Dead Redemption II heb ik geheel uitgespeeld.
The Last Of Us na een paar uur mee gestopt.
Hij heeft wel gelijk, ik ondervond dit ook in rdr2.
Het punt is dat Rockstar pretendeert dat rdr2 een ‘open world’ is, wat het ook wel is, maar mét deze tekortkomingen.
TLOU (en Uncharted bijv.) is geen ‘open world’ en dat pretendeert NaughtyDog ook niet.
Geweldige game, geweldig verhaal. Ik mis alleen échte HDR maar dat zal de remaster versie wel pas kunnen voor op de PS5.
@62.140.137.xxx:
Dat doet er verder niet zoveel denk ik zomaar. Twee totaal verschillende games, ander tijdperk en kwestie van smaak. Ik heb het in elk geval zelf ook zo ervaren m.b.t. de missies in RDR2. Ik vond ze een beetje ouderwets aanvoelen.
Bruce Straley groot gelijk het plaatje ziet er goed uit in RDR maar het was zo saai .
The last of us en red dead 2 zijn beide zwaar overrated
Het is gewoon een kwestie van smaak!
De “minpunten” die ik blijf horen van gamers, zijn voornamelijk dingen die je als vervelend ervaart. niet meer niet minder.
Met RD2 heeft Rock* voor mij persoonlijk een dijk van een game afgeleverd. Heb er dusdanig veel uren plezier van gehad. Binnenkort ga ik hem voor de 2e spelen. (De SP speel ik alleen)
Ik zeg maar dit: onzichtbare muren en prachtige omgevingen waar je niets mee kunt in Uncharted en The Last Of Us zie ik meer als vrijheidsbeperking dan een game die je teveel bij de hand neemt.
Als er games zijn die je geen vrijheid bieden zijn dat wel de Naughty Dog Games. Begrijp me niet verkeerd, ben Uncharted fan vanaf eerste uur maar dit argument slaat vanuit Naughty Dog standpunt echt nergens op
Ik deel zijn mening. Je bent verplicht om de missies zo te spelen zoals R-star het wil, daarom ben ik gestopt met het spelen van RDR2.
@193.169.21.xxx:
Uncharted is geen open wereldgame en probeert dat ook niet te zijn. RDR 2 is een open wereldgame waarbij het opvalt dat de missiestructuur verouderd aanvoelt voor sommige gamers.
@193.169.21.xxx: omdat uncharted geen open-world is,drm heb je ook geen vrijheid:)
In de missies zijn er idd teveel restricties. Moet zeggen dat ik de missies het minste vond van de hele game. Neemt niet weg dat ik me er enorm mee vermaakt heb!
Waarom worden de games opeens vergeleken? Alleen maar omdat hij voor naughty dog werkt? Mag hij dan geen mening hebben over anderen ofzo? Ik deel zijn mening en het is de reden dat ik rdr2 juist niet meer speel en ook niet uitgespeeld heb.
@62.140.137.xxx:
hahah same
Heb rdr2 niet gekocht maar precies of uncharted en tlou biedt zoveel vrijheid
100% gelijk!
Ik ben er nog steeds zeker van dat moest RDR2 door Ubisoft of EA of zo gereleased zijn (in zelfde opzicht als nu) dat het BAKKEN kritiek kreeg.
RDR2 heeft mij ook zwaar teleurgesteld (zoals wel meer R* games)
Al wat je dient te doen is je R* blinddoek afnemen.
Gamers zijn tegenwoordig verwend. Ik kan me voorstellen dat je als developer gewoon geen zin meer erin hebt. Rdr2 is een parel. Storytelling,graphics, muziek, speelduur, gameplay. Daar kan geen ander spel aan Tippen. Nee er zat geen hdr in. De game ziet er zonder rdr nog beter uit dan welk spel/openworld game dan ook. Controls zijn niet goed. Controls kun je aanpassen. En anders moet je maar freeaim proberen. Er zijn genoeg filmpjes op internet die wel weten hoe ze deze game moeten spelen. Dan waren er nog mensen die niet verder tot chapter 3 kwamen. Nou jammer voor hun. De achtbaan begint juist erna. Kortom deze game is gewoon af Ik denk dat bepaalde gamers altijd iets te zagen Hebben. Die zien niet in wat voor iets moois rockstar heeft geleverd.
