Review: Space Junkies VR (PS VR) – Ubisoft heeft inmiddels al redelijk wat ervaring in het VR-domein met goed uitgedachte en prima uitgevoerde titels, zowel in het zelf ontwikkelen ervan (denk aan Eagle Flight en Star Trek: Bridge Crew) als wel het publiceren van VR-titels van derden. Met bijna vijf miljoen PlayStation VR headsets verkocht, blijft het een interessante niche markt voor ontwikkelaars en uitgevers om in de gaten te houden. En wellicht wordt het geen doorslaand succes meer met deze console generatie, maar de ontwikkelingen in VR-land staan allesbehalve stil en ieder jaar wordt de ervaring beter. Als je VR hebt geprobeerd, dan weet je dat het een ervaring is als geen ander. Space Junkies VR is Ubisofts entree in het 4-speler VR arena shooter genre met als unieke twist dat al het geweld in 0-G plaatsvindt. Lees verder als je wilt weten wat wij van Space Junkies VR vonden!

Valse start?

Wij kregen de review code nagenoeg gelijktijdig met de release van de game (op 26 maart jongstleden). Na het opstarten van de game worden eerst de mechanieken uitgelegd in de vorm van een offline tutorial. Daarin word je heel eenvoudig uitgelegd hoe je je voortbeweegt, waarbij de linkerpook van de DualShock 4 controller de draaicirkel en de versnelling voor zijn rekening neemt en waarbij de rechterpook de horizontale beweging (naar boven en beneden) bepaalt.

De beide triggers op de DualShock 4 controller vertegenwoordigen je linker- en rechterhand, waarmee je wapens oppikt en gebruikt. Iedere hand kan een ander wapen vasthouden, waardoor dual-wielden van verschillende guns mogelijk wordt. Je beweegt in de tutorial door een aantal poorten en na iedere poort wordt de tutorial een beetje uitgebreid, zodat je ook een beetje ervaring opdoet met alle soorten beschikbare wapens. Uiteindelijk moet je een soort parcours afleggen, waarbij je op doelen schiet en waarbij je een score moet behalen alvorens je de ‘echte’ game mag beginnen.

De kern van Space Junkies VR is de online multiplayer. Nu is het sowieso al lastig om de spelerslobbies gevuld te krijgen, omdat het aanbod van goede online games al zo enorm is en de afzetmarkt van PlayStation VR nog niet gigantisch is. De lobbies gevuld houden is voor veel games de ultieme natte droom, want het geeft voor een groot deel aan hoe populair een game is. De eerste keer dat we een quick match tegen anderen wilden spelen, bleek het onmogelijk om een potje te vinden. Er waren namelijk geen spelers die gevonden konden worden, hoe vaak we het ook probeerden. De dag erna idem dito. Dan ga je natuurlijk controleren of het wellicht aan de internet verbinding ligt of aan een andere, lokale oorzaak die wellicht roet in het eten gooit.

Niets van dat alles… er werden simpelweg geen andere spelers gevonden. Ubisoft reageerde uitermate sportief en bood zelfs aan om meerdere codes uit te leveren om zodoende toch de game te kunnen reviewen. De derde dag werkte de game echter wonderwel en bleek het niet nodig te zijn om met extra codes aan de slag te gaan. Desondanks erg netjes van Ubisoft. De toegepaste oplossing hiervoor is handig, namelijk dat de game gebruikmaakt van Cross-play met pc-spelers, zodat het gevaar van lege lobbies niet aan de orde is. Een positief punt, maar dat komt echter met een geheel nieuwe uitdaging.

Master race pwnage!

Het is slim dat Ubisoft Cross-play heeft geïmplementeerd, want als dat niet het geval was, dan vrezen we dat Space Junkies VR een uitermate kort leven beschoren was. Zoals het er nu voor staat is dat dus niet per se een eerste zorg die je als speler hoeft te hebben, aangezien er altijd wel pc-spelers gevonden worden wanneer je zoekt naar een match. Nu is het natuurlijk zo dat pc-eigenaren een Oculus Rift of een HTC Vive gebruiken om VR-games te spelen en dat zijn VR-platformen die ieder jaar wel met nieuwe hardware upgrades of aanpassingen komen en daarmee ten opzichte van PlayStation VR het superieure platform zijn.

