Review: Futuregrind – Als je in de beschrijving van een game leest dat je met een voertuig over rails moet rijden, dan wekt dit niet bepaald grote interesse op. Het tegenovergestelde is het geval als je te maken hebt met een titel die wordt omschreven als een stunt-platformer. Milkbag Games vond het kennelijk een leuke uitdaging om te kijken wat er mogelijk was als je deze twee uitersten bij elkaar zou voegen. Het resultaat is Futuregrind, waarin het rijden over rails een stuk leuker is dan dat je op het eerste gezicht zou denken.

Kleur bekennen

In Futuregrind krijg je de controle over een kleine capsule waar aan de zijkant een grote propeller zit met twee vinnen. Aan de uiteindes hiervan zitten geleiders die je in staat stellen om je over en onder rails in een 2.5D wereld voort te bewegen en in elk level moet je naar het einde zien te komen. Dit klinkt niet al te moeilijk, maar er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo moet je er voor zorgen dat de kleur van de geleider die contact heeft met de rails overeenkomt. Doe je dit niet, dan explodeer je. Tevens is de ‘propeller’ niet stabiel, dus je zal altijd in balans moeten blijven. Ook zijn de diverse rails niet netjes achter elkaar geplaatst en heb je te maken met hoogteverschillen. Gelukkig kan je voertuig ook springen, dus voor elk probleem is er een oplossing.

Opgevoerd

De bedoeling van het spel is dus niet heel erg moeilijk en de eerste paar levels zal je zonder al teveel problemen tot een goed einde brengen. Er wordt eerst netjes uitgelegd hoe je voertuig reageert en wat de bedoeling is in een level en dan kan je aan de gang gaan. Het lijkt dan allemaal nog vrij simpel, maar na enige tijd wordt de moeilijkheidsgraad opgevoerd. Dan wordt er meer vaardigheid van de speler gevraagd en de reactiesnelheid wordt ook op de proef gesteld. Het spel uitspelen is dan ook alles behalve een wandeling in het park. Dit komt niet alleen doordat de parkoersen zelf moeilijker worden, want je krijgt gaandeweg ook verschillende opdrachten te doen om een level te halen. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaald aantal keer met je propeller draaien als je in de lucht bent of alleen op rails terechtkomen die een bepaalde kleur heeft.

Hou het kort

Langzaam maar zeker zal je steeds vaker het level niet halen, doordat je steeds sneller moet reageren. Ga je af, dan zal je keer op keer helemaal opnieuw moeten beginnen. De simpele – maar leuke – gameplay en het prima bestuurbare voertuig zorgen er echter voor dat het altijd aan jezelf ligt als je een level niet haalt. De drang om telkens weer opnieuw te proberen is dan ook erg groot. Toch zal het op den duur wat repetitief worden en daardoor is het spel niet weggelegd voor lange speelsessies. Het is wel weer zo dat je later toch weer terug zal keren om weer even een gooi te doen om verder te komen. Tevens zijn er online leaderboards aanwezig, dus je kan ook nog eens je beste scores vergelijken met andere gamers van over de hele wereld, wat voor nog meer uitdaging zorgt.

Het is wel wat jammer dat de opdrachten die je moet vervullen niet heel erg divers zijn. Je hebt een handjevol uitdagingen om levels te halen en daar moet je het mee doen. Deze zijn in principe aardig, maar het had de game goed gedaan als hier wat meer variatie in had gezeten. Het is nu net even te beperkt. Waar wel variatie in zit zijn de voertuigen. Je krijgt gaandeweg namelijk de controle over andere ‘grindmobielen’ die elk hun eigen eigenaardigheden hebben, die er voor zorgen dat je je speelstijl moet veranderen. Zo krijg je bijvoorbeeld een voertuig met maar één vin met geleider en waar de andere geleider onder de capsule zit alwaar de passagier zich in bevindt. Dit voertuig heeft een geheel ander verdeling van gewicht en laat zich dan ook voelbaar anders besturen en dat is tof.

Variatie

De meerdere voertuigen zorgen voor erg leuke variatie en hetzelfde is geprobeerd met de verschillende levels. Zo worden er later andere obstakels geplaatst die het je moeilijker maken. Het eerste wat wordt geïntroduceerd zijn ballen waarop je kan stuiteren. Ook hier geldt dat je deze met de juiste kleur geleider moet raken, anders is het over. Deze obstakels geven de levels ook wat meer variatie, maar hebben niet dezelfde impact als de eerder genoemde voertuigen. Er is dus op zich wel variatie in de game te bespeuren, maar er had duidelijk meer ingezeten dan nu het geval is. Desondanks biedt de game wel steeds meer uitdaging en ook is er gepoogd om er een verhaal in te verwerken, maar dat stelt helaas niet zoveel voor en het voegt ook niet echt wat toe.

Niet voor iedereen

Het is natuurlijk prima dat een game zeer uitdagende gameplay voorschotelt, maar het is wel zonde dat een spel dan echt alleen bedoeld is voor gamers die hier van houden. Om verder te komen in Futuregrind verdien je namelijk een punt voor elk gehaald level en je moet een bepaald aantal punten hebben om nieuwe levels te ontgrendelen. Om de game uit te spelen ben je verplicht om alle levels te halen, anders heb je simpelweg niet genoeg punten om door te gaan. Als hier iets meer speling in had gezeten, dan zou de game automatisch een breder publiek kunnen aanspreken. De kans is nu heel erg groot dat sommige gamers het spel op een gegeven moment aan de kant schuiven, omdat ze bepaalde levels niet halen en dus niet verder komen.

Futuregrind is gemakkelijk om te leren, maar het zal het uiterste van je skills vragen om uit te spelen. De levels zijn in het begin vrij simpel, maar langzaam maar zeker zal er steeds meer worden gevraagd van je reactievermogen. Als er ook nog andere voertuigen en obstakels om de hoek komen kijken, dan zal je alle zeilen bij moeten zetten om verder te geraken. Er zijn ook verschillende opdrachten om te voltooien, alleen zijn die wat beperkt in variatie. Je zult levels veelvuldig niet halen om de game vervolgens even opzij te leggen, maar later pak je het er toch weer bij om nog even een poging te wagen. Het is wel wat jammer dat de game puur gericht is op de echte diehards, want de kans is vrij groot dat gamers het bijltje er op een gegeven moment bij neergooien door de veeleisende manier om progressie te boeken. Ben je echter een gamer die kickt op titels die het uiterste van je vragen, dan past Futuregrind precies in je straatje.

• Ideale game voor tussendoor
  • Voertuig laat zich perfect besturen
  • Fouten zijn altijd te wijten aan jezelf