Ik ben het volledig eens met deze kritiek
@mantequilla: Ik zeg toch ook dat je geen vrijheid hebt in hoe je je missie wilt spelen. Open wereld of niet.. dit is gewoon mogelijk in bijna elke game. Nu is RDR2 een open wereld game waarbij de missies op rails lopen. Zelf hou ik ervan om op een afstand met een sniper gun onopgemerkt iedereen uit te schakelen ‘zoals in MGS dat wel kan’.
@92.65.130.xxx:
Prima als jij er okay mee bent dat R* je in de zeik neemt voor wat betreft HDR, maar ik kon dat niet zo waarderen. Opzettelijk doen alsof je een game in HDR speelt door zelfs mijn TV te foppen vind ik een kwalijke zaak. Dat riekt naar oplichting en alleen al daarom zou R* aangepakt moeten worden. Dat de missiestructuur hopeloos verouderd is, de controls gewoon niet anno 2018/2019 zijn is tot daar aan toe. Maar dat HDR verhaal is echt een beetje zielig van R* en ze laten zien dat ze weten dat iedereen hun game toch wel koopt en je eigenlijk gewoon uitlachen.
Nou ga dan lekker far cry 5 spelen. Een kutgame, maar wel lekker veel vrijheid.
@92.65.130.xxx: verwend? Ik heb bijv. dark souls 20 keer uitgespeeld, en de 21 keer is het weer net zo leuk. Zoveel builds, mechanics, keuzes tijdloosheid. Dat zijn meesterwerken. Red dead kut vinden is niks verwends, de game is overrated
rdr2 is meer van hetzelfde x op keer,toch wel uitgespeeld.
Nee, want in uncharted of the last of us heb je alle keus om je eigen ding te doen. Zowel binnen als buiten de missies….. O wacht….
@2a02:a445:c819:1:85b9:90f6:80e0:c.xxx:
Oh wacht. TLOU en Uncharted zijn natuurlijk open wereldgames……. Zonder HDR maar doen alsof ze dat wel hebben.
Red dead is open world. Je kan toch gaan waar je wilt in de wereld? Dus open world. Je hebt genoeg vrijheid tijdens missies om morele keuzes te maken. Wat is jouw definitie van open world dan?
@Cyrax77: Je hoeft niet te eten pistool schoonmaken enz. Het spel is prima speelbaar zonder die zaken en geeft je slechts een kleine penalty
@Cyrax77: Je hoeft niet te eten pistool schoonmaken enz. Het spel is prima speelbaar zonder die zaken en geeft je slechts een kleine penalty@82.73.175..xxx: Jij bent zwaar overrated
Ik vind het een leuk spel maar ik snap z’n argumenten. Ik heb het ook ervaren. Tijdens Chapter 2 met de missie waarbij je Micah moest helpen ontsnappen wou ik voordat ik de hele stad omver schoot nog ff de Sherrifs office looten maar dat kon/mocht niet want meneer Micah legde al snel het lootje en mission failed. Nog een keer dan maar, nu wel via bekende pad. Met een dikke bounty aan mijn broek ging de story verder en kon ik niks meer looten van de officers die ik had gekilled..
Wat meer keuze vrijheid had hier best gemogen.
@92.65.130.xxx: niet tippen,how about witcher 3?
Yep.
Rockstar games zijn mooie games met gedateerde controls en gameplay.
Red dead 2 net zo weer. Een beetje objectieve critici die niet band zijn voor fanboys hebben dit aangekaart. Hulde
Genoeg vrijheid …in zij missies and free roam…..dus heb liever een gescripted vette actie missie … the last of us…ohhh die spel is ook geen open wereld en is de pad voor je weg gelegd…..beperkt in al je acties…..doe het eerst zelf voordat je iemand probeert zwart te maken…..omdat ze weten dat red dead…..uncharted 4 en last of us ….voorbij gaan……waarom geen kritiek op the witcher 3 ….daar kon je ook geen keuzes hebben in je missies behalve wat opties en dialogen maar niet in hoe je missie doet…..de weerwolf kon je ook niet naar buiten lokken naar het zonlicht of maanlicht…genoeg voorbeelden…
@mantequilla: witcher 3 kan niet tippen aan rdr2. Als the witcher3 met dezelfde graphics en realisme gemaakt zou zijn als rdr2 dan zou elke gamer die dat beweerd anders piepen. De flora en fauna, de verregezichten metbijna geen popups, de physics van de mensen dieren, de wapens en details. Nope daar kan de witcher met zijn doorzichtige bomen echt niet aan tippen.
