Gespeeld: Days Gone – We hebben veel voorbij zien komen van Days Gone en keer op keer gaf het wat meer van de game prijs. De ene keer waren het de zombie-achtige wezens, genaamd de Freakers. Ook Deacon St. John kwam uitgebreid voorbij, die met z’n motor de wereld doorkruist en niet lang geleden waren we nog getuige van z’n trouwerij. Met een release die niet bijster lang meer op zich laat wachten, werd het tijd om met de game aan de slag te gaan. Dit konden we doen in een geweldig fort te België, waar we drie uur met Days Gone hebben gespeeld. Nu hebben we alle puzzelstukjes bij elkaar kunnen leggen, waardoor een duidelijk beeld van de game is ontstaan en dat willen we nu graag met jullie delen.
De motorrijder in een Freaker apocalypse
De game begint gelijk in chaos, want je vrouw Sarah is ernstig gewond geraakt en ook je beste vriend Boozer is er niet al te best aan toe. Direct introduceert Days Gone je tot een geladen sfeer die door de hele game heen voelbaar zal zijn en waarin Deacon centraal staat. Dit te midden van chaos en puinhopen, gezien de wereld niet meer is zoals we die kenden. Kort na het begin zal je ook te maken krijgen met een heftige gebeurtenis die veel invloed op Deacon heeft en nadien springt de game twee jaar vooruit. Dit begint met Deacon en Boozer die op hun motoren rondrijden, waarbij de motor een belangrijk onderdeel van de gameplay is. Natuurlijk als vervoersmiddel, maar ook als een stukje identiteit van Deacon.
Het voornaamste dat Days Gone wil neerzetten, is een grandioos verhaal. Emmanuel Roth, ontwikkelaar bij Bend Studio, vertelde ons dat we een 30 uur lange game mogen verwachten als we ons enkel met het verhaal bezig houden. Alles speelt zich af in een open wereld, waardoor de motor geen overbodige luxe is om je efficiënt door de omgeving te kunnen verplaatsen. Hierbij geldt wel dat dit vervoersmiddel benzine nodig heeft en schade op kan lopen. Je zult er dus met zorg mee om moeten gaan, maar daar blijft het niet bij. De game biedt je namelijk de mogelijkheid om je motor te upgraden en dat doe je in verschillende nederzettingen die verspreid zijn over de wereld. Naast dat je je motor cosmetisch aan kunt passen, kun deze ook sneller, sterker en dus beter maken.
Er gebeurt genoeg in de wereld
In de nederzettingen kun je van alles doen. Zoals aangegeven kan je je motor upgraden, maar ook missies aannemen in de vorm van contracten die vereisen dat je iemand opspoort of vermoordt. Ook zul je voedsel en objecten kunnen inleveren, wat de groep in leven houdt. Uiteraard ontbreekt ook de optie niet om wapens te kopen en te onderhouden. Naarmate je missies voltooid ontvang je ‘Trust’ punten en die zorgen ervoor dat je een vertrouwensband opbouwt met de nederzetting, wat resulteert in meer mogelijkheden. Denk aan nieuwe upgrades voor je motor of betere wapens om even wat te noemen. Het loont dus om tijd en moeite te investeren in nederzettingen, omdat je er zelf ook daadwerkelijk beter van zult worden. De nederzettingen bieden tevens een mooie vorm van rust, want zodra je een stap buiten de hekken zet is de open wereld je grootste vijand.
