Gespeeld: Kingdom Hearts III – Over iets meer dan een week ligt Kingdom Hearts III eindelijk in de winkels. We hebben lang op de game moeten wachten en hierdoor zijn de verwachtingen zeer hooggespannen. Het verhaal gaat eindelijk verder met een volwaardig nieuw deel voor de consoles en voordat de release daar is, konden we nog even met de game aan de slag. We speelden twee verschillende levels die ontzettend van elkaar verschilden, maar tegelijk ook veel met elkaar gemeen hadden. De beste omschrijving die het doet typeren is het woord; magisch. De Square Enix hand is duidelijk te zien en de Disney magie maakt het af, en dat beviel.

Twee werelden komen samen

Iedereen kent inmiddels het iconische personage Sora die met z’n Keyblade alle Heartless zonder pardon naar het hiernamaals mept. Dat is in Kingdom Hearts III niet anders, want in de kern is het nog steeds een actie-RPG. Wat deze game, maar ook de franchise, zo uniek maakt is dat er een bijzondere combinatie ontstaat als je de handen van Square Enix ineenslaat met die van Disney. Het resultaat is een game die in elk opzicht anders is dan andere titels in het genre en het doet tevens twee werelden op een geslaagde manier combineren. De combinatie van Square Enix – en dan doelen we op hun personages, gameplay en stijl – met Disney is niet alledaags, maar Kingdom Hearts heeft als franchise reeds bewezen dat het kan.

In de twee levels die we speelden was de kern van de gameplay vooral vechten met de Heartless die afgezien van hun basisvorm ook grotere vormen aannamen. Dit in het Hercules level als een enorm monster bovenop de berg die rotsblokken naar beneden gooide en in het Toy Story level waren het speelgoedrobots die tot leven kwamen. Aan diversiteit bij de vijanden dus geen gebrek en hoewel in veel gevallen er op losslaan met de Keyblade volstaat, heeft Kingdom Hearts III zoveel meer te bieden en dat is waar onze typering van ‘magisch’ vandaan komt. Square Enix heeft op briljante wijze de twee stijlen laten samenvloeien en dat maakt dat we na het spelen van de demo ontzettend uitkijken naar het eindresultaat.

Diversiteit alom

In de game zul je gaandeweg het verhaal diverse Disney locaties bezoeken. Zo gaven we zojuist al aan dat we in Toy Story hebben rondgewandeld, alsook op de plek waar Hercules leeft. In de game tref je natuurlijk veel meer locaties, want ook zul je Captain Jack Sparrow, Baymax, Winnie the Pooh, Sulley, Mike en Boo en nog veel meer personages tegenkomen in hun eigen omgeving. Je zult met Sora en kornuiten al deze werelden gaan bezoeken en die zijn allemaal op een herkenbare manier vormgegeven. Je krijgt in deze werelden – afhankelijk van de doelstelling – best wat vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Zo konden we in het Toy Story level enigszins beperkt op onderzoek uit, wat schatkisten en nieuwe vijanden deed opleveren.

Elke wereld is dermate anders van de ander, dat Kingdom Hearts III ontzettend divers lijkt te worden. De genoemde personages in de vorige alinea zijn slechts een greep van wie je allemaal tegenkomt, maar dat is lang niet alles. De bibliotheek aan Disney personages is haast oneindig en nu ook Pixar personages in Kingdom Hearts III zitten, is het haast onmogelijk om iedereen in de game te verwerken als nuttige toevoeging met betrekking tot het verhaal. Maar daar heeft Square Enix wat op gevonden en dat is waar de creativiteit absoluut het beste tot z’n recht komt. Je kunt namelijk afhankelijk van de wereld waarin je bent speciale ‘Link’ aanvallen inzetten en dan duiken nog meer Disney personages op.

Een goed voorbeeld daarvan is het Toy Story level waarin we een link konden opzetten met Ralph uit de film Wreck it Ralph. In dit geval kregen we kort de controle over hem en het was mogelijk om een muur van blokken te bouwen om die vervolgens kapot te slaan met als gevolg dat de brokstukken schade deden aanrichten bij de vijand. Een andere optie was om een link te vormen met Ariël uit De Kleine Zeemeermin, waarmee we al zwemmend in een prachtig waterballet vijanden konden bestoken. En dan te bedenken dat je in de levels allemaal verschillende link aanvallen zult aantreffen, wat dus sowieso voor erg veel variatie in de gameplay zorgt.

Disney attracties

Vanzelfsprekend beschik je zelf over verschillende manieren om de vijanden aan te pakken. Naast dat je er met de Keyblade op los kan slaan, kun je ook magie inzetten en speciale aanvallen vormen met Donald Duck of Goofy. Dan heb je natuurlijk nog de genoemde link aanvallen die per level verschillend zijn en alsof dat nog niet genoeg is, heb je ook nog diverse vormen van de Keyblade die aangenomen kunnen worden. Al deze aanvallen zijn gebonden aan een timer en je kunt de tijd gebruiken om zoveel mogelijk schade aan te richten, maar ook kan je deze voortijdig eindigen om een grote ‘finisher’ in te zetten met veel visueel spektakel tot gevolg. Het is maar net wat de situatie vraagt en om er nog een schep bovenop te doen zijn er speciale attracties in de game.

Disney is natuurlijk meer dan een bonte verzameling van leuke personages die in de films voorkomen, want ook heb je de attractieparken nog. Het ontwikkelteam is wat dat betreft echt tot het maximaal haalbare gegaan, want zelfs afgeleiden daarvan zitten in de game. Bij genoeg combo’s kun je een attractie oproepen en die verschillen ook weer per level. Als zo’n attractie wordt ingezet, dan verandert alles in een ontzettend kleurrijk geheel dat het magische gevoel aansterkt. In het Toy Story level konden we zodoende een schommelschip oproepen die je aanstuurde met een druk op de knop. Hoe sneller je de juiste knop indrukt, des te harder het schip gaat schommelen met dus meer schade tot gevolg.

Of wat te denken van de draaiende kopjes attractie? Een bekende attractie die je in vrijwel ieder park tegenkomt en dus ook in Kingdom Hearts III. Bij het inzetten daarvan verander je in een spinnend kopje en daarmee kun je de vijanden allemaal omver beuken. Beëindig je deze attractie voortijdig, dan is het spektakel nog groter en als je het op de juiste plek inzet brengt het veel schade toe. Het hoogtepunt was echter de trein in het Hercules level, waarmee we door de lucht vlogen en konden schieten op het enorme monster. Zelden hebben we een trein zo kleurrijk uitgedost gezien en een leuk detail is dat ook Donald en Goofy in de wagonnetjes zitten en meereizen. Dit soort attracties zijn een aanvulling op de gameplay en maken het af, want aan variatie dus absoluut geen gebrek.

Voorlopige conclusie

De gameplay van Kingdom Hearts III voelt vertrouwd en toegankelijk aan, ondanks de vele opties die je voor je kiezen krijgt. Square Enix heeft overduidelijk het maximale opgezocht, want de mogelijkheden tot (speciale) aanvallen zijn werkelijk ontelbaar. Elk van deze aanvallen heeft zijn eigen uitgebreide animatie meegekregen waardoor het een lust voor het oog is. Dat geldt overigens ook voor de game op zichzelf, want het ziet er uitstekend uit. Om het geheel af te maken kent de game een heerlijke soundtrack die perfect bij de gebeurtenissen past en het stemmenwerk is uitstekend. We baseren dit op slechts twee levels die we in relatief korte demo’s gespeeld hebben, maar als dit de standaard is van het niveau van Kingdom Hearts III, dan zit het wel goed.