@89.205.129..xxx:@89.205.129..xxx: darksouls kan niet tippen aan de graphics, verhaal en realisme van rdr2. Als de gameplay en mechanics van een game je bevallen dan betekent dat niet dat het een betere game is. Echt de details, grafischen geluid verhaal telling ga je nergens anders vinden. Mensen blijven zagen maar willen dit niet onder ogen zien. Ik had ooit moeite met verhaaltwlling tot chapter 3 a 4 maar welke game biedt alleen al 120 story missions en gaan door nadat het verhaa van je maincharacter gedaan is. Nogmaals gamers zijn verwend
Kip
@sammetje2006: ei
Bagger game imo
@2a02:1810:9d80:e600:18ba:5a24:ad20:6.xxx: man wat zeg je. De lore is onovertroffen. Voor het verhaal van dark souls heb je een boekenkast nodig
@109.140.248.xxx: je vergeet 1 ding,witcher 3 kwam uit in 2015,als je naar het heden kijkt zie je hoe vet cyberpunk deruit ziet,met de nieuwste technieken,dus als witcher 3 dit jaar uitkwam,had je totaal iets anders gezien,dus realistische bomen voor je! een spel die 800+ awards heeft gekregen ga ik niet vergelijken met rdr2,die niet eens GOTY won.
oja en nog de storytelling is gewoon briljant met 30+ verschillende eindes,hoe fuckin briljant!
RDR2 sws slechte game.was snel op uitgekeken maar goed dat die gene waar ik hem aan verkocht heb wel zijn spel was. Smaken verschillen onder de gamers.
Ja, maar buiten de story mode heb je wel alle vrijheid. Soms ben ik anderhalf uur bezig met verkennen en van alles te doen zonder verhaal progressie… Dus aan de ene kant veel vrijheid. In de verhalende missies misschien minder. Totaalpakket is wat mij betreft nog prima!
@JMailuhu: exact dit. Ik wilde ook al die politie gasten fouilleren. Helaas kon dat niet maar het is eigenlijk ook niet realistisch on daar zo lang rond te hangen met een gevangenen die ontsnapt is
@Sony:
Heb je z’n tweet gelezen? Ik deel dat volkomen. Je word in rdr2 gestraft als je “zelf” denkt. M.a.w, missies met “the gang”, daar hoor je exact te doen wat het spel wil dat jij doet. Doe je wat anders….dood. En ja, dat is een beperking.
Begrijp me niet verkeerd, de game is modderfakking awesome. En ik heb me kostelijk geamuseerd. Tot 2x toe zelfs. Maar er is een kern van waarheid, in wat hij zegt.
@mantequilla: eens kijken wat cyberpunk gaat doen. Ik denk dat we nog wel wat downgrades op de graphics gaan zien. Maar goed, tijd zal leren
helemaal mee eens RDR grootste teleurstelling van afgelopen jaar..
Sorry hoor, maar wie gaat er nou agenten looten als je net een heel dorp hebt neergemaaid? Dat heeft niets met keuzevrijheid te maken.
Ik vind het ergens nogal logisch dat je tijdens missies minder vrijheid hebt. Er word geprobeerd een verhaal te vertellen en het looten van 50 sherrifs helpt hier niet echt mee
Ben niet anders van rockstar gewend. Bij gta 5 was dat ook al een drama. Slechste ai voor een aaa game ooit. En totaal geen vrijheid in hoe je een missie wilt voltooien. Meest overrated game dev deze generatie. Dan heb ik liever spellen zoals splinter cell, far cry of hitman bv. Waar je wel de keuze hebt hoe je een missie voltooid. Gun blazing of heel sneaky
@Cyrax77: je omschrijft precies wat ik dus elke keer denk. Vrienden van me verklaren me voor gek maar ik kom er echt niet doorheen…
Als je van pony rijden houd , is rdr2 wat voor jou.
Lekker belangrijk! Vermaak je je met de game? Dan is het doel bereikt, want daar is een game voor gemaakt!
Elke game heeft minpunten, niks is perfect!
Wat ik bij Uncharted 4 waardeloos vond is dat t geregeld enorme speelvelden waren waar geen reet te beleven was, geen actie en geen gevechten!
Heeft de game daarom gefaald? Nee want het vermaak was er!
Vroeger liep je als een pixel rond en was t goed! Nu moet alles zo uitgebreid zijn maar er zijn grenzen!