Review: Scintillatron 4096 – Arcade shooters zijn er in allerlei soorten en maten, maar hanteren vaak min of meer dezelfde formule. Jij bezit over flinke vuurkracht en het is aan jou om alle vijanden zo snel mogelijk op te ruimen. De raketten, explosies en laserstralen vliegen je vaak om de oren in deze games. Ontwikkelaar kFunction maakte Scintillatron 4096 en heeft de inspiratie uit Robotron 2048 gehaald, een game uit 1982. Kan deze game zich onderscheiden van de gebruikelijke formule of lijkt het toch erg dichtbij de concurrentie te zitten? Wij zochten het voor je uit en in deze review vertellen we je er alles over.

Nadruk ligt op precisie en highscores behalen

In Scintillatron 4096 ben jij een rondvormig ruimteschip dat level na level moet zien te voltooien. Je voltooit de levels door alle vijanden te vernietigen. Je kan in acht verschillende richtingen schieten en je beschikt enkel over een laserstraal als wapen. De vijanden bestaan grotendeels uit gele of paarse deeltjes die je stuk voor stuk moet kapot schieten. Klinkt als het bekende concept, nietwaar? Alles vernietigen wat je op je pad tegenkomt en doorgaan naar het volgende level, waar dat zich herhaalt. De twist in Scintillatron 4096 zit hem echter in dat het veel meer op precisie aankomt.

De game bestaat uit verschillende werelden en elke wereld bestaat weer uit vier levels. De truc in Scintillatron 4096 is om eerst alle vijanden van dezelfde kleur uit te schakelen voordat je de andere kleur doet. Doe je dit juist, dan bouw je een combo op en uiteraard een hogere score. Schiet je per ongeluk de verkeerde kleur raak, dan is je combo verdwenen en valt ook de Perfect bonus weg. Wanneer je de hoogste combo hebt behaald – dus eerst de ene kleur hebt vernietigd en daarna de andere – krijg je de Perfect bonus. Ook kan je de Sharpshooter bonus halen wanneer je geen enkel schot mist. Tot slot heb je nog de Fast Clearance bonus en dit houdt in dat je het level binnen een bepaalde tijd hebt voltooid.

Uitdagend en verslavend

Het gevolg van dit score systeem is dat je al gauw alle mogelijke bonussen per level wilt halen. Gaat dat een keer fout, dan wil je al snel opnieuw beginnen om de meest hoge scores binnen te slepen en dat maakt de game erg verslavend. Scintillatron 4096 lijkt dus goed op de standaard formule binnen het genre, maar weet een eigen identiteit te creëren door het nauwkeurige schieten. Met een beetje oefening kan je in de eerste paar levels vrij simpel allerlei bonussen binnenslepen, maar in de daaropvolgende werelden wordt het al gauw wat lastiger. De standaard vijanden schieten namelijk niet en zweven enkel naar je toe, maar al snel komen er extra vijanden bij waardoor het behalen van de bonussen een heel stuk moeilijker wordt.

Zo zijn er vijanden die een stuk sneller naar je toe komen of zelfs terug kunnen schieten. Ook zijn ze niet met een enkel schot kapot te krijgen of ze bestaan uit meerdere delen. Daarnaast zullen er in de latere werelden ook mijnen verschijnen. Deze moet je eveneens slopen om het level te voltooien, maar knallen uit elkaar wanneer je ze vernietigt. Ben je er te dichtbij, dan leg je het loodje. Naarmate je verder komt in de game, wordt het ook steeds moeilijker om op tijd klaar te zijn. Ben je namelijk niet op tijd, dan verandert het level in een rode kleur en komen er nog andere vijanden bij. Dit type vijand in het ‘Hurry-up’ level gedeelte is een stuk agressiever en vliegt sneller door het level heen. Soms vliegen deze ook op hoge snelheid naar je toe, waardoor je moet oppassen dat ze niet tegen je aan botsen. De game kan zeker in latere fases erg uitdagend worden.

Power-ups voelen wat nutteloos aan

De werelden worden dus moeilijker, maar hiervoor krijg je wel allerlei power-ups. Zo kan je sneller schieten, kogels vinden die overal doorheen boren en een laserstraal die in drie richtingen schiet. Sommige power-ups beïnvloeden je vijanden en maken ze bijvoorbeeld slomer of doet ze compleet bevriezen. Let wel goed op wat je pakt, want er zitten ook negatieve power-ups bij. Zo kan je besturing plots omgedraaid worden of je vuursnelheid wordt vermindert. Wel is het zo dat veel van deze extra krachten niet zo handig zijn. Zo heb je vooral niets aan de kogels die door alles heen gaan en de laser die zich in drie kanten opsplitst. Je raakt hierdoor namelijk al gauw je Sharpshooter bonus kwijt en het draait juist om het behalen van dergelijke bonussen. Daarnaast kom je een heel eind zonder power-ups, waardoor je ze eigenlijk niet eens nodig hebt.

Audio voelt goed aan, grafisch wat standaard

De meeste arcade space shooters zijn voorzien van elektronische muziek en in Scintillatron 4096 is dat niet anders. Ook hier heb je allerlei elektronische beats en dat past goed bij de game. De voice-over stem doet de audio het meest recht aan, want dat maakt het erg authentiek en deze klinkt als zo’n krakende robotstem. Wel is het jammer dat wanneer je naar de volgende wereld gaat, dat je diezelfde stem keihard door de microfoon van je controller hoort schreeuwen. Dit is niet aan te passen in het menu van de game zelf. Wil je dit zachter zetten, dan moet je dat in de PS4 instellingen doen. Het nadeel daarvan is wel dat zo’n wijziging van toepassing is op alle games die je speelt en dat kan best vervelend zijn. Grafisch valt er niet veel te zeggen over de game, behalve dat het veel lijkt op de andere titels binnen het genre. De vijanden lijken aardig op elkaar en qua design springt niets er echt heel erg uit. De transities tussen de werelden zijn wel erg goed gelukt en ogen erg vloeiend en mooi.

Scintillatron 4096 pakt elementen uit de gebruikelijke formule binnen het genre, maar weet zijn eigen identiteit te creëren. Dit lukt doordat de nadruk op precisie en het behalen van highscores en bonussen ligt. Wanneer je een bonus niet haalt, ben je al gauw geneigd om opnieuw te beginnen en dat maakt de game verslavend. De game bestaat uit zeven werelden bestaande uit een ieder vier levels en daarmee is het vrij uitgebreid. De werelden worden ook steeds uitdagender en intenser. Er is een flink arsenaal aan verschillende power-ups, maar geen van deze bieden een enorm voordeel en zijn eerder een nadeel voor je eigen bonussen. De voice-over stem past goed in de sfeer van de game, maar is wat hard door de microfoon van de controller die enkel via de PS4 zelf aan te passen is. Buiten dat is Scintillatron 4096 een prima game die op zijn eigen manier een aanvulling voor het genre is, maar het is niet baanbrekend.

• Weet zich te onderscheiden in het genre
  • Uitdagend
  • Nadruk op highscores en precisie maakt het verslavend