Review: DiRT Rally 2.0


Review: DiRT Rally 2.0 – De DiRT-serie van Codemasters stond de laatste paar delen vooral bekend om gameplay die behoorlijk ‘arcade’ was. De ontwikkelaar gooide het in 2016 over een totaal andere boeg met DiRT Rally, een echte simulator die puur draaide om de rallysport, zonder al te veel toeters en bellen daar omheen. De game slaagde er goed in om een dergelijke ervaring neer te zetten. Een jaar later zocht men toch weer meer de arcade-kant op met DiRT 4, hoewel die game een brug probeerde te bouwen tussen arcade en simulatie. Met DiRT Rally 2.0 focust Codemasters zich weer op de echte sim-ervaring en bewijst de studio nog maar eens dat het de koning van de rallygames is.

Afgestemd op ieder niveau

De overgang van arcade gameplay naar simulatie, betekende dat de eerste DiRT Rally een bijzonder lastige game was. De gameplay was erg realistisch, met een flinke leercurve als gevolg. Dat was te voorspellen, maar toch was de moeilijkheidsgraad voor sommigen iets te hoog. Wanneer je DiRT Rally 2.0 voor de eerste keer opstart, valt direct op dat alles net wat toegankelijker is en dat de besturing een tikkeltje aangenamer is voor de minder ervaren spelers. Daar komt bij kijken dat DiRT Rally 2.0 tal van mogelijkheden biedt om de ervaring dusdanig in te stellen, dat het bij jouw eigen niveau past. Er zijn veel assists die je kunt aanzetten om wat meer hulp te krijgen, maar de meer doorgewinterde spelers kunnen ook alles uitschakelen om zelf de volledige controle te krijgen.

Wat verder een enorm goede toevoeging is als het gaat om de moeilijkheidsgraad, is een schuifbalk waarmee je het niveau van de AI kan instellen op een schaal van 1 tot 100. Dit systeem kennen we van de F1-games van Codemasters en wordt nu dus ook gebruikt in DiRT Rally 2.0. In de eerste game moest je het nog doen met enkele ‘presets’, maar nu heb je dus nog veel meer vrijheid als het gaat om de moeilijkheidsgraad. Zo kun je het dus nog beter op je eigen niveau afstemmen en gaandeweg zal je merken dat je beter wordt en de slider steeds een paar punten omhoog zal schuiven. Al met al stelt DiRT Rally 2.0 je nog beter in staat om de moeilijkheidsgraad naar je eigen wensen in te stellen en hiermee is de game duidelijk toegankelijker geworden ten opzichte van zijn voorganger.

Makkelijk? Zeker niet!

Het klinkt nu misschien alsof DiRT Rally 2.0 makkelijker is dan het eerste deel, maar vergis je niet. We hebben hier nog steeds te maken met een echte simulator en dat betekent dat het besturen van de tientallen aanwezige auto’s alles behalve eenvoudig is. Dit komt mede doordat de gameplay zo subliem is, dat je met ontzettend veel elementen rekening dient te houden. Zo rijdt geen enkele auto hetzelfde en wanneer je achter het stuur van een ander racemonster kruipt, begint het leren eigenlijk weer opnieuw.

Verder is het terrein waarop je rijdt natuurlijk van grote invloed op het rijgedrag. Iedere ondergrond is anders en het verschil tussen droog of nat asfalt is gigantisch. Het is ook indrukwekkend hoeveel details er in de gameplay zijn verwerkt. Je voelt letterlijk ieder hobbeltje in de weg en hier moet je dan ook snel op anticiperen. Nieuw is ook het element waardoor de ondergrond verandert na verloop van tijd. Als jij als één van de laatste coureurs aan de start verschijnt, zal je al snel merken dat de ondergrond flink is veranderd doordat er al auto’s overheen hebben gereden. Codemasters zet qua gameplay een ongeëvenaarde ervaring neer, waarbij je geen seconde je concentratie mag verliezen. Eén moment niet opletten kan je namelijk de winst kosten.

