Sony’s exclusieve games bestaan gedurende de PlayStation 4 generatie vooral uit singleplayer ervaringen. Wanneer je kijkt naar Sony’s eigen line-up vallen games als Uncharted, God of War, Detroit: Become Human, Spider-Man, Days Gone, Ghost of Tsushima, The Last of Us en nog veel meer meteen op. Alhoewel sommige van deze games een vermakelijke multiplayer hebben, zoals Uncharted 4: A Thief’s End, is het niet zo grootschalig als Sony wellicht gehoopt had. De focus is en blijft op de singleplayer ervaring en dat gaat vaak ten koste van de multiplayer.

Dit was op de PlayStation 3 wel anders, toen Sony met multiplayer games kwam die hun tijd ver vooruit waren, zoals MAG met 256 spelers. Verder zijn er natuurlijk fantastische multiplayer ervaringen zoals Starhawk, Warhawk en PlayStation All-Stars Battle Royale geweest. Dit hebben we gemist op de PS4, op de PS3 had je immers ook nog ijzersterke multiplayer modi voor Resistance, LittleBigPlanet en Killzone. Deze kwamen op de PS4 jammer genoeg niet echt van de grond.

Shawn Layden, voormalig CEO van SIE en nu chairman bij Worldwide Studios, geeft aan dat men dit bij de volgende console anders gaat doen. Sony is namelijk van plan om meer activiteit te tonen in de wereld van multiplayer games. Belangrijk is echter wel dat men hier balans in vindt, want de singleplayer ervaringen is iets waar menig gamer een PS4 voor in huis heeft gehaald.

“I was referencing more with the things like GTA 5 Online, or you look at Call of Duty, or Fortnite, or any of those experiences,” zegt Shawn Layden. “Worldwide Studios, like I say, we’ve been going really heavy into story-driven gaming. The power of the narrative. Big, spectacular experiences. But not a whole lot in the multiplayer side of things, I think. That’s an area where you will likely see us start to make more noise in the new term.”