Special: Hoe Ubisoft nieuwe Operators en modi benadert in Rainbow Six Siege – Rainbow Six Siege kent inmiddels al een paar jaar uitstekende ondersteuning en Ubisoft is voorlopig nog niet van plan om dit stop te zetten. Het vierde seizoen werd onlangs uitgebreid uit de doeken gedaan en in onze special kan je daar alles over vinden. Tevens werd het tweede wereldkampioenschap uitgevochten, waar G2 Esports er opnieuw met de hoofdprijs vandoor ging. Tijdens onze reis naar Montréal hebben we ook nog met Xavier Marquis kunnen spreken over de game, de toekomst en hoe Ubisoft met Rainbow Six Siege omgaat.

Het aantal Operators is oneindig

Ubisoft heeft ooit eens aangegeven dat ze als doel hebben gesteld om 100 Operators in Rainbow Six Siege te stoppen. Dat is een mooie ambitie en dat betekent een traject dat de komende jaren nog blijft staan, want nieuwe Operators worden niet met bijzonder hoge snelheid toegevoegd. De nuance is natuurlijk wel dat het zich doet verdelen over twee kanten, de Attackers en Defenders, wat uiteindelijk een verdeling van 50/50 oplevert. Het komende jaar mogen we in ieder geval 8 nieuwe Operators verwachten en dat begint met Gridlock en Mozzie. Met zoveel keuze die je nu al hebt en wat op termijn groeit, bestaat de kans natuurlijk dat het een beetje overkill wordt, toch is de ontwikkelaar daar niet heel erg bang voor.

Ze benaderen Rainbow Six Siege als een MOBA en een gemiddelde MOBA heeft twee keer zoveel personages, dus met een verdeling van 50/50 ligt het aantal relatief laag. Belangrijk om hierbij te benadrukken, wat Xavier ook deed, is dat ze heel erg bekend zijn op dit gebied en om het te laten werken moet de balans op orde zijn. Aantallen zijn dus geen probleem, de balans ook niet, maar dat is wel waar de meeste aandacht naar uit gaat. Zo zit er een team continu op de balans wat zich bezighoudt met zowel bestaande als nieuwe Operators. Ook worden nieuwe Operators intern getest en naderhand ook live via de testserver, dit om te garanderen dat de Operators ook echt als een goede toevoeging aanvoelen.

Een andere vrees (van ons) is dat spelers teveel blijven hangen bij bepaalde Operators, wat op papier heel logisch klinkt, maar in de praktijk niet opgaat. Spelers kunnen immers continu andere strategieën hanteren. Als ze nieuwe Operators introduceren, dan wil iedereen deze even uitproberen. Toch kan het best zijn dat het beste antwoord op een nieuwe Operator er eentje van de eerste generatie is, waardoor ook die Operators relevant blijven. Nu en op termijn. Xavier vertelde ook dat spelers verrassend met de middelen omgaan en juist doordat spelers continu de grenzen opzoeken van wat mogelijk is, zal er telkens variatie in de gameplay ontstaan wat zal toenemen met de komst van nieuwe Operators. Natuurlijk zullen sommige Operators op momenten meer naar de achtergrond verdwijnen naarmate het aantal toeneemt, maar juist door continu met de balans bezig te zijn, zullen ook die Operators interessant gehouden worden.

Realistisch en onrealistisch

De Operators verschillen nogal in hun mogelijkheden en daar zitten realistische en interessante zaken tussen, maar er zijn ook Operators die op het randje van realistisch en onrealistisch zitten. Sommigen gaan er zelfs een beetje overheen. De game is echter een hardcore realistische shooter, dus we vroegen Xavier of ze soms niet een beetje te ver gaan. Zeker met nog veel Operators die moeten komen, ligt het gevaar op de loer dat het allemaal iets te futuristisch wordt voor wat de game eigenlijk is. Dat is iets wat het ontwikkelteam zeker doet bezighouden, maar ook hier komt weer naar voren dat het een kwestie van balans is. Realisme is absoluut belangrijk, maar dit gaat voor 80% op, want er wordt voor 20% ‘absurditeit’ geaccepteerd, mits het in de context van de game past en het qua balans goed aanvoelt tegenover de andere Operators.

