Gespeeld: Judgment – Recentelijk hebben we de nieuwe game van mastermind Toshihiro Nagoshi mogen spelen, Judgment. Hij is natuurlijk bekend van de Yakuza-games die stuk voor stuk al jaren hoge ogen weten te gooien. Judgment speelt zich echter niet af in dezelfde tijdlijn als die van Yakuza, want het is een losstaande game. Toch zijn de gelijkenissen wel aanwezig, maar dat zien we vooral als een pluspunt. In deze game zie je de andere kant van de Yakuza, namelijk die van de detectives en justitiële gerechtigheid. Wij speelden de game en kunnen je nu gaan vertellen of je deze titel op je radar moet plaatsen.

Judge Eyes: Shinigami no Yuigon

Judgment is in Japan al verkrijgbaar onder de noemer ‘Judge Eyes: Shinigami no Yuigon’. Het ding is dat die game niet in het Engels speelbaar is en SEGA momenteel hard werkt aan een vertaling voor het Westen. Wanneer je Japanse games moet vertalen en nasynchroniseren, zijn er heel wat dingen die net even anders gebracht moeten worden. Zinnen zijn bijvoorbeeld juist wat korter en dan is het raar als het personage op beeld door blijft praten. Het is dus meer dan alleen een andere audio-track eronder zetten en ook het script dient goed vertaald te worden, zodat de grappen en hints bewaard blijven.

Hierdoor moeten wij dus nog even geduld hebben voordat we met Judge Eyes: Shinigami no Yuigon aan de slag kunnen. De game krijgt in het Westen overigens een andere naam, die een stuk makkelijker in de mond ligt: Judgment. De game staat momenteel gepland voor de zomer van 2019 en zal dual-audio bevatten. Je kunt de game dan bijvoorbeeld met Japanse audio spelen met daarbij Engelse ondertiteling. Judgment is tevens de eerste game van SEGA die sinds de originele Yakuza voor de PlayStation 2 met een volledige nasychronisatie komt, wat dus tijd kost.

Takayuki Yagami

Yagami is het hoofdpersonage in de game en diegene wiens rol jij zult aannemen in het avontuur. Deze privédetective is erg goed in Kung Fu en dat zie je terug in zijn moves, want het is geen enkel probleem om vijanden met bizarre combo’s knock-out te slaan. Het vechtsysteem zal voor Yakuza-spelers bekend aanvoelen, want het lijkt erg op die van Yakuza 0, waarbij je meerdere stijlen kunt gebruiken. De locatie, Kamurocho, waarin de game zich afspeelt is eveneens gelijk aan die van Yakuza en die fantastische wereld leent zich perfect voor een game als deze, zo is gebleken uit onze speelsessie.

Als privédetective onderzoek je kleine criminele misstanden, maar ook mogelijke seriemoorden. Het is aan jou om te bewijzen of de gearresteerde persoon daadwerkelijk schuldig is, of dat de waarheid toch anders ligt. Met verschillende mini-games onderzoek je menig plaats delict en vergaar je informatie die je kan gebruiken in je zaak. Je bent ook verantwoordelijk voor het ondervragen van mensen en het idee is om hier zo punctueel en scherp mogelijk in te zijn. Deze elementen maken Judgment tot een soort cocktail van L.A. Noire en de Yakuza-games.

Veel sfeer en storytelling

Net als in de Yakuza-games komt Kamurocho fantastisch tot leven in Judgment. De game oogt sfeervol en de straten van Japan zijn perfect nagebouwd in de game. Je runt in deze stad samen met een voormalig Yakuza-lid een klein detectivebureau en hieruit help je menigeen met het oplossen van misstanden en misdaden. Dit kan het ophalen van een schuld zijn, het onderzoeken van overspel of iets zwaarders, zoals het onderzoeken van een moord. De manier waarop SEGA verschillende gameplay mechanieken in de game heeft verwerkt pakt goed uit, want het is leuk om te doen.

blank

De game zorgt ervoor dat je jezelf niet alleen in Japan waant, maar dat je ook echt in de rol kruipt van een detective. Je wordt geacht na te denken over de volgorde en ook welke vragen je stelt, om zo een nauwkeurig antwoord te krijgen. Je dient omgevingen te onderzoeken naar sporen en andere dingen die opvallen of ongebruikelijk zijn. Dit is leuke gameplay en het zorgt ervoor dat je geïnteresseerd raakt in het verhaal, dat overigens ook nog eens heel erg meeslepend is. We zijn onder de indruk van wat SEGA hier klaarspeelt, want het biedt echt andere gameplay in een bekend universum. Hiermee toont Toshihiro Nagoshi aan dat hij ook andere dingen kan dan alleen Yakuza games maken.

Voorlopige conclusie

Zonder al te veel details weg te geven over Judgment en het verhaal, willen we je op het hart drukken dat dit een fantastische game gaat worden. Je als detective in de wereld van Kamurocho wanen met goed uitgewerkte en ook nieuwe gameplay mechanieken is een zege. We hebben ongeveer de eerste twee uur van de game mogen spelen en we zijn eigenlijk al meteen geprikkeld om de rest van het verhaal uit te pluizen. De game weet op één of andere manier je aandacht meteen te trekken en het houdt je ook gelijk aan het spelen. Met de Engelse nasynchronisatie kan SEGA een groter publiek bereiken, wat de game ook lijkt te verdienen en nu is het afwachten tot de releasedatum bekend wordt gemaakt.