Gespeeld: Days Gone – We hebben veel voorbij zien komen van Days Gone en keer op keer gaf het wat meer van de game prijs. De ene keer waren het de zombie-achtige wezens, genaamd de Freakers. Ook Deacon St. John kwam uitgebreid voorbij, die met z’n motor de wereld doorkruist en niet lang geleden waren we nog getuige van z’n trouwerij. Met een release die niet bijster lang meer op zich laat wachten, werd het tijd om met de game aan de slag te gaan. Dit konden we doen in een geweldig fort te België, waar we drie uur met Days Gone hebben gespeeld. Nu hebben we alle puzzelstukjes bij elkaar kunnen leggen, waardoor een duidelijk beeld van de game is ontstaan en dat willen we nu graag met jullie delen.

De motorrijder in een Freaker apocalypse

De game begint gelijk in chaos, want je vrouw Sarah is ernstig gewond geraakt en ook je beste vriend Boozer is er niet al te best aan toe. Direct introduceert Days Gone je tot een geladen sfeer die door de hele game heen voelbaar zal zijn en waarin Deacon centraal staat. Dit te midden van chaos en puinhopen, gezien de wereld niet meer is zoals we die kenden. Kort na het begin zal je ook te maken krijgen met een heftige gebeurtenis die veel invloed op Deacon heeft en nadien springt de game twee jaar vooruit. Dit begint met Deacon en Boozer die op hun motoren rondrijden, waarbij de motor een belangrijk onderdeel van de gameplay is. Natuurlijk als vervoersmiddel, maar ook als een stukje identiteit van Deacon.

Het voornaamste dat Days Gone wil neerzetten, is een grandioos verhaal. Emmanuel Roth, ontwikkelaar bij Bend Studio, vertelde ons dat we een 30 uur lange game mogen verwachten als we ons enkel met het verhaal bezig houden. Alles speelt zich af in een open wereld, waardoor de motor geen overbodige luxe is om je efficiënt door de omgeving te kunnen verplaatsen. Hierbij geldt wel dat dit vervoersmiddel benzine nodig heeft en schade op kan lopen. Je zult er dus met zorg mee om moeten gaan, maar daar blijft het niet bij. De game biedt je namelijk de mogelijkheid om je motor te upgraden en dat doe je in verschillende nederzettingen die verspreid zijn over de wereld. Naast dat je je motor cosmetisch aan kunt passen, kun deze ook sneller, sterker en dus beter maken.

Er gebeurt genoeg in de wereld

In de nederzettingen kun je van alles doen. Zoals aangegeven kan je je motor upgraden, maar ook missies aannemen in de vorm van contracten die vereisen dat je iemand opspoort of vermoordt. Ook zul je voedsel en objecten kunnen inleveren, wat de groep in leven houdt. Uiteraard ontbreekt ook de optie niet om wapens te kopen en te onderhouden. Naarmate je missies voltooid ontvang je ‘Trust’ punten en die zorgen ervoor dat je een vertrouwensband opbouwt met de nederzetting, wat resulteert in meer mogelijkheden. Denk aan nieuwe upgrades voor je motor of betere wapens om even wat te noemen. Het loont dus om tijd en moeite te investeren in nederzettingen, omdat je er zelf ook daadwerkelijk beter van zult worden. De nederzettingen bieden tevens een mooie vorm van rust, want zodra je een stap buiten de hekken zet is de open wereld je grootste vijand.

De Freakers zijn natuurlijk altijd een gevaar, maar er is meer dat een bedreiging vormt voor Deacon. ‘Normale’ mensen hebben ook de neiging om stennis te schoppen en dat kunnen bijvoorbeeld boeven zijn die je tijdens het motorrijden willen doden door nederlagen op te zetten. Of wat te denken van de Rippers, een groep gestoorden die er angstaanjagend uitzien met zelf aangebrachte littekens en vriendelijk tegen jou zijn ze allesbehalve. Je zult dus altijd op je hoede moeten zijn. Het blijft niet bij mensen en Freakers, want ook de natuur kan een gevaar vormen. Zo kwamen we ook een beer tegen die niet al te vriendelijk was en wolven zijn ook allerminst blij met je aanwezigheid. Tegelijkertijd zul je wel de natuur in moeten, bijvoorbeeld om herten te zoeken om op te jagen voor vlees voor de nederzettingen. Oregon is een mooi gebied, maar duidelijk is dat het overal gevaar huisvest.

Dejá vù?

Je zult je motor veel gebruiken om jezelf te verplaatsen, maar ook geregeld stap je van de tweewieler af. Deacon beschikt over de nodige items die hem kunnen helpen in confrontaties met de Freakers of de andere psychopaten die in de wereld te vinden zijn. Dat loopt uiteen van diverse wapens tot explosieve middelen en die kun je samenstellen door objecten in de wereld te vinden. Als je de juiste objecten gevonden hebt, dan kun je bijvoorbeeld een molotov cocktail in elkaar zetten. Het doek wat je ervoor gebruikt kan je echter ook inzetten om jezelf op te lappen als je teveel schade hebt opgelopen. Je zult dus moeten kiezen waar je de gevonden spullen voor gebruikt. In deze context kunnen we er niet omheen dat de manier van werken en wat je kan craften erg deed denken aan The Last of Us, waarin dit min of meer hetzelfde werkt.

