Gepeeld: Anthem – De endgame content – In onze eerdere preview heb je al kunnen lezen wat je zoal van Anthem mag verwachten bij de lancering en wat de core gameplay zal zijn. Zoals je hebt gemerkt zijn we erg enthousiast over de gameplay van Anthem, want we hebben ons uitermate goed vermaakt. Naast het begin gedeelte dat we hebben mogen spelen, zijn we ook met de endgame content aan de slag gegaan, die beschikbaar is na level 30. Dit is namelijk de level-cap bij de release en vooral met een game als Anthem, is de endgame content waar het uiteindelijk op aan komt. Na een speelsessie van een aantal uur vertellen we je in deze preview graag hoe we dit ervaren hebben.
Endgame
De endgame content van Anthem moet je motiveren om telkens betere loot te verzamelen, zodat je nog moeilijkere content kunt spelen. Deze content uit zich in de vorm van ‘Legendary Contracts’ en ‘Strongholds’. Die eerste krijg je in opdracht van facties binnen Fort Tarsis, je uitvalsbasis in de game. Deze contracten zijn als het ware quests die onderverdeeld zijn in drie facties; Freelancers, Sentinels en Arcanists. Je komt door deze quests meer te weten over de facties en waar zij voor staan. Het is dus wat meer verhalende content en heel anders dan de Strongholds.
In de Strongholds werk je jezelf als het ware door een dungeon met daarin een soort van hoofdstukken. Naarmate je vordert kom je telkens op een punt uit met enkele krachtige vijanden en als klap op de vuurpijl heb je aan het einde de almachtige eindbaas. Strongholds vragen een goed samenwerkingsverband en met name bij de lastige vijanden kan dekking geven en het reviven van je squad cruciaal zijn. Hier zit de uitdaging puur in het verslaan van bizarre en uitbundige vijanden en je kunt telkens een stapje hoger gaan door de moeilijkheidsgraad te veranderen.
Zorgen over de moeilijkheidsgraad
In onze eerdere preview heb je al kunnen lezen dat we nog wat afwachtend zijn over de blijvende uitdaging in de game. Dat zit hem vooral in de moeilijkheidsgraden die Anthem te bieden heeft. In de game heb je de keuze uit easy, normal, hard en Grandmaster I, II en III. Zoals je zou verwachten is elk niveau moeilijker dan de vorige en dat resulteert ook in betere loot. Speel je bijvoorbeeld een Stronghold op Grandmaster III, dan kun je er de donder op zeggen dat je veel meer XP en betere loot krijgt, dan wanneer je het op easy of normal speelt.
Zoals we echter hebben aangegeven, beperkt het effect van de moeilijkheidsgraad zich vooral tot de hitpoints, health en shields. Het is niet zo dat wanneer je een Stronghold op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, je plots hele andere vijanden gaat zien. Nee, het zijn dezelfde vijanden, maar dan vaak wat sterker en dat kan wat repetitief worden. Het was beter geweest als dit meer diepgang had gekregen en je bijvoorbeeld op Grandmaster III vijanden zou tegenkomen die je op normal niet zou treffen.
Natuurlijk is het even aankijken hoe dat straks echt uitpakt, maar een bijkomende zorg is toch wel het aantal Strongholds in de game. Legendary Contracts zijn er genoeg, maar er zijn slechts drie Strongholds beschikbaar bij de lancering van de game. Wanneer de moeilijkheidsgraad deze Strongholds compleet zou veranderen, dan zouden we ons over het aantal geen zorgen maken. Maar dat is niet het geval, want drie lijkt toch wat weinig te zijn. Op het moment van schrijven weten we nog niet wat de plannen zijn voor Raid content of wat BioWare überhaupt van plan is na de release. We zijn erg nieuwsgierig en hopelijk krijgen we snel meer duidelijkheid.
