Vandaag is de eerste dag van het nieuwe fiscale jaar van Sony en die dag begint meteen goed met wijzigingen in de voorwaarden van het PlayStation Network en haar services. Deze gewijzigde voorwaarden zijn vooral positief als het gaat om het ’terugbrengen’ van digitale aankopen. Deze vernieuwde voorwaarden volgen de Europese, welke al eerder dit jaar geïntroduceerd werden.
Voorheen kon je, wanneer een game je niet beviel, een terugbetaling aanvragen van je aankoop en de game als het ware inleveren (de licentie). Dit kon voor elke PlayStation Network gebruiker echter maar één keer en daarna verviel je optie om ooit nog een digitale game in te leveren. In de Verenigde Staten was dit nog altijd het geval, maar dat gaat Sony nu wijzigen.
Sony stelt nu geen limiet meer op het aantal terugbetalingen dat je kunt aanvragen. De voorwaarde is echter wel dat je binnen 14 dagen na aankoop aan de bel moet trekken dat je de game liever niet wilt hebben. Dit moet gebruikers gaan helpen bij situaties als Fallout 76 en Anthem, waarbij games simpelweg niet naar behoren werken.
Op de officiële PlayStation-website treffen we nu bijvoorbeeld de volgende voorwaarden aan voor de Benelux:
Als je iets hebt gekocht in de PlayStation Store maar van gedachten bent veranderd over de aankoop, kun je wellicht restitutie aanvragen die in je PSN-portemonnee wordt bijgeschreven.
Voor meer informatie, onder andere over het indienen van een verzoek tot restitutie, selecteer je hieronder het type content dat je hebt aangeschaft.
Onder deze categorie vallen volledige games en downloadbare content, thema’s, avatars en season passes.
Na aanschaf van dit type content via de PlayStation Store, heb je 14 dagen* om restitutie aan te vragen voor je PSN-portemonnee. Als je al begonnen bent met het downloaden of streamen van de gekochte content kom je niet in aanmerking voor restitutie, tenzij de content niet werkt.
Verder is het ook makkelijker om pre-orders te annuleren. Doe je dit met meer dan 14 dagen te gaan tot de release, dan kun je dit gemakkelijk doen in de PlayStation Store. Wil je dit dichterbij de release doen? Dan moet je via de PlayStation klantenservice je terugbetaling aanvragen. Let wel, bij een terugbetaling krijg je dit geld in je PlayStation Network account portemonnee, het wordt dus niet bijgeschreven op je bank of credit card.
Jammer, had graag monster hunter world teruggebracht vorig jaar:)
“Dit moet gebruikers gaan helpen bij situaties als Fallout 76 en Anthem, waarbij games simpelweg niet naar behoren werken.”
“Als je al begonnen bent met het downloaden of streamen van de gekochte content kom je niet in aanmerking voor restitutie, tenzij de content niet werkt.”
Niet werken en Niet Naar behoren werken een flink verschil.
Een game als Fallout 76 is wel speelbaar maar zit vol met gameplay issues/bugs. geld dat ook als “niet werkt” anders heb je niets aan de dienst.
ik heb 1 keer geprobeerd geld terug te krijgen van een digitale aankoop…wat een drama! ik moest nota bene bewijzen dat ik het spel digitaal aangekocht had. Ik geloof geen reet van bovenstaande bericht…eerst zien…
Ze moeten zoals EA doen. Je mag niet langer dan 2uur hebben gespeeld voor recht op resitutie. Dan moet je gewoon besluiten voor de 2uur of je door wilt ofniet. Maar niet zo,want als je ook maar 1min hebt gespeeld vervalt restitutie. Dat is echt onzin.
Complete onzin dus. Je krijgt alleen het bedrag terug als je hem niet hebt gedownload of gespeeld. Hoe kun je dan weten of het niet je ding is…. Zucht..
Sony loopt wel echt achter op dit gebied, ik hoopte op refunds net als bij Steam, helaas
@62.72.193..xxx: daarom koop ik fysiek. Met digitaal kan bijna niks doen en je owned het niet meer
Nee Sony, in de praktijk hebben wij hier niets aan. Je mag het spel niet eens hebben opgestart, alleen zo kan je je geld terug krijgen…
PSX-Sense is stukken positiever als de gamers hier heb ik zo het idee, jammer.
Daarom bekijk ik eerst video’s en reviews voor ik iets koop en koop ik nooit spellen op release. Heb deze service dan ook niet echt nodig 🙂
In de Nederlandse wet staat. Dat je binnen 14 dagen van je aankoop recht hebt op de volledige teruggave van je aankoop bedrag. Zonder dat je daarvoor een reden voor hoeft te hebben. En je dus ook geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen waarom je je bedacht hebt. En ook Sony heeft zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet
Oei dit is een probleem voor EA enzo. Nu moeten ze games gaan maken die minstens 14 dagen goed zijn, voordat ze als cash-grabs aanvoelen.
@94.215.26.xxx: onzin. Sony hoeft zich helemaal niet te houden aan de Nederlandse wet want het is geen Nederlands platform.
Steam doet dit wel fijn. Volgens mij mag je de game 2 uur gespeeld hebben, als je een refund wil hebben. Heb dit gedaan met Asetto Corsa (pc). Vond het niet te spelen op xbox 360 controller, kon meteen refunden zonder gedoe. Hopelijk zal Sony ook zoiets implementeren met de volgende generatie consoles.
