Afgelopen weekend konden mensen met een Anthem pre-order de VIP demo spelen, maar het zal je vast niet ontgaan zijn dat het niet heel soepel verliep. Spelers werden om de haverklap met connectieproblemen geconfronteerd en in eerste instantie kwamen velen niet eens verder dan het laadscherm.
Niet echt een lekker begin en dat zorgde voor veel kritiek op EA. BioWare heeft natuurlijk ook gezien dat het allesbehalve vlekkeloos verliep en om iedereen nu duidelijkheid te geven heeft de ontwikkelaar een verklaring online gezet met wat er mis ging en daaruit blijkt ook dat er genoeg servers waren.
Met connectieproblemen wordt de schuld vaak bij de server capaciteit gelegd en daardoor werd EA al snel als schuldige aangewezen. De daadwerkelijke oorzaken liggen wat gecompliceerder en daarom legt Chad Robertson, het hoofd van Live Service bij BioWare, de oorzaken in detail uit.
Yesterday was rocky. The first day of our VIP demo weekend did not go exactly as we planned, and I want to share what happened.
We’ve been testing the entire game and platform for several months, but there were a few things we missed; real-world play frequently leads to unexpected issues. Before I share details on this and what we’re still facing, I want to dispel one comment we’ve seen: that we under-planned for server capacity. To ensure stability, we intended to manage our servers to match the player population as it grew. Overall, we had excess capacity prepared for population increases, and continue to do so. That said, what’s important is that all parts of the game work as designed to meet players’ needs, and that did not happen in the opening hours.
While there are a number of issues we dealt with yesterday, the three primary areas were:
- Platform connections – this was caused by the spike in players entering the game when we opened up. Unfortunately, these issues did not present themselves during our internal testing. Investigations are ongoing, and we will continue to apply fixes throughout the weekend.
- Entitlements – these are account flags that grant players things like their pre-order incentives and demo access. During the demo weekend, we identified a bug where VIP players with a specific combination of entitlements were being blocked from accessing the demo. We believe we’ve resolved most of these, but have additional cases we are addressing.
- “Infinite loads” – this is occurring for some players, particularly when they transition from Fort Tarsis to an expedition. We saw this only in isolated cases during internal testing and believed it was resolved. Unfortunately, the problem is exacerbated in the real-world where differences with player’s ISPs and home networks introduce new behavior.
Hoewel het vervelend is dat het met de demo behoorlijk in de soep liep, is het hopelijk wel een wijze les voor de ontwikkelaar waar ze lering uit kunnen trekken. Dit om te voorkomen dat de lancering van Anthem op 22 februari ook fout gaat.
Smoesjes, de game zal wel net zo goed lopen als de demo.
EA heeft een ton aan MP games dus dergelijke test scenario’s mbt o.a. server belasting dient bekend te zijn en getest te worden. Ik neem aan dat per-orders van de game met deze VIP toevoeging duurder zijn dan de reguliere game dus de klant betaalt extra voor dat weekend en ik zie de developer niet met een compensatie komen. Al met al enorm onprofessioneel.
@tielo:
Nee, bij elke versie die je pre-ordered kreeg je deze toegang. Dus ook bij de standaard editie.
@Marconobi: Bedankt voor de info. Het lijkt erop dat ze dit als een beta gebruiken waarbij de kopers de game testen.
Het is en blijft EA. Dit verbaast me allemaal niets.
@tielo: Exact, dit is dus eigenlijk geen demo, maar een beta. Een demo suggereert een uitgeklede versie van het volledige spel, een beta is een test. Dus omdat zij zeggen dat het een demo is, dan is dit een reflectie van het volledige spel.
Alles ging mis En laat zien dat ze niet eens een demo aankunnen…laat staan de hele game is veels te veel hooi ….
Technische issues als deze kunnen nog voldoende worden verholpen, dat is meer een infrastructuurdingetje. Als de game zelf maar lekker in elkaar zit, valt er een hoop goed te maken. Heb het niet gespeeld dus daar kan ik niks over zeggen. Wel weer lullig dat het een ‘VIP demo’ wordt genoemd terwijl het niks meer is dan een stresstestje…
Het verbaast me nog steeds dat dit ook weer TELKENS gebeurd met de release van een gehypte demo. Ondertussen verwacht je toch al dat (zeker EA) deze problemen niet meer van deze tijd zouden mogen zijn.