Anthem zal een steeds veranderende wereld zijn
Ontwikkelaar BioWare laat regelmatig weten, ook tijdens de presentatie, dat de wereld van Anthem ‘ever-changing’ is. Anthem is zo gemaakt dat ze makkelijk in kunnen spelen op de vraag van de gebruikers. Dit is een beetje een open deur intrappen en vooral goed proberen te doen waar de ander enigszins faalt of faalde, en dan kijken we naar Destiny. Als we de ontwikkelaars mogen geloven, zijn de plannen voor de ondersteuning van Anthem behoorlijk groots en BioWare is vooral afwachtend, omdat ze de game eerst willen lanceren. Ze willen weten hoe spelers reageren op de content, zodat dit meegenomen kan worden in latere updates. Begrijpelijk, je wilt immers wel weten of dat wat je gepland hebt staan ook echt aansluit op dat wat de gebruikers willen.
Teamwork
Terug naar de sessie zelf, tijdens het spelen van de endgame content hebben we het meeste plezier aan de game gehad. We speelden de game in een squad van vier en we hadden elk een andere Javelin. Dat betekent dat we met alle Javelins de game konden ervaren en met name hoe het was om samen te werken, iets wat een belangrijke rol speelt. We merkten dat deze Javelins enorm goed op elkaar zijn aangesloten, want ze voegen in samenwerkingsverband qua gameplay echt wat toe, doordat ze juist verschillende mogelijkheden bieden. Naarmate we de samenwerking beter wisten te doorgronden, werd het ook als maar leuker, dus dat belooft wat.
Het lukt games niet altijd om plezier te bieden wanneer je in een squad van vier speelt, omdat de balans tip top in orde moet zijn. Alles leek echter gewoon te werken en ging van een leien dakje. Blijft iemand achter tijdens het spelen om welke reden dan ook? Dan zorgt de game ervoor dat je automatisch weer bij je team spawnt. Heb je een revive nodig? De locatie van je Javelin wordt goed aangegeven en dat is best prettig, vooral in een game waarin de speelwereld ook verticaal is. Het naast elkaar vliegen in formatie gaf ook echt een kick en tel daar de fijne gameplay bij op en je hebt in ieder geval in de basis een recept voor succes.
Voorlopige conclusie
BioWare beloofde ons dat er na de release een constante stroom aan content zal volgen. De basis wordt natuurlijk gelegd met de lancering van de game en heel eerlijk, die basis vinden we erg prettig. Als de ondersteuning ook heel goed is en de ontwikkelaar op korte termijn meer Strongholds en Raid content introduceert, dan kan Anthem weleens heel erg groot worden. Voor nu vinden we het aantal Strongholds nog wel wat karig en we plaatsen nogmaals onze vraagtekens bij de uitdaging door het model van moeilijkheidsgraden. Desalniettemin zijn we erg enthousiast over de gameplay van Anthem, zoals je al eerder hebt kunnen lezen. Wat betreft de endgame kunnen we pas echt goed een mening vormen als de game eenmaal uit is en we de toekomstplannen van BioWare kennen.
ik ben zeer benieuwd hoe het uiteindelijke spel gaat worden, heb m al een tijdje in de preorder staan, sinds afgelopen weekend ben ik een beetje sceptisch geworden maar misschien gaat het meevallen…
De nieuwe mens is zo simpel …en zo hersenloos….verkoop ze schijt …en ze zullen het overwegen Om het te kopen……slecht omdat je het wit hebt gemaakt met kleurstof…..
@Zhukov_NL: gwn spelen , niet de schapen volgen die het nog niet eens hebben gespeeld! Ik zie zware kritiek overal over anthem. Ik weet dat de uitgever EA is maar bioware heeft het nog steeds gemaakt dus ik ga de demo ook uit testen. Als. Het me bevalt dan koop ik hem later, zo niet dan gwn niet kopen simpel. Zelfde bij bfv iedereen zware kritiek omdat EA de uitgever is. Maar uiteindelijk is bf5 wel een vette game heb er geen spijt van. En later voor 30 euro is het zeker waard!
Ik weet het niet. Echt zo’n game die je na een week opzij gooit.
Deze laat ik nu voor wat het is gewoon een Destiny cloon 3.0 als de game aan een 25 euro staat zal ik hem wel gaan halen .
