Review: Anthem – Er is maar liefst zes jaar aan Anthem gewerkt. BioWare, bekend van epische verhaalgames als Mass Effect (de trilogie), Dragon Age, in oude tijden KOTOR en Jade Empire, heeft zich nu te bewijzen met deze gloednieuwe looter shooter. De hype en anticipatie rondom deze game is dan ook terecht groot als je weet wat BioWare ons allemaal gebracht heeft in de afgelopen jaren. Games met diepe verhalen, intrigerende gameplay en werelden waar je verliefd op kon worden, vol met epische setpieces. Zo werd ook Anthem aan ons gepresenteerd op de E3 van 2017. Helaas waren het loze beloftes en met pijn in ons hart schrijven we deze review. Anthem kon een fantastisch begin van een nieuwe franchise zijn, maar faalt hopeloos.
Veelbelovende eerste indruk
Bij het opstarten van de game word je geïntroduceerd tot essentiële verhaalpunten, waarop de game verder zal borduren. Het belangrijkste is de ‘Anthem of Creation’, wat een mysterieuze kracht is die ervoor gezorgd heeft dat bepaalde technologieën mogelijk zijn. Ook heeft het invloed op de bestaande flora en fauna, wat als resultaat heeft dat de gekste dieren, monsters en planten ontstaan. Voornamelijk de gevaarlijke aspecten van de Anthem hebben ervoor gezorgd dat de Freelancers bestaan. Dit zijn mensen die in speciale pakken stappen, genaamd Javelins, om met hun geavanceerde mogelijkheden de mensen te beschermen tegen het kwaad. Jij wordt als onbekende soldaat in de game gedropt aan het begin van een zogenaamde Cataclysm. Dit is iets wat je koste wat kost moet voorkomen, want hier kunnen allerlei gevaren uit komen en dat is natuurlijk een directe bedreiging voor de omgeving.
Met wat flarden van details over de Anthem of Creation en een introductie tot een nieuwe wereld, begint het verhaal van Anthem. Dit wordt ingeleid met een uitstekende introductie die als een goede tutorial functioneert. Je leert zo spelenderwijs de besturing van de game kennen, alsook de ins en outs van de Javelin genaamd de Ranger. Terwijl je speelt en de Cataclysm meemaakt, zul je kennis maken met Haluk – een andere Freelancer die nogal strijdlustig is. Ook leer je Faye kennen – die als Cypher werkt – en haar zul je later in de game veelvuldig tegenkomen. Een Cypher is overigens iemand die het overzicht bewaart in een team van Javelins, zodat de aansturing goed gaat. Tijdens de Heart of Rage – zoals de Cataclysm in kwestie genoemd wordt – wordt het hele team echter afgeslacht en de enigen die overblijven zijn jij, Haluk en Faye. Het verhaal springt vervolgens twee jaar verder en dat is waar de game echt begint.
De basis lijkt oké… lijkt
Vrij snel kom je erachter dat een bad guy de Anthem wil manipuleren om zo machtig te worden en dood en verderf te zaaien. Dat is de vijand waar je het tegenop zal nemen, maar voor de rest zullen we niets van het verhaal verklappen. Qua gameplay betekent het dat je de verhaalmissies moet afwerken om te levelen en dat doe je in een Javelin naar keuze. Er zijn maar liefst vier Javelins waar je uit kunt kiezen. Zo heb je de Ranger, waarmee je de game begon en dit is de standaardvariant van de Javelins. Deze gooit granaten en vuurt raketten af. De Colossus is de grootste en sterkste Javelin, die eigenlijk functioneert als een tank. Deze Javelin hanteert veelal ook wapens die groter zijn dan mensen en met z’n kanonnen schiet de Colossus alles aan gort. De Interceptor Javelin is vooral een Javelin die op mêlee is gefocust. Ook is deze zeer wendbaar en dat zorgt voor sierlijke bewegingen tijdens het vliegen en de actie.
Onze favoriet is echter de Storm Javelin, een soort magiër-achtige Javelin die elementen als vuur, water en stroom kan manipuleren voor aanvallen. Daarmee zijn de Javelins op zich best divers en tof is dat je tijdens het spelen – afhankelijk van je level – vrij kunt wisselen tussen de Javelins. Je bent dus niet gebonden aan één keuze waar je het de rest van de game mee moet doen. Het spelen met de Javelins is ook echt puur genieten. Alles werkt naar behoren en zeer responsief. Het gebruiken van speciale mogelijkheden, het vliegen, het hangen in de lucht… het gaat precies zoals je het hebben wilt. Hier heeft BioWare duidelijk de meeste aandacht aan gegeven, want het werkt feilloos. Dit gaat gepaard met geweldig audiodesign, waardoor elke aanval gewicht heeft en impact kent. Als je samen met vrienden combo’s aan elkaar weet te rijgen, dan wordt het beeld gevuld met speciale effecten die er fantastisch uitzien. Bij momenten wat chaotisch, maar dat nemen we voor lief omdat het toch iets imposants uitstraalt.
Veel mist zijn doel
Hoewel het spelen met de Javelins erg goed in elkaar steekt, voel je nooit de urgentie om samen te werken met je vrienden. Je kan prima zelf met elke willekeurige Javelin elke soort missie spelen, zonder dat samenwerken wordt aangemoedigd. Zo missen we eigenlijk een mechaniek dat het combineren van verschillende speelstijlen juist motiveert, want dat was de variatie absoluut ten goede gekomen. Nu speel je – ondanks dat je met een team op pad bent – vooral voor jezelf en iedereen richt zich op dezelfde doelen, maar dat vaak zonder enige vorm van communicatie of expliciete samenwerking. Dat brengt ons ook bij de missiestructuur, want die leent zich ook niet echt voor samenwerking, omdat het veelal op hetzelfde neerkomt zonder echt veel diepgang en dat is echt oprecht jammer.
De hele game door moet je een punt houden en verdedigen, een veld aan vijanden slachten, lichtgevende orbs verzamelen, items vinden en plaatsen, en ga zo maar door. Ook tref je hier en daar baasgevechten aan, waarbij de bazen enorme kogelsponzen zijn, waardoor gevechten onnodig lang duren en repetitief aan gaan voelen. Hetgeen zojuist genoemd is de ganse game door min of meer wat je te doen krijgt. Hiervoor is nauwelijks echt intensieve samenwerking vereist wil je er doorheen komen, want als iedereen maar wat doet voltstaat het veelal ook. Dit zorgt ervoor dat je na een uur of twee de principes van Anthem doorhebt en dan zal je ook merken dat het eigenlijk best saai is. Buiten de verhaalmissies om heb je ook nog contracten die je aan kunt nemen, maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Monitor, de grote vijand met de meest ongeïnspireerde naam ooit, weet als ultieme bad guy niet echt veel indruk te maken. Het verhaal is ook niet echt heel bijzonder en van BioWare zijn we beter gewend, want het is nu gewoon dertien in een dozijn. Ter vergelijking, dat was het verhaal van Destiny 2 ook, maar Ghaul was vele malen vetter dan Monitor dat in Anthem is, dus het element van een indrukwekkende antagonist valt weg en dat is zonde. Dat neemt niet weg dat we BioWare wel moeten prijzen voor de productiewaarde van de CGI cut-scènes, die erg indrukwekkend zijn, maar die kwaliteit vertaalt zich niet naar de game en z’n verhaal, wat een leeg gevoel oproept. Ook de dialogen met de personages zorgen regelmatig voor een wat ongemakkelijk gevoel, omdat ze niet de juiste toon hebben in het overbrengen van hun boodschap. Met hoge regelmaat wisten we niet hoe serieus we de problemen eigenlijk moesten nemen, omdat veel figuren veel te luchtig communiceren, tergend slechte grappen maken of gewoon te laidback met alles omgaan, wat voor een vreemde ervaring zorgt.