De Freakers zijn natuurlijk altijd een gevaar, maar er is meer dat een bedreiging vormt voor Deacon. ‘Normale’ mensen hebben ook de neiging om stennis te schoppen en dat kunnen bijvoorbeeld boeven zijn die je tijdens het motorrijden willen doden door nederlagen op te zetten. Of wat te denken van de Rippers, een groep gestoorden die er angstaanjagend uitzien met zelf aangebrachte littekens en vriendelijk tegen jou zijn ze allesbehalve. Je zult dus altijd op je hoede moeten zijn. Het blijft niet bij mensen en Freakers, want ook de natuur kan een gevaar vormen. Zo kwamen we ook een beer tegen die niet al te vriendelijk was en wolven zijn ook allerminst blij met je aanwezigheid. Tegelijkertijd zul je wel de natuur in moeten, bijvoorbeeld om herten te zoeken om op te jagen voor vlees voor de nederzettingen. Oregon is een mooi gebied, maar duidelijk is dat het overal gevaar huisvest.
Dejá vù?
Je zult je motor veel gebruiken om jezelf te verplaatsen, maar ook geregeld stap je van de tweewieler af. Deacon beschikt over de nodige items die hem kunnen helpen in confrontaties met de Freakers of de andere psychopaten die in de wereld te vinden zijn. Dat loopt uiteen van diverse wapens tot explosieve middelen en die kun je samenstellen door objecten in de wereld te vinden. Als je de juiste objecten gevonden hebt, dan kun je bijvoorbeeld een molotov cocktail in elkaar zetten. Het doek wat je ervoor gebruikt kan je echter ook inzetten om jezelf op te lappen als je teveel schade hebt opgelopen. Je zult dus moeten kiezen waar je de gevonden spullen voor gebruikt. In deze context kunnen we er niet omheen dat de manier van werken en wat je kan craften erg deed denken aan The Last of Us, waarin dit min of meer hetzelfde werkt.
In Days Gone heb je echter meer verschillende soorten objecten die je zult kunnen maken naarmate je progressie boekt. Daar heeft de talent tree enigszins invloed op, die bestaat uit drie categorieën. Dat slaat weer op de speelstijl die je hanteert, zo kun je een agressieve speelstijl toepassen, een wat voorzichtigere manier van spelen of erg focussen op het survivallen. Via dit systeem kun je je speelstijl verder benadrukken en uitdiepen. Het biedt niets wereldschokkends, maar waar het op neerkomt is dat je de game op een geheel eigen manier kan spelen. Essentieel is bij elke speelstijl wel dat je op zoek moet gaan naar nieuwe spullen om je arsenaal op peil te houden. Mocht je echt niets kunnen vinden, dan kun je altijd voor een mooi bedrag in één van de nederzettingen een voorraadje inslaan.
Umbrella Corps.?
Het hoofdverhaal lijkt veel betrekking te hebben op Deacon en Sarah, maar er komt gedurende het avontuur meer bij kijken. Zo krijg je de keuze om meerdere questlines te volgen en een voorbeeld daarvan is een reeks missies die je samen met Boozer afwerkt. Maar ook in de nederzettingen kom je personen tegen die je op avontuur kunnen sturen. Een interessante ontwikkeling was ook dat we tijdens een missie een helikopter van de organisatie ‘Nero’ tegenkwamen, wat een mysterieus bedrijf lijkt te zijn dat een bovengemiddelde interesse in de Freakers toont. Het hoe en wat is iets waar we later pas achter zullen komen, maar dit wist wel gelijk onze interesse te wekken, dus we zijn erg benieuwd.