@159.100.91..xxx: wow, ik denk dat je zelf de enige bent die snapt wat je probeert te zeggen.
Zin in de demo! Zo meteen proberen
Net de demo geprobeerd. Op pc en de ps4. pc specs i7 8700 gtx 1080ti 16gb ram
Full hd constant framedrops en constant 40 tot 60 fps in high.
in medium constant 50 fps
in low 60fps op een gtx 1080ti!!! Echt wat een lachwekkende game ga het zo op me ps4 pro proberen.
Ik denk niet dat het probleem bij de gameplay zit, of de kunsten van BioWare. Het grote probleem zullen de microtransactions kunnen worden en hoe EA geld wilt gaan binnenhalen. En ik ben bang dat we dat niet in volle glorie gaan zien bij release maar pas na enkele weken om slechte recensies en gezeik over de microtransactions bij release te voorkomen.
GeSpeeld!!!
@2a02:1812:2d35:2300:6897:8d31:a7d4:7.xxx: dom, dank!
Ik heb een vraag. Ik game nog niet zo heel lang. Maar op sites als deze worden games door de community vaak volledig afgebrand. Nu mijn vraag. Waren games vroeger echt zoveel beter dan nu? Of is de community te veel eisend? Of ?
@94.215.26.xxx:
Vroeger waren de games inventiever en vernieuwender. Begrijpelijk dat dat nu minder is gezien er al veel geprobeerd is. Ook heeft het met developers en uitgevers te maken en het huidig verdienmodel met games. etc.
Daarbij is nu de gemiddelde gamer een een toxic zombie die braaf deel uitmaakt van de consumptiemaatschappij. Hap, Slik, Weg games hebben de voorkeur en alles wat buiten hen straatje valt word de grond in geboord zonder enige nuance.
Niet naar luisteren. Kijk naar gerenomeerde bronnen voor gamenieuws wb nieuwe games.
Ervaar alles zelf. Jij bent de beste ‘reviewer’ van een game.
@77.173.254..xxx:
Precies. Ook dat gezeik omtrent Anthem gaat nergens over.
Niet dat ik het erg vind. Door al dit gezeik dalen de prijzen van top games sneller.
Beloftes + game-ontwikkelaars = leugens & teleurstellingen!
Ik blijf er niet intrappen!!
Net de ps4 pro versie gespeeld. Veel beter dan de pc versie. Maar het verveeld wel echt snel.
@94.215.26.xxx: Op een site ontwikkelt zich vaak een bepaalde trend. Gewoon meerdere sites lezen en op je eigen smaak af gaan. Vooral genieten van de games die je leuk vindt. Die zijn er vast nog genoeg te vinden.
@207.46.13..xxx: Raar, draai em 120FPS steady met een 8600K i5 en GTX1080
@jimke1: dus dit.
Ik heb het een uur gespeeld. Heb me op elk moment lopen ergeren. Te traag, te simpele AI, geen wow moment. Gewoon allemaal erg middelmatig.
Het zal me niet verbazen als deze binnen 3 maanden flopt.
Ik zal hem zeker weten niet kopen.
@Raigara: EA is gewoon slecht. Heel slecht geoptimaliseerd. En de game is serieus saai. Dacht gaf ze een kans maarja blijft een rot bedrijf. Speel RE2 op 4k 60fps met alles op high. Maar deze game kan het niet? Echt wat een bagger spel.
Anthem bewijst me weer dat ik niet van third person shooters houd .
gespeeld en wist na een kwartier al genoeg…uninstall
Ik heb gepreoderd ik vind het schijt game ga kijken als ik het kan
Gisteren een uur bezig met een stronghold, connection failure bij het laatste stukje, kan dus weer opnieuw beginnen. Hopen dat het spel zelf beter presteert.
Vond de demo niks aan. Stroeve gameplay als je om je heen kijkt. Komt grafisch niet in de buurt met wat ze lieten zien op E3 2017 als ik me niet vergis. Het was weer continu hersenloos schieten.
Zag al een filmpje over een simpele gaare blauwe skin waar ze 20euro voor vroegen. Zie wel waar Bioware de meeste aandacht aan geeft. Nee dankje, sla deze commerciele zooi over.