Dit geeft wat meer creatieve vrijheid in het ontwikkelen van Operators, want als het in de gameplay werkt zal de community daar niet echt over vallen. Het komt echter wel voor dat sommige Operators net iets te ver gaan en dat die tijdens het pitchen afvallen. Zo door de jaren heen zijn er enorm veel ideeën afgevallen, maar echt uitgesloten zijn ze nooit. Die belanden in de welbekende koelkast en kunnen plots weer terugkeren omdat de game is ontwikkeld en in een nieuwe situatie kan een eerder ‘slecht’ idee ineens wel werken. Dat is het onderdeel van een ontwikkelproces dat nooit stil zal blijven staan. Leuk detail is ook dat Ubisoft eens in de zoveel tijd een ‘Operator Day’ organiseert en het gehele team mag dan ideeën suggereren, van de programmeur tot aan de marketing medewerkers. Zo hadden ze in het eerste jaar maar liefst 100 Operator ideeën en het kan zomaar zijn dat hier echt een nieuwe Operator uit ontstaat.

Maps en Operators… maar geen modi

Rainbow Six Siege heeft momenteel genoeg te bieden om langdurig interessant te blijven. Dat is een feit gezien de spelersgroep nog altijd groeiende is. Met een behoorlijk aantal maps, oudere maps die in nieuwe jasjes worden gestoken en nieuwe Operators, blijft men de game vers houden. Toch is er één ding wat een beetje achter blijft op de rest en dat is het aantal modi of speciale evenementen. Outbreak was bijvoorbeeld een uitstekende toevoegen, maar helaas was het iets tijdelijks waarna dit weer uit de game werd gehaald. Waarom is dat niet gewoon gebleven, want het was een leuk alternatief in de game. Het korte antwoord van Xavier was dat de game een live service is en dat de focus volledig op de multiplayer ligt.

Het lange antwoord was dat ze af en toe iets nieuws moeten proberen om te kijken of ze op die manier vernieuwing kunnen brengen. Dat was met Outbreak het geval, maar de inzet is altijd tijdelijk geweest. Met een focus die volledig op de multiplayer ligt, kan Outbreak op een gegeven moment zorgen voor een verdeling in de spelersgroepen en dat zorgt ook voor een verdeling in de teams die het moeten onderhouden. Het is in het geval van Rainbow Six Siege zeer belangrijk om de multiplayer gezond te houden en dat werkt niet met de aanvulling op bestaande modi. Natuurlijk, Outbreak had prima kunnen bestaan naast de gewone multiplayer en onderhoud is natuurlijk variabel. Als de modus in de kern prima is, dan kan je het ook gewoon laten voor wat het is zonder dat je hier specifiek meer aandacht aan moet geven.

Het uitgangspunt van Ubisoft valt te begrijpen, maar tegelijkertijd is het natuurlijk ook een kwestie van de controle iets loslaten en spelers meer mogelijkheden bieden. Want als iets in de kern werkt, dan zou dat moeten volstaan. Dat zien we immers in een bepaald opzicht ook in de Terrorist Hunt modus, die sinds de release ook niet echt uitgebreid is, maar wel nog steeds bestaat. De conclusie van het antwoord was dat ze geen plannen hebben om Outbreak terug te brengen, omdat ze hun handen vol hebben aan de multiplayer modus wat veruit het belangrijkste is. Dat bracht ons bij eventuele nieuwe modi voor de multiplayer, maar ook daar zijn momenteel geen plannen voor, omdat dit ietwat complexer ligt dan je aanvankelijk zou denken.

In de multiplayer hebben ze vaste regels en daar worden telkens de maps en Operators op afgestemd. Op het moment dat je een compleet nieuwe modus introduceert, zullen ook de regels moeten veranderen en dat is bijzonder lastig om toe te passen met het oog op de bestaande maps en Operators. De redenatie van Ubisoft is momenteel dat ze de modus hebben en dat daar alles omheen wordt opgezet terwijl dat ook in balans moet blijven. De maps veranderen per ronde, de spelers veranderen, de Operators veranderen en dus heb je telkens een andere meta. De enige stabiele lijn in dit geheel is wat de basis vormt en dat is dan de modus zelf.

