Review: Steins;Gate: Linear Bounded Phenogram – In 2009 werd Steins;Gate uitgebracht voor de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Sinds kort kan je het verhaal weer opnieuw beleven in Steins;Gate Elite, een soort van remix van het origineel. 5pb en Spike Chunsoft vonden het kennelijk nodig om de franchise nog meer in de schijnwerpers te zetten en ze besloten om ook Steins;Gate: Linear Unbounded Phenogram opnieuw uit te geven. Deze titel heeft niet dezelfde behandeling gehad als Elite, maar dat is op zich niet erg. De kans is groot dat veel gamers dit spel niet eerder hebben gespeeld, omdat de titel in 2013 alleen in Japan uitkwam. Fans van de serie zullen vast erg blij zijn dat ze nu eindelijk met deze game aan de slag kunnen.

Los/vast

Steins;Gate: Linear Bounded Phenogram is een aanvulling op Steins;Gate. De game vertelt 11 op zichzelf staande verhalen, die toch losjes weer met elkaar te maken hebben. In elk staat één personage centraal die een belangrijke rol speelde in de eerder genoemde titel. Voor elk verhaal geldt dat het zich afspeelt in een andere realiteit dan in Steins;Gate het geval was. Er zijn dus grote overeenkomsten met het origineel, maar doordat er kleine verschillen zijn krijg je hele andere situaties. Het geeft je een kijkje in wat er gebeurd zou zijn als er in Steins;Gate andere keuzes gemaakt waren. Aangezien de serie draait om het maken van keuzes en wat voor gevolgen deze hebben, past het perfect bij de serie.

Lekker ouderwets

Linear Bounded Phenogram schotelt je exact voor wat je van een visual novel verwacht. De hoofdzakelijk stilstaande beelden worden vergezeld met veel tekst en het enige wat je doet is lezen, lezen en nog eens lezen. Over daadwerkelijke gameplay kan je niet spreken, dus het is echt een ouderwetse visual novel. Je kan wel een klein beetje invloed uitoefenen op het verhaal, doordat je af en toe SMS-berichten ontvangt, waarbij je soms een aantal keuzes krijgt in hoe je hier op reageert. Je beslissingen zullen geen wereldschokkende gevolgen hebben, maar het is leuk dat het er in zit. Het geeft je in ieder geval het gevoel dat je daadwerkelijk wat doet.

Het alternatief

Het is natuurlijk heel leuk en aardig dat je te weten komt wat de alternatieve realiteiten zijn van het origineel, maar zijn de verschillende verhalen van Linear Bounded Phenogram wel interessant genoeg? Daar kan hoofdzakelijk met een ja op geantwoord worden. Voor de meeste geldt dat ze een interessante kijk geven op een andere realiteit en de personages worden nog meer uitgediept dan in Steins;Gate. Doordat de verhalen ongeveer twee uur per stuk duren, zijn er geen overbodige of langgerekte scenes aanwezig, iets wat in het origineel wel het geval was. Je krijgt steeds een compact verhaal dat goed geschreven is en je nieuwsgierig maakt. Er zijn een tweetal aanwezig die niet deze kwaliteiten met zich meebrengen en dat is erg jammer. Maar gelukkig blijven er nog genoeg verhalen over die wel erg goed zijn.

Een game met een asterisk

Steins;Gate: Linear Bounded Phenogram is dus een goede visual novel, alleen moet er wel een asterisk bij geplaatst worden. Het spel is alleen voor gamers die Steins;Gate (Elite) hebben gespeeld of bekend zijn met de anime. Ben je dit niet, dan zal je de verschillende verhalen niet of nauwelijks begrijpen. Het maakt dan natuurlijk niet uit of de diverse vertellingen goed zijn geschreven en een interessante alternatieve blik geven. Als je er geen touw aan vast kan knopen, dan zal je er weinig plezier aan beleven. Het is dus een minpunt voor gamers die niet bekend zijn met de serie, maar je kan dat de game niet kwalijk nemen, aangezien het ook niet pretendeert voor iedereen te zijn. Het beïnvloed het eindcijfer dus niet, maar een waarschuwing is wel op zijn plaats.

Heb je Steins;Gate (Elite) gespeeld en ben je benieuwd naar wat er gebeurd zou zijn als er andere keuzes waren gemaakt door de personages? Dan is Steins;Gate: Linear Bounded Phenogram de ideale game. De 11 verhalen laten elk een andere realiteit zien en in elke vertelling is de hoofdrol weggelegd voor een ander personage, waar je nu nog meer over te weten komt. Voor het gros geldt dat ze goed zijn geschreven en dat ze je een zeer vermakelijk verhaal voorschotelen. Een klein aantal valt hier helaas op een negatieve manier op, doordat deze minder goed uit de verf komen dan het overgrote deel. Ben je niet bekend met de serie, dan zal je de verhalen sowieso niet of nauwelijks snappen. Kennis van Steins;Gate is dus echt een pre.

• Goed geschreven
  • Personages worden meer uitgediept
  • Gros van de verhalen is erg goed...