Gespeeld: Warhammer: Chaosbane – Er zijn al heel wat verschillende games uitgekomen in de Warhammer-franchise en dit zijn vaak strategy-titels. Zo af en toe wordt er ook een uitstapje gemaakt naar een ander genre, zoals met bijvoorbeeld Warhammer: Vermintide, dat een coöp first-person shooter is. Met Warhammer: Choasbane wordt er gekozen voor een loot hack ‘n slasher die hevig is geïnspireerd door de Diablo-reeks. Wij zijn al even aan de slag gegaan met een vroege versie van de game om te ontdekken of het een titel is om naar uit te kijken.

Keuzes

Voordat je aan het avontuur begint moet je kiezen uit vier verschillende personages en elk heeft zijn eigen klasse. Dit zijn de Imperial Soldier, Slayer, High Elf Mage en Wood Elf Scout. De eerste twee zijn vooral gespecialiseerd in mêlee-combat en de andere twee blijven het liefst wat verder van hun vijanden af staan. Wij konden alleen aan de slag met de Imperial Soldier en de High Elf Mage. Deze personages zijn goed uitgebalanceerd en zijn vooral in de online multiplayer een ideale combinatie. Ze hebben flink wat speciale aanvallen, die goed bij hun klasse passen en deze aanvallen zijn ook nog eens op te levelen. Er zijn tevens extra vaardigheden die je kunt vrijspelen om je vechter nog krachtiger te maken. Er zijn dus meer dan genoeg mogelijkheden om de vijanden te lijf te gaan.

Niets mis mee

Op de gameplay zelf valt op dit moment ook weinig aan te merken. Vind je de Diablo-reeks geweldig, dan zal je je prima kunnen vermaken met Warhammer: Chaosbane. Vooralsnog zit er een goede opbouw in de moeilijkheidsgraad en er worden gaandeweg steeds andere vijanden geïntroduceerd. De speelbare personages laten zich prima besturen en de framerate blijft uiterst stabiel, ook al is het scherm gevuld met tegenstanders en dat is zeer prettig. Wat tevens opviel tijdens het spelen is dat de graphics er heel erg verzorgd uitzien. De helden, de vijanden en de omgevingen zijn allemaal zeer gedetailleerd. Het is goed te zien dat Eko Software elk onderdeel van de game evenveel aandacht heeft gegeven.

We zullen doorgaan

Wat ook niet onbelangrijk is, is in hoeverre je loot krijgt voorgeschoteld. Als je met enige regelmaat wapens en/of uitrustingen krijgt, dan zet dit je immers aan om verder te spelen. Voorlopig ziet het er naar uit dat het ook op dit vlak wel goed zit. Vijanden laten zo nu en dan items vallen en er zijn her en der in de levels kisten te vinden die een grotere kans bieden op zeldzamer spul. De frequentie waarop je dit treft is prima. De meer zeldzame items komen ook net genoeg om de hoek kijken om de speler niet alleen te belonen, maar ook hongerig te maken naar meer. Het is te hopen dat hier verder niet meer aan wordt gesleuteld, want de balans voelde erg goed aan.

blank

Er is meer te doen

We vallen steeds in herhaling, maar als we kijken naar de hoeveelheid content, dan ziet het er naar uit dat het ook op dat vlak wel goed zit. We weten niet hoe lang de verhalende campagne zal duren, maar als we een beetje af gaan op wat we gespeeld hebben en hoe ver het verhaal was gevorderd, dan zal je flink wat uurtjes kwijt zijn aan het verhaal. Deze campagne kan je ook in multiplayer spelen en dat zal het speelplezier nog meer verhogen. Tevens kan je hier je wapens en uitrusting met anderen delen, wat een interessant aspect van de gameplay is. Afsluitend zagen we in de versie die we speelden nog ‘Boss Rush’, ‘Relic Hunt’ en ‘Expedition’ als aparte modi, maar die waren nog niet speelbaar. Wel toont dat natuurlijk aan dat er meer te doen is dan alleen de campagne zelf.

Warhammer?

We zijn erg positief gestemd over de game, maar er zijn ook wat punten van kritiek. De naam van het spel is dan wel Warhammer: Chaosbane, maar het had net zo goed Diablo: Chaosbane kunnen heten. De game lijkt niet alleen qua gameplay heel erg op de beroemde reeks van Blizzard, maar ook qua uiterlijk zijn er heel veel overeenkomsten. Zo lijken de omgevingen zo weggelopen te zijn uit een Diablo-game en voor de vijanden geldt veelal hetzelfde. De Warhammer-invloeden zijn erg summier en je krijgt daardoor niet direct het idee dat je te maken hebt met een game in dit universum. Het speelt allemaal goed, maar als je een echte fan bent van Warhammer, dan kom je wellicht wat bedrogen uit, ook al doet dat niets aan de gameplay zelf af.

blank

Even met de strijkijzer er overheen

Het spel kampt op het ogenblik nog wel met wat technische probleempjes. Zo lopen bijvoorbeeld de gesproken teksten in de intro door elkaar heen en tijdens het spelen verloren we op een gegeven moment op onverklaarbare wijze ons zwaard en daardoor konden we ons niet meer verdedigen. Het gebeurde af en toe ook dat geluidseffecten niet werden afgespeeld en we kwamen een keer vast te zitten in de omgeving. De versie die we te spelen kregen is van 15 februari dit jaar en Warhammer: Chaosbane komt op 4 juni uit, dus er is nog tijd genoeg om wat dingen glad te strijken. We hebben er dan ook al het vertrouwen in dat de eerder genoemde foutjes worden opgelost en je een gepolijste game voor je neus krijgt op de releasedatum.

Voorlopige conclusie

Warhammer: Chaosbane lijkt een goede Diablo-kloon te worden. De gameplay is zeker niet origineel, maar wel erg leuk. De game kent een zeer stabiele framerate en grafisch ziet het er zeer verzorgd uit. Je wordt regelmatig beloond met loot en dit zet je aan om verder te spelen. Het ziet er naar uit dat er ook genoeg content is om je flink wat uurtjes mee te vermaken en dat is inclusief de multiplayer, die het speelplezier nog eens zal verhogen. Het spel voegt alleen niets toe aan de bekende formule en je hebt niet echt het idee dat je een Warhammer-game aan het spelen bent. Er zijn ook nog wat schoonheidsfoutjes aanwezig, maar er is – zoals al aangegeven – tijd genoeg om dit weg te werken. Warhammer: Chaosbane is dus zeker een titel om in de gaten te houden.