Gespeeld: DiRT Rally 2.0 – In september vorig jaar kondigde Codemasters DiRT Rally 2.0 aan. Het vervolg op de rally-sim die in 2015 uitkwam. We hebben de game tijdens de aankondiging direct kunnen spelen en toen zagen we al dat Codemasters goed op weg was met dit nieuwe deel. De besturing voelde goed aan, het zag er netjes uit en tevens voelde het net wat toegankelijker dan het vorige deel. De release laat nog een paar weken op zich wachten en dus mochten we nog een keer met de game aan de slag. Deze keer in een vrij complete build van de racer en dat liet ons toe om de game wat beter te ontdekken.

Twee campagnes

DiRT Rally 2.0 heeft naast het gewone rally rijden er nog een discipline bij gekregen en dat is Rally Cross. Dit staat los van de gewone rally en hierdoor bestaat de singleplayer eigenlijk uit twee campagnes. Je hebt de gewone rally campagne en de Rally Cross campagne die je apart van elkaar kan doorlopen. Deze opzet doet een beetje denken aan DiRT 4, waarin je nog meer disciplines trof die je eveneens naast elkaar kon afwerken. In die zin bewandelt de ontwikkelaar een bekend pad, maar daar is in dit geval niets mis mee. Het wordt duidelijk gepresenteerd en het is aan jou om een keuze te maken uit een race om er vervolgens een goed resultaat in neer te zetten.

Hetzelfde geldt voor de gewone rally campagne, hoewel je daar een verdeling in aantreft van periodes. Zo begin je in een categorie waarin je enkel met auto’s uit de jaren 80 rijdt. Er zijn binnen deze categorie drie verschillende series van races die je zo goed mogelijk moet zien proberen uit te rijden. Als je in de top drie weet te eindigen, dan unlock je een nieuwe categorie met weer nieuwe – en ook modernere – auto’s en zo kom je langzaam maar zeker bij het heden. Het gaat dus stapsgewijs en het vrijspelen van nieuwe races is geheel afhankelijk van je prestaties. Nu is DiRT Rally 2.0 een titel die veel meer naar simulatie neigt dan de DiRT franchise, maar het is niet onmogelijk om te winnen. Ook voor leken niet.

Je kunt in de game namelijk vrij precies de AI afstellen, wat op een vergelijkbare manier gaat als in de Formule 1 games van de ontwikkelaar. Staat de meter op 100, dan krijg je met steengoede tegenstanders te maken. Staat de meter op 1, dan tref je geen enkele uitdaging. Dat is bij de gewone rally niet letterlijk op de baan, het zit hem dan puur in de tijden die concurrenten op de banen neerzetten. In de Rally Cross merk je dat wel letterlijk, aangezien er meerdere auto’s op de baan te vinden zijn. Deze simpele feature maakt de game voor iedereen toegankelijk. Of anders gezegd, iedereen kan progressie boeken, want makkelijk is het allesbehalve.

Verraderlijke races

De besturing van de auto’s verschilt, maar wederom werd bevestigd dat Codemasters dit piekfijn op orde heeft. Alle fouten die je tijdens een race maakt zijn geheel aan jou als bestuurder te wijten, dus leer auto’s kennen en neem niet onverantwoorde risico’s. Daar zul je enkel jezelf mee benadelen. Fijn is daarom dat je ook een custom kampioenschap op kan zetten, zodat je gewoon kunt oefenen. Dat is zeker verstandig om te doen, want als je de game een beetje uitdagend hebt afgesteld is het niet alleen de AI waar je het tegen opneemt. Racen terwijl het droog is, is het makkelijkste, maar als het regent sta je veel sneller achterstevoren, is je remweg veel langer en neemt de grip beduidend af.

Maar ook op routes waar het geregend heeft en je van ondergrond wisselt zul je merken dat de auto’s beduidend lastiger onder controle te houden zijn. Het heeft allemaal te maken met wat de actuele situatie op de route is, want dat heeft direct invloed op het rijgedrag van de racemonsters. En dan mogen we schade niet vergeten, want hoe vaker je tegen objecten aanrijdt hoe groter de kans op machinale schade is, wat het sturen ook niet doet bevorderen. Gooi daar nog routes bij die erg verraderlijk kunnen zijn en de uitdaging die we van deze sub-franchise gewend zijn is daar.

Aan afwisseling geen gebrek

In DiRT Rally 2.0 zul je weer verschillende locaties bezoeken en in onze eerste kennismaking met deze racer bezochten we Nieuw-Zeeland. Je treft ook Portugal, Spanje, Polen, Argentinië en meer in de game aan. We hebben al deze locaties even bezocht en er een race gereden en daaruit blijkt dat de game genoeg variatie in tracks te bieden heeft. Van beboste tracks tot tracks in de woestijn en van het open land in Spanje tot smalle bergpassen in Argentinië, de variatie is volop aanwezig. In de singleplayer tref je ook een hoop races aan, dus het is goed om te zien dat de game genoeg verschillende tracks te bieden heeft.

Het aantal landen is misschien niet heel hoog, maar per land tref je meerdere stages. Hierdoor loopt het aantal beschikbare tracks al snel op tot ver voorbij de 20 en dat is netjes. Rally Cross daarentegen biedt beduidend minder tracks, maar dat heeft ook te maken met dat het aantal races in deze discipline lager ligt. Hier moeten we overigens een kanttekening bij plaatsen, want Codemasters maakt het zichzelf iets te gemakkelijk naar onze zin. Höljes (Zweden), Hell (Noorwegen) en Montalegre (Portugal) zitten in DiRT Rally 2.0, maar kenners weten natuurlijk dat die ook al in DiRT 4 zaten. Het aantal daadwerkelijk nieuwe tracks – als je DiRT 4 gespeeld hebt – is dus niet heel groot en dat is wat jammer. Heb je DiRT 4 nooit gespeeld, dan maakt het natuurlijk minder uit.

Voorlopige conclusie

De tweede hands-on met DiRT Rally 2.0 bevestigde eigenlijk al wat we wisten en dat is dat het een goede rally game gaat worden. De besturing van de auto’s is keer op keer anders, maar voelt goed aan. Ook de weerseffecten hebben duidelijk invloed op hoe de auto’s zich gedragen en dat maakt het zowel realistisch als uitdagend. De game heeft ook genoeg te bieden, zodat je een langere tijd vooruit kunt. Dus liefhebbers van de rally sport en franchise mogen de titel nu zeker op de kalender zetten, mocht dat nog niet gedaan zijn. Grafisch oogde het overigens wel ietsje minder scherp dan de vorige keer, maar dat kan ook aan het scherm gelegen hebben. De herbevestiging van onze eerste interpretatie schept in ieder geval alleen maar vertrouwen en nu is het aftellen tot 26 februari.