Zoveel laadschermen hebben we nog nooit gezien
Dan misschien wel het allergrootste euvel van Anthem: laadschermen. Laten we een voorbeeld schetsen van de gemiddelde gang van zaken. We starten de game op: laadscherm. Je Javelin modificeren in The Forge: laadscherm. Er weer uitgaan: laadscherm. Een missie selecteren en beginnen: laadscherm. Tijdens een missie een grot in gaan: laadscherm. Alles in de grot gedaan en weer vertrekken: laadscherm. De missie is afgelopen en je wacht op je beloningen: laadscherm. Deze beloningen ontvangen: laadscherm. Het is werkelijk ongelofelijk hoe ontzettend vaak de gameplay gebroken wordt door laadschermen, want dat is anno 2019 echt bizar te noemen. Een laadscherm hier of daar is geen probleem, maar tijdens missies of het benaderen van een menu om je Javelin aan te passen de speler trakteren op een laadscherm kan écht niet. Zeker niet in deze hoeveelheid en pijnlijker is nog dat andere (oudere games) daar vele malen minder last van hebben.
Maar wat pas echt het bloed onder onze nagels vandaan weet te halen, is de gelimiteerde ruimte die je krijgt om een missie te spelen. Als je van het ene punt naar het andere punt gaat, krijg je in games normaal gesproken alle tijd om dat te bereiken. Als je echt te ver achterligt, dan willen games je nog weleens bij de andere spelers plaatsen, maar dat is in Anthem niet het geval. Om de haverklap krijg je – tijdens missies – de melding dat je te ver weg bent met een countdown die aftelt tot de ‘Transporting to Mission Area’. Zelfs als je een meter te ver staat, dan krijg je deze melding te zien, wat de speelruimte onnodig beperkt. We hebben het zelfs een keer meegemaakt dat we als eerste een grot indoken, waarna we deze melding kregen. De andere spelers schoten niet op en dus werden we weer teruggezet naar een punt eerder in de missie. Het systeem is strontvervelend, volstrekt willekeurig en beperkt de speelruimte ontzettend.
Een looter shooter met maar een handjevol loot…
Wat is het primaire doel van een looter shooter? Inderdaad: loot. Je wilt natuurlijk een memorabele held creëren en dus doe je er alles aan om er gelikt en imposant uit te zien. Dit ontwikkelt zich gaandeweg door middel van de loot die je onderweg tegenkomt. In Anthem heb je een handjevol wapencategorieën, waarbinnen alle wapens een reskin van elkaar zijn. Verder heeft elke Javelin een handjevol verschillende mogelijkheden die je kunt toepassen voor wat variatie in de actie en dat is het dan wel. Van begin tot eind krijg je buiten deze dingen om niets nieuws. Wel krijg je dezelfde items opnieuw, maar dan van een hoger power level en dat is het. Vreemd genoeg zijn bepaalde modificaties van een lager level of een lagere classificatie geregeld beter dan modificaties die een hogere beoordeling kennen, wat een beetje merkwaardig is.
Er zijn ook geen nieuwe moves die je kunt vrijspelen, geen nieuwe (bijzondere) wapens, geen nieuwe kostuums nadat je de game uit hebt of door te grinden, helemaal niets. Alternatieve kostuums zijn enkel te koop, maar die kosten heel veel in-game currency en dat is jammer. Hetgeen wat je moet motiveren om door te blijven spelen is loot en juist die factor ontbreekt in Anthem. De Masterwork loot drops zijn uiteindelijk de meest interessante items, maar de kans dat je zo’n item krijgt, is bijzonder laag. Ook in de endgame content is dat zeer beperkt en technisch gezien hoef je enkel te grinden voor een hoger pilot level, waardoor de loot automatisch wel zal stijgen in power. Een bijkomend effect is dat de Masterwork loot – die als endgame loot functioneert – weinig waarde kent, omdat je op zeer goed geluk het juiste spul krijgt, wat vaak een reskin is van wapens die je al eerder bent tegengekomen.
De endgame is wat een looter shooter een lang leven moet geven, maar hetgeen Anthem nu biedt is zijn eigen begrafenis. Een vrij belangrijk onderliggend element zijn de bonus effecten die van toepassing zijn op je loot. Die horen gaandeweg voor meer effecten te zorgen afhankelijk van hun level, maar dat is momenteel volstrekt willekeurig gegenereerd, wat best vreemd is. Ook missen we een duidelijk overzicht van wat de statistieken van de Javelin in kwestie zijn, waardoor het echt huiswerk wordt om een goede specifieke build te maken. Het is vreemd dat BioWare de game niet voorzien heeft van een meer overzichtelijk systeem om een Javelin aan te passen op basis van specifieke voorkeuren, want nu is het enkel samengevat in een maximaal power level.
Endgame content is eigenlijk normale content
Als je Monitor eenmaal verslagen hebt, dan kun je de endgame content spelen wat bestaat uit Contracts, Strongholds en Freeplay. Ook kun je andere Freelancers helpen met missies die onderverdeeld zijn onder het kopje ‘Legionairs Challenges’. Onder Contracts vind je een verzameling van ongeïnspireerde missies die je de hele game door al tegen bent gekomen vanuit de drie facties waar je voor kunt werken. De Strongholds zijn wat uitgebreidere missies dan normaal. Zo kennen ze een ‘uniek’ leveldesign, twee tot drie segmenten en vervolgens een baasgevecht. In deze segmenten doe je nooit wat bijzonders, dus dat lijkt eveneens vooral op wat je eerder al gedaan hebt. Wat ook een beetje gemakkelijk is, is dat de The Heart of Rage Stronghold gewoon de laatste verhaalmissie is die na afloop als endgame content gepresenteerd wordt. Dat betekent dat Anthem niet over drie, maar over twee unieke Strongholds beschikt.
Google Maps was geen overbodige luxe geweest
Mocht je één van de verhaalmissies opnieuw willen spelen, dan hebben we slecht nieuws. Dat is niet mogelijk via een selecteer functie. De enige optie die je krijgt is door via quick play willekeurige missies te spelen van andere spelers die daar toevallig net aan beginnen. Dat is dus niet beïnvloedbaar en theoretisch gezien kan het zijn dat je telkens missies speelt die je niet wilt spelen, in de hoop dat die ene missie die je wel wilt spelen een keer voorbij komt. Waarom kan er niet gewoon een missie geselecteerd worden? Spelers zijn er toch genoeg, gezien de matchmaking vrij vlot gaat. Buiten dat heb je natuurlijk Freeplay en dat stelt je in staat om geheel vrij door de mooie wereld van Anthem te reizen. Toegegeven, BioWare heeft de art direction wel op orde en dat zorgt ervoor dat de omgevingen geregeld voor een wauw effect zorgen.