En dan de “belofte” ja maar op release zal het allemaal wel soepel verlopen…
Iedereen roept EA dit EA dat, maar ik ga het weer roepen; het is niet enkel EA die hier schuldig aan is.
Het is Bioware die de game heeft ontwikkeld en volgens mij zijn zij mede verantwoordelijk voor het falen van de demo.
@Oldskool-NL: Zit je nou EA te verdedigen? LOL. Trouwens, bioware is opgekocht door EA dus het is zeer zeker wel hun verantwoordelijkheid
Ach, beter nu dan bij de release. Hoewel je tegenwoordig al gelijk op achterstand staat als dit gebeurt met je game die nog moet uitkomen.
@83.81.200.xxx: dat is jouw interpretatie dat ik EA verdedig. Het is niet EA die de game heeft gemaakt. En er zijn andere studios die ook met EA hebben samengewerkt en er hoeft niet altijd iets aan de hand te zijn. Het is maar net hoe ver ze EA laten gaan in hun bemoeizucht. Laat je ze de totale regie overnemen? Ja dan kan je zeggen dat Bioware zelf weinig in te brengen heeft. Maar dat is dan hun eigen schuld. Je kan niet maar één partij de schuld geven als er twee verantwoordelijk zijn voor een product.
Demo gespeeld laad tijden tussen cutscenes ontiegelijk lang
Ergste cutscene tijd duurde een half uur eerst een bakkie koffie gedronken toen de was nog gesorteerd en toen nog aangezet en toen was het nog niet klaar
@Oldskool-NL:
En toch heeft ea schuld : druk om iets af te leveren kijk naar days gone uitgesteld om beter af te werken. PEACE!
Hij is al gecanceld probeer komend weekend de demo nog wel eens en als hij het dan eindelijk goed doet zonder verbinding problemen lag etc.
bestel ik hem Mischien nog wel eens als gm een inruilactie heeft of als die in de aanbieding is/er flink wat patches uitgebracht zijn
@2a02:1811:b298:2000:3919:2cb7:45e:c.xxx: ik zeg niet dat EA geen schuld heeft, ik zeg dat beide partijen schuld hebben.
niet best,maar dat ze zo snel dingen opmerken is wel netjes
Ik snap het gezeik niet zo. Ik weet dat het niet hoort dat een demo zo veel bugs heeft maar ik ben positief verrast door de gameplay van deze game. Heb sinds tijden zo lang gegamed. Iets waar destiny een kans heeft gemist gaat anthem de goede kant op vind ik.
@Oldskool-NL: uiteindelijk maakt de schuld niet uit. het is gewoon slecht geregeld voor de demo. Zo wil je niet in de spotlight staan. Ik waardeer alleen wel dat bioware zo transparant is en dat is voor mij iets postiefs. EA heeft er een handje van om nergens op te reageren!
Wat een gelul hier allemaal. Ok,er zijn problemen geweest maar de reacties die ik hier en elders lees over een demo,beta whatever….
Volgend jaar kan men dan beginnen lullen over een slechte trailer….
Het eindproduct zal wel in orde zijn,ook met bugs hier en daar. Als gamer zouden jullie het ondertussen gewoon moeten zijn om met dergelijke grootschalige games om geduldig te zijn. Maar kom hier niet klagen om het dan volgende maand toch braafjes te kopen…
Kolen op het vuur voor ea haters
@89.205.136.xxx: wat een onzin.. Ik geloof veel, maar dit niet. Op mijn systeem was het binnen notime geladen.
Kunnen ze ook uitleggen waarom de servers van BFV, een game waar de mensen al voor betaald hebben, ook plat gingen en langer offline bleven dan de Anthem bèta…
Leugens, de eerste problemen komen wel zodra de game massaal gespeeld wordt wel aan het licht. Zo zijn ze allemaal!
@Oldskool-NL: je weet dat BioWare moet luisteren naar wat EA te zeggen heeft en dat ze vrij weinig keus hebben. Als EA wil dat er bijvoorbeeld pay to win in the game zit dan gaat het erin. Dat is hoe het werkt als je gekocht bent. BioWare is niet de baas, ze zetten het alleen in elkaar.
