De potentie van Dreams is bizar, check bijvoorbeeld deze gemaakte first-person shooter

We hebben nu al een paar keer creaties voorbij zien komen die gemaakt zijn in Dreams van Media Molecule. Het unieke aan al deze creaties is dat ze gemaakt zijn in een game, op de PS4, door mensen zoals jij en ik.

De nieuwste creatie die we op het internet zijn tegengekomen, is een first-person shooter, geheel gemaakt in de beta versie. Het is bijna niet te geloven hoe dicht men in de buurt weet te komen van een realistische shooter. We zijn daarom erg benieuwd wat voor impact Dreams straks zal hebben op de gaming community.

Check de beelden hieronder, bizar!

Boxshot Dreams

Dreams

Releasedatum:
Niet beschikbaar
Genre:
Puzzel
Uitgever:
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar:

10 reacties

  1. Anoniem -   
    34.229.100.xxx's avatar

    Ja, het is echt ziek wat er allemaal gemaakt wordt. Heb de BETA zelf ook.
    Maar waar Little Big Planet nog enigszins laagdrempelig was (en een toffe uitstraling had), is deze builder wat kleurloos en zo gruwelijk uitgebreid dat het gewoon too much is. Waardoor het niet leuk is om zelf iets te bouwen en bij mij het plezier om andermans levels te spelen ook snel verdwenen was.

    Nee, een erg ambitieus project waar vast wel liefhebbers voor zijn, maar dit gaat geen succes worden, mark my words.

  2.    147 XP
    Strydom's avatar

    @34.229.100.xxx: Hoe vindt jij de beta? Heb je al iets gemaakt? Met je eens dat het erg ambitieus is, maar toch onder de indruk van het filmpje:P

    Toch heb ik zo mijn bedenkingen, hoe groot is de fps game van het filmpje van hierboven? Ik maak me toch wat druk over de grootte (aan GB) van eventuele projecten, wat zijn de grenzen. Hoe groot kun je gaan? Kun je een wereld zo groot als die van de Witcher 3 maken bijv?

    Ik denk dat ik er zelf maar mee aan de slag ga zodra ie uitkomt, ben toch echt benieuwd naar de mogelijkheden. Lijkt me namelijk echt tof om aan projectjes te werekn met iets dat bovenstaande graphics kan weergeven:)

  3. Anoniem -   
    2a02:a03f:5e6f:d700:c9f9:cbb:b6b2:a.xxx's avatar

    Deze vind ik ook knap
    https://youtu.be/OzsKv9wPnIM

  4. Anoniem -   
    81.28.94..xxx's avatar

    @Strydom:

    Ik ben vol goede moed en energie de beta ingevlogen. Een deel van de tutorial gedaan. Daar was ik misschien wel al twee uur mee bezig. En dat is dan echt nog maar een klein deel van de tutorial. Met andere woorden, wil je alle ins-and-outs van het creëeren onder de knie krijgen of in ieder geval gezien hebben, ben je wel een paar avonden zoet. Dat is gewoon te veel (als je niet al programmeur of zo van beroep bent).

    En heb ook nog niets zelf gemaakt. Heb wel een start gemaakt, maar je kan zo gedetailleerd te werk gaan dat ik het snel opgaf. Dat wil zeggen, ik kan dan niet maken wat ik voor ogen heb en verlies m’n interesse. In Little Big Planet is het begin ook veel duidelijker; een ondergrond waar je op kan gaan bouwen. In Dreams heb je niks, helemaal niks. Het is echt vanaf scratch. En dat is geweldig, maar ook overweldigend… Maar nogmaals, dat is iets persoonlijks, en als je hier wat meer kaas van gegeten hebt is het waarschijnlijk de ‘level-make-hemel’, dat ook.

    Heb eerlijk gezegd geen idee over de grootte, wat je vraagt. Durf ik niet te zeggen.

  5.    147 XP
    Strydom's avatar

    @81.28.94..xxx: Aight thanks for je input! Het klinkt als iets met een zeer hoge leercurve en eindeloze mogelijkheden. Kan me voorstellen dat het wat overweldigend kan zijn, dat klinkt eigenlijk wel als iets wat ik leuk zou vinden!

    Ga er toch wat meer over lezen en kijken. Ben wel geïnteresseerd in deze titel:)

  6.    423 XP
    tielo's avatar

    @Strydom: Ik heb ook de Beta mogen spelen. En heb wel dingen gemaakt. Een level waar een piraat schatten moest zoeken compleet met een grot, bomen. schatkisten enz. Daarbij heb ik de boom, piraat en schatkisten, net als het gras geleend van andere creators en dat is precies de bedoeling. Mijn eiland was gemaakt van 1 rotsblok die ik van iedere kant anders heb gemaakt. Je kan zo’n rotsblok eindeloos gebruiken en het belast je level nauwelijks. Verder zijn de (game)logics, je weet wel de chipjes, hetzelfde als bij LBP alleen is er veel meer mogelijk.
    Ook kan je een object helemaal tweaken. Dat rotsblok kan je kleuren, glimmend of dof maken, licht laten geven, wolliger maken, enz. Gewoon rommelen met de metertjes en je komt al heel ver. Ook kan je al die parameters weer zo instellen dat je steen bijvoorbeeld oplicht als je er in de buurt komt.
    Ik ben ook met muziek bezig geweest en heb een lekkere vette beat gemaakt en een gedicht wat er door de lichtgevende tekst verrassend leuk uit zag.