Het zit hem in de details

Niet alleen in de gameplay is veel tijd gestoken. Hetzelfde geldt voor de graphics en de audio, die beiden van zeer hoog niveau zijn. Op visueel gebied is DiRT Rally 2.0 erg sterk. De omgevingen zien er prachtig uit, met name bij bepaalde weerseffecten. Neem bijvoorbeeld de reflecties van een nat wegdek of de bijna verblindende zon waar je tegenin rijdt; op sommige momenten kijk je echt je ogen uit. Ook de auto’s zien er van buiten stuk voor stuk goed uit, hoewel er aan de binnenkant wel iets meer detail had mogen zitten. Hetzelfde geldt voor de mensen, zoals toeschouwers en marshalls. Deze zien er niet heel fraai uit, maar dit doet weinig af aan de verdere visuele pracht.

Ook het geluid is van de bovenste plank, iets dat we al tijden van Codemasters gewend zijn. Het gebrul van de motoren blijft lekker klinken, maar ook hier zijn het de details die opvallen. Wanneer je bijvoorbeeld over onverharde wegen rijdt, hoor je continu de opspattende steentjes tegen je auto tikken. Het zijn dit soort kleine dingen die de totaalbeleving geweldig maken. Tel daar nog eens bij op dat de game werkelijk als een zonnetje speelt. De hoge framerate is erg soepel en zakt nooit in, de physics zijn helemaal in orde en er treden geen vreemde bugs op. Het spel is in technisch opzicht prima afgewerkt.

De wereld rond

DiRT Rally 2.0 maakt een onderscheid tussen twee verschillende disciplines: de klassieke rally en rallycross. In de klassieke rally moet je zo snel mogelijk van punt A naar B zien te komen en dit kun je doen op zes verschillende locaties: Argentinië, Australië, Nieuw-Zeeland, Polen, Spanje en de Verenigde Staten. Hier zitten enkele nieuwe locaties tussen in vergelijking met het eerste deel, wat natuurlijk altijd leuk is. Toch houdt het aanbod als geheel niet over. Zes locaties is niet erg veel en wat vooral opvalt, is dat er bijvoorbeeld geen enkele locatie met sneeuw is, terwijl je dit wel zou mogen verwachten in een rallygame.

Hoewel het aanbod van locaties niet heel divers is, zijn de stages op deze locaties gelukkig wel uitstekend. Codemasters is afgestapt van de Your Stage feature uit DiRT 4, waarmee alle tracks automatisch gegenereerd werden. Dit zorgde voor een groter aantal stages, maar deze vielen wel wat snel in herhaling door het gebruik van dezelfde stukken. In DiRT Rally 2.0 zijn alle stages weer met de hand ontworpen, wat de diversiteit en kwaliteit ten goede komt. Het enige nadeel is dus wel dat het aantal stages ietwat beperkt is, maar heel storend is dit niet.

Rallycross keert zoals eerder aangegeven ook weer terug in DiRT Rally 2.0 en met succes. Het blijft ontzettend gaaf om met meerdere auto’s tegelijk over korte circuits te scheuren en hierin valt de AI op een positieve manier op. Zelfs op een lage moeilijkheidsgraad vormen de tegenstanders een heerlijke uitdaging en rijden ze lekker agressief. Het aanbod aan rallycross locaties is verder wel prima, in tegenstelling tot dat van de eerste DiRT Rally. Enkele bekende circuits keren terug, maar de toevoeging van bijvoorbeeld Silverstone en Circuit de Barcelona-Catalunya biedt ook weer genoeg nieuws.

Flink werken voor je geld

Zowel de klassieke rally als rallycross zit verwerkt in de carrière modus, waar je waarschijnlijk de meeste tijd in zal steken. De modus schotelt je diverse kampioenschappen voor waaraan je kunt deelnemen. Door goed te presteren verdien je credits, waarmee je vervolgens je huidige auto’s kunt verbeteren of nieuwe auto’s kunt aanschaffen. Verder kun je aandacht besteden aan je team. Zo kun je nieuw personeel aannemen, of huidige engineers trainen, waardoor ze weer meer mogelijkheden hebben om je te ondersteunen. Het is alleen jammer dat er, op deze mogelijkheden na, eigenlijk niets origineels met de carrière modus is gedaan. Het is allemaal wel erg standaard. Is dat dan heel erg? Gezien de focus op het daadwerkelijke racen niet echt, maar toch is het zonde dat er niet heel veel spannends te beleven valt.