@Oldskool-NL: Dit is pas onzin! Denk je dat Sony het bijvoorbeeld leuk vindt om hun prijzen te moeten verhogen met belasting? Tuurlijk niet, maar dat moet wel volgens de wet. Ze zouden anders echt helemaal niet aan de wet houden. Maar elke bedrijf en persoon dat zich in een land vestigd moet dat. Sony heeft een kantoor hier in Nederland en verkoopt producten en diensten hier, dus ze moeten zoals iedereen aan de Nederlandse en Europse wetten houden!!!
Wat een stom beleid van Sony, lees ik dit goed? Wanneer het al gedownload is of je hebt al gestreamed, kom je niet in aanmerking. Bugs en glitches verschijnen altijd tijdens het gamen. Dit is iemand blij maken met een dooie mus. Stomme regels. Tijd voor overstap.
@Oldskool-NL:
Ff serieus denk je dat echt?
Mag hopen dat dit een 1 april grap is van somy?!
Hier heb je toch niks aan man. Wanneerje begonnen ben met downloaden zelfs dan kan t al niet meer. Echt lachwekkend!
@Oldskool-NL: kunnen ze dan niet beter coke gaan verkopen
Daarom moet de fysieke disc blijven tot er een goede oplossing is .
Met dat volledige digitale gedoe , heb je als consument geen poot om op te staan als het misgaat
Er komt een hoop rompslomp bij kijken bij een refund.
Ik ben er sceptisch voor..
@Oldskool-NL: en die wet is voor de Nederlandse consument. Niet om Sony te pesten of welk ander bedrijf dan ook. Maar om ons te beschermen de consument. Want wij hebben namelijk rechten. Als Nederlandse staatsburgers. Maar gezien jouw eerste reactie denk ik niet dat het veel nut heeft om jouw iets te proberen uit te leggen. Is je juffrouw waarschijnlijk ook nooit gelukt
Tsja, jullie zullen wel gelijk hebben, tegenwoordig game Ik minder dan vroeger.
Maar aanbiedingen haal ik uit de store, vaak een 2e hansie fysiek gehaald die het niet meer doet halverwege het spel.
En niets te zien op de disc. Om hem dan weerterug te verkopen kan ik een andernietaan doen.
En Digitaal lekker spelen zonder op te staan, 4tb schijf eraan geplugd heerlijk
Tsja hoe wil je het dan? Als je twee weken niet “goed” geld terug garantie geeft gaat iedereen lekker de game uitspelen binnen 14 dagen en hem zogenaamd niet leuk vinden. Ze moeten ergens de lijn trekken. Er zijn reviews genoeg. Ik zeg doe dan 3 dagen om te proberen en dan nog een kans om het terug te krijgen.
@94.215.26.xxx: en gelijk weer met van die sarcastische opmerkingen komen. Mijn juf heeft mij in ieder geval geleerd gewoon beleefd te blijven.
@Oldskool-NL: idd een game kan in 14 weken uit spelen en dan kan gewoon geld terug vragen en dan weer game kopen…
Dat leidt tot nieuwe discussies of een spel wel naar behoren werkt of niet. Ik vind het geen echte verbetering.
@Oldskool-NL: naast respectvol omgaan met anderen is lezen ook een kunst Er zijn namelijk vele uitzonderingen op de aangehaalde wet. Uiteraard ook voor downloads. Als dat niet zo was, moest je waarschijnlijk 14 dagen wachten voordat je mocht downloaden.
Schiet je dus echt niks mee op, want als je de game geprobeerd hebt kan die al niet terug.
sja, zo heb ik enorme spijt van Bravo Team. Aanvraag gedaan maar volledig genegeerd door Sony 🙁 dood zonde… nu maar hopen dat de optie van digitale games doorverkopen mogelijk wordt…
Gewoon binnen 14 dagen. Of er nu wel of niet gespeeld/gedownload is. De licentie wordt ingetrokken staat er. Dus dan werkt de game toch niet meer.
Oke dus het moet binnen 14 dagen worden aangegeven en je mag het niet streamen of downloaden maar, hoe weet je dan of je het spel leuk vindt of niet? Als je net als bij Steam x aantal uur zou mogen proberen is het pas echt soepel.
@94.215.26.xxx: fout! De wet koop op afstand geld niet in alle situaties. Zowieso niet voor digitale content waarbij je hebt ingestemd afstand te doen van je bedenktijd.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen/online-telefonische-aankopen
@85.203.44..xxx:
Dat dus.
“Koop van een digitaal product (film, muziek, games) dat je via internet kunt downloaden, waarbij je laat weten dat je het binnen 14 dagen wilt hebben en verklaart dat je afziet van je bedenktijd. De verkoper moet dit wel bevestigen voordat je het product downloadt.”
Voor digitale producten kan de verkopende partij extra voorwaarden stellen. In de PlayStation Store ga je bij een aankoop akkoord met de voorwaarden die Sony stelt en daarin staat omschreven dat je afziet van het recht op retour binnen 14 dagen.
Het zou overigens wel netjes zijn als je binnen een bepaalde tijd (laat het een kwartier of een half uur zijn) na het opstarten van een game de aankoop kan annuleren. Of dat elke game start met een timer, zoals je nu weleens ziet, die na het aflopen hiervan vraagt of je de volledige game wilt kopen. Een soort demo waarbij je niet opnieuw hoeft te beginnen als je besluit om tot aankoop over te gaan.
Als ontwikkelaars en uitgevers gewoon kwaliteit bieden, hebben ze niks te vrezen. Leveren ze rommel, dan heb je als consument in elk geval niet het gevoel te zijn genaaid en koop je makkelijker opnieuw een game van dezelfde ontwikkelaar. Eigenlijk zou dit de standaard moeten zijn bij digitale content.