    Ja de leercurve en met name de bediening is in het begin wel een ding maar binnen een paar dagen wist ik al niet meer beter. Je zal je waarschijnlijk ook vooral op 1 of 2 aspecten van het creëren gaan storten en die verder uitbreiden. Wil je een mooi landschap maken maar lukt het maken van een boom niet dan neem je een boom van iemand anders. Misschien gebruikt een ander dan weer jouw deur of kist of wat dan ook wat je gemaakt heb.

    Over de grote van de levels: er zijn 3 meters, eentje voor alles wat je bouwt, eentje voor muziek en geluid en de andere voor de game logic. Je kan die meters snel vol krijgen en de kunst is het om slim te werken. Zo kan je 1 langwerpig vierkant maken. Je plaatst de eerste “plank” linksonder en kopieer een plank naar rechtsboven. Door de linker direction knop in te drukken kan je tussenliggende planken automatisch erbij maken maar dat kan je ook 50 keer doen en zo een trap maken. Draai je de bovenste dan draait de rest mee en maak je binnen no time een wenteltrap. De kosten voor die hele trap is nog steeds die ene plank (wat heel weinig is).
    Dus heb je een leuk huis zoals in bovenstaande demo, en je maakt die aan alle kanten net even anders dan kan je eindeloos dat huis kopiëren en een leuke straat maken.
    Een game zoals The Witcher 3 zie ik niet zo snel gebeuren maar je kan een doorlopend landschap wel maken door een volgend deel in een andere Dream te plaatsen. Maak een stukje grot of tunnel en als je eruit komt wordt de volgende geladen. Ook dat kan je eindeloos doen.
    Ik heb als laatste de code gekregen en minder dan 2 weken kunnen spelen maar ik koop ‘m zeker als ie uit komt. Ik verwacht overigens dat de game gewoon speelbaar zal zijn op de PS5 en dat de meters dan iets minder snel vollopen.

  7. Anoniem -   
    2a02:a03f:5e6f:d700:c9f9:cbb:b6b2:a.xxx's avatar

    @tielo: mooi omschreven.
    Ik denk ook deze game aan te schaffen

  8.    91 XP
    SkullbreakerNL's avatar

    Ben echt benieuwd na deze video 😮

  9.    147 XP
    Strydom's avatar

    @tielo: Ah dat klinkt echt tof. Dat aspect dat je content van anderen kunt gebruiken op het moment dat je er zelf even niet uitkomt. Dat tweaken klinkt wel echt leuk en tijdrovend. Ik heb het met een vriend regelmatig over, fantaseren over wat je kunt maken, hoe groot en gewoon ideeën pitchen.

    Dat van die leercurve vind ik prima, ik hou wel van een uitdaging en het lijkt me echt tof om er lekker mee aan de gang te gaan. Heb zelf de beta gemist, maar ga deze zeker halen bij release, een van de weinig games/programma’s waar ik echt naar uitkijk.

    ”Door de linker direction knop in te drukken kan je tussenliggende planken automatisch erbij maken maar dat kan je ook 50 keer doen en zo een trap maken. Draai je de bovenste dan draait de rest mee en maak je binnen no time een wenteltrap. De kosten voor die hele trap is nog steeds die ene plank (wat heel weinig is)” Dit klinkt erg belovend en slim. Is een efficiënte manier om een level te builden!

    Denk zelf ook dat ie naar de ps5 komt, komt ook beter tot zijn recht op sterkere hardware, meer RAM Geheugen en processor. Ik wacht echter wel met de ps5, heb liever een slim of lite versie. Wel ga ik helemaal gek op deze game als ie uitkomt:P Bedankt voor je reactie!

  10.    423 XP
    tielo's avatar

    @Strydom: Fijn dat je enthousiast bent. Het tweaken is overigens echt super simpel. Maak een kubus, ga naar het tweak menu en ga lekker rommelen met de sliders. Je ziet meteen het resultaat van wat je doet.

    Het voorbeeld van die trap is er maar 1, er zijn manieren om een gespiegelde trap te maken, of een ruimteschip. Dan krijg je ‘m meteen symmetrisch. Wat ook fijn is is dat je met een druk op de knop naar de vorige stap kan gaan. Dus ben je niet tevreden over iets en wil je 3 stappen terug omdat je een beter idee heb om iets te doen dan is dat erg makkelijk. Het betekent enorm veel shortcuts maar die leer je vanzelf.

Dreams early access voorzien van een launch trailer
Early Access versie van Dreams is beschikbaar vanaf morgenochtend 11:30 uur
Early Access van Dreams gaat midden april van start
Media Molecule deelt mooie statistieken van de creator beta van Dreams