Jezelf er doorheen navigeren is dan weer een ramp. Buiten het feit dat je keer op keer geconfronteerd wordt met een cooldown op het vliegen – wat volstrekt onnodig is – is de map werkelijk een hel om mee te werken. Het mist de cruciale optie om waypoint markers te zetten en als je even snel wilt checken waar je bent, zul je merken dat de map telkens geladen moet worden voor een goed overzicht. Er is ook geen mogelijkheid tot snelreizen en met een gebrek aan duidelijke herkenningspunten op de map, raak je keer op keer het overzicht kwijt. Het is onbegrijpelijk dat zoiets simpels al niet goed functioneert en dan kunnen we nog wel even doorgaan. Zo word je vriendenlijst soms gewoon niet ingeladen, waardoor het niet mogelijk is om vrienden uit te nodigen. NPC’s teleporteren in de hub, er zijn connectieproblemen, errors waarvan de game niet weet wat het is, rare gezichtsanimaties, laadschermen die dialogen onderbreken, het geluid dat wegvalt, een slechte AI, enzovoort.
Conclusie
Anthem is na 6 jaar ontwikkeling simpelweg niet af. De Javelins zijn tof, het speelt erg goed weg en de visuele stijl is zeer aantrekkelijk om te zien. Ook de audio is dik in orde (tenzij het wegvalt). Een aantal mooie pluspunten die de game zeker goed doen, maar dat wordt ontzettend overschaduwd door immens veel kleine en grote problemen. De game mist ook de essentie van wat het wil zijn, een looter shooter, want de loot is te karig, ongeorganiseerd en te willekeurig qua statistieken. De endgame loot verbetert dat standpunt niet en ook ontbreekt het de game aan afwisseling in de missies. Er zijn nauwelijks vernieuwende mechanieken die de gameplay fris laten aanvoelen en samenspelen wordt zo goed als niet aangemoedigd. Ook het verhaal is niet bijzonder en wordt allesbehalve overtuigend gebracht, de wereld voelt ondanks z'n pracht nog wat kaal aan en verder barst de game van bugs en glitches. Hadden we al gezegd dat de game ook dienst doet als laadscherm simulator? Deze game moet z'n kop boven water houden tussen Destiny 2, The Division 2, Warframe en meer, maar om dat te realiseren heeft BioWare nog een hoop werk voor de boeg.
Pluspunten
- Javelins
- Het vliegen en de mobiliteit
- Audiodesign
- Mooie open wereld
- Mooie speciale effecten
- Goede cut-scènes die productiewaarde uitstralen
- Uitgebreider verhaal dan de gemiddelde looter shooter…
Minpunten
- …maar wel dertien in een dozijn
- Hinderlijke cooldowns
- Oninteressante loot
- ‘Transporting to Mission Area’
- Belabberde map navigatie
- Domme AI
- Slechte en luie endgame content
- Veel bugs en glitches
- Geen optie om selectief missies te herspelen
- Een achterlijke hoeveelheid laadschermen
- Gebrek aan stat sheet
4.5
@ArtieSuperFLy: snap ik….. Je bent sprakeloos haha
Ouch.
Anthem-defenders incoming… (Hopelijk met goede tegenargumenten en dus niet iets als “het is een goede game, want ik vermaak me prima”.)
Wow dit is echt een kut cijfer totaal niet mee eens.
Over 2 maandjes voor 20 euro oppikken en dan draait de game soepeler dankzij alle updates. En is er iets meer content.
Oef, snel vergeten dus. Ik hoop dat ze over een paar maanden de schade weten te herstellen om nog wat mensen aan zich te binden. Aan de andere kant is het natuurlijk een bloody shame om dit in deze deplorabele staat uit te brengen en verdien je een jaartje straf.
Terecht , wat een flut game.
@136.143.48.xxx: nee ook al ben ik het met een aantal argumenten erg eens.
@True RPGGamer: Alleen als BioWare tegen die tijd niet inmiddels is opgedoekt door EA 😉 Daar hebben ze ook een handje van bij tegenvallende resultaten.
Mensen, vergeet niet dat dit een service-game is. Dus: als de servers uit gaan heb je niks meer aan je game. Zal niet zo snel offline gaan, maar uhm… wellicht niet al te lang wachten met kopen?
6 jaar ontwikkeltijd en dan zo’n product afleveren, dat ze überhaupt het uit durven te brengen is nog erger
@Phrozbug: Zowel Chris als ik hopen van harte dat BioWare genoeg middelen krijgt om hier tijd en energie in te investeren. De absolute core van de game heeft namelijk zeker potentie, maar alles wordt momenteel geremd door problemen, laadschermen en merkwaardige designkeuzes.
@178.85.164..xxx: Inderdaad je hebt gelijk zal meteen 60 euro uitgeven voor een game die 20 waard is en waar ik mee binnen een week klaar ben!!!!
Savage:P Ik speel het spel zelf niet en wil het eigenlijk niet teveel bashen. Toch is dit cijfer wel in lijn met wat ik zag en las online. Als je ooit World of Warcraft of Guild Wars hebt gespeeld, dan voelen dit soort games toch kaal aan (het content en loot gedeelte van de game). Daar is vaak veel diversiteit, zijn items echt uniek en is er na tien jaar nog veel te achieven of te unlocken.
Dat gevoel had ik bij de launch van Destiny althans wel, inmiddels zou het ongetwijfeld anders zijn, daar ben ik me van bewust. Als ik deze review lees, komt het wel overeen met mijn verwachtingen. Te weinig raids en dungeons (Strongholds), eentonige loot, skins en cosmetische dingen achter een paywall, weinig unieke items en wapens (tenzij aangeschaft). Het presenteert zich niet als een game die tien jaar mee gaat, althans zo zie ik dat.
Wauw, wat een slappe review waarbij de helft van de aangehaalde punten al gefixed zijn, allang benoemd zijn of simpelweg onwaar zijn in de praktijk. Ik zou de 4.5 beter kunnen accepteren als deze niet op onwaarheden werd gebaseerd… Zo is er wel degelijk variatie aan loot, zeer zeker nieuwe moves etc. etc. en is er een roadmap gepubliceerd waar allemaal maar overheen wordt gekeken zodat er meegeroepen kan worden met de oproercultuur waar negativiteit heerst omdat het buzz genereert…
Treurige bedoeling dit… deze review die claimt dat Anthem niet af is, is net zo goed maar half af en hoort in de prullenmand om te worden herschreven.
En nee, dat is niet omdat ik een Anthem defender ben, ik zei al, ik kan het eens zijn met die 4.5 als ie maar fatsoenlijk werd onderbouwd.
Toen ik de de game voor de allereerste keer zag,dacht ik wauw!
Had hem meteen gepreorderd.
Na het zien van de eerste echte gameplay, gelijk geannuleerd.
Blij toe.
