Afgelopen weekend konden mensen met een Anthem pre-order de VIP demo spelen, maar het zal je vast niet ontgaan zijn dat het niet heel soepel verliep. Spelers werden om de haverklap met connectieproblemen geconfronteerd en in eerste instantie kwamen velen niet eens verder dan het laadscherm.

Niet echt een lekker begin en dat zorgde voor veel kritiek op EA. BioWare heeft natuurlijk ook gezien dat het allesbehalve vlekkeloos verliep en om iedereen nu duidelijkheid te geven heeft de ontwikkelaar een verklaring online gezet met wat er mis ging en daaruit blijkt ook dat er genoeg servers waren.

Met connectieproblemen wordt de schuld vaak bij de server capaciteit gelegd en daardoor werd EA al snel als schuldige aangewezen. De daadwerkelijke oorzaken liggen wat gecompliceerder en daarom legt Chad Robertson, het hoofd van Live Service bij BioWare, de oorzaken in detail uit.

Yesterday was rocky. The first day of our VIP demo weekend did not go exactly as we planned, and I want to share what happened.

We’ve been testing the entire game and platform for several months, but there were a few things we missed; real-world play frequently leads to unexpected issues. Before I share details on this and what we’re still facing, I want to dispel one comment we’ve seen: that we under-planned for server capacity. To ensure stability, we intended to manage our servers to match the player population as it grew. Overall, we had excess capacity prepared for population increases, and continue to do so. That said, what’s important is that all parts of the game work as designed to meet players’ needs, and that did not happen in the opening hours.

While there are a number of issues we dealt with yesterday, the three primary areas were:

  • Platform connections – this was caused by the spike in players entering the game when we opened up. Unfortunately, these issues did not present themselves during our internal testing. Investigations are ongoing, and we will continue to apply fixes throughout the weekend.
  • Entitlements – these are account flags that grant players things like their pre-order incentives and demo access. During the demo weekend, we identified a bug where VIP players with a specific combination of entitlements were being blocked from accessing the demo. We believe we’ve resolved most of these, but have additional cases we are addressing.
  • “Infinite loads” – this is occurring for some players, particularly when they transition from Fort Tarsis to an expedition. We saw this only in isolated cases during internal testing and believed it was resolved. Unfortunately, the problem is exacerbated in the real-world where differences with player’s ISPs and home networks introduce new behavior.

Hoewel het vervelend is dat het met de demo behoorlijk in de soep liep, is het hopelijk wel een wijze les voor de ontwikkelaar waar ze lering uit kunnen trekken. Dit om te voorkomen dat de lancering van Anthem op 22 februari ook fout gaat.