Dommerds
Toch moeten we wel enige zorgen uitspreken over hetgeen we gespeeld hebben. De stukjes scènes die we speelden waren duidelijk aan elkaar geplakt of er waren stukjes weggeknipt. We gingen ook met enige sprongen vooruit in het verhaal, wat op zich logisch is voor een demo waarin we zoveel mogelijk moeten ervaren van de game. We hebben ons tijdens het spelen absoluut vermaakt, maar de vraag die hierbij is ontstaan, is wat hier tussen hoort. Is dat belangrijk voor het verhaal of zijn dat de wat saaiere stukjes? Het is dus nog wat lastig om te bepalen wat de daadwerkelijk pacing van het avontuur is, want dat werd ons niet helemaal duidelijk. Is die continue actie uit de demo ook representatief voor de uiteindelijke game? Vragen die we pas later kunnen beantwoorden…
Waar meer serieuze zorgen over zijn ontstaan is de AI, want die is simpelweg retedom. Tijdens het spelen in een stuk bos waarbij we terug wilden navigeren naar onze motor, waren er overal Freakers te vinden. Doordat het er nogal veel waren, probeerden we er langs te gaan middels stealth. Toen dit mislukte, was de enige uitweg vechten tegen de Freakers, maar ze deden simpelweg niets. Sterker nog, toen we begonnen te rennen, reageerde geen van de Freakers op ons, waardoor de angst die je voor ze zou moeten hebben als sneeuw voor de zon verdween. Dit is geen incident geweest in de demo die we speelden, dit kwam meerdere malen voor en dat zowel tijdens missies als het free-roamen. Ook de menselijke tegenstanders zijn niet bijster intelligent, want die stonden ons meermaals letterlijk aan te staren totdat we een kogel tussen hun ogen plaatsten.
En zo zijn er meer punten van kritiek. We voelden lichte input lag, waardoor het schieten traag en sluggish aanvoelde. Of dit komt door de game of de TV waar we op speelden weten we niet, maar we hopen dat dit in april niet meer voorkomt. Ook kende de game nog wat bugs en glitches; denk aan een beer die vastzat in een benzinepomp of rare Freaker animaties. Dingen die met wat schoonmaakwerk makkelijk op te lossen zijn, maar dan moet het natuurlijk wel gebeuren. Nog een ander ding, tijdens het free-roamen wilde de framerate ook nog weleens inkakken. Dit gebeurde overigens enkel in de grote gebieden en dit is met wat performance updates ook op te lossen. Kortom, het kan allemaal net even iets gelikter, aangezien we inmiddels behoorlijk wat gewend zijn qua standaard van de Sony exclusives. Wel is enige nuance op z’n plaats, aangezien we een wat oudere demo speelden.
Voorlopige conclusie
We hebben ons tijdens het spelen zeer vermaakt met Days Gone. Deacon is een tof hoofdpersonage waar we geïntrigeerd door zijn geraakt. Met name hoe de eerste heftige gebeurtenissen in het verhaal invloed op hem hebben en hoe hij daardoor gevormd wordt. Daarnaast lijkt de wereld door alle nederzettingen, gebeurtenissen en gevaren die je treft erg levendig. De motor is een geslaagde toevoeging en voelt echt als een nuttig element in de gameplay. Op technisch vlak voelde de game niet overal even goed aan. Zo zijn de framedrops in bepaalde gebieden van korte duur, maar best heftig. De AI is ontzettend dom te noemen en ook mag het net wat soepeler spelen. Verder hopen we dat de bugs en glitches nog aangepakt worden. Bend Studio heeft dus nog best wat werk te doen voordat de game uitkomt, maar desalniettemin hebben de verschillende verhaallijnen tot zover indruk gemaakt en de wereld vraagt om verder verkend te worden. Days Gone is ondanks de kritieken tot zover een veelbelovende game en we hopen dat Bend Studio het optimaal weet te polijsten.
Zou vet in coop zijn. Ben benieuwd
Lichte input lag? Hopelijk geen rdr2 gedoe dat zou rot zijn.
Zoveel zin in deze game, door de sfeer die het weet neer te zetten. Hopelijk wordt de AI nog wel wat slimmer, zou zonde zijn als de vijand niet passend reageert 🙂
Ben best benieuwd, ik hoop wel dat de wereld boeiend genoeg is en dat het niet een geval wordt ga van X naar Y op je motor.
Daarnaast komt in de review wel heel erg naar voren wat er aan het begin gebeurt en hoe dat hem vormt na twee jaar, vind ik een beste spoiler.