@True RPGGamer: yep klopt het is gewoon een half afgemaakte game gelukkig had ik hem gecanceld na de prive BETA
game kan goed worden maar is (op het moment) echt niet meer waard dan 2 of 3 tientjes
En meer dan dat zou ik er later ook niet aan uitgeven
@178.85.164..xxx: Roadmap is allemaal wel leuk en aardig maar daar kan van afgeweken worden. Zeker als EA gaat snijden in BioWare vanwege tegenvallende resultaten.
Het zou ook kunnen zijn dat content al klaar is maar vrijwillig wordt vastgehouden zodat er regelmatig iets kan worden toegevoegd. Als dit zo is is dit eerder een minpunt.
Nee, als reviewer moet je kijken naar de game of versie die op dit moment speelbaar is. Niet naar de toekomstige of verwachte content.
@Rastapopulus Hebben jullie de meeste recente versie gebruikt voor de review (voor de duidelijkheid en voordat daar iemand weer om valt).
Ik heb al zeker mijn geld gehaald uit wat ik van deze game gespeeld hebt en geniet er nog steeds van. Ik vind persoonlijk toch een 4.5 wel ERG laag.
Hinderlijke cooldowns vind ik een beetje een raar punt, het zou juist minder leuk zijn als je alle skills 24/7 gewoon door kan spammen dus wat zou je dan aan je wapens hebben?
“Veel bugs en glitches”? Ik heb toch al een aantal uren erin zitten maar de enigste bugs die ik ben tegen gekomen was dat ik niet uit de launchbay kon komen en dat 2 keer mijn geluid helemaal wegviel. Maarja dat betekent natuurlijk niet dat ze niet bestaan maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
En een stat sheet zou wel leuk zijn maar om dit als min punt aan te noemen? Het is nog niet zo dat elk wapen strength dexterity of intelligence of iets dergelijks heeft.
Natuurlijk de game zou veel beter moeten zijn na 6 jaar in ontwikkeling te zijn geweest maar ik denk ook dat het een combinatie is dat er niet veel inzit en dat mensen er te veel van verwachten. Deze game is er opgebouwd om meer content er aan te kunnen voegen (wat in Maart al gaat gebeuren).
Enigste dingen waar ik mij heel erg aan stoor in de game zijn inderdaad de laadschermen en de “transporting to Missions Area” bericht wat je krijgt als je een halve seconde later bent als de eerste persoon.
Zou iemand die het spel speelt een goede argumentatie op dit cijfer kunnen geven? Zelf heb ik de game niet en ik hoor het liever van de spelers dn via een site, deze keer, omdt er zoveel tegenstrijdige kampen zijn. Zelf dacht ik bij het zien van de game wow, maar ik wil niet te veel op Youtube kijken ivm spoilers.
@2a02:a212:3:2b00:1dda:c34f:87bf:e.xxx: Jep, uiteraard hebben we de meest recente versie gespeeld (tot gisterenavond laat). Inclusief updates die ondertussen uit werden gebracht.
@178.85.164..xxx: Is die roadmap nu relevant? Als ik een auto koop wil ik dat die van A tot Z werkt en rijdt. Niet dat ik om de drie dagen naar de garage moet voor een extra spiegel, schakelaar en radiofrequentie.
Ja, het is een live game die aangepast kan worden wanneer BioWare dat wil. Dat neemt niet weg dat de core van de game gewoon goed moet zijn en dat die initiële ervaring niet belemmerd mag worden door (stomme) technische issues.
Ik kan je garanderen dat alle aangehaalde punten zijn voorgekomen tijdens het spelen of we hebben er last van gehad.
Je gaat de urgentie wel voelen om samen te spelen als je de strongholds op hard of op grandmaster speelt…
@Rastapopulos: Dat hoop ik zeker ook. Met name voor de mensen op de werkvloer moet een slechte ontvangst een klap in het gezicht zijn.
De enige winst, die hier te halen is dat de publishers hier van leren.
Zo hey gewoon Kingdom slecht dus!? Grapje nee maar dat is wel een heel laag cijfer, maar eerlijk gezegd gewoon verdiend. Hadden ze ze maar moeten afleveren wat ze hadden beloofd. Edoch, uiteindelijk is het alleen maar jammer want dit was toch wel een game waar ik naar uitkeek. Dussss we wachten mooi op een aanbieding. 20 geef ik ervoor meer niet. Zal wel niet lang duren.
@Mouse_NL: ik vind het een prima game. Zeker als je van loot shooters houdt. Combat is erg leuk en wat ze hier zeggen dat je geen urgentie voelt om samen te spelen is lichtelijk bs. Misschien is dat in het begin zo, maar zeker de strongholds op hard is het een must om samen te spelen. Zelfs om je gear op elkaar af te stemmen. Natuurlijk heeft deze game verbeter punten. Maar net zoals bij bv The Division1, Warframe en Destiny heeft deze game de tijd nodig om te kunnen groeien. Ik amuseer me er prima mee. Al denk ik wel dat deze game over een half jaar á een jaar en top game zou kunnen worden, mits het dan nog wordt ondersteund. Want na al deze negatieve shitload aan reviews zou het natuurlijk zomaar kunnen dat de geldkraan vroegtijdig wordt dicht gedraaid. Wat ik erg spijtig zou vinden, want het blijft imo een interessante en uitdagende wereld en zie ik zeker de potentie waar dit heen zou kunnen gaan…..
@2a02:a212:3:2b00:1dda:c34f:87bf:e.xxx: Waarom is er dan zo’n voelbare kloof tussen deze review en wat mensen nu spelen? Het eindoordeel, de launch state en de roadmap daargelaten, zelfs vorige versies daargelaten, zitten er nog feitelijke onwaarheden en behoorlijk negatief gekleurde meningen tussen die niet representatief zijn voor wat we daadwerkelijk voor ons hebben.
Uit de review doet blijken dat er bijvoorbeeld bijna amper variatie in loot is, terwijl er per javelin 25 unieke upgrade components zijn, plus de universele components, ongeveer 15~20 abilities per javelin die je in loot moet vinden, van tesla coils tot flame wall mortars tot lasers en ga zo maar door… Die twee dingetjes alleen al zijn ongeveer 200~250 items met unieke eigenschappen en effecten en dan hebben we niet eens de wapens gecovered… Hoezo “oninteressante” loot?
De vrij te spelen skins en animaties zijn niet legio, maar ze zijn er, en de ingame currency stroomt uiteraard niet binnen per emmer, maar met een fatsoenlijke friendslist krijg je door het alliancesysteem al vrij snel genoeg currency voor een animatietje of 2, terwijl de review doet alsof het bijna onmogelijk is om uberhaupt een nieuwe emote te krijgen, als die er volgens dit schrijven al zou zijn.
Je zal me Anthem niet op een zijden kussen tot een van de grote hits van dit decennium kronen, maar feitelijke onwaarheden zoals ik hierboven aankaart kunnen niet de verantwoording voor een 4.5 zijn van respectabel reviewplatform…
Veel van de kritieken zijn terrcht, maar desondanks heb ik veel plezier met de game. Laadschermen zijn vervelend vooral als je even van loot wil wisselen. Ik speel ook nog steeds Destiny en de laadtijd is vrijwel herzelfde. Alleen zie je bij Destiny een animatie van een ruimteschip en bij Anthem zie je een scherm, daardoor duurt het langer voor je gevoel. Ik vind een 4.5 wel erg overdreven. Kijk naar het begin van The Division en Destiny met alle problemen. Zelfs die scoorde hoger.
