Review: Chromagun VR (PS VR)


Review: Chromagun VR (PS VR) – Chromagun VR is een VR-upgrade voor een relatief onopgemerkte game die bijna vier jaar geleden uitkwam op andere platformen. In de zomer van 2017 werd de game uitgebracht in de PlayStation Store voor de PlayStation 4 en ontwikkelaar Pixel Maniacs is anno 2019 nog steeds niet klaar met de game. Op verzoek van vele ‘fans’ is de game nu integraal beschikbaar gemaakt voor de PlayStation VR headset. Chromagun lijkt dus een game te zijn die de tand des tijds heeft doorstaan, maar is de game ook leuk om te spelen in VR? Lees verder als je wilt weten wat wij vonden van Chromagun VR.

Portal, but know as you know it

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik nog nooit van het origineel had gehoord, dus de VR-versie was de eerste keer dat ik deze game speelde. Virtual Reality leent zich in ieder geval prima voor een leuke puzzelgame, omdat VR letterlijk kan zorgen voor een originele invalshoek. Natuurlijk heb ik ook een beetje onderzoek gedaan naar wat de algemene mening is over het origineel – de game die al een paar jaar op andere platformen te spelen is – en daaruit blijkt inderdaad dat Chromagun daadwerkelijk een echte, hetzij kleine fanbase heeft opgebouwd.

Maar wat voor game is Chromagun nu eigenlijk? Wel, het concept is in ieder geval redelijk origineel. Of misschien is creatief gejat een betere omschrijving. Je avatar is namelijk een niet-genaamde testpersoon die een aantal proeven moet doorstaan met de zogenaamde Chromagun – een geweer dat met de primaire kleuren rood, blauw en geel muren en objecten (veelal in de vorm van ‘worker drones’, waarover zo meteen meer) kan kleuren. En zoals je je wellicht nog kan herinneren van je tijd op de basisschool, levert het mengen van primaire kleuren ook nog eens drie andere kleuren op; groen, oranje en paars. Het flinterdunne verhaal wordt verteld door een onzichtbare persoon die je te pas en onpas te grazen probeert te nemen met grappige opmerkingen.

Het doel in Chromagun VR is altijd hetzelfde, namelijk om de uitgang te vinden in een ieder van de 50+ floors die verdeeld zijn over acht hoofdstukken. Dit doe je door middel van het oplossen van puzzels die de game je blijft voorschotelen. Klinkt allemaal erg bekend, nietwaar? Als je ooit Portal hebt gespeeld, dan zijn de gelijkenissen tussen de twee games echt niet te missen. Maar toch, beter goed gejat dan slecht bedacht!

Kleurtjes mengen

Het begint allemaal heel erg simpeltjes. ‘De stem’ legt de mechanieken van Chromagun uit en nadat je eenmaal bekend bent met deze basis (ongeveer wanneer je een kwartier verder bent), word je vrijgelaten om allerlei puzzels op te lossen. Het doel is zoals gezegd de uitgang van de kamer te vinden. Meestal betekent dit dat je een worker drone naar een platform moet manoevreren, zodat de deur opent waarna je kan ontsnappen. Worker drones worden aangetrokken tot objecten van dezelfde kleur. Dus als je een gele worker drone ziet en je verft de muur achter het platform dat een deur opent, dan zal de drone automatisch naar deze muur toe bewegen.

De puzzels beginnen erg eenvoudig, maar naarmate je vordert zijn er toch wel een aantal echte breinkrakers te vinden in de game. Helaas voelt de opbouw van de moeilijkheidsgraad enigszins inconsistent aan. Puzzels in latere hoofdstukken zijn soms nog steeds erg eenvoudig en van tijd tot tijd kom je een puzzel tegen waarvoor je het internet op moet om de oplossing te vinden. Daarnaast zijn er maar weinig situaties waarin urgentie de kop op steekt of je binnen een fractie van een seconde moet reageren om een puzzel op te lossen. Je kunt een leven verliezen omdat een worker drone agressief kan worden, die jou vervolgens ad infinitum zal achtervolgen, maar ze bewegen langzaam en je hebt ruimte genoeg om ze te ontwijken.

