Review: Dead or Alive 6 – Het fighter-genre is nog altijd een drukbezocht toneel voor veel ontwikkelaars. Of dit nu geheel originele creaties zijn of games gebaseerd op bekende stripboekfiguren of animes, pareltjes zitten er absoluut tussen. Het is daarom lastig om echt jouw plekje in dit wereldje te veroveren. Team Ninja maakte in de jaren negentig hun eerste entree in de fighter-scene met Dead or Alive. Naast dat deze game gewoonweg erg lekker speelde, had het ook Kasumi, hét hoofdpersonage van de serie en, voor in ieder geval Japan, een sekssymbool van de klasse Lara Croft. Sex sells, dat moge wel duidelijk zijn, maar het helpt ook dat de Dead or Alive-games vrijwel nooit teleurstellen.

Probeer de draad te volgen

De verhaalmodus van Dead or Alive 6 brengt natuurlijk weer de nodige problemen met zich mee voor Kasumi, die zich heeft gedistantieerd van de Mugen Tenshin ninja clan en nu in het geheim leeft in een dorpje. Daarnaast is ook Zack weer bezig met het organiseren van een nieuw Dead or Alive toernooi en hij probeert daar zo veel mogelijk mensen bij betrokken te krijgen, waaronder Diego. Een straatvechter waar veel over gesproken wordt en bovendien een bekende van Mila, die in het vorige toernooi ook meespeelde. Ook hebben de andere personages een eigen verhaallijn, maar dit is toch wel de rode draad in wat je in Dead or Alive 6 treft.

Het verhaal is ons eerste probleem, want hoewel het best interessant is en je ook je best zult doen om het te volgen, lijken ze bij Team Ninja voor een Tarantino-esque plot te hebben gekozen. Maar dan van het verkeerde soort. Dusdanig verwarrend dat je de kluts kwijtraakt. Dit komt door de manier waarop het verhaal gepresenteerd wordt. Je begint in het eerste hoofdstuk met Marie Rose, je ontmoet Honoka en vecht een keer met haar. Dan heb je het tweede hoofdstuk van Marie Rose ontgrendeld, maar ook plots het eerste hoofdstuk van Honoka. En deze evenementen spelen zich allemaal rond hetzelfde tijdstip af. Het wordt natuurlijk helemaal verwarrend als je in hoofdstuk zeven van één van deze personages plots een nieuw iemand tegenkomt, waarmee je weer vanaf hoofdstuk één mag spelen.

Nu we toch over het verhaal bezig zijn, willen we ook gelijk het volgende daarover aankaarten: downloadbare content. Er is één ding dat zo erg frustreerde dat het niet onbenoemd mag blijven. Nyotengu, een personage dat in Dead or Alive 5 geïntroduceerd werd, heeft ook een eigen stukje verhaal in Dead or Alive 6 en ze is dus speelbaar in de game. Waarom is ze dan voor de Versus modus in godsnaam downloadbare content? Je geeft ons een speelbaar personage in het verhaal om ons dit vervolgens weer af te nemen in alle andere modi. Nyotengu was in dit geval een pre-order bonus óf kan los worden bijgekocht, maar dat maakt het niet minder vreemd. En dan hebben we nog Phase 4, die alleen beschikbaar is in de Digital Deluxe Edition. Zonde.

Licht aan de horizon

Goed, we hebben genoeg geklaagd, want er is natuurlijk ook gewoon goed nieuws. Gameplay-wise is Dead or Alive 6 echt goddelijk. De moves komen zo natuurlijk naar voren en hebben eigenlijk zo’n perfecte logica, dat je op den duur gewoon uit nature weet wat je moet doen. Groot onderdeel van de gameplay blijft natuurlijk het jugglen, ofwel je tegenstander in de lucht proberen te houden. In Dead or Alive is iemand die door de lucht zweeft namelijk altijd kwetsbaar, in tegenstelling tot sommige andere fighters. Je hebt natuurlijk de simpele combo’s, maar ook de uitgebreidere combo’s en Dead or Alive 6 is, zoals de meeste goede fighters, “easy to learn” en “hard to master”.

Terug van weggeweest zijn de ‘environmental hazards’. Op het moment dat je in bepaalde levels iemand goed aan de kant beukt, bestaat de kans dat je iets activeert. Dit varieert tussen simpelweg van een berg afvallen, een Pterodactylus die je meeneemt, een tank die je weer terug naar de andere kant van het level blaast of een reuzenoctopus die je naar de bodem van een schip trekt. Nee, we zijn niet gek geworden, dit is hoe het is. Ook hebben alle super-aanvallen van de diverse personages een mooie update gekregen en deze keer is Dead or Alive zelfs iets gewelddadiger. Nog geen X-ray shots à la Mortal Kombat, maar wel mooi in slowmotion iemand zijn kaak behoorlijk uit de kom geslagen zien worden met wat bloed erbij. Wanneer je dan ook jouw super weet te raken, geeft het een soort van voldoening om dit op jouw scherm te zien gebeuren.