@178.85.164..xxx: dat is nou precies de reden waarom je het niet moet kopen
@86.89.237.xxx: veel loot kan nog steeds on interessant zijn dus hoezo is dat niet waar?
Emote vrijspelen onmogelijk, dat lees ik niet terug in de review? Lijkt mij vooral jou persoonlijke interpretatie
Tegen release PS5 is de game in orde dan kunnen ze het nog ff op de Ps5 uitbrengen als remaster !
@Everlienne: lol 🙂 ik keek zo uit naar deze game.. helaas..
Alles wat ea maakt is gewoon slecht.
Is een van de weinige ontwikkelaars, correctie uitgever, waar ik geen enkele game van heb.
Een 4,5 is wel erg overdreven, ik verwacht dat ze geen review versie gekregen hebben omdat het ook zo lang heeft geduurd tot deze review geschreven is. Een 4,5 geef je aan een game die het spelen echt niet waard maar dat is hier zeker niet het geval. Kom op zeg kinderachtig gedoe.
@Maiden79: EA is geen ontwikkelaar, het is een uitgever.
@Oldskool-NL: Awel ja uitgever dan. Excuus
Drama
@84.83.134..xxx: game is gewoon kut, een 3, 4, 6 of 7 maakt niet eens uit, tis bagger.
Alle reviews die vroeg waren was btw pc versie, niemand heeft ps4 is psx 1 v/d eerste mee
Oooooow low low low low low Rip bioware. Ga maar samen zinken met EA.
Er zijn altijd roeibootjes om weg te vluchten zoals bungie heeft gedaan met Microsoft en Activision!
@86.95.242..xxx: eens
@86.89.237.xxx: +1 Precies wat je zegt, zeker geen goty, maar ik kan me ook niet vinden in al die negativiteit. Dit is een prima game met z’n nukken. Deze game is gestigmatiseerd. Jammer dat er zoveel meelopers zijn die er zo negatief over oordelen.
@Maiden79: Als je geen games hebt van EA, hoe kan je dan weten of oordelen dat alles wat ze uitgeven slecht is!? Heel erg tegenstrijdig!
@Maiden79:
Apex schijnt aardig goed te zijn
@Strydom: Dat is het nou juist! De meeste mensen laten zich leiden door de negativiteit en besluiten daarom,van horen zeggen, deze game niet aan te schaffen. Jammer dat men hier zoveel op leunt. Deze game is gewoon goed, maar met verbeterpunten. En sommige dingen kunnen/ moeten worden veranderd. Maar dit heeft tijd nodig. Ik vind het een toffe game, zeker op een hoger level met vrienden. Er is genoeg te doen en te beleven. Ook als je de story hebt uitgespeeld.
@MacBlade: het gaat erom wat er beloofd is en wat ze hebben afgeleverd. Ons lekker maken met supervette trailers met dingen die niet eens in de echte game zitten. Dat is gewoon bedrog.
@MacBlade:
Omdat ik niet alleen op de wereld ben? Omdat ik nog andere gamers ken? Omdat ik een eigen mening heb? Omdat ik games bekijk op stream?
@178.85.164..xxx: je slaat de spijker op zn kop.
Lijkt wel.of review sites betaald worden om deze game te bashen
@Maiden79: juist….
@Rastapopulos: ja roadmap is relevant het is bij deze game van te voren aan gegeven, het past bij deze game en alle extra’s worden gratis en starten op korte termijn tot die tijd is er genoeg content om je mee te vermaken. Een tip als je niet tegen kritiek kan ga dan vooral als ik schiet bijna in de lach “management” niet reageren op comments.
@84.83.134..xxx: Roadmap is niet relevant. Die content is nog niet uit. Zal niet de eerste keer zijn dat er afgeweken wordt van een roadmap. En er zijn zoveel spellen met DLC, dan kan je heel veel games niet meer reviewen. Een betere optie is dat PSX-Sense eens een update doet na x-updates.
@84.83.134..xxx: Slap argument. We beoordelen een game op het moment dat deze uitkomt, incluis beschikbare updates. Dat er een roadmap is met content voor de toekomst, daar hebben we nu toch niets aan. We kunnen moeilijk hypothetische reviews publiceren onder het mom van ‘de content kán beter worden, maar hoeft niet zo te zijn’, dat zou dan een preview met een score zijn.
Dus puur voor deze review is een roadmap met toekomstige content niet relevant. Sure, het had meegenomen kunnen worden in de review, maar dat neemt niet weg dat de game in veel opzichten (nog) niet in orde is en daar wordt het op gebaseerd.
Nutteloze tip, maar bedankt. In een discussie heb je voor en tegenstanders en als mijn mening of reactie niet in jouw perspectief valt, dan heet dat een meningsverschil. Om dat direct weg te zetten als ‘niet tegen kritiek’ kunnen zegt meer wat over jou dan over mij. Als ik daar niet tegen kon had ik wel een andere job gezocht, ik ben namelijk een criticus… Zou beetje raar zijn als dat eenzijdig werkt, niet?
@178.85.164..xxx: Dank, dat is dus precies hoe ik er ook over denk.
Jammer dat jullie zo ontzettend meegaan met de meute en je laat leiden door al die negativiteit. Lijkt wel alsof de review al klaarstond voordat de game uit was. De kleinste minpunten worden ook nog eens opgesomd bij het cijfer alsof jullie het er echt om doen. Jammer dat jullie al die kleine dingetjes opnoemen maar geen aparte alinea aan de connectieproblemen besteden terwijl dat toch echt het grootste probleem is nu.
Zelf zou ik 2 volle punten aftrekken voor de connectieproblemen, een punt voor de laadschermen en een punt voor de repetitieve content maar dan kom ik misschien op een 5.5 a 6 uit. Ik ben het zeker eens met een groot deel van jullie punten maar een 4.5 slaat nergens op in vergelijking met de cijfers die jullie andere games geven.
@Rastapopulos: je noemt het een slap argument. De 4,5 is gewoon slap onderbouwd en te laag. Als je de review leest en de plus en minpunten tegen elkaar af weegt kun je gewoon niet op 4,5 uit komen. Ook worden een aantal minpinten totaal niet onderbouwd in de review zelf en lijken willekeurig uit andere negatieve berichten/comments wegehaald te zijn.
goede review, niks mis mee
Pfff zei het al eerder ….wordt een poepgame…..maybe later als ze de A.I en missies en shit veranderen
Terechte en goede review en ben het compleet eens met de minpunten. Het cijfer had persoonlijk een 5.5 mogen zijn, maar snap de keuze ervoor. BioWare is sinds Mass Effect 3 niet meer wat het geweest is. Een aantal steunpilaren zijn vertrokken en dat is merkbaar. De kwaliteit die je van ze mag verwachten is er niet meer en de studio had met de vuist op tafel moeten slaan voor verder uitstel.
