Vandaag is de eerste dag van het nieuwe fiscale jaar van Sony en die dag begint meteen goed met wijzigingen in de voorwaarden van het PlayStation Network en haar services. Deze gewijzigde voorwaarden zijn vooral positief als het gaat om het ’terugbrengen’ van digitale aankopen. Deze vernieuwde voorwaarden volgen de Europese, welke al eerder dit jaar geïntroduceerd werden.

Voorheen kon je, wanneer een game je niet beviel, een terugbetaling aanvragen van je aankoop en de game als het ware inleveren (de licentie). Dit kon voor elke PlayStation Network gebruiker echter maar één keer en daarna verviel je optie om ooit nog een digitale game in te leveren. In de Verenigde Staten was dit nog altijd het geval, maar dat gaat Sony nu wijzigen.

Sony stelt nu geen limiet meer op het aantal terugbetalingen dat je kunt aanvragen. De voorwaarde is echter wel dat je binnen 14 dagen na aankoop aan de bel moet trekken dat je de game liever niet wilt hebben. Dit moet gebruikers gaan helpen bij situaties als Fallout 76 en Anthem, waarbij games simpelweg niet naar behoren werken.

Op de officiële PlayStation-website treffen we nu bijvoorbeeld de volgende voorwaarden aan voor de Benelux:

Als je iets hebt gekocht in de PlayStation Store maar van gedachten bent veranderd over de aankoop, kun je wellicht restitutie aanvragen die in je PSN-portemonnee wordt bijgeschreven.

Voor meer informatie, onder andere over het indienen van een verzoek tot restitutie, selecteer je hieronder het type content dat je hebt aangeschaft.

Onder deze categorie vallen volledige games en downloadbare content, thema’s, avatars en season passes.

Na aanschaf van dit type content via de PlayStation Store, heb je 14 dagen* om restitutie aan te vragen voor je PSN-portemonnee. Als je al begonnen bent met het downloaden of streamen van de gekochte content kom je niet in aanmerking voor restitutie, tenzij de content niet werkt.

Verder is het ook makkelijker om pre-orders te annuleren. Doe je dit met meer dan 14 dagen te gaan tot de release, dan kun je dit gemakkelijk doen in de PlayStation Store. Wil je dit dichterbij de release doen? Dan moet je via de PlayStation klantenservice je terugbetaling aanvragen. Let wel, bij een terugbetaling krijg je dit geld in je PlayStation Network account portemonnee, het wordt dus niet bijgeschreven op je bank of credit card.