Een goede vergelijking, zo vertelde Xavier, is voetbal. Daarin veranderen de velden, locaties, spelers, kleding en meer, maar de regels zullen altijd hetzelfde blijven of minimaal worden aangepast. Vanuit dat perspectief is het bijzonder moeilijk om nieuwe modi te implementeren. Ze proberen wel nieuwe dingen uit, zoals Outbreak, maar dat is niet waar de focus op ligt. Dat sluit echter niet uit dat ze nieuwe dingen blijven onderzoeken, maar uiteindelijk is het de spelersgroep en de multiplayer – zoals die nu bestaat – wat de meest aandacht opeist. De enige statische regel die ze in de game hebben is dat de modus gelijk blijft en dat is dus wat het toevoegen van nieuwe modi aan de game lastig maakt.

Nieuwkomers krijgen een beter welkom

We hebben al meerdere keren laten vallen dat de nieuwkomers nu een veel beter welkom zullen krijgen. Als je nu instapt is de drempel zo torenhoog, dat je snel kunt afhaken. Sinds de release heeft Ubisoft niet echt veel aandacht meer gegeven aan deze instap daar waar dat aanvankelijk begon met de Terrorist Hunt modus. Een geinige modus, maar niet één die sindsdien aandacht heeft gekregen. Nu zal dat gewoon blijven voor wat het is, maar tegelijkertijd introduceren ze binnenkort wel verschillende middelen om nieuwe spelers beter kennis met de game te laten maken. Er wordt ontzettend veel feedback verkregen en hieruit blijkt dat 40% van de gehoorde klachten te maken heeft met de maps. Spelers hebben moeite om de maps goed te doorgronden en met veel roulatie kost het enorm veel tijd om alle ins en outs echt goed door te krijgen.

In dat kader komen ze met een nieuwkomer playlist, waarin het aantal maps dat rouleert veel lager ligt. Ook kunnen er regels ingesteld worden met betrekking tot het level van de spelers en meer. Hier zit een specifiek programma aan gekoppeld dat stap voor stap uitlegt wat de game is, wat je kan doen en hoe je de beschikbare middelen het meest efficiënt toepast. Ubisoft zal de spelers – en dan met name nieuwkomers – blijven volgen om zo te zien wat het meeste aandacht nodig heeft en daar wordt op gereageerd met nieuwe programma’s om dergelijke specifieke aspecten van de game uit te leggen. Ook zal er een betere duiding komen voor spelers waaraan ze kunnen zien waar ze staan in de community, wat hun skills zijn tegenover de massa en meer. Ubisoft wil spelersgedrag beter leren kennen en daar zullen ze meer adequaat op gaan reageren.

De tweede klacht na de mapkennis is het leren kennen van de Operators. Uit onderzoek blijkt dat 18% van de spelers hier (veel) moeite mee heeft, dus dat is al gelijk een fors verschil ten opzichte van de maps. Maar het is belangrijk genoeg om ook mee te nemen in het welkom van nieuwe spelers. De resterende percentages werden tijdens het gesprek niet echt gespecificeerd, maar het ligt procentueel nog wat lager, want dat zijn echt de kleine dingen. Door hier op te blijven reageren, zal er altijd iets nieuws de kop op steken en zo zal het programma zich steeds verder gaan uitbreiden voor nieuwkomers, die op die manier de game van A tot Z goed kunnen doorgronden. Dat samen met een playlist voor nieuwkomers maakt dat het gat tussen de spelersgroepen gedicht wordt. Lang verhaal kort, hetgeen wat gemist werd de afgelopen jaren, zal nu ook z’n intrede doen en dat is met een blijvend groeiende groep spelers wat ons betreft een goede ontwikkeling.

En daarmee komen we aan het einde van dit artikel over hoe het ontwikkelteam naar bepaalde zaken kijkt en hoe ze de game blijven ondersteunen, ontwikkelen en optimaliseren. Vanzelfsprekend blijven we Rainbow Six Siege volgen en zodra het nieuwe jaar echt goed van start is gegaan, duiken we wat dieper in op alle nieuwe content en de beloofde toevoegingen.