Quantic Dream werkt aan nieuwe engine en blijft met Sony samenwerken


Eerder deze week werd bekend dat Quantic Dream vanaf nu niet langer exclusief zal ontwikkelen voor de PlayStation 4 en straks 5. Ze willen met hun games meer mensen bereiken en daarom gaan ze multiplatform, mede met (financiële) ondersteuning van het Chinese bedrijf NetEase.

Over hun nieuwe game(s) konden ze in het interview met Variety nog niet veel kwijt en hetzelfde geldt voor het interview dat VentureBeat met David Cage en Guillaume de Fondaumière had, maar wel konden ze vertellen dat er momenteel aan een nieuwe engine wordt gewerkt.

De studio heeft altijd eigen engines gebruikt en die toverden indrukwekkende beelden op het scherm. Deze nieuwe engine waar aan gewerkt wordt, zal cross-platform en meer indrukwekkend dan ooit te voren zijn, zo vertelde David Cage. Ze blijven ook trouw aan het genre waar ze zich al jaren in begeven, maar tegelijkertijd willen ze ook weer nieuwe gebieden gaan ontdekken.

“It is too early to reveal anything about our future projects. What I can say is that we are working on our next engine that will be cross- platform and even more impressive than anything we have done before. We will keep working on projects that are ambitious and original, building on the genre we pioneered and that we will continue to develop, but we also want to explore new grounds.”

De samenwerking met Sony is doordat ze nu multiplatform gaan niet veranderd, want ze blijven met Sony samenwerken vertelde Guillaume de Fondaumière. Dus voor ons als PlayStation gebruikers zal er niet zoveel veranderen, behalve dan dat de games niet langer exclusief zijn. De kennis die ze hebben opgedaan willen ze graag naar meer platformen brengen, wat dus één van de redenen is om multiplatform te gaan.

“We will continue to work on PlayStation, which is a platform we love and that we know very well. but we will also consider other platforms as we want to make our creations accessible to as many gamers as possible worldwide, regardless of the platform. This is definitely a shift for us after 12 years developing exclusively for PlayStation. But at the same time we have developed engines on PC, Dreamcast, Xbox, PS2, PS3, PS4, and PS4 Pro. Thus, we are confident we can make a smooth transition while keeping the high level of quality that we target for our games.

We learned a lot working with PlayStation for so long, and we now want to bring these learning to other platforms.”

16 reacties

  1.    264 XP
    CloudStrifeNL's avatar

    Awesome. Keep ‘em coming. Detroit was een topgame en ook Heavy Rain en Beyond heb ik met veel plezier gespeeld 🙂

  2.    3964 XP
    20style [20]'s avatar

    Ben benieuwd naar hun volgende projecten!

    Off topic. Heb juist mail gekregen dat ik firmware 6.50 mag uittesten! Nu pas, is dat normaal?

    Dan klik ik op voucher en krijg ik zo antwoord

    Thanks for your interest in the Beta
    Unfortunately we are now at capacity for this stage, we will reach out if more Beta users are needed. Wtf

  3. Anoniem -   
    188.207.106..xxx's avatar

    Geweldig nieuws voor alle gamers. Hebben echt prachtige games uitgebracht! Ik ga ze wellicht wel halen op zowel console als pc:) Ook echt benieuwd naar wat ze gaan leveren in de toekomst!

  4.    1290 XP
    mrb's avatar

    @20style [20]: had ik ook

  5.    3964 XP
    20style [20]'s avatar

    @mrb: ok dan ben ik niet de enige 😀

  6. Anoniem -   
    94.110.132.xxx's avatar

    Niet mijn soort games, maar wel mooie spellen

  7.    47 XP
    Zhukov_NL's avatar

    goed nieuws, heb ook zeer genoten van Detroit!

  8. Anoniem -   
    83.82.106..xxx's avatar

    Ik heb ondanks dat ik een ps4 bezit Detroit niet gespeeld, maar vind het wel goed dat ze ook voor andere platformen games gaan maken. Ik zou het fijn vinden om de beste next gen console te kunnen kiezen zonder dat ik voor ps4 of xbox hoef te kiezen puur voor het aanbod ban spellen.

  9. Anoniem -   
    84.241.205.xxx's avatar

    Nu genieten van detroit become human,die gfx vind ik echt prachtig.

  10. Anoniem -   
    2a02:a440:919b:1:d961:50fd:7987:3.xxx's avatar

    jammer het had exclusieve moeten blijven grote fout

  11.    16 XP
    Soulhunter's avatar

    Geweldige games. Niet voor iedereen weggelegd qua smaak maar ik houd ervan. Van mij mogen ze met een nieuwe engine een remake maken van “omikron: the lost soul”. Lijkt me geweldig om te zien wat ze dan uit de huidige generatie consoles kunnen persen.

  12. Anoniem -   
    89.99.44.xxx's avatar

    @83.82.106..xxx: ehm de beste next gen console gaat juist diegene met de beste exclusives worden. Als je puur voor kracht gaat is een pc een betere optie

  13. Anoniem -   
    2001:1c06:1a08:9800:8016:2e81:ce4b:2.xxx's avatar

    @20style [20]: ik heb die van mij rond 8uur gedownload dus snap jouw” fout melding” niet niet

  14.    551 XP
    Ghost_killer's avatar

    Wie weet komen ze met wat pareltjes.voor ps5 🙂

  15. Anoniem -   
    82.74.15.xxx's avatar

    @89.99.44.xxx:

    Het is jammer dat niet alle ontwikkelaars goed omgaan met 4k en HDR, maar een Pro in combinatie met een 4k HDR tv kan de gemiddelde PC niet tegen op.

    De PC in combinatie met monitor die gelijkwaardige beelden weergeeft als die van de Pro, is zo duur, dat het voor mij het overwegen geen eens waard is.

    Sony moet idd wel oppassen dat het niet de exlusives gaat weggeven, wat ik het overwegen niet waard vind, is bij anderen het overwegen misschien wel waard.

  16. Anoniem -   
    87.213.110.xxx's avatar

    @82.74.15.xxx: Het is inderdaad erg mooi, maar wel 30 fps. Dat is prima in een verhaal game als bijv Last of us, maar als je iets intensievers speelt is het andere koek.

    Ben het overigens niet eens met je. Een 4k HDR Tv verkoopt ook gauw rond de 1000 euro, en dan nog een pro erbij kom je toch algauw rond de 1400-1500 prijsklasse. Voor dit bedrag kun je ook een pc halen die 4k aankan en multiplatform mooier afspeelt. https://nl.hardware.info/pcadvies/1060/budget-4k-game-pc—januari-2017, 1600 euro.