Gespeeld: Mortal Kombat 11 – Het afgelopen weekend konden we uitgebreid aan de slag met Mortal Kombat 11 tijdens de besloten beta. Dit gaf ons de kans om de beelden uit al die ontzettend gruwelijke en toffe trailers eens zelf te ervaren en we kunnen je alvast één ding verklappen: dat is ons erg goed bevallen. Mortal Kombat 11 heeft een wat ander sfeertje dan het vorige deel, veel stages zijn wat kleurrijker en dat zorgt voor een minder duistere vibe. Verder staat de camera nu een stuk dichter op de personages, mede omdat de stages ook flink kleiner zijn. Dat vertaalt zich verder in een wat tragere game dan X was, waar een hoog tempo tijdens de matches aanwezig was. Hoe dit bevalt? Dat check je in deze preview.

Gruwelijk goed

Van de belofte dat dit de meest heftige, bloederige en intense Mortal Kombat 11 gaat worden, is geen woord gelogen. Mortal Kombat is als franchise een aantal jaren geleden een nieuwe weg ingeslagen en brengt tegenwoordig een wat meer cinematische benadering naar het genre. Dit jaar wordt daar nog een schepje bovenop gedaan met de nieuwe ‘Fatal Blow’, die dient als revenge-attack wanneer je health dermate laag is dat je het moeilijk gaat krijgen. We zien dit soort aanvallen steeds vaker toegevoegd worden aan games en wat ons betreft maakt het fighters net wat toegankelijk. Je krijgt in Mortal Kombat 11 ook maar één kans om je revenge-attack te landen en als die geblokkeerd wordt, dan heb je pech want je krijgt geen tweede kans.

In de trailer hierboven krijg je een aantal van deze aanvallen te zien en je merkt dat dit niet mals is. Het geeft net dat beetje extra aan de game, zonder dat het te overheersend overkomt. De cinematische focus is natuurlijk leuk voor enkele keren, maar het moet niet het tempo uit het gevecht halen. Wat ons betreft lijkt Netherrealm hier een goede balans in te hebben gevonden op een manier die iedereen kan waarderen, ook de veteranen. Ben je niet zo van het gore? Dan kun je deze game eigenlijk beter laten liggen, want de visuele benadering legt hier heel erg de nadruk op. Mortal Kombat is nooit een game voor de kleintjes geweest, maar Mortal Kombat 11 spant wel echt de kroon. Er worden animaties getoond waarbij je jezelf meteen afvraagt, hoe verzin je dit? Ze zijn hard, intens en grover dan we ooit in een fighting game hebben gezien.

Gameplay is goed, maar Netherrealm vindt het wiel niet opnieuw uit

Met Mortal Kombat 11 voegt de ontwikkelaar ook wat nieuwe modi toe, alsook nieuwe mechanieken om het geheel vers en nieuw te maken, maar het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. Mortal Kombat 11 bouwt vooral verder op het ‘variation system’ dat Mortal Kombat X introduceerde. Waarbij je in Mortal Kombat X de mogelijkheid had tot van te voren bepaalde templates voor personages, kun je dit nu grotendeels zelf bepalen. Je kiest bijvoorbeeld het type masker, zwaard, outfit, speer, messen of andere items. Verder kun je ook speciale vaardigheden kiezen die je mee wilt nemen naar een potje en zelfs het victory-scherm en de cinematic intro kun je uitkiezen.

En van Injustice 2 lenen ze de mogelijkheid om gear te equippen, het verschil is alleen dat dit in Mortal Kombat 11 geen effect heeft op je stat-sheet. We kregen in de beta bij elk personage enkele variaties ter beschikking en dit werkte opvallend goed. Je kunt je gear aanpassen op de strategie die je voert en dit is met name handig als je weet tegen wie je speelt. Van je vrienden ken je natuurlijk hun speelstijl en als iemand afstandelijk is, dan kies je voor gear die erg handig is op lange afstanden en vice versa met close combat.

De beta gaf ons vooral een eerste voorproefje op hoe aanpassingen werken in Mortal Kombat 11, maar we hadden slechts een handjevol personages om dit uit te proberen. Het is dus afwachten hoe rijk dit systeem gaat zijn qua content in de uiteindelijke game en in welke mate gear toegevoegd gaat worden. Het zorgt in ieder geval wel voor een extra dimensie bij ieder personage en het breidt de mogelijkheden tot het plannen van een strategie verder uit. Mortal Kombat en Injustice worden natuurlijk gemaakt door dezelfde ontwikkelaar, maar de twee blenden in deel 11 meer dan ooit tevoren. We willen niet zover gaan door te zeggen dat het aanvoelt als een reskin, maar we vinden wel dat de ontwikkelaar moet uitkijken dat het twee unieke games blijven.

De flow ontbreekt nog een beetje

In tegenstelling tot Mortal Kombat X, waar een behoorlijk rappe flow in de potjes zat, is Mortal Kombat 11 veel trager. Personages voelen soms aan alsof ze morbide obees zijn en dat is zelden positief voor een fighter. Het tempo ligt wat ons betreft te laag en dat is niet zozeer de schuld van de focus op de meer cinematische ervaring, maar meer omdat de personages slomer zijn in hun bewegingen. Wanneer je de vorige Mortal Kombat hebt gespeeld, dan zal dit je helemaal opvallen en misschien zelfs wat irriteren. We hopen dan ook dat de ontwikkelaar hier een compromis in weet te vinden, want iets trager is niet zo erg, maar in de beta was het toch teveel van het goede.

Grafisch een vooruitgang

Grafisch heeft Mortal Kombat 11 enorme stappen gemaakt, dit komt wellicht ook doordat de stages kleiner zijn geworden. Dit stelt wellicht wat extra rekenkracht beschikbaar, waardoor de belichting beter is, personages gedetailleerder zijn, scherper en soepeler ogen. Vooral de gear kent veel detail en zorgt vaak voor veel verandering in de look van je personages. Het helpt wellicht ook dat Mortal Kombat 11 een stuk lichter is dan zijn voorgangers. Er zijn nog wel donkere levels, maar zelfs die zijn behoorlijk overzichtelijk en hebben alsnog aardig wat lichtinval. Deze stijl past misschien – volgens de fans – niet helemaal bij de franchise, maar wij konden het wel waarderen. De hele duistere vibe kennen we inmiddels wel en het is fijn om wat vaker de zon te zien schijnen op de stages.

Voorlopige conclusie

Mortal Kombat 11 heeft ons met de beta doen overtuigen dat we een hele vette fighter voorgeschoteld krijgen. Toch zijn we over een aantal dingen nog wat sceptisch, waaronder het feit dat de personages zich behoorlijk traag laten besturen. De wat ‘vrolijkere’ vibe vinden we fijn en de hogere focus op ‘cinematic fighting’ maakt de game bruter dan ooit tevoren. Met dat laatste moet Netherrealm wel uitkijken dat het niet een reskin wordt van Injustice, de eigen identiteit van Mortal Kombat 11 moet immers wel bewaard blijven. Over het nieuwe gear-systeem zijn we inmiddels ook enthousiast geraakt, al zijn we wel benieuwd hoe je gear gaat verdienen en in hoeverre het aanpassen effect gaat hebben op de matches. Voor nu kijken we erg naar Mortal Kombat 11 uit en er lijken genoeg verschillen en veranderingen te zijn om dit een waardige opvolger van X te kunnen noemen.