Op pc is het bijvoorbeeld mogelijk om iedere hand afzonderlijk van elkaar te gebruiken, waarbij de Vive Grip controllers en de Oculus Touch controllers een niet te vergelijken niveau van controle bieden ten opzichte van de DualShock 4 controller, waarbij zelfs individuele vingerbewegingen in de game worden geregistreerd. Je zou verwachten dat je op z’n minst de PlayStation Move controllers zou kunnen gebruiken, maar dat kan helaas (nog?) niet. Dat betekent dat je vooralsnog geheel afhankelijk bent van je controller.

Hierdoor kun je wapens bij dual-wielden niet onafhankelijk van elkaar gebruiken en dat levert een nadeel in de gameplay op. Ook wanneer je tegen pc-spelers speelt, is het verschil in precisie tussen de verschillende controllers te groot om te negeren. Heb je dan bij voorbaat al verloren als je tegen pc-spelers speelt? Nee, dat niet. Je bent zeker niet hulpeloos, maar als je in een quick match zit met gelijkwaardige spelers is de kans groot dat je als PlayStation VR speler vaak het onderspit delft tegen pc-spelers, omdat het richten simpelweg minder precies is. En als je dan ook nog letterlijk ’the finger’ krijgt van je tegenspeler terwijl je hier geen tegen antwoord op kan geven in de vorm van een soortgelijk antwoord, dan gaat de lol er snel af.

Geweldige uitvoering, maar weinig content

Genoeg over de beperkingen. Laten we het eens even hebben over de uitvoering van Space Junkies VR. In het kort? De game ziet er op audiovisueel vlak geweldig uit. Er wordt gebruik gemaakt van heel veel neon kleurstellingen in combinatie met relatief eenvoudige vormen, waardoor het geheel altijd vloeiend aanvoelt en waardoor de game in ieder geval erg fijn is om te spelen. Het maximale aantal spelers op een map is vier, waardoor er ook nooit sprake is van waanzinnige hectiek, zoals je dat kan herinneren van bijvoorbeeld Unreal Tournament of Quake. Niet per se een minpunt overigens.

Het aantal maps had wel een onsje meer mogen zijn, aangezien de vraagprijs op dit moment een forse €39,99 bedraagt. De wapens zijn leuk en interessant, maar ook hier voelt het aan als weinig waar voor je geld. Als je dan ook nog bedenkt dat er slechts 4 modi beschikbaar zijn, die allemaal zijn afgeleid van Death Match, dan is dat simpelweg te beperkt gezien de vraagprijs. En wellicht komen er nog modi bij, maar op dit moment is het plezier dat je haalt uit Space Junkies VR te kortstondig om de game met overtuiging aan te kunnen bevelen.

Space Junkies VR is een interessante 4-speler arena shooter in de gelijkenis van old-school Unreal tournament. De uitdaging van lege spelerslobbies lost Ubisoft slim op door Cross-play met pc-spelers aan te bieden, maar de pc VR-hardware is superieur aan PlayStation VR, waardoor je vaak het onderspit delft. Het is dan ook hopen dat het qua PlayStation VR spelers toe gaat nemen, want dat zou de game ten goede komen. Verder is de actuele vraagprijs van €39,99 te hoog voor de hoeveelheid content (maps en modi) die je krijgt en hierdoor is Space Junkies VR slechts kortstondig leuk. De technische uitvoering is prima, maar als de game niet lang leuk blijft, dan kijk je daar snel overheen. Wellicht een titel om in de gaten te houden, maar op dit moment kunnen wij de game simpelweg nog niet aanraden.

• Audiovisueel goed
  • Speelt lekker weg
  • Cross-play