Heel goeie preview hier kijk ik zo naar uit en niet vergeten Bend studio is nog niet zo een grote naam bij sony zij hebben wel uncharted gemaakt voor Vita die was goed hopelijk doen ze dit ook met deze game.
Kijk uit voor mensen die gaan huilen om zogenaamde spoilers 😉
@188.205.3.xxx: Dat is geen spoiler, dat is gewoon achtergrondinformatie. Spoilers zijn/is informatie die niet door de auteur/ontwikkelaar/uitgever bedoeld zijn om vrij te geven en het plot van het verhaal echt verklappen. Dit is duidelijk informatie wat is vrijgegeven voor promotiedoeleinden.
Een spoiler in dit geval zal bijvoorbeeld zijn geweest als PSX-sense wist wat ‘Nero’ is en dit verteld, terwijl dit niet in de demo (of ander officiele openbare bronnen) werd uitgelegd, en dit tevens belangrijk is voor het plot.
Voor iedereen: please, stop gewoon met de huidige trend op alles stukjes verhaalinfo er gelijk een spoilerstempel op te drukken en bedenk eerst hoe en waarom de informatie is vrijgegeven.
Wat ik al eerder bij artikels over deze game heb gezegd… Ben nog niet overtuigd! Hopelijk weten gamers mij te overtuigen als de game uit is. Zodat ik hem misschien ’n maandje later als nog haal. Zoals het er nu naar uitziet, laat ik hem 26 april nog links liggen.
Vorige week gepreorderd, dit wordt echt een geniale game. Kan niet anders!
@31.160.92..xxx:
Damn, ik heb je een beetje pissig gemaakt he? Ik heb het nog niet eerder gelezen dat zijn vrouw dood gaat aan het begin, dus vandaar.
Ik zal me aan jouw woord houden en voortaan eerst een gedegen analyse uitvoeren voordat ik iets een spoiler noem. Bedankt voor deze levensverhelderende informatie!
Als de A.I. zo slecht is en er nogal wat bugs en glitches inzitten zo vlak voor de release dan wacht ik wel eerst de reviews af.
Niks graphicswise te melden?
@84.241.203..xxx: Nee hoor, niet specifiek jij. Het komt wel vaker voor dat iemand de spoilerkaart trekt. Wanneer onterecht kan het wat onnozel/zeikerig over. Ook is het een lichte aanval (soort van) naar de journalist/schrijver die gewoon moet blijven kunnen schrijven wat hij wil zonder dat er rekening moet worden gehouden met de zogenaamde spoilerpolitie. Wat is het nu van een preview/review als de schrijver nergens op in kan gaan of wat achtergrondinfo kan vermelden?
Dus nee, niet jij specifiek irriteert mij, wel de hedendaagse spoilerpolitie trend.
@40.77.167..xxx:
Gelukkig maar.
Ik ben het met je eens dat een artikel/review wat over het verhaal moet vertellen, maar helaas hebben veel journalisten daar lak aan en wordt er toch iets te veel vermeld. Daarmee zeggende dat het wel degelijk terecht is om het te melden.
Leest veelbelovend.
Ik hoop echt dat de game goed wordt, gun het de studio en mezelf. 🙂
als de AI dom is,dan haak ik af,een spel moet uitdaging bieden wat mij betreft. is dit een soort last of us met hordes vol met zombies + een motor?
hoe zit het met gameplay? speelt het lekker?
@Ralluf: damn jij bent optimistisch,maar een domme AI verpest alles
Days Gone is ondanks de kritieken tot zover een veelbelovende game en we hopen dat Bend Studio het optimaal weet te polijsten.
Klinkt niet echt overtuigend …
@True RPGGamer: Mischien eens naar de instellingen kijken voordat je zeikt over input lag in RDR. Twee simpele aanpassingen en tadaaaaa… weg lag.
