Gepeeld: Anthem – De endgame content – In onze eerdere preview heb je al kunnen lezen wat je zoal van Anthem mag verwachten bij de lancering en wat de core gameplay zal zijn. Zoals je hebt gemerkt zijn we erg enthousiast over de gameplay van Anthem, want we hebben ons uitermate goed vermaakt. Naast het begin gedeelte dat we hebben mogen spelen, zijn we ook met de endgame content aan de slag gegaan, die beschikbaar is na level 30. Dit is namelijk de level-cap bij de release en vooral met een game als Anthem, is de endgame content waar het uiteindelijk op aan komt. Na een speelsessie van een aantal uur vertellen we je in deze preview graag hoe we dit ervaren hebben.

Endgame

De endgame content van Anthem moet je motiveren om telkens betere loot te verzamelen, zodat je nog moeilijkere content kunt spelen. Deze content uit zich in de vorm van ‘Legendary Contracts’ en ‘Strongholds’. Die eerste krijg je in opdracht van facties binnen Fort Tarsis, je uitvalsbasis in de game. Deze contracten zijn als het ware quests die onderverdeeld zijn in drie facties; Freelancers, Sentinels en Arcanists. Je komt door deze quests meer te weten over de facties en waar zij voor staan. Het is dus wat meer verhalende content en heel anders dan de Strongholds.

In de Strongholds werk je jezelf als het ware door een dungeon met daarin een soort van hoofdstukken. Naarmate je vordert kom je telkens op een punt uit met enkele krachtige vijanden en als klap op de vuurpijl heb je aan het einde de almachtige eindbaas. Strongholds vragen een goed samenwerkingsverband en met name bij de lastige vijanden kan dekking geven en het reviven van je squad cruciaal zijn. Hier zit de uitdaging puur in het verslaan van bizarre en uitbundige vijanden en je kunt telkens een stapje hoger gaan door de moeilijkheidsgraad te veranderen.

Zorgen over de moeilijkheidsgraad

In onze eerdere preview heb je al kunnen lezen dat we nog wat afwachtend zijn over de blijvende uitdaging in de game. Dat zit hem vooral in de moeilijkheidsgraden die Anthem te bieden heeft. In de game heb je de keuze uit easy, normal, hard en Grandmaster I, II en III. Zoals je zou verwachten is elk niveau moeilijker dan de vorige en dat resulteert ook in betere loot. Speel je bijvoorbeeld een Stronghold op Grandmaster III, dan kun je er de donder op zeggen dat je veel meer XP en betere loot krijgt, dan wanneer je het op easy of normal speelt.

Zoals we echter hebben aangegeven, beperkt het effect van de moeilijkheidsgraad zich vooral tot de hitpoints, health en shields. Het is niet zo dat wanneer je een Stronghold op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, je plots hele andere vijanden gaat zien. Nee, het zijn dezelfde vijanden, maar dan vaak wat sterker en dat kan wat repetitief worden. Het was beter geweest als dit meer diepgang had gekregen en je bijvoorbeeld op Grandmaster III vijanden zou tegenkomen die je op normal niet zou treffen.

Natuurlijk is het even aankijken hoe dat straks echt uitpakt, maar een bijkomende zorg is toch wel het aantal Strongholds in de game. Legendary Contracts zijn er genoeg, maar er zijn slechts drie Strongholds beschikbaar bij de lancering van de game. Wanneer de moeilijkheidsgraad deze Strongholds compleet zou veranderen, dan zouden we ons over het aantal geen zorgen maken. Maar dat is niet het geval, want drie lijkt toch wat weinig te zijn. Op het moment van schrijven weten we nog niet wat de plannen zijn voor Raid content of wat BioWare überhaupt van plan is na de release. We zijn erg nieuwsgierig en hopelijk krijgen we snel meer duidelijkheid.

Anthem zal een steeds veranderende wereld zijn

Ontwikkelaar BioWare laat regelmatig weten, ook tijdens de presentatie, dat de wereld van Anthem ‘ever-changing’ is. Anthem is zo gemaakt dat ze makkelijk in kunnen spelen op de vraag van de gebruikers. Dit is een beetje een open deur intrappen en vooral goed proberen te doen waar de ander enigszins faalt of faalde, en dan kijken we naar Destiny. Als we de ontwikkelaars mogen geloven, zijn de plannen voor de ondersteuning van Anthem behoorlijk groots en BioWare is vooral afwachtend, omdat ze de game eerst willen lanceren. Ze willen weten hoe spelers reageren op de content, zodat dit meegenomen kan worden in latere updates. Begrijpelijk, je wilt immers wel weten of dat wat je gepland hebt staan ook echt aansluit op dat wat de gebruikers willen.

Teamwork

Terug naar de sessie zelf, tijdens het spelen van de endgame content hebben we het meeste plezier aan de game gehad. We speelden de game in een squad van vier en we hadden elk een andere Javelin. Dat betekent dat we met alle Javelins de game konden ervaren en met name hoe het was om samen te werken, iets wat een belangrijke rol speelt. We merkten dat deze Javelins enorm goed op elkaar zijn aangesloten, want ze voegen in samenwerkingsverband qua gameplay echt wat toe, doordat ze juist verschillende mogelijkheden bieden. Naarmate we de samenwerking beter wisten te doorgronden, werd het ook als maar leuker, dus dat belooft wat.

Het lukt games niet altijd om plezier te bieden wanneer je in een squad van vier speelt, omdat de balans tip top in orde moet zijn. Alles leek echter gewoon te werken en ging van een leien dakje. Blijft iemand achter tijdens het spelen om welke reden dan ook? Dan zorgt de game ervoor dat je automatisch weer bij je team spawnt. Heb je een revive nodig? De locatie van je Javelin wordt goed aangegeven en dat is best prettig, vooral in een game waarin de speelwereld ook verticaal is. Het naast elkaar vliegen in formatie gaf ook echt een kick en tel daar de fijne gameplay bij op en je hebt in ieder geval in de basis een recept voor succes.

Voorlopige conclusie

BioWare beloofde ons dat er na de release een constante stroom aan content zal volgen. De basis wordt natuurlijk gelegd met de lancering van de game en heel eerlijk, die basis vinden we erg prettig. Als de ondersteuning ook heel goed is en de ontwikkelaar op korte termijn meer Strongholds en Raid content introduceert, dan kan Anthem weleens heel erg groot worden. Voor nu vinden we het aantal Strongholds nog wel wat karig en we plaatsen nogmaals onze vraagtekens bij de uitdaging door het model van moeilijkheidsgraden. Desalniettemin zijn we erg enthousiast over de gameplay van Anthem, zoals je al eerder hebt kunnen lezen. Wat betreft de endgame kunnen we pas echt goed een mening vormen als de game eenmaal uit is en we de toekomstplannen van BioWare kennen.