Eerder deze week werd bekend dat Quantic Dream vanaf nu niet langer exclusief zal ontwikkelen voor de PlayStation 4 en straks 5. Ze willen met hun games meer mensen bereiken en daarom gaan ze multiplatform, mede met (financiële) ondersteuning van het Chinese bedrijf NetEase.

Over hun nieuwe game(s) konden ze in het interview met Variety nog niet veel kwijt en hetzelfde geldt voor het interview dat VentureBeat met David Cage en Guillaume de Fondaumière had, maar wel konden ze vertellen dat er momenteel aan een nieuwe engine wordt gewerkt.

De studio heeft altijd eigen engines gebruikt en die toverden indrukwekkende beelden op het scherm. Deze nieuwe engine waar aan gewerkt wordt, zal cross-platform en meer indrukwekkend dan ooit te voren zijn, zo vertelde David Cage. Ze blijven ook trouw aan het genre waar ze zich al jaren in begeven, maar tegelijkertijd willen ze ook weer nieuwe gebieden gaan ontdekken.

“It is too early to reveal anything about our future projects. What I can say is that we are working on our next engine that will be cross- platform and even more impressive than anything we have done before. We will keep working on projects that are ambitious and original, building on the genre we pioneered and that we will continue to develop, but we also want to explore new grounds.”

De samenwerking met Sony is doordat ze nu multiplatform gaan niet veranderd, want ze blijven met Sony samenwerken vertelde Guillaume de Fondaumière. Dus voor ons als PlayStation gebruikers zal er niet zoveel veranderen, behalve dan dat de games niet langer exclusief zijn. De kennis die ze hebben opgedaan willen ze graag naar meer platformen brengen, wat dus één van de redenen is om multiplatform te gaan.

“We will continue to work on PlayStation, which is a platform we love and that we know very well. but we will also consider other platforms as we want to make our creations accessible to as many gamers as possible worldwide, regardless of the platform. This is definitely a shift for us after 12 years developing exclusively for PlayStation. But at the same time we have developed engines on PC, Dreamcast, Xbox, PS2, PS3, PS4, and PS4 Pro. Thus, we are confident we can make a smooth transition while keeping the high level of quality that we target for our games.

We learned a lot working with PlayStation for so long, and we now want to bring these learning to other platforms.”