Had de game in mei uitgebracht bijvoorbeeld en dan was alleen al de endgame een stuk uitgebreider met de beloofde evenementen en meer content. Nu is er een game wat niet af is en ligt er al een roadmap klaar. Jarenlang roept een grote groep dat men geen season passes meer wil. De opkomst van live service games is daar, maar steeds vaker brengen grote uitgevers triple A titels uit die nog in een soort betafase verkeren. Vergeet niet dat je hiervoor de volle prijs betaalt en dat is onacceptabel in mijn ogen.
Wat me nog het meest verbaasd is dat BioWare na 6 jaar nog dezelfde fouten heeft gemaakt als Bungie met Destiny, welke in 2014 verscheen. En daarbij ook nog eens andere keuzes maakt in design, die onbegrijpelijk zijn. Het hele idee van de Forge om een voorbeeld te noemen. Waarom niet mid-game je loadout kunnen aanpassen? Dat kan in elke game binnen het genre en in Anthem niet. De game is totaal niet gebruiksvriendelijk.
Als BioWare in de komende paar maanden niet wat gaat doen aan de endgame beleving dan gaat deze game een vroege dood beleven. Wat grote gevolgen voor de studio zou kunnen hebben… Hopelijk is dit ook voor EA een wake-up call dat ze geen gespreide release (Access Premier) moeten doen en projecten zoals dit meer tijd geven. Anthem had als mei of juni release prima gekund namelijk. Wellicht waren ze angstig in verband met de release van The Division en die druk is nu alleen maar groter.
Ik hoop verder dat BioWare de charme van de game meer naar voren kan halen, want qua gameplay is het ontiegelijk vermakelijk. Afwachten dus.
Hmmmmmmmmmmmm, rare gezichtsanimaties .. waar kennen we dat ook alweer van? kuch *Andromeda* kuch. # Loading Screen -The Game.
Ik denk dat deze game over een jaar veel beter is. Wacht op de vele updates en nieuwe content en dan kan het nog wel wat worden. Dit was ook bij destiny 1 en 2 het geval. Het basis pakket valt altijd tegen. Geduld hebben en je wordt beloond.
@84.83.134..xxx: Mwah, met 2700 woorden is de review uitzonderlijk lang, juist omdat we alles goed willen onderbouwen. Als dat niet zo overkomt dan is dat spijtig.
De score is meer dan alleen even plus en min tegen elkaar afwegen, dat moet de tekst weerspiegelen. En om welke minpunten gaat het precies? Alles wordt specifiek behandeld, behalve de AI, maar daar valt weinig over te zeggen behalve dat die gewoon niet zo goed is.
De vijanden doen weinig om het je lastig te maken, ze zijn enkel sterker op een hogere moeilijkheidsgraad omdat hun aanvallen vooral krachtiger zijn. Maar ik heb tot op heden nog geen enkele keer gezien dat ze een slim front vormden, je vuurlinie probeerden te doorbreken of wat dan ook.
Nogsteeds beter dan Kingdom Come. Woot
4,5 is nog te veel imo
@Rastapopulos: je vraagt slecht onderbouwde punten:
* oninteressante loot
Het word zeker interessant als je voor de masterworks gaat uiteraard dropen die niet met regelmaat. Diablo speel je ook tientallen uren voor de legendary drops.
Leg eens uit wat er oninteressant aan is?
Het barst van de bugs en glitches: noem eens 3 game brekende bugs/glitches op de connectie problemen na?
@84.83.134..xxx: Zie de tekst onder “Een looter shooter met maar een handjevol loot…”. Afgezien van die tekst, waarin dat naar mijn mening prima uitgelegd wordt, vinden wij de loot tot zover gewoonweg niet echt interessant. Dat tot in details specificeren kan, maar dan zijn we wel even bezig…
En wat bugs/glitches betreft, hou het wel bij de review zelf. Nergens spreken we over game breaking, dat maak jij er van. We hebben diverse punten aangehaald in de laatste alinea die hieronder vallen.
Goed cijfer Lennard.
4,5 is onzin natuurlijk dan zou het al bijna onspeelbaar moeten zijn…verhaal niet bijzonder?nee het is een looter shooter!.. daar is het verhaal alleen bedoeld als kapstok voor de gameplay dat snapt iedereen toch wel
@Rastapopulos:
Je mag dan van geluk spreken dat je geen game breaking bugs bent tegengekomen, in de early begindagen was het door één bug hier niet mogelijk om een story missie te halen.
Het is heel makkelijk om op deze game te gaan haten, maar eerlijk is eerlijk het wordt je wel lastig gemaakt om hier heel positief over te blijven.
Hopelijk gaan ea / Bioware hard aan de slag om van dit mislukte project alsnog iets moois te maken..
Wow toch nog een 4.5 das een mooie voldoende 🙂
Dan ben ik toch blij dat ik deze game op de One X speel. Zo te lezen is het op de PS4 geen doen.
@Edwins1984: Oh lekker dan. En eens, ik hoop echt dat BioWare hier genoeg aandacht aan blijft geven, want het concept heeft potentie om écht wat moois te worden, maar van de huidige staat worden we niet blij.
Vind 6 jaar nogal wat voor wat ik heb gezien… mijn zus en dr vriend spelen op de xbox one een blik en ik had al meteen geeb zin meer in anthem….. framerate zakt soms behoorlijk en het lijkt mede doornde frame rate alsof het lagged… maar dat is op de xbox one :p verder lijkt de gameplay wel goed, aleen wat er ingame tedoen is is alemaal maar slappe hap vind ik…. voor een spel waar 6 jaar aan gewerkt is. kan iemand mij vertellen of het op de ps4 ook zo kwa lagged kwa framerate (niet de pro) of dat aleen een xbox probleem is :p
Man, man, man, jongens, jongens, jongens, wat is dit een droevig hoopje review zeg… Ik kreeg deze review onder ogen en het was zo ernstig dat ik me er toch mee wil gaan bemoeien en een accountje aan heb gemaakt om te commenten.
Als we niet eens objectief naar een game kunnen kijken zonder mee te moeten gaan met de heersende hetze (of in dit geval, er een schepje bovenop proberen te doen) is het einde zoek. Om dan daarnaast in de loop van de dag commentaar van verschillende mensen die kritisch waren over de review of diens auteurs te zien verdwijnen begin ik me toch echt achter de oren te krabben.
Om te beginnen kaarten we maar meteen de notie aan dat meningen zullen verschillen, dikke pech. Dat haalt niet weg dat er dan zomaar meningen kunnen worden rondgebonjourd zonder enige feitelijke onderbouwing of fatsoenlijke redenering, en daar slaan we de plank hier even volledig mis. Dat er dan ook nog censuur gaat worden toegepast is beneden alle peil.
Hyperbolen zijn lekker. Ze bekken fijn en ze voelen goed, een mug is niet cool maar een olifant wel, en het is duidelijk te proeven dat er hier van muggen olifanten gemaakt worden. Waarom? Ik geloof dat een anon in de comments het al aangaf; De oproercultuur. Lekker met zijn allen de hooivorken uit de schuur trekken.
