Gespeeld: Anthem – Eerder deze week hebben we van EA de kans gekregen om uitgebreid aan de slag te gaan met Anthem. Het loot-shooter genre wordt namelijk binnenkort aangevuld met een gloednieuwe titel van BioWare. Deze game brengt een nieuw element in de mix die allesbepalend gaat zijn, namelijk het vliegen. Je waant je als Javelin in de wereld van Anthem als een soort Iron Man en je bent vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Wij mochten de game dus spelen en kunnen je alvast één ding verklappen, Anthem is een verrassend goede game in wording.

Vliegen in Anthem is haast perfectie

Toen Anthem voor het eerst getoond werd door EA op de E3 in 2016, klonk al meteen het geluid dat deze game datgene is wat Destiny 2 eigenlijk had moeten zijn. Nu we de game gespeeld hebben begrijpen we dit beter dan ooit tevoren. Dit alles is te danken aan het feit dat het niet slechts een (relatief) horizontaal speelveld kent, maar dat je ook verticale gameplay hebt. Doordat je kunt vliegen opent zich een wereld aan mogelijkheden en nieuwe vormen van gameplay die we nog niet eerder hebben gezien in een loot-shooter. Anthem gaat zelfs verder waar Destiny 2 ophield en we vermoeden ook dat de game een stuk minder snel repetitief aan gaat voelen dan zijn tegenhangers.

Dat je kunt vliegen is natuurlijk leuk, maar de urgentie van goede mechanieken om dit te realiseren breekt of maakt deze functie. We kunnen met volle zekerheid zeggen dat het BioWare gelukt is om dit tot in de puntjes uit te werken, haast tot perfectie. Wij spraken Ben Irving, Lead Producer bij BioWare, hier ook over en we vroegen hem wanneer bepaald werd dat je in de game zou kunnen vliegen. Hij vertelde ons dat toen ze dit probeerden toe te voegen, de gehele game eigenlijk op de schop moest. De gameplay veranderde drastisch en het level design moest hier logischerwijs ook op worden aangepast. BioWare wist na het proberen echter zeker dat vliegen in de game moest, het is de spreekwoordelijke kers op de taart, aldus Ben Irving.

De Javelins

Afhankelijk van je speelstijl kun je in Anthem kiezen uit meerdere Javelins. De vier Javelins waar de game bij launch uit bestaat zijn de Colossus, Interceptor, Ranger en Storm. De Ranger is de meest veelzijdige van de vier en kan zich eigenlijk in elke situatie redden, zonder extreem uit te blinken in één aspect. Dan heb je Colossus, deze is groot en langzaam, maar kan gigantisch veel schade aanrichten. Storm is een atletische Javelin, die het beste ingezet kan worden vanaf een afstandje met bijvoorbeeld een sniper en als laatste heb je Interceptor. Dit is een snelle, slankere en kleinere Javelin met een supersnelle mêlee move, waardoor deze soms net een ninja lijkt.

Alle Javelins zijn stuk voor stuk uit te breiden en aan te passen, wat afhankelijk van jouw persoonlijke speelstijl is. Dit alles doe je in de Forge en je kunt hier skins toepassen, wapens veranderen en natuurlijk door je loot heen bladeren om te kijken wat het beste bij je past. De keuze uit Javelins is wat ons betreft ruim genoeg voor de release, al hopen we natuurlijk wel dat BioWare met de content drops op termijn nieuwe Javelins gaat toevoegen. Hetgeen je nu in de game treft vinden we echter behoorlijk netjes en ze bieden genoeg diversiteit voor de gameplay, dus dat is een geruststelling.

Indrukwekkend level design

Het hebben van een verticale laag binnen de gameplay van een shooter, vraagt natuurlijk wel wat van het level design in de game. We waren erg verrast om te zien dat BioWare behoorlijk uitpakt op dit gebied. Want naast het feit dat je de lucht in kunt, wordt er ook gebruik gemaakt van elementen als water. Om te voorkomen dat je exosuit overhit raakt, zul je door watervallen heen kunnen vliegen om af te koelen. Ook kan je een duik nemen en zelfs onderwaterwerelden verkennen, want sommige missies spelen zich onderwater af en dat zorgt voor nog meer variatie.

In het begin van de game kregen we ook een missie te spelen, waarbij we naar een locatie moesten vliegen en onderweg allemaal obstakels moesten vermijden. Dit is slechts een voorbeeld, maar daaruit blijkt wel dat de gameplay meer variatie biedt dan wanneer je gewoon lopende gunplay hebt met telkens andere vijanden. We hebben natuurlijk nog niet de gehele game kunnen spelen, dus we zijn benieuwd hoe deze gameplay doorgevoerd wordt in de missies en strongholds die je later in Anthem treft. Desalniettemin belooft het erg divers te worden.

Solide gameplay, maar zal de uitdaging groot genoeg blijven?

Qua moeilijkheidsgraad heb je de keuze uit easy, normal, hard en Grandmaster I,II en III. In feite betekent dat simpelweg dat elk niveau moeilijker is dan de vorige, ook met de Grandmaster niveaus. In Anthem werkt het zo dat de moeilijkheidsgraad zal bepalen hoeveel schild en health de vijanden hebben. Het effect beperkt zich dus tot de hitpoints en niet zozeer de moves of type tegenstanders. Dat is natuurlijk voor nu bij de release het geval, maar we hopen wel dat BioWare – met name – op de hogere Grandmaster niveaus hier wat meer variatie in gaat brengen.

Wat we nu in ieder geval kunnen concluderen, is dat de gameplay erg solide is. De wapens schieten lekker weg en de gunplay komt in de buurt van bijvoorbeeld Destiny 2. Qua mechanieken maken we ons ook weinig zorgen en over gameplay glitches en bugs was in de preview build die we speelden nauwelijks sprake. De vraag zit hem vooral in de uitdaging, die groot genoeg moet blijven voor de spelers. Daar komen we bij de release wel achter en BioWare beloofde tot slot nog dat er na de release een constante stroom aan content verwacht mag worden om de game vers te houden.

Voorlopige conclusie

We zijn aangenaam verrast door Anthem en het is duidelijk dat BioWare hier haar ziel en zaligheid in heeft gestoken. De game is qua mechanieken een hoogstandje, het vliegen voegt heel veel toe en werkt uitstekend en de gunplay is uitermate solide. Of het de Destiny-killer van deze generatie gaat zijn weten we nog niet, maar een waardige concurrent is het zeker. Anthem kan weleens een hele grote worden, ook op termijn, mits BioWare de ondersteuning op peil houdt. Iets wat deze game nodig heeft en ook dubbel en dwars verdient. BioWare heeft een prachtige wereld neergezet en het nodigt enorm uit om hier verder op voort te bouwen.