Special: Rainbow Six Siege – Alles over Operation Burnt Horizon en komende veranderingen – 

Rainbow Six Siege heeft sinds de release een enorme groei doorgemaakt en inmiddels zijn we in het vierde jaar aangekomen. Met een belofte van 100 Operators, nieuwe maps en continue verbeteringen voor de game, blijft Ubisoft de titel langdurig ondersteunen. Nu het vierde jaar gaat beginnen, zijn we naar Montreal afgereisd om daar de Six Invitational bij te wonen, waar tevens de nieuwe plannen voor Rainbow Six Siege onthuld werden. 2019 is het jaar voor verandering voor de game en dat komt met een hoop interessante verbeteringen en aanpassingen, maar ook nieuwe content zal uiteraard niet ontbreken.

Twee nieuwe Operators

De belangrijkste toevoeging dit nieuwe seizoen is natuurlijk een tweetal Operators. Beide Operators zijn deze keer afkomstig uit Australië alwaar ze tot de SASR Mobility Platoon behoren. Het gaat om de Attacker Gridlock en de Defender Mozzie. Met de introductie van twee nieuwe Operators zien we ook de toevoeging van nieuwe mogelijkheden wat voor interessante nieuwe gameplay situaties kan zorgen. Laten we beginnen met Gridlock, de Attacker die ‘Trax Stingers’ gebruikt. Dit zijn hexagonale clusters van spikes die eruit schieten als de Defenders er overheen lopen. Dat klinkt als een wat omgedraaide feature, gezien het defensief van aard is, maar dat maakt Gridlock juist interessant.

Op het moment dat de bom geplaatst is, dan kan Gridlock de Defuser beschermen met de Trax Stingers. Het is immers een race tegen de klok om de Defuser uit te schakelen en dat wordt nog wat lastiger gemaakt met deze Trax Stingers, aangezien die naast schade aanrichten – doordat het spikes afvuurt – ook de spelers zal vertragen. Deze vallen uitschakelen kan zowel door er op te schieten als door mêlee te gebruiken, maar dat kan kostbare secondes kosten en ook maakt het geluid. De loadout van Gridlock bestaat verder uit een AR of LMG als primair wapen, samen met een shotgun of pistool als secundair wapen. Verder neemt zij een breach charge of rookgranaat met zich mee.

Mozzie komt als Defender met een technische tool genaamd ‘Pest Launcher’ en daarmee is het mogelijk om de drones van de Attackers over te nemen. Daartoe zijn twee mogelijkheden, zo kan een Pest op tactische locaties geschoten worden en als een drone hier langsrijdt, dan springt de Pest op de drone om deze te hacken en Mozzie toegang te geven.  Een andere optie is dat Mozzie de Pest Launcher gebruikt om direct op rijdende drones te schieten die toevallig passeren. Ook dan krijgt Mozzie controle over de drone die tegen de Attackers gebruikt kan worden. De enige beperking in het gebruik, is dat Mozzie de overgenomen drone(s) niet naar buiten kan sturen. Klein maar belangrijk detail, de Pest Launcher kan tevens gebruikt worden op de drones van Twitch.

De loadout van Mozzie bestaat uit een SMG of AR, samen met een shotgun of pistool. Verder kan Mozzie prikkeldraad of een nitro cell meenemen. Daarmee zijn de belangrijkste details van deze twee nieuwe Operators bekend en we hebben met beiden even kunnen spelen, wat we deden op de nieuwe map. Het was – gezien ze gloednieuw zijn – nog wat onwennig, maar de potentie van de twee Operators werd al snel duidelijk. Met name de Trax Stingers van Gridlock voelen vernieuwend aan en dat kan straks nog weleens interessante gameplay situaties opleveren. Mozzie is met de mogelijkheid om drones te hacken een extra push om cameragebruik nog meer te stimuleren en voor teams die sowieso al veel met camera’s werken, is het een verdomd handige extra.

