Bethesda liet vorig jaar al weten dat Fallout 76 uitgebreid zal worden met een PvP modus. Hier was tot op heden weinig over bekend. Daar is nu verandering in gekomen, want Bethesda heeft nieuwe details over deze modus onthuld.

De PvP modus van Fallout 76 gaat ‘Survival’ heten. Het gaat hier om een modus die volledig los staat van de hoofdgame. Daarom zal Survival ook als aparte optie te vinden zijn in het hoofdmenu van Fallout 76. De hoofdgame zoals je die nu kent zal dan te vinden zijn onder de noemer Adventure.

In de Survival-modus ervaar je hetzelfde verhaal als in de Adventure-modus en kom je dezelfde quests en events tegen. Het grote verschil is dus het PvP element. Alle spelers behalve je directe teamgenoten worden automatisch als vijanden gezien. Er zijn geen uitnodigingen tot PvP combat en dus kan iedereen elkaar aanvallen. De wereld van Fallout 76 wordt daardoor een stuk gevaarlijker. Bethesda benadrukt dat level scaling in Survival hetzelfde werkt als in Adventure, waardoor nieuwe spelers niet direct kansloos zijn tegenover spelers die een veel hoger level hebben.

Je kunt voor Survival een nieuw personage aanmaken en deze speciaal voor de PvP modus gebruiken. Het is echter ook mogelijk om je bestaande personage uit de Adventure-modus te gebruiken in Survival. Alle voortgang die je met het Adventure-personage hebt geboekt zal meegenomen worden naar Survival. Dit betekent ook dat alles dat er met je personage gebeurt in Survival, weer wordt meegenomen naar Adventure. Vanwege de grotere uitdaging die de PvP modus met zich meebrengt, adviseert Bethesda daarom ook om een nieuw personage voor Survival aan te maken.

De Survival-modus van Fallout 76 zal in diverse fases steeds uitgebreid worden met nieuwe content, features en diverse verbeteringen op basis van feedback van de spelers. De modus zal eerst als beta lanceren. Bethesda hoopt de eerste beta-fase in maart te kunnen starten, maar een exacte datum werd nog niet gegeven.