Gespeeld: Trials Rising – In 2014 kwam Ubisoft met het vermakelijke Trials Fusion en sindsdien is er geen volwaardig nieuw deel meer verschenen. Ja, Trials of the Blood Dragon kwam nog uit, maar dat was een spin-off binnen de serie. Nu het 2019 is, begint het tijd te worden voor een nieuw deel en daar is aan gewerkt. Trials Rising staat voor eind februari op het programma en bij Ubisoft konden we al even met de game aan de slag om te zien hoe het er voor staat. Daarover kunnen we kort zijn, want liefhebbers van de franchise mogen 26 februari omcirkelen in hun agenda. Waarom dat zo is, dat leggen we je nu uit in deze hands-on preview.

Verover de wereld

Als je nooit eerder een Trials game hebt gespeeld, dan zal je er in eerste instantie niet zoveel van bakken. Het controleren van je lichaam en de motor gaat zeer precies en vraagt om een vrij nauwkeurige positionering. Met name bij grote sprongen of diepe landingen. Kom je verkeerd neer? Dan crash je. Zet je de aanzet naar een schans niet goed in? Dan is de kans aannemelijk dat je de sprong niet haalt. Geef je te snel te veel gas terwijl de bestuurder iets te ver naar achteren leunt? Dan schiet de motor onder je kont vandaan. Leun je te ver naar voren? Dan sla je al snel over de kop als je van een helling afrijdt. Maar… oefening baart kunst en gelukkig zal Trials Rising nieuwkomers niet in het diepe gooien.

Bij aanvang van de singleplayer krijg je de mogelijkheid om een tutorial te volgen en die is ook voor ervaren spelers wellicht even handig om te doorlopen. Deze tutorial legt je op heldere wijze uit hoe je motoren en soortgelijke op de beste manier kan besturen, zodat je een parkour zo snel mogelijk kunt afleggen. De tutorial is relatief kort, want de besturing heeft vrij weinig om handen en dat brengt je dan bij de daadwerkelijke singleplayer. Die bestaat uit een flinke hoeveelheid races die je overal ter wereld kunt vinden. Door races te voltooien unlock je nieuwe en zo speel je steeds meer races vrij.

Het is natuurlijk de bedoeling om zo succesvol mogelijk te zijn en overal ter wereld je stempel achter te laten door een zo hoog mogelijke beoordeling te behalen. Hoe sneller je bent en hoe minder je faalt, des te hoger die beoordeling zal zijn en daarmee stijg je in level, waarover zo meteen meer. Op de wereldkaart tref je naast losse races ook kampioenschappen aan en begin hier zelfverzekerd aan, want het is op eliminatie gebaseerd. Faal je in de laatste race, dan mag je fijntjes het hele kampioenschap opnieuw doen. De races lopen overigens uiteen van gemakkelijk tot extreem en die laatste zijn zeer uitdagend. Zo hadden we ruim 200 restarts (vanaf een checkpoint) nodig om het einde van een level te halen, wat wel aangeeft hoe lastig het is.

Levelen en customizen maar

Door de races succesvol af te leggen verdien je ervaringspunten en hoe meer je er bij elkaar sprokkelt, des te sneller je stijgt in level. Elke keer als je stijgt in level krijg je een ‘Gear Crate’ en die voorziet je van cosmetische items. De game zit bomvol met unlockbare content en daarmee kun je de motoren versieren, maar ook je personage volledig uitdossen. Dat leverde tijdens de speelsessie al wat geinige creaties op en dat zal straks bij de daadwerkelijke release ongetwijfeld voor vermaak gaan zorgen. Zowel vanwege de creaties die je tegenkomt alsook wat je zelf kunt maken. Overigens zijn die Gear Crates ook aan te schaffen via micro-transacties, zodat je je collectie sneller kunt uitbreiden.