Vechten in de Outback

Gezien de Operators uit Australië komen, brengt Burnt Horizon ook een nieuwe map die in Australië is gesitueerd. Een map die bestaat uit drie gebouwen, die samen een L-vorm hebben en bestaan uit twee verdiepingen. Het is letterlijk in de ‘outback’ gezien er verder in de wijde omgeving weinig leven te vinden is. Deze map bestaat uit drie specifieke panden die aan elkaar gelinkt zijn, maar qua indeling variëren van open tot erg gesloten ruimtes, wat voor interessante gameplay situaties zal zorgen afhankelijk van waar de doelstellingen zich bevinden. Zo heb je de garage, wat een open ruimte is waar spelers van boven – zonder belemmering – onder vuur genomen kunnen worden. Het restaurant is meer gekoppeld aan het motel en dat zorgt voor een verscheidenheid aan kamers met te vernietigen vloeren.

Zoals we van elke map gewend zijn, bestaat deze map ook weer uit genoeg breachable muren, maar opvallend genoeg beperkt de verticale gameplay zich iets meer. Zo kent deze map niet echt luiken op het dak om vanaf het dak binnen te vallen en ook tussen de verdiepingen zien we dat niet veel terug, maar met veel houten vloeren is verticale gameplay wel volop mogelijk zolang het indoor is. Tijdens het spelen werden ook al binnen een uur callouts toegepast omdat de map – zoals we gewend zijn – bestaat uit verschillende herkenbare punten. De map biedt ook ruimte voor ontzettend veel creatieve invalshoeken, waardoor we de kans vrij groot achten dat dit een populaire map gaat worden.

Een jaar voor verandering

Het vierde jaar zal vanzelfsprekend met nieuwe content komen en dat begint dit seizoen met twee nieuwe Operators en een nieuwe map. De volgende seizoenen brengen ons dan weer een aantal reworks van bestaande maps (Kanal, Theme Park en Cafe Dosteyovksy) en zo blijft Ubisoft de content voorziening een beetje afwisselen, hoewel een nieuwe map voor een heel jaar misschien wat karig is. In dat kader is het programma voor het komende jaar niet heel verrassend, maar dat is lang niet alles wat de ontwikkelaar van plan is voor de game. Verandering betekent ook echt verandering en een hele interessante nieuwe feature is de manier waarop teamkillen nu tegen zal worden gegaan.

Besluit je zo lollig te zijn om je teamgenoten onder vuur te nemen? Dan zal de eerste kill nog minpunten opleveren, maar bij de tweede aanval zal de game detecteren dat je het met opzet doet, waardoor kogels terug bouncen op jou. Blijf je doorschieten, dan zul je jezelf doden waar je letterlijk geen moer mee opschiet. Vanzelfsprekend benadeel je je team met teamkillen, maar nu kan je bij de tweede kill zelf ook niet meer verder spelen en daarmee wordt getracht het teamkillen tot een absoluut minimum te beperken.

Wat ook interessant is, is dat de prijzen van Operators omlaag gaan. Momenteel kan je Operators uit het eerste seizoen al met korting aanschaffen, maar daar gaat een nieuwe standaard voor gezet worden. Alle Operators van het voorgaande seizoen zullen goedkoper zijn, waarbij de prijs wordt bepaald op hoe oud de Operators in kwestie zijn. Dat betekent dat de oudste Operators het goedkoopste zullen zijn en dat maakt het voor nieuwe spelers wat gemakkelijker om met de in-game credits hun Operator groep verder uit te breiden, Natuurlijk kunnen nieuwe spelers ook een wat duurdere editie van de game kopen, maar door de vaste nieuwe prijsstelling is er meer keuze. Ook voor spelers die al langer spelen maar nog niet elke Operator hebben, waardoor eventuele gaten tussen spelersgroepen enigszins gedicht worden.

