Anthem is een game waar veel over te doen is geweest dit jaar en dat komt voornamelijk vanwege het feit dat de game simpelweg niet af was toen deze gelanceerd werd. De game heeft veel gamers gefrustreerd en vooral gezorgd voor heel veel vragen. Waarom? Hoe? Wat is er met BioWare gebeurd? Waarom wijkt de game zoveel af van de E3 demo? Talloze vragen waar we nu grotendeels antwoord op hebben gekregen.

Gisterenavond is een artikel verschenen op Kotaku van journalist Jason Schreier en hij heeft met heel veel ontwikkelaars bij BioWare gesproken over het ontwikkelproces van Anthem als game. De ontwikkelaars zijn niet bij naam genoemd en blijven in het artikel anoniem en dat zorgt ervoor dat zij in alle rust de waarheid aan Schreier hebben kunnen vertellen.

Het artikel is behoorlijk lang geworden, maar een paar dingen springen er met kop en schouders bovenuit. Zo blijkt de game bijvoorbeeld al sinds 2012 in pre-productie te zijn geweest tot en met 2017, een periode van vijf jaar. Dat betekent dat de volledige productie van Anthem slechts 12 tot 18 maand geduurd heeft. Dat legt uit waarom er zoveel bugs waren en waarom de game niet af voelde.

Verder uiten BioWare ontwikkelaars ook nog hun frustraties over Frostbite, de engine van EA waar bijna al hun games op gemaakt worden. Men hekelt bijvoorbeeld het feit dat er voor heel veel handelingen/functies geen toolsets bestaan en dat het een vreselijke engine is om een RPG in te bouwen. Simpele handelingen, zoals het fixen van een bug kan soms wel een week duren meldt een ontwikkelaar, dan is het vaak handiger om gewoon om de bug heen te ontwikkelen dan een week te spenderen om deze op te lossen.

De vuile was wordt ook nog buiten gehangen als het gaat om EA. Zo blijkt dat veel ontwikkelaars van het project werden afgehaald om bijvoorbeeld aan Battlefront of FIFA te werken, waardoor het team constant uit elkaar viel. Dat gaat logischerwijs weer ten koste van de communicatie en processen, die vervolgens helemaal weer omgegooid moeten worden als er mensen wegvallen.

Server problemen is iets waar Anthem niet vreemd van is en ook daar blijkt een reden achter te zitten. De game is in zo’n korte tijd gemaakt, dat ontwikkelaars simpelweg niet eens genoeg tijd hebben gehad om de game te spelen. Wie zich afvraagt hoe het kan dat er in 2017 zo’n vette demo werd getoond, BioWare ontwikkelaars vertellen dat deze demo grotendeels nep was. Toen de demo werd getoond op de E3, vroegen de ontwikkelaars zichzelf ook van alles af. Het team wist op dat moment niet eens of het vliegen daadwerkelijk door ging of dat er überhaupt de techniek voor was om de game er zo uit te kunnen laten zien.

Het artikel geeft dus veel antwoorden op vragen die er nog lagen rondom Anthem en het is absoluut de moeite waard om te lezen. Wij staan er in ieder geval best versteld van hoe het ontwikkelproces is verlopen. Uiteindelijk zijn heel veel ontwikkelaars de dupe geworden van verkeerd management, iets wat zelfs resulteerde in een groot aantal burn-out en depressie gevallen. De bedrijfsarts heeft in veel gevallen zelfs moeten besluiten dat sommige werknemers een langdurige vakantie moesten nemen om hun geestelijke gezondheid op peil te houden/brengen.