“Zoveel laadschermen hebben we nog nooit gezien” klinkt een dergelijke hyperbool. Pardon? Hebben we een ‘bad case of the aanstelleritis’ opgelopen? Kijkend naar menig Twitch stream op PS4 met deze review in het achterhoofd doet me toch denken dat wat ik op mijn PS4 ervaar overeenkomt met wat ik zie “at large” en niet wat ik hier lees, vreemd…
Vervolgens gaan we het hebben over “gebrekkige loot” en gebrek aan endgame content. Nou is er een roadmap, en die werd al verworpen, maar ho eens even, welke looter shooter had een kant en klare endgame op release? Het idee dat Anthem een zelfde soort endgamestructuur zou gaan hebben als veel andere populaire looter shooters, dat dit bij Anthem problematisch is, lijkt mij een indicatie van een bias die er niet hoort te zijn, zeker omdat die eerder genoemde roadmap behoorlijk wat content belooft over de komende 3 maanden, een groot gedeelte daarvan komt al binnen de komende weken.
Een andere commenter die er ook voor koos anoniem te blijven heeft met een kort rekensommetje al aangegeven dat er 250 items alleen al in components en abilities zitten. Dat die volgens de auteurs “niet interessant” zijn is een mening die ze mogen hebben, uiteraard, maar laten we wel wezen, “een handjevol” is weer een hyperbool die we gerust konden laten.
We kunnen wel even door gaan, maar de kern van de boodschap is helder. De review is simpelweg niet goed op een paar hele heikele kernpunten die centraal moeten staan bij goede verslaggeving en er is hier duidelijk sprake van een na-aap-sausje en een onderliggende bias.
“Jamaar als zoveel mensen iets zeggen moet het wel waar zijn”,
Tja, dat, of veel mensen vallen in dezelfde valkuilen, want als we hier even eerlijk gaan zijn, er is een nasmaak te proeven bij het horen vallen van de namen EA en Bioware, iets wat je ook terug kan zien in de comments onder deze en veel andere reviews.
De mediaplatforms, en diens critici in het bijzonder, staan al enige tijd onder druk dat ze niet meer identificeren met hun doelgroep. Het daadwerkelijke probleem dat hieruit voortvloeit is dat een stroom negativiteit uit de hoek van critici gaat botsen met de stroom van positieve meningen van die van de vele mensen die verder keken dan de neus lang is. De eerste slachtoffers die in deze botsing gaan vallen zijn spijtig genoeg de ontwikkelaars die van hun uitgevers de strop krijgen en de consumenten wiens game vroegtijdig sterft. Niemand wint van slecht geschreven reviews en van de status quo maar overnemen als uitgangspunt.
Laten we hopen dat dergelijk slechte reviews als deze dan ook een zeldzaamheid worden en dat blijven, en we binnenkort weer kunnen spreken van een gezonde pers die een 4.5 kunnen geven met daarbij ook inhoudelijk commentaar waarom een 4.5, die ook feitelijk klopt. Veel amateurcritici en grote (niet gesponsorde, I might add) streamers die ik hierover heb gesproken trokken dan ook een schrijnende parallel waar andere games, zoals o.a. Monster Hunter World en Destiny, met dezelfde issues hogere scores kregen, louter omdat er geen bias of dissonantie bestond.
Mijn advies aan lezers; leg dit vodje naast je neer, leen Anthem van een vriend(in), of koop een maandje Origin access voor de trial, ga er lekker onbezorgd en onbekommerd in en trek je eigen oordeel. Mijn advies aan de auteurs; Herschrijf of re-evalueer de review met een frisse neus. Er hoeft echt geen ander/hoger cijfer uit te komen, by all means, blijf bij de 4.5 als dit daadwerkelijk het oordeel is, zolang die maar integer onderbouwd kan worden en niet… naja, zoals dit is…
@GekiritZ: het zit je blijkbaar wel hoog, en enigzins ben ik het met je eens. Het is wel een heel laag cijfer. Maar vergeet niet dat Bioware en EA ons een heel ander product heeft beloofd dan wat we hebben gekregen. Daar bovenop hebben ze blijkbaar niets geleerd van andere looter shooters als het gaat om misschien wel het belangrijkste in zo’n game; endgame en end game loot. Ik baal echt enorm van hoe deze game geworden is, ik keek er echt naar uit en ‘mijn’ Bioware zal het wel fixen dacht ik. Helaas. Bioware is niet meer mijn Bioware. Ik hoop dat ze zichzelf terugvinden.
goede review
@Oldskool-NL: heb je de game ondertussen al gespeeld? Ik vind echt deze review onnodig negatief. Ook hoe het cijfer tot stand komt snap ik niet… Is deze game fantastisch, Nee, in de verste verte niet, is deze game vermakelijk en leuk.. Elk moment..
Tuurlijk zijn er dingen aan deze game die echt minder prettig zijn, bugs, laadschermen, verhaal wat echt niet interessant te noemen is maar op vlak van gameplay heeft ’t mij veroverd. Maar ik ben er onbevooroordeeld ingestapt en de game gewoon opgepakt zonder eerst vanalles te lezen… Scheelt een hoop!
@GekiritZ: ik had het zeker niet zo kunnen zeggen, maar wat sta ik achter jouw verhaal!
@Oldskool-NL: Speel de game eens, Anthem zakt in prijs. Sla je slag! Geef het een kans, het IS GEEN game die een 4.5 verdient. Goty? Zeker niet! Maar leuk? Elke keer weer! Zeker met vrienden op een hogere niveau strongholds klaren waar het verstandig is om gear op elkaar af te stemmen. Probeer ik je over te halen? Zeker niet! Verdedig ik Anthem? In zeker zin wel omdat het gewoonweg geen 4.5 waard is!
@GekiritZ:
Je praat veel maar je zegt eigenlijk niets.
De auteur van de review heeft goede argumenten voor het lage cijfer, die ik jou niet zie weerleggen.
Eigenlijk zeg je met veel dure woorden dat de auteur z’n vak niet verstaat terwijl je zelf een vaag, onsamenhangend verhaal neer kwakt.
Wat wil je nu precies duidelijk maken, aangezien je er speciaal een account voor hebt geregistreerd?
Werk je voor EA toevallig? 😉
Mvg
Wat een onzin zeg 4.5 minstens een 7 jullie hebben wrs amper de game gespeeld en oordelen alleen hoe de demo was
Lekker haten jullie , PSX owner van t forum als site heeft t wrs zelf amper gespeeld is ook alleen maar een reviewer als der 1 in de sloot springt springen je volgers je na
@GekiritZ: de verwijderde comments wil ik even kort op reageren. Er waren 6 comments die de auteur belachelijk maakte allemaal vanaf hetzelfde ip en zogenaamd
In gesprek met elkaar, dat soort trollen gaan indd de prullenbak in.
@Iveaux: dat gaat voor mij niet werken, er zonder vooroordelen instappen. Ik heb deze game namelijk op de voet gevolgd. Ik zag elke trailer, elke gameplay en met name de laatste gameplay trailers begonnen me wel een beetje zorgen te baren, en helaas met een reden. Er zitten gewoon zoveel dingen niet in de game die ze wel hebben laten zien en dan heb ik het nog geeneens over de grafische downgrade. Ik heb de demo gespeeld en ja ik vind de gameplay vet, de javelins zijn cool, maar ik verwachtte een dik verhaal, een levendige hub, vette end game en loot, gevarieerd leveldesign. Het zit er gewoon allemaal niet in en dat is voor mij en vele anderen een enorme teleurstelling. Maar het cijfer is idd wel een beetje van het niveau Kingdom Come.
