Gisteren publiceerden we een artikel waarin Shawn Layden van SIE Amerika meer toelichting gaf op het besluit om niet op de E3 van 2019 aanwezig te zijn. Hetgeen hij hierover kwijt kon was erg duidelijk, maar dat betekent niet dat Sony nooit meer op een E3 aanwezig zal zijn.

Dat blijkt nu uit een interview dat Game Informer had met eveneens Layden, waarin hij aangaf dat er altijd een mogelijkheid bestaat dat ze in 2020 weer aanwezig zijn. Ook benadrukte hij nogmaals dat Sony dit jaar gewoon niets te vertellen heeft en dat ze niet mensen willen optrommelen die daardoor hoge verwachtingen krijgen.

Ook valt een beetje tussen de regels door te lezen dat Sony een beetje moeite heeft met de identiteit van de E3. Het was voorheen een vakbeurs, maar dat is met het toelaten van consumenten niet langer het geval. Hierover zijn ze momenteel in gesprek met de ESA, de organisator van de E3.

Hieronder zijn nadere toelichting.

“What does this show become? They’ve tried the last couple of years – ‘they’ being the ESA. I’m on the board so it’s me, too – brought in ‘prosumers’ or people who could get in on a very limited ticket program and you could see very quickly, there is no such thing as a hybrid trade show and consumer show. That’s just a car crash. Either your show is optimized around the consumer experience, à la Tokyo Game Show, à la Gamescom, or you’re a trade experience like CES or the Motor Show, or E3. The Motor Show I understand because cars are heavy and getting them all together in one place is a massive undertaking, but we’re gaming. We live in the ether. We’re digital. We’re everywhere at once. So what is the role of an event that occurs at, frankly, an arbitrary date in June? How does that work for all the stories you want to tell? This year, coming to 2019, I’ll be honest – we just didn’t have a new story to tell. And when Sony rings the bell for everyone to come ‘round, they have an expectation for something that is completely new and amazing. We looked at the lineup and we can probably only give fans a lot of updates on things they already know, so how does this work for us?

So rather than raising fans’ expectations for them to think, “Oh what’s Sony going to be saying at E3?” We decided we would step away.

If we jump from the trade show thing to the consumer show… I do think the bridge will appear. We did PSX, we didn’t know what that was going to be like. We did it for the 25th anniversary of PlayStation, but we got lucky. If you build it, they will come. That’s the conversation we’re having in real time right now with the ESA. Just because PlayStation is not at E3 2019 doesn’t mean we won’t be there in 2020.”