Alles is echter in-game vrij te spelen en de micro-transacties zijn puur voor het cosmetische aspect van de game. Het is dus optioneel, net zoals eigenlijk in alle games van Ubisoft het geval is. Buiten dat je deze kratten kunt kopen via micro-transacties, kun je er ook in-game geld aan spenderen. Dat geld kan ook gebruikt worden voor het aanschaffen van nieuwe motoren, dus dat is waar we onze centen tijdens het spelen aan uit hebben gegeven. De waarschuwing is alvast dat je dus even goed oplet waar je wat aan uitgeeft, want nieuwe motoren en soortgelijke zijn beduidend interessantere aankopen dan de cosmetische content. Zo tref je naast verschillende motoren ook wat meer unieke tweewielers aan. Denk dan aan een fiets, wat er best lollig uitziet als je daarmee de parcours wilt trotseren, alsook de tandem bike.

Die konden we niet laten liggen om even te onderwerpen aan een test en het werd gelijk duidelijk dat dit een bijzonder vermakelijk onderdeel van de game is. Op de tandem bike zit je met z’n tweeën en allebei de spelers voeren controle over de tweewieler uit. Zo zul je samen gas geven, remmen en de lichamen verplaatsen. Als de één compleet de andere kant op hangt, dan is de kans groot dat de sprong of landing totaal de mist in gaat. Dat staat natuurlijk garant voor uren speelplezier met vrienden voordat je gaat stappen of iets dergelijks, net zoals de multiplayer dat vaak zat bewezen heeft. Maar ga je echt serieus voor het resultaat, dan kan het bij momenten best uitdagend zijn. Tenzij je goed op elkaar ingespeeld bent uiteraard. Wat er in ieder geval met kop en schouders bovenuit steekt, is dat het een leuke en lollige toevoeging is.

Diversiteit zoals we dat graag zien

In de singleplayer doe je de hele wereld aan en die banen zijn vervolgens weer te selecteren in de multiplayer. Dat zorgt voor enorm veel diversiteit, want het ene moment probeer je van container naar container te gaan in de haven van Hong Kong en op het andere moment race je door de filmstudio’s van Hollywood. De ene locatie is vrij simpel van opzet, de ander is veel complexer. Dat geldt zowel voor de route die genomen wordt, alsook voor de invulling daarvan. Ubisoft gaat creatief met de levels om en hierdoor zul je tijdens het racen ook bewegende objecten treffen of zelf objecten in beweging moeten brengen om je weg te kunnen vervolgen.

Doordat de game banen bevat die gebaseerd zijn op locaties van over de hele wereld, is er aan diversiteit absoluut geen gebrek. Er zit behoorlijk veel variatie in de banen en dat maakt ook dat je keer op keer benieuwd bent naar wat komen gaat. In de multiplayer zorgen al deze banen voor nog meer plezier, want hierin rij je real-time tegen de ghost van andere spelers en dat kan er vrij fanatiek aan toe gaan. Met name omdat één foutje direct funest kan zijn, ondanks dat elke baan over tig checkpoints beschikt. Het is dus absoluut zaak om de besturing goed onder de knie te krijgen wil je kans maken tegen de pro’s die al snel online te vinden zullen zijn. Mocht dat niets zijn, dan biedt de game natuurlijk een lokale multiplayer en die staat per definitie garant voor plezier.

Voorlopige conclusie

Trials Rising verandert niet zoveel aan het bekende concept, maar brengt wel enorm veel diversiteit in omgevingen. We hebben lang niet alle banen gezien in de paar uur die we de game hebben gespeeld, maar wat we wel hebben gezien stemt ons positief. Variatie, uitdaging, plezier, het is allemaal terug te vinden in de game. De singleplayer is leuk doch uitdagend, wat tevens goed dient als opstapje naar de multiplayer. Die is net zoals in Trials Fusion heel erg leuk en de tandem bike is voor deze modus met name een goede toevoeging, omdat samenwerken belangrijk is wil je een goed resultaat behalen. Trials Rising is vanaf 26 februari verkrijgbaar en deze uitgebreide kennismaking doet ons uitkijken naar meer.