Review: Pode – Je ziet de laatste tijd steeds minder games verschijnen die je op de bank kan spelen met een vriend of vriendin. Tegenwoordig gaat alles via het internet en de meeste games die ook een coöp-modus hebben maken hier dan ook gebruik van. Het is nog zeldzamer als een titel puur bedoeld is om samen met iemand te spelen en alleen over een lokale coöp-functie beschikt. Dit was voor Henchman & Goon een reden om Pode te maken, een puzzelgame met een rots en een gevallen ster in de hoofdrol. Beide personages proberen te ontsnappen uit een magische berg en de enige manier om dat te doen is om samen te werken. En dat is exact wat er wordt gevraagd van degenen die Pode spelen.

Voor kinderen?

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat je te maken hebt met een spel dat is gemaakt voor een wat jonger publiek. Dit komt door de simpele stijl van de graphics en de hoofdpersonages die uit een prentenboek voor kleuters lijken te zijn weggelopen. Toch hebben de helden meer persoonlijkheid dan menig hoofdrolspeler uit realistisch uitziende games en je zal al snel gehecht aan hen raken. Tevens is de gameplay alles behalve kinderspel. De eerste levels zijn dan wel vrij gemakkelijk op te lossen, maar die zijn er alleen om de spelers wegwijs te maken. Daarna wordt de moeilijkheidsgraad steeds wat opgevoerd en zal je je grijze massa flink aan het werk moeten zetten. Pode vraagt wel degelijk om een volwassen aanpak.

Niet nieuw, wel leuk

Om de puzzels in elk level op te kunnen lossen, kan de gevallen ster een aura van licht oproepen en de rots kan objecten opeten en weer uitspugen. Tevens kunnen ze hun krachten bundelen door bijvoorbeeld als opstapje voor de ander te fungeren en gaandeweg krijg je nog wat extra mogelijkheden. De puzzels die je moet oplossen zijn niet origineel, maar wel leuk en vragen ook echt om samenwerking door de spelers. Je bent hoofdzakelijk bezig om schakelaars om te zetten, maar de manier waarop je dit moet doen is zeer gevarieerd. Je moet daardoor constant je hersenen gebruiken als je weer in een nieuw level terecht komt. Helaas zijn er enkele puzzels die wel net even te veel worden gebruikt. Er zijn dus levels waar je zo klaar mee bent of die weinig uitdaging bieden, doordat je weet wat je moet doen. Dit gebeurt gelukkig sporadisch, maar het is toch jammer.

Lekker relaxen

Buiten het oplossen van puzzels kan je ook de omgeving tot leven laten komen. De berg waarin je je bevindt is erg kaal, maar door de krachten van beide personages te gebruiken komt de omgeving tot leven. Dit kan je soms helpen om verder te kunnen komen of je kan collectibles vinden. Buiten dit ziet het er ook heel vet uit, dus ook al weet je dat je de omgeving niet verder tot leven hoeft te laten komen doordat je de uitgang van een level al hebt geopend, zal je toch alles in bloei willen zetten. De game wordt ook voorzien van heerlijk rustgevende muziek, die je in de perfecte staat van bewustzijn brengt. Pode heeft geen tijdslimiet of andere dingen die ervoor zorgen dat je vaart moet maken, dus je kan lekker op je gemak de puzzels oplossen. De relaxte muziek sluit hier dus naadloos op aan. De game heeft hierdoor een haast therapeutische werking.

Alleen op de wereld

Pode is dan wel bedoeld als coöp-titel, het is ook mogelijk om het avontuur alleen te spelen. De game schotelt dan nog steeds een leuk avontuur voor, maar komt iets minder goed uit de verf dan als je met zijn tweeën speelt. Dit komt doordat je veelvuldig moet wisselen tussen de twee hoofdpersonages. Dit wordt op den duur vervelend en het maakt de game langdradiger dan nodig is. Toch kan je dit het spel niet kwalijk nemen, aangezien de singleplayer hier een extraatje is en niet het hoofdgerecht. Het is een pure coöp-titel en daar scoort de game behoorlijk goed mee. Alleen is ook hier niet alles goud wat er blinkt. Er zijn twee dingetjes die ervoor zorgen dat Pode minder goed scoort dan mogelijk was.

Heen en terug

Het eerste vervelende punt is al eerder genoemd en dat is dat sommige puzzels zich kunnen herhalen. Het tweede punt is dat je af en toe vast kan komen te zitten tijdens het spelen. Nee, dat komt niet doordat de puzzels te moeilijk zijn – want de moeilijkheidsgraad is prima in balans –, maar doordat één van de personages letterlijk vast kan komen te zitten in de omgeving. Soms ben je overal aan het zoeken om te kijken hoe je een puzzel kan oplossen en dan kan het wel eens gebeuren dat je op plekken komt waar je niet meer verder kan bewegen. Nu kan je wanneer je maar wil gebruik maken van ‘fast travel’, dus als je vastzit kan je naar een ander level teleporteren om dan weer terug te keren naar het level waar je vast zat, maar dit komt het speelplezier natuurlijk niet ten goede.

Conclusie

Ben je op zoek naar een leuke coöp-puzzelgame, dan hoef je niet verder te zoeken dan Pode. De game ziet er wellicht wat simpel en kinderachtig uit en de hoofdpersonages lijken niet al te veel om het lijf te hebben, maar schijn bedriegt. Het spel begint vrij simpel, maar na de introductielevels wordt de moeilijkheidsgraad omhoog geschroefd en je zal je dan ook prima vermaken. De relaxte gamplay wordt bijgestaan door heerlijke rustgevende muziek, dus je kan heerlijk achterover gamen. Het enige dat jammer is, is dat een klein aantal puzzels net even te veel wordt herhaald en dat je soms letterlijk vast kan komen te zitten in de omgeving. Gelukkig is dit maar een klein smetje op een verder erg goede game.

Pluspunten

  • Hoofdrolspelers hebben grote persoonlijkheid
  • Prima vermaak in coöp
  • Heerlijke rustgevende muziek
  • Goede opbouw van moeilijkheidsgraad

Minpunten

  • Sommige puzzels worden net even te veel herhaald
  • Soms kom je in de omgeving vast te zitten

8.5