In Days Gone heb je echter meer verschillende soorten objecten die je zult kunnen maken naarmate je progressie boekt. Daar heeft de talent tree enigszins invloed op, die bestaat uit drie categorieën. Dat slaat weer op de speelstijl die je hanteert, zo kun je een agressieve speelstijl toepassen, een wat voorzichtigere manier van spelen of erg focussen op het survivallen. Via dit systeem kun je je speelstijl verder benadrukken en uitdiepen. Het biedt niets wereldschokkends, maar waar het op neerkomt is dat je de game op een geheel eigen manier kan spelen. Essentieel is bij elke speelstijl wel dat je op zoek moet gaan naar nieuwe spullen om je arsenaal op peil te houden. Mocht je echt niets kunnen vinden, dan kun je altijd voor een mooi bedrag in één van de nederzettingen een voorraadje inslaan.

Umbrella Corps.?

Het hoofdverhaal lijkt veel betrekking te hebben op Deacon en Sarah, maar er komt gedurende het avontuur meer bij kijken. Zo krijg je de keuze om meerdere questlines te volgen en een voorbeeld daarvan is een reeks missies die je samen met Boozer afwerkt. Maar ook in de nederzettingen kom je personen tegen die je op avontuur kunnen sturen. Een interessante ontwikkeling was ook dat we tijdens een missie een helikopter van de organisatie ‘Nero’ tegenkwamen, wat een mysterieus bedrijf lijkt te zijn dat een bovengemiddelde interesse in de Freakers toont. Het hoe en wat is iets waar we later pas achter zullen komen, maar dit wist wel gelijk onze interesse te wekken, dus we zijn erg benieuwd.

Dommerds

Toch moeten we wel enige zorgen uitspreken over hetgeen we gespeeld hebben. De stukjes scènes die we speelden waren duidelijk aan elkaar geplakt of er waren stukjes weggeknipt. We gingen ook met enige sprongen vooruit in het verhaal, wat op zich logisch is voor een demo waarin we zoveel mogelijk moeten ervaren van de game. We hebben ons tijdens het spelen absoluut vermaakt, maar de vraag die hierbij is ontstaan, is wat hier tussen hoort. Is dat belangrijk voor het verhaal of zijn dat de wat saaiere stukjes? Het is dus nog wat lastig om te bepalen wat de daadwerkelijk pacing van het avontuur is, want dat werd ons niet helemaal duidelijk. Is die continue actie uit de demo ook representatief voor de uiteindelijke game? Vragen die we pas later kunnen beantwoorden…

Waar meer serieuze zorgen over zijn ontstaan is de AI, want die is simpelweg retedom. Tijdens het spelen in een stuk bos waarbij we terug wilden navigeren naar onze motor, waren er overal Freakers te vinden. Doordat het er nogal veel waren, probeerden we er langs te gaan middels stealth. Toen dit mislukte, was de enige uitweg vechten tegen de Freakers, maar ze deden simpelweg niets. Sterker nog, toen we begonnen te rennen, reageerde geen van de Freakers op ons, waardoor de angst die je voor ze zou moeten hebben als sneeuw voor de zon verdween. Dit is geen incident geweest in de demo die we speelden, dit kwam meerdere malen voor en dat zowel tijdens missies als het free-roamen. Ook de menselijke tegenstanders zijn niet bijster intelligent, want die stonden ons meermaals letterlijk aan te staren totdat we een kogel tussen hun ogen plaatsten.

En zo zijn er meer punten van kritiek. We voelden lichte input lag, waardoor het schieten traag en sluggish aanvoelde. Of dit komt door de game of de TV waar we op speelden weten we niet, maar we hopen dat dit in april niet meer voorkomt. Ook kende de game nog wat bugs en glitches; denk aan een beer die vastzat in een benzinepomp of rare Freaker animaties. Dingen die met wat schoonmaakwerk makkelijk op te lossen zijn, maar dan moet het natuurlijk wel gebeuren. Nog een ander ding, tijdens het free-roamen wilde de framerate ook nog weleens inkakken. Dit gebeurde overigens enkel in de grote gebieden en dit is met wat performance updates ook op te lossen. Kortom, het kan allemaal net even iets gelikter, aangezien we inmiddels behoorlijk wat gewend zijn qua standaard van de Sony exclusives. Wel is enige nuance op z’n plaats, aangezien we een wat oudere demo speelden.

Voorlopige conclusie

We hebben ons tijdens het spelen zeer vermaakt met Days Gone. Deacon is een tof hoofdpersonage waar we geïntrigeerd door zijn geraakt. Met name hoe de eerste heftige gebeurtenissen in het verhaal invloed op hem hebben en hoe hij daardoor gevormd wordt. Daarnaast lijkt de wereld door alle nederzettingen, gebeurtenissen en gevaren die je treft erg levendig. De motor is een geslaagde toevoeging en voelt echt als een nuttig element in de gameplay. Op technisch vlak voelde de game niet overal even goed aan. Zo zijn de framedrops in bepaalde gebieden van korte duur, maar best heftig. De AI is ontzettend dom te noemen en ook mag het net wat soepeler spelen. Verder hopen we dat de bugs en glitches nog aangepakt worden. Bend Studio heeft dus nog best wat werk te doen voordat de game uitkomt, maar desalniettemin hebben de verschillende verhaallijnen tot zover indruk gemaakt en de wereld vraagt om verder verkend te worden. Days Gone is ondanks de kritieken tot zover een veelbelovende game en we hopen dat Bend Studio het optimaal weet te polijsten.