Een ander klein minpunt van de carrière modus is het feit dat het wel erg veel ‘grinden’ vereist. Je kunt dus credits verdienen om auto’s en personeel te kopen of te upgraden, maar de kosten hiervan zijn flink te noemen en eigenlijk iets te hoog. Natuurlijk is het zo dat je flink aan het werk gezet mag worden om een auto van één van de hoogste klassen vrij te spelen, maar op dit moment is de verhouding tussen de prijzen en wat je verdient niet helemaal in evenwicht, waardoor je wel erg veel moet spelen om iets nieuws te kunnen kopen.

Conclusie

Codemasters heeft het met DiRT Rally 2.0 opnieuw geflikt. De studio gooit al jaren hoge ogen met rallygames, maar DiRT Rally 2.0 schotelt je een indrukwekkende ervaring voor die nóg beter is dan in eerdere games. De gameplay is subliem en geeft je op realistische wijze het gevoel dat je echt zelf achter het stuur zit. De besturing is pittig en per auto verschillend en je moet rekening houden met allerlei factoren die van invloed zijn op het racen. De uitdaging is hierdoor erg groot, maar Codemasters geeft je genoeg mogelijkheden om de moeilijkheidsgraad af te stemmen op je eigen niveau. Verder ziet de game er mooi uit en klinkt het fantastisch. Het is jammer dat de carrière modus niet heel origineel is en iets te veel aanzet tot grinden en dat er niet heel veel locaties aanwezig zijn. Laat je dit er echter niet van weerhouden om het spel een kans te geven, want dat zijn slechts zeer kleine smetjes op de totaalbeleving. DiRT Rally 2.0 is verplichte kost voor iedereen die ook maar een beetje van rallygames houdt.

Pluspunten

  • Ongeëvenaarde simulatie gameplay
  • Veel opties voor moeilijkheidsgraad maken het een stuk toegankelijker
  • Diverse en lekker uitdagende stages
  • Graphics en audio van het hoogste niveau
  • Technisch uitstekend afgewerkt
  • Rallycross is weer heerlijk chaotisch als vanouds

Minpunten

  • Aantal locaties wat aan de krappe kant
  • Carrière modus is niet heel bijzonder en vereist wat te veel grinden

9.0

Boxshot DiRT Rally 2.0

DiRT Rally 2.0

Releasedatum:
26-02-2019
Genre:
Racen
Uitgever:
Koch Media
Ontwikkelaar:

17 reacties

  1. Anoniem -   
    213.126.98..xxx's avatar

    Het aantal locaties wordt uitgebreid met DLC….. helaas

  2.    592 XP
    Ghost_killer's avatar

    Niet echt mijn ding. Leuke review voor de rally fans.

  3. Anoniem -   
    89.200.6..xxx's avatar

    Thanks voor de review, toch maar eens een weekje twijfelen of ik deze ga halen op release

  4.    294 XP
    MrStef85's avatar

    Mooie review. De sneeuwstages worden nog toegevoegd. Hier moet je uiteraard wel de seasonpass voor hebben. Vanochtend even gespeeld en hij speelt heerlijk met een controller.

  5. crew Redacteur -    2226 XP
    aarjen116's avatar

    @MrStef85: Bedankt! Inderdaad erg jammer dat de extra locaties betaalde DLC worden, helaas. Daarom heb ik het ook echt als minpunt meegenomen, omdat lang niet iedereen ervoor wil betalen en dit het huidige aanbod is dat je met de release krijgt voor de volle mep. En inderdaad, de besturing met een controller is uitstekend. Met een stuur zal het ongetwijfeld nog veel realistischer aanvoelen, maar het is knap hoe het met een controller speelt.

  6.    294 XP
    MrStef85's avatar

    @aarjen116:

    Graag gedaan. ben het overigens wel eens met je minpunt. De stages vond ik ook al karig in Dirt Rally. De algehele besturing in Dirt Rally 2.0 en het gevoel met de auto is wel beter geworden imo. In Dirt Rally vond ik af en toe dat de auto’s zweverig overkwamen. Desalniettemin ga ik me vermaken met deze game.