@MacBlade: ik ga de game pas halen als ie beter is. Met meer content ben ik pas content. Geloof me; ik WIL van deze game genieten, maar als ik hem nu ga spelen weet ik dat ik er na een paar dagen zat van ben en hem nooit meer aanraak, dat wil ik voorkomen. Dus ik wacht wel mooi een paar maanden of langer totdat ze genoeg hebben toegevoegd en getweakd.
@Rastapopulos: Was 6 jaar niet genoeg? :’)
We gaan het zien maar de loot in dit spel is prima, al hoewel de wapens veel op elkaar lijken als je masterwork en legendary gear gaat krijgen is het heel leuk spelen met de stats die er op zitten.
en cooldowns zitten in elk spel, anders is het wel erg makkelijk je kan natuurlijk wapens en abilities krijgen die ze verminderen… snap alleen niet waarom dit een min punt is.
Vandaag weer een update en de meeste bugs en glitches zijn al getackeld binnen een week.
Map navigatie snap ik niet helemaal, je hebt locaties waar je naar toe kan of moet gaan en je ziet je zelf lopen/vliegen als je de map opent.
geef dit spel een 6.5 en hoop dat dit binnenkort snel opschroeft door updates want het speelt allemachtig lekker dit spel.
@143.177.128.xxx:
Daar doet de autheur van deze Review niet anders aan.
alleen al de eerste 3 Min punten gaan er bij mij niet in.
“…maar wel dertien in een dozijn” (het is een lotershooter??!??!!)
“Hinderlijke cooldowns” (zou wel erg makkelijk zijn als op alle games de cooldowns weg waren, en je hebt hier gewoon stats voor op je gear die daar verandering in brengen als je verder speelt dan epic gear)
“Oninteressante loot” terwijl er mega veel variatie in zit zoals het moet bij een lootershooter, kan het meer? ja maar in de roadmap beloven ze dat ook in de komende weken.
Vermoed dat de reviewer het verhaal heeft uitgespeeld en er mee gestopt is…. na het verhaal uitspelen begint het spel pas. en ga je over op masterwork gear > legendary gear.
@178.85.164..xxx: je weet dat een review is gebaseerd op de versie die de reviewer gespeeld heeft he…
@Oldskool-NL: is het nooit zo bij andere games dat ze trailers laten zien en dingwn beloven die er in het begin niet inzitten?.
Ik heb laatste paar jaar geen enkele game gespeelt wat alle beloftes heeft waargemaakt.
@217.63.84..xxx: Dat is de de ervaring van de schrijver, jou ervaring kan daarin heel anders zijn, maar daar struikelt toch ook niemand over? Iedereen ervaart een game op zijn eigen manier en reviews, vind ik, zijn vooral om te kijken of jij je kunt identificeren in de genoemde punten.
Stel dat je als speler niet zoveel moeite hebt met het gebrek van een stat sheet, of het selectief herspelen en je bij laadschermen juist blij bent dat je ff je Insta-feed kunt checken… dan is de game al snel een prima 7 voor jou.
Het cijfer is niets meer dan een interpretatie van de schrijver/speler, in dit geval twee mensen; Lennard en Chris. Reviews openen verder ook een discussie in de comment sectie zodat anderen kunnen weerleggen hoe zij iets ervaren. Je doet er denk ik dan ook beter aan om te zeggen wat jij vindt van de loot, dan lopen te roepen dat de review belachelijk is, wanneer je dat eerste doet help je mensen veel meer imo.
@GekiritZ:
goed verhaal, lekker kort. Saaie game met mooie grapichs, meer niet. #ismijnmening.
Groetjes
@136.143.48.xxx: dat klopt, maar ik heb het idee dat mensen daar nu wel een keer klaar mee zijn en daarom de game of niet of voor een schijntje gaan kopen en dat lijkt mij een goede zaak. En bij deze game was het ook wel overduidelijk.
holy fuckin shit,wat een faal,6 fuckin jaren aan gewerkt,6 jaar dag en nacht gegeven aan een project,en dan komen ze met deze shit? heb medelijden met die mensen,dit gaat hard aankomen bij bioware,maar wat je oogst ,zaai je.
dikke doei paupers,wacht wel totdat ie 20 euro is ofzo
@Rastapopulos: dan is mijn vraag:wat voor cijfer zou anthem krijgen met al die dingen opgelost, en dan vooral laadtijden ,missies opnieuw kunnen spelen(wat een faal ),ai en cooldowns
Alhoewel ik plezier beleef aan deze game, ben ik het wel eens met deze review. Het is zo’n zonde..
@GekiritZ: ik ben het helemaal met je eens
@143.177.128.xxx: Dag anon,
Nee, ik werk (momenteel) niet voor EA, jammer dat je niet uit mijn tekst op kan halen dat ik dingen weerleg, ik ben van mening dat ik dat zeer degelijk doe, maar gezien ik al een lap tekst had besloot ik niet te hard door te draven 😉 Ik gaf al aan dat de hoogte van het cijfer me min of meer koud liet, het is meer de onderbouwing daarvan. Ergernissen die in de praktijk geen ergernis zijn volgens velen, onzinpunten als “oninteressante loot” en “stat sheets”, etc. etc.
Waar het op neerborrelt is dat je zou kunnen stellen dat critici teveel denken als critici en niet meer als een eindgebruiker, heel kort door de bocht gezegd. Misschien dat dat helpt.
Toch bedankt voor je reactie!
@M4GN3T:
Dag Roy,
Dank voor je uitleg. Ik zat er niet bovenop toen het gebeurde, het viel me alleen op dat het ook verschillende anon-gebruikersnamen waren en dat er niet alleen maar comments over de auteurs verdwenen. Hopelijk stootte mijn comment niemand tegen het zere been en kunnen we een gezonde discussie voeren waarbij het verwijderen van comments niet nodig zal zijn.
@GekiritZ: No problem, zoals je ziet blijft alles staan wat kritiek bevat, dus een verwijdering is vaak niet zomaar, dan is er vaak wat meer aan de hand zeg maar =p
Oke ik kom terug op mn mening van gisteren. Die 4.5 is gewoon meer dan verdiend.
Vorige week de hele week zonder al te veel problemen kunnen spelen en vandaag loopt het spel al weer 2 uur lang te kloten. Wordt constant uit de missies gegooid, naar het hoofdmenu, (tijdelijk) naar lvl1 gereset, mn loot is gebugged en ik kan niet samen met iemand spelen. Volledige onvoldoende alleen al vanwege deze kutconnectie.
@178.85.164..xxx: wil je een tissiue??
Wat zitten al die defenders toch met roadmap zus roadmap zo, komende weken. De game is gewoon niet af en wordt gepushed om snel geld in het la’tje te brengen want afmaken kan later wel en t zijn die stumperds die dit soort praktijken in stand houden door de boel te verdedigen en gewoon te blijven pre-orderen. Doe je ogen eens open joh!! Het draait alleen maar geld wegkapen van de consument voordat de concurrent het kan innen met zijn game een maand later. Dit is FOMO op corporate scale
@Scrappy-_-coco0: dat was snel lol