Ook zullen een paar Operators aangepast worden, wat gebaseerd is op de spelersmeta van het afgelopen jaar. Deze aanpassingen zijn zowel subtiel als wat ingrijpender, wat de gameplay zal doen veranderen. Zo zal Lion niet langer silhouetten zien van de Operators, want dat verandert nu naar kleinere blips met een indicatie van wat voor Operators het in kwestie zijn. De weergave van deze blips is korter en tevens gaat het activeren van de EE-ONE-D drone sneller, wat dus een vrij ingrijpende aanpassing kan zijn. Ook de vertoning van silhouetten bij Glaz zullen ietwat aangepast worden, want waar normaal de silhouet getoond wordt terwijl hij beweegt, is dat binnenkort niet langer het geval. Glaz zal de silhouet enkel zien zolang hij stilstaat. Zodra hij beweegt zal de silhouet verdwijnen tot hij weer stil gaat staan. Als laatste zal er nu een icoontje in beeld getoond worden als je in de zone van de Signal Disrupter van Mute bent.

Nieuwkomers krijgen een beter welkom

Het nieuwe jaar brengt als laatste voor nieuwkomers nog een vrij belangrijke toevoeging naar Rainbow Six Siege, namelijk een volledig vernieuwde introductie tot de game. In de basisgame was het destijds bij de release de Terrorist Hunt modus waarin je de nieuwe Operators leerde kennen en ondanks dat het een aardige introductie was, was het allesbehalve een goede voorbereiding op de multiplayer. Met name als je pas veel later bent ingestapt. Natuurlijk, je leert de gameplay wel kennen, maar dat neemt niet weg dat online meekomen voor nieuwkomers echt heel erg lastig is. De aanhouder wint, maar niet iedereen heeft even veel geduld en omwille van die reden introduceert Ubisoft een ‘newcomer playlist’, waarin uitsluitend nieuwe spelers zitten en waar je dus op je gemak de game kunt leren kennen. Ook zul je dan niet om de haverklap door je kop geschoten worden, aangezien je tegen spelers van je eigen niveau speelt.

Tevens is het mogelijk in deze komende sectie van de game om zelf regels in te stellen gebaseerd op wat het maximum level van de spelers is die mee mogen doen, welke maps er gespeeld worden en meer. Kortom, spelers krijgen meer vrijheid om alles zelf in te stellen, zodat iedereen op eigen tempo de game kan leren kennen. Daar zal het niet bij blijven, want tevens zullen er veel tutorials toegevoegd worden die je leren om te gaan met de mogelijkheden van de Operators, de manieren van spelen die je kunt toepassen, enzovoort. Cruciaal in Rainbow Six Siege is ook kennis van de maps waarop je speelt en ook dat zal een onderdeel zijn van de nieuwkomer sectie, waarin je een grondige uitleg krijgt over hoe je de map in je eigen voordeel kunt gebruiken en wat de mogelijkheden zijn waar je als nieuwkomer niet direct aan zou denken.

De lange weg vooruit

Rainbow Six Siege is nog lang niet op z’n hoogtepunt en Ubisoft blijft de game enerzijds uitstekend technisch ondersteunen en anderzijds zal het steeds verder uitgebreid worden met nieuwe content. De plannen voor de toekomst zijn kort samengevat; een nieuwe map, nieuwe Operators en reworks van oude maps. Verder zal Ubisoft de Operators blijven balanceren en tevens worden nieuwe spelers binnenkort op een meer intensieve en gerichte manier verwelkomd tot het universum. Het gat tussen ervaren en nieuwe spelers is domweg te groot, waardoor de instap torenhoog is. Dat heeft Ubisoft zich ook gerealiseerd en met de introductie van allerlei nieuwe features, zal Ubisoft dat gat gelijk proberen te trekken. Ubisoft heeft ook heel duidelijk voor ogen wat ze van plan zijn met de game en zoals het er nu naar uitziet zal het alleen maar grootser en beter worden.