@77.173.80..xxx: ik weet dat ze teveel hebben toegegeven aan EA, dat hoeft niet. Je kan gewoon of niet met ze in zee gaan of harde contracten maken waarin staat dat ze zich maar tot zover mogen bemoeien met het daadwerkelijke product. Er is een bepaald moment geweest dat iemand EA de baas over alles heeft laten worden. Dat komt dus van twee kanten, all I’m saying.
@Oldskool-NL: ik denk dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Wij zijn er met z’n allen mooi ingetrapt bij alle grote bedrijven. De vraag is dan denk ik: Hebben hun het slim gedaan waardoor ze zo groot zijn of zijn wij zo dom?
@Swithok: tsjah das een goede vraag, wat je noemt is een wereldwijd probleem; grote jongens hebben veel te zeggen. En het grondvolk moet maar volgen. Ik wil niet in een politieke discussie raken maar ik denk wel dat daar wat aan moet gebeuren.
@Oldskool-NL: Eens! Het hoeft ook geen politieke discussie te worden. Alleen ik heb het idee dat de wereld er nu eenmaal zo aan toe is. Alle demo’s zijn beta’s geworden. We kunnen hoog of laag springen maar we veranderen het toch niet. Dusja dan kunnen we met z’n allen klagen hoe kut het is. Of toch gewoon kritisch en open discussieren over de positieve en negatieve dingen van het spel. Want de moeder bedrijven bashen is dan volgens mij irrelevant.
@Swithok: kijk maar daar zeg je je wel iets; we kunnen hoog of laag springen. We springen volgens mij helemaal niet hoog en dat is het probleem plus dat de meeste mensen het wel prima vinden. Kijk naar COD wat voor een gedrochten van games er zijn gemaakt en mensen blijven dat geforceerde jaarlijks verplichte product maar kopen. Maar goed dat is slechts mijn mening en we dwalen af, maar het is wel een cyclus die maar blijft doorgaan zolang er niet wordt ingegrepen, lees; games niet meer kopen.
@Oldskool-NL: Ik bedoelde dat niet als politieke statement hoor. Ik ben het wel helemaal met je eens! Het niveau van spellen gaat ook drastisch naar beneden. Ik ben ook met je eens dat we het niet moeten gaan kopen met z’n allen. Maar stop die moneytrain maar eens xD. Ik doe er zelf ook aan mee. Ik speel liever met m’n vrienden een kut spel, dan 3 jaar wachten op 1 goed spel. Sad but true XD
ea en betas’?
game ziet er vet uit, maar ben even klaar met ea. so i dont care.
@Swithok: ok dan sorry dat ik het moet zeggen maar dan ben jij imo onderdeel van het probleem. Ik speel geen kutgames omdat ik ze niet koop. Ik wacht dus liever wel 3 jaar op een game die wel af en goed is. En dan speel ik die game gewoon langer maar ik ga geen wanproduct kopen.
@Oldskool-NL: Ik doe mee aan het gehele probleem om ervoor te zorgen dat ik kan gamen. Ik ben geen singelplayer gamer. Mij hoor je ook niet over hoe kut EA is. Is voor mij een gegeven, kan het wel altijd benoemen. Focus me liever op de dingen die Bioware wel goed doet en probeert te doen. Net zoals dat ik weer optimistisch ben over bungie nu ze vrij zijn. Maar het betekent nog steeds dat er geld verdient moet worden en microtransacties een makkelijk verdien model is.
@Oldskool-NL: Kijk mensen zoals jij en ik hebben we nodig. Niet doelloos games blijven kopen van uitgevers waarvan je weet dat je er weinig vooe terug krijgt.
@62.194.140.xxx: geen onzin, paar keer gehad dat ik hem na kwartier laden maar heb gereset
@213.46.147..xxx: hoe zou de wereld toch zijn zonder jullie..
@mrb: Eigenlijk nog hetzelfde want mensen blijven schapen.
@213.46.147..xxx: dus we missen ze niet 😉 precies wat ik bedoel
@mrb: Nee klopt maar we hebben toch iets meer gezonder verstand 😉