@77.250.88..xxx: Alles is goed ingesteld in de game zelf. Speel op een 4k tv met 14ms input lag in game mode. Elke game die ik speel speelt prima en heel vloeiend. Dus ga nou niet weer op die tour. Het is bekent dat rdr2 veel input lag heeft.
@True RPGGamer: Blijkbaar niet goed ingesteld want er is nul input lag als je twee simpele aanpassingen maakt in de controller instellingen. Het is niet bekend dat RDR input lag heeft. Er is gewoon veel volk dat zeikt om te zeiken en zonder even verder te kijken dan de neus lang is.
@77.250.88..xxx: Echt de grootste onzin weer hoor. Maarja ervaringen kunnen verschillen. Daar hou ik het op heb geen zin in een nuttelozw discussie weer.
@True RPGGamer: Een feit is geen onzin.
@77.250.88..xxx: Het is geen feit. Ik vind de gameplay superlangzaam aanvoelen en de input lag is er 100%. Druk op een knopje halve seconde later doet ie wat. Heb de settings ingevoerd zoals mensen het zeggen dat het moet maar echt een kleine verbetering. En thats it. Zelfs geprobeerd op me 1ms 144hz scherm met me ps4 pro. Still same results. En hierbij hou ik het. Online genoeg artikelen erover die het melden. Maarja ervaringen kunnen verschillen nogmaals.
Heb echt zin in deze game
Hoop wel dat de game niet weer wordt uitgesteld
@True RPGGamer: Langzame gameplay is wat anders dan input lag. Er is één instelling die de input volledig op NUL zet en de tweede instelling zorgt voor betere en vloeiendere aim. Dat is FEIT.
@True RPGGamer: bullshit het is een feit …..want geen input bij mij hoor….ligt het aan je ogen …ga ff langs hans anders met je boyfriend…of zoek een game op waar je gratis een bril krijgt …
@77.250.88..xxx: Ja tuurlijk heb ik ook gedaan maar voor MIJN GEVOEL was het alsnog belabberd. Ik geef mijn mening. Ik geef geen feiten. Heel veel mensen vinden dat er input lag is en heel veel ook weer niet. Dat zijn persoonlijke meningen. En als het een feit is wat je zegt is dat nog erger. Alles anders instellen om een game soepel te krijgen. Dat je dat bij een gamepc doet prima dat snap ik. Maar op een console verwacht je out of the box dat ie het gewoon normaal doet. En je feit is geen feit want het is nooit echt bewezen. Het is ietsje beter dan de normale instellingen. De input lag is alsnog merkbaar. Zo nu heb ik het genoeg over pony simulator meets the sims gehad. Nog een fijne dag.
@159.100.91..xxx: Ik zie het verschil tussen 30 fps, 60fps, 144fps en 240 fps. Dus geen zorge me ogen zijn goed. Alleen is het mijn persoonlijke mening. Ga nou maar pony simulator meets the sims spelen. Echt wat een gekken hier. Je mag het laatste woord hebben dan voel je je weer een grote jongen. Een fijne dag!
“De AI is ontzettend dom te noemen en ook mag het net wat soepeler spelen.”
Dit was ook één van de (vele) redenen waarom ik gestopt ben met mafia 3. Dom fluiten om een hokje en ze komen één voor één aangewandeld. Deze game laat ik dus ook eerst liggen tot de eerste lading reviews.
We zullen zien wat deze game gaat worden. Ik ben benieuwd.
Ik maak me wel beetje zorgen om AI van enemy… maybe dan toch niet bij release kopen en ze dat fixen.
@ Psx sense, Konden jullie na afloop van jullie demo ook jullie bevindingen terugkoppelen aan Bend Studio?
Heel veel zin in.
Nederlagen?
@Gio-the-Gamer: Niet veel kans voor gehad, we kregen beperkte tijd voor een interview, daarin koppelde ik deels terug waarin we te horen kregen dat bijvoorbeeld de game 30 uur aan story bevat. Voor de rest was het vrij beperkt door tijdgebrek.