  7. Anoniem -   
    62.72.192.xxx's avatar

    @aarjen116: Dus ik kan hieruit concluderen dat je de game niet met een stuur hebt gespeeld? Vind ik toch wel een must bij een review van een “sim”.

  8. crew Redacteur -    2226 XP
    aarjen116's avatar

    @62.72.192.xxx: Klopt, niet met een stuur gespeeld. Simpelweg omdat ik die niet heb.

  9. Anoniem -   
    2001:1c06:1202:ad00:9175:78d9:5000:e.xxx's avatar

    Er lijken nog veel, heel veel problemen met de start van de game. Het verplichte online zorgt nu al voor een onspeelbare career mode, omdat je niet kunt verbinden met racenet, blijkbaar niet de enige als ik kijk op twitter.
    Wel al custom modes kunnen spelen, maar ook de force feedback voelt nog niet geweldig aan. Speel de game met een G29 stuur, maar zelfs na een flinke jump voel ik amper trillingen.
    Hopelijk komen ze snel met een update, want hyped ben ik wel voor deze game!
    Pluspunt t.o.v. de eerste Dirt Rally is bijvoorbeeld de beleving; een marshal die staat te zwaaien, ik denk zwaai nog even terug, staat er in de volgende bocht een tegenstander total loss haha!

  10. crew Redacteur -    2226 XP
    aarjen116's avatar

    @2001:1c06:1202:ad00:9175:78d9:5000:e.xxx: Wat apart, ik heb in de periode dat ik hem voor deze review heb gespeeld nog geen één keer een probleem gehad met het spelen van de carrière modus. Verbinden met RaceNet ging vlekkeloos voor mij. Ik ben het met je eens dat het raar is dat het verplicht is voor de carrière, maar het verschilt dus heel erg per persoon of het problemen oplevert. Voor het spelen met een stuur komen ongetwijfeld nog wat updates. En inderdaad, de beleving is top.

  11. Anoniem -   
    2a02:1810:3d04:f000:d90:774a:9595:d.xxx's avatar

    @2001:1c06:1202:ad00:9175:78d9:5000:e.xxx: Dacht dat ik de enige met dat probleem ben. Heb amper een paar stages kunnen rijden in de career modus en krijg altijd de melding geen verbinding met Racenet. Rijd met een Thrustmaster 300 en geen enkele instelling klaar die een leuk gevoel geeft om mee te rijden. Dus maar terug de controller genomen.

  12. Anoniem -   
    217.123.149..xxx's avatar

    @aarjen116: Misschien problemen ivm het aantal mensen wat nu tegelijk wil spelen, hoop ik dan maar. Volgende week een aantal dagen vrij, tijd om er weer in te komen!

  13.    1930 XP
    ps4 ps4's avatar

    leuk

    mvg

  14. Anoniem -   
    143.177.128.xxx's avatar

    Even een vraag over het online gedeelte:
    is dit alleen rallycross zoals in deel 1 of nu ook beide disciplines online speelbaar?

    Mvg

  15. Anoniem -   
    40.77.167..xxx's avatar

    @143.177.128.xxx:
    In DiRT Rally 1 was er ook niet alleen Rallycross. Daar was ook Rally (en hillclimb). Nu is er Rally en Rallycross.

  16. Anoniem -   
    86.90.13.xxx's avatar

    veel te weinig locaties. en dan nog het mooie, een paar locaties uit Dirt Rally 1 zitten er nu niet eens in, maar die worden als dlc verkocht binnenkort…. lekker bezig Codies….

  17.    135 XP
    Remcoschouten197's avatar

    Idd. weinig locaties maar verder zal de game vast goed zijn. De vorige Dirty was ook top. Echter wacht ik wel op de VR update.

Trailer toont Letland in DiRT Rally 2.0 als onderdeel van tweede DLC seizoen
Tweede DLC seizoen van DiRT Rally 2.0 van details voorzien
PlayStation Store ‘Deal Van De Week’ is DiRT Rally 2.0
DiRT Rally 2.0 seizoen 1 start aanstaande dinsdag