Ook nieuw in dit deel is DOA Quest. Dit zijn meestal korte en soms wat langere gevechten met elk drie mijlpalen om te behalen. Dit kan simpelweg het winnen van de match zijn, maar ook het uitvoeren van een lastige combo. Wanneer de combo jou niet lukt, kan je gelijk doorspringen naar een tutorial waarin dit wordt uitgelegd. Dit is wat ons betreft een erg slimme manier om spelers de technieken aan te leren, gezien het interactief blijft. Door het behalen van deze mijlpalen, krijg je munten om nieuwe accessoires voor alle diverse fighters aan te schaffen en ze dus te kleden naar jouw wens. Behaal je alle mijlpalen in één opdracht, dan kom je wat dichter bij het ontgrendelen van een extra kostuum. Dit is helaas wel vrij willekeurig, dus je weet niet van te voren voor wie je nou een pakje aan het vrijspelen bent. Bovendien moet je voor de meeste pakjes meerdere opdrachten voltooien alvorens je er één krijgt.

De wereld jouw skills laten zien

Dead or Alive 6 online is natuurlijk waar jij écht kan aantonen wat je waard bent. De ervaring is tot nog toe vrij prettig geweest. Je wordt netjes tegenover spelers van jouw niveau geplaatst en over het algemeen lopen de matches soepel, maar er zijn uitzonderingen. Waar de game wel rekening houdt met jouw skill niveau, lijkt het geen rekening te houden met de ping van andere spelers, of wellicht die van onszelf. Er waren een paar matches die gewoonweg onspeelbaar waren, omdat er zo’n idioot lange vertraging zat in het uitvoeren van onze moves. Zonde, vooral als je ranked speelt en er voor jou dus wat op het spel staat.

Pracht en praal

Onze initiële reactie op het grafische aspect van Dead or Alive 6 was wat gemengd, omdat het op eerste oogopslag niet héél bijzonder oogt. Maar wanneer je op de details gaat letten in de game, zoals kleine subtiele bewegingen van diverse personages die ze gewoonweg menselijk maken, dan begint het allemaal in eens prachtig te worden. Details die we eerder al terug zagen in Dead or Alive 5, zoals zweet en zand zijn natuurlijk terug met de nodige verbeteringen. En dat alles draaide botermals op onze PS4 Pro. Als extraatje kan je in het menu ook kiezen voor het prioriteren van de graphics of de prestaties, dus die keuze wordt in jouw handen gelegd.

Geluidstechnisch weet Dead or Alive 6 ook zeker zijn doel te bereiken, met de nadruk op de eerder benoemde voldoening wanneer je iemand bijvoorbeeld raakt met een superaanval. Als je een beetje bass hebt in je geluidsinstallatie is het genieten wanneer je jouw tegenstander een goede klap verkoopt. Qua voice-acting hebben we gelukkig zowel Japanse als Engelse stemmen, want de Engelse stemmen zijn wellicht de slechtste die wij in tijden hebben gehoord. Het niveau van het stemmenwerk voelt niet veel beter dan een middelbare school project voor Engels. Zonde, maar het is niet anders.

Conclusie

Dead or Alive 6 is een geweldige fighting game. De gameplay zit zo heerlijk in elkaar en voelt zo logisch aan, dat het voor ons af en toe lastig was om de controller even aan de kant te leggen. De nieuwe modus DOA Quest leert je spelenderwijs alle moves die je kunt toepassen en het beloont je zelfs met nieuwe kostuums. Audiovisueel is het allemaal ook uitmuntend verzorgd en online matches zijn goed gebalanceerd, hoewel de matchmaking met betrekking tot ping nog wel wat verbeterd mag worden. Jammer is dan weer dat het verhaal nogal een rommeltje is en het belachelijke DLC beleid wat wordt gehanteerd voor deze game. Je kan niet een personage in het verhaal speelbaar maken, om voor andere modi voor dit personage geld te vragen. Zonde, maar de gameplay maakt wat dat betreft toch wel een hele hoop goed!

Pluspunten

  • Heerlijke gameplay
  • DOA Quest erg nuttige toevoeging
  • Audiovisueel goed verzorgd
  • Lekker over-the-top environmental hazards
  • Online matchmaking op basis van skill werkt goed

Minpunten

  • Online matchmaking op basis van ping werkt niet goed
  • Verhaal een zootje
  • Idioot DLC beleid

8.0