EVEN HEEL EERLIJK MAAR PSX-SENSE JULLIE MOETEN WEL HEEL GOEDBETAALD WORDEN OM IETS GOEDS TE ZEGGEN OVER DEZE GAME.
MIJN MENIG NA DAT IK DE DEMO HEB GESPEELD!
Het idee is mooi het concept is prachtig maar de uitvoering is zwaar ruk!!!
Het is nog erger dan fallout, ja sorry misschien is fallout toch net iets erger, het komt aardig in de buurt. En dit is dan nog maar de demo whut??
Gameplay voelt erg gevoelloos aan! Deze game is nog lang niet af ook niet binnen nog 1 jaar maak er maar 2024 van.
Het is net als een zak paarden stront met stukjes de stukjes voelen vaak het lekkerst maar de stront ruikt het vies. En de stront is er altijd meer.
Het is pure oplichterij deze game is zeker gaan 60,- euries waard. Zit meer de denken aan pre alpha game 15,- en dan nog zonderkortingen.
Npcs echt weer dom in elkaar gezet lijkt wel de laaste mass effect bizar!!
Je pop loopt niet door de hub maar huppelt vrolijk in het rond. Want lopen schijnt heel lastig te zijn in games.
Nou moet ik wel 1 plus punt geven en dan ben ik al heel zuinig het vliegen dat doen ze dan wel weer goed.
Maar goed dan goeie gelijk nog een plus puntje de map wauuaw!! NOT!!! F#ck die plus punt dikke min in je reet? De map is echt wel mooi maar dat is het ook? Alles wat op de map staar zoals objecten kloppen niet zijn glitchie. Het is er gewoon in geplakt op het laaste moment ff snel. Want dat waren ze vergeten toen de de map aan het bouwen waren.
Wat tegenwoordig bij elke game wel bijna gebeurd het moet te mooi zijn!! Je moet de bloem kunnen zien ademen!! En de voetstappen in de grond kunnen zien. Dat is ook wel heel vet zeker maar dat heeft deze game al niet!!!! Dus vraag me af wat ze al die tijd hebben gedaan haha.
Echt mensen speel de demo en ervaar zelf hoe raar die game speeld. En mocht je hem wel leuk vinden dat natuurlijk ook. Want ik vind hem zelf ook wel vet maar niet voor 60,- en zijn nog te veelgebreken.
En ja het is een demo maar je maakt mij niet wijs dat ze dit nog voor release gaan fixen.
Voor mij nu geef ik de game een matige 3 mag nog veel aan gebeuren.
Adios amigos!!!!
Ik heb hem getest op mijn game pc, ps4 pro, xbox one x
Mijn pc
1060 6gb
I7
16 gb ram
En de game loopt alles behalve goed. Heel stroef heel glitchie het ziet er niet uit op ultra!! Bizar dat ze dit toe laten tot verkoop.
Game pc Rukk!!
Ps4 pro Ruk!!
Xbox One x Rukk!!
Grafische echt niet goed!!
@demuisendekat: Je moet die graphics eens vergelijken met de E3 trailer. Je lig dan echt dubbel 🙂
@Sony: ik wil ze niet eens vergelijken dan ga ik alleen nog maar harde lachen.
@demuisendekat: 😛
@demuisendekat: Op zich heb ik best plezier met de game, maar ik moet je wel gelijk geven, ook al is het een klein beetje overdreven. Ik heb de game de afgelopen jaren gevolgd en hoopte dat dit toch echt een goeie game ging worden. Nu na een tig aantal uur heb ik toch de preo-order gecanceld (waarom gepre-orderd, geen idee?!). Ik hoop niet dat het een gevalletje fallout gaat worden, meer het verloop zoals the division 1 (die liep wel vanaf het begin goed, maar werd na verloop van tijd nog beter). Voor de mensen die anthem wel gaan spelen, veel plezier! Ik ga er later een keer aan beginnen…..