Mocht je toch het onderspit delven, dan is de consequentie dat je terug gezet wordt naar het begin van het hoofdstuk met enkel tijdsverlies tot gevolg. Daarnaast word je tussen ieder level geconfronteerd met een laadscherm, terwijl de kamers helemaal niet eens zo groot zijn. Niet heel storend, maar waarschijnlijk onnodig als de ontwikkelaars hier wat meer tijd in hadden gestoken, want het breekt de flow een beetje. Qua speeltijd levert Chromagun VR je zo’n 6 uurtjes plezier op, wat best netjes is.

Prima game, maar niet bijzonder

Op audiovisueel vlak is Chromagun een erg simpele game. De ruimtes zijn allemaal klinisch wit (vanwege overduidelijke redenen), de worker drones zijn simpel vormgegeven bollen en de audio is eentonig, maar functioneel te noemen. En ondanks het feit dat de game duidelijk is ‘geïnspireerd’ door het klassieke Portal, bekruipt me toch vaak het gevoel dat Chromagun zoveel meer had kunnen zijn. Die opmerking is natuurlijk niet helemaal eerlijk, omdat ontwikkelaar Pixel Maniacs op geen enkele manier te vergelijken valt met het machtige Valve, maar toch voelt het vaak als een niet volledig benutte kans. En als je dan besluit om een game te ontwikkelen die onherroepelijk vergeleken zal worden met de bron, dan moet je van goede huize komen om de vergelijking te overleven.

Chromagun staat zonder twijfel op eigen benen, maar tegelijkertijd doet het je wensen dat Valve’s Portalserie ook een VR-behandeling krijgt. De verdere uitvoering is overigens prima te noemen. Tijdens mijn speelsessies heb ik bijvoorbeeld geen enkel probleem ondervonden met de tracking en zonder de Aim Controller is Chromagun VR nog steeds prima te spelen. Het tempo in Chromagun ligt nooit heel erg hoog en dat zorgt voor een zen-ervaring terwijl je speelt. Heb je Chromagun al in je bezit? Dan mag je de VR-versie gratis downloaden van de ontwikkelaar. Zeer netjes.

Conclusie

Chromagun is een prima uitgevoerde, goed gejatte variant op het welbekende Portal, maar staat ondanks dat feit stevig op eigen benen. Het is echter geen killer-app voor PlayStation VR, waarmee je vrienden en bekenden overhaalt om ook een headset te kopen. Nee, Chromagun is een prima game die niets fout doet, maar ook nergens echt met kop en schouders bovenuit steekt. Chromagun VR doet je vooral wensen dat Valve nu eindelijk de Portal games eens wat VR-liefde geeft, wat ze verdienen. Kleine frustraties zijn te vinden in de vorm van vele laadschermen en in de inconsistentie van de moeilijkheidsgraad. Buiten dat is Chromagun VR een prima game, niets meer en niets minder. Oh, en heb je Chromagun al gekocht? Dan mag je de VR-versie gratis downloaden!

Pluspunten

  • Ondanks Portal gelijkenissen toch leuk
  • Prima technische uitvoering
  • Aim Controller ondersteuning
  • Gratis voor Chromagun bezitters

Minpunten

  • Veel laadschermen
  • Audiovisueel niet bijzonder
  • Opbouw moeilijkheidsgraad is inconsistent

6.0

Boxshot ChromaGun VR

ChromaGun VR

Releasedatum:
19-02-2019
Genre:
Puzzel
Uitgever:
Pixel Maniacs
Ontwikkelaar:

2 reacties

  1. Anoniem -   
    62.140.132.xxx's avatar

    VR rommel hoef ik niet

  2.    51 XP
    Sniper_at_w0rk's avatar

    @62.140.132.xxx:
    Duidelijk iemand die VR nog niet zelf heeft ervaren…

ChromaGun VR is nu verkrijgbaar, check hier 10 minuten gameplay
ChromaGun krijgt volgende week een PlayStation VR-versie