Demo gespeeld, in de headquarters erg onstabiele frame rate, toen een stronghold opgestart, Jezus wat is dit saai, totaal geen wow gevoel. Denk dat het shift delete wordt en hoef dit spel niet meer te zien.
Denk eerlijk gezegd dat Bioware niet de juiste ontwikkelaar is voor zo’n game als dit
Voor mij een dikke faal in ieder geval. Voelt allemaal te oppervlakkig aan qua gameplay.
En nog steeds buggie, menu’s reageren sloom of helemaal niet
Het is een schande dat EA dit in deze staat van ontwikkeling al gaat releasen. Maar ja dat deden ze met bf v ook. Ze graven hun eigen graf stelletje sukkelaars dat het zijn
@217.103.236.xxx: schijt game it is
Hoop dat in de volledige game de laadtijden niet zo killing zijn.
Na een uur proberen en daadwerkelijk 5 minuten gameplay te hebben gehad heb ik hem er weer af gekeild.
Zo te lezen ben ik één van de weinigen die zich best heeft vermaakt met de demo.
@94.215.26.xxx: ze zeiken hier gewoon teveel, overal kritiek op en veilig achter het schermpje uiten aan iedereen
@demuisendekat: wat een hoop aannames bij elkaar zeg.. Mr gameontwikkelaar/journalist himself
@mrb: als het terechte kritiek is wel! EA/Bioware presenteren dit als een demo, hadden ze achteraf gezien niet moeten doen. Ik kijk wel door de fouten heen en zit niet te stuiteren als er server problemen zijn. Als je kritisch naar de afgelopen 2 weekenden kijkt/speelt, kan je niet zeggen dat deze game klaar is. Ik heb mijn pre-order geannuleerd omdat ik niet zeker ben van een goeie release. Ik geef dan liever mijn geld aan the division 2 (persoonlijk). Het gaat om het behouden van de playerbase die de game vanaf het begin spelen. Hoe gaan ze dit doen de komende maanden? Wat als de meeste spelers de game na een aantal maanden opzij leggen. EA staat erom bekend dat ze snel de stekker eruit halen als ze merken dat het niks gaat worden?! Neemt niet weg dat ik echt hoop dat anthem groeit tot een goeie game, maar voor nu zet ik ff de fan bril af, tot later…..
@92.108.139.xxx: tot later
@mrb: Ben het met je eens dat veel mensen echt teveel klagen. Maar iedereen zegt toch iets achter zijn schermpje? Of kom jij aan iedereen zijn deur staan om je mening te vertellen XD. Maar effe ontopic. De game is gewoon waardeloos. Heb het geprobeerd op me pc en ps4 pro. Dacht hou me mening voor me totdat ik de game daadwerkelijk heb geprobeerd ( zoals het hoort) en het word veelste snel saai. De disconnecties en de graphics kan je vergelijken met het watch dogs fiasco. Zien er redelijk uit maar totaal niet wat ze op de e3 lieten zien. De framerate is zelfs op hoge computers echt kak. Nog nooit zoveel frame drops meegemaakt. De loading screens zijn veelste lang zelfs op een ssd. Hopelijk fixen ze alles voor de release maar dat betwijfel ik.
Tja endgame content. Nieuwe onderdelen voor je javalins ofzo. Lijkt me
Niet het spel met de lore of de schrijvers om mensen na max level geïnteresseerd te houden. Vond dat bij World of warcraft of guild wars al moeilijk te realiseren, laat staan bij zo een
Oppervlakkige game als deze
1] De game ziet er niet uit.
2] Laadschermen duren te lang, zijn er teveel en je kunt helemaal niets dan naar een saai scherm staren.
3] Bugs, gliches ,crashes (game/demo & volledig systeem).
4] Met elke nieuwe gameplaybeelden takelt de game verder en verder af en dat is ook meteen de enige gelijkenis die ik met Destiny kan vinden.
@92.108.139.xxx:
Hulde hoor, ze zijn er nog die een fatsoenlijke reactie kunnen type.
Nergens problemen mee gehad op mn ps4,heb dr van genoten en een pre order gemaakt. Laat maar komen deze!!!