Anthem is een game waar veel over te doen is geweest dit jaar en dat komt voornamelijk vanwege het feit dat de game simpelweg niet af was toen deze gelanceerd werd. De game heeft veel gamers gefrustreerd en vooral gezorgd voor heel veel vragen. Waarom? Hoe? Wat is er met BioWare gebeurd? Waarom wijkt de game zoveel af van de E3 demo? Talloze vragen waar we nu grotendeels antwoord op hebben gekregen.
Gisterenavond is een artikel verschenen op Kotaku van journalist Jason Schreier en hij heeft met heel veel ontwikkelaars bij BioWare gesproken over het ontwikkelproces van Anthem als game. De ontwikkelaars zijn niet bij naam genoemd en blijven in het artikel anoniem en dat zorgt ervoor dat zij in alle rust de waarheid aan Schreier hebben kunnen vertellen.
Het artikel is behoorlijk lang geworden, maar een paar dingen springen er met kop en schouders bovenuit. Zo blijkt de game bijvoorbeeld al sinds 2012 in pre-productie te zijn geweest tot en met 2017, een periode van vijf jaar. Dat betekent dat de volledige productie van Anthem slechts 12 tot 18 maand geduurd heeft. Dat legt uit waarom er zoveel bugs waren en waarom de game niet af voelde.
Verder uiten BioWare ontwikkelaars ook nog hun frustraties over Frostbite, de engine van EA waar bijna al hun games op gemaakt worden. Men hekelt bijvoorbeeld het feit dat er voor heel veel handelingen/functies geen toolsets bestaan en dat het een vreselijke engine is om een RPG in te bouwen. Simpele handelingen, zoals het fixen van een bug kan soms wel een week duren meldt een ontwikkelaar, dan is het vaak handiger om gewoon om de bug heen te ontwikkelen dan een week te spenderen om deze op te lossen.
De vuile was wordt ook nog buiten gehangen als het gaat om EA. Zo blijkt dat veel ontwikkelaars van het project werden afgehaald om bijvoorbeeld aan Battlefront of FIFA te werken, waardoor het team constant uit elkaar viel. Dat gaat logischerwijs weer ten koste van de communicatie en processen, die vervolgens helemaal weer omgegooid moeten worden als er mensen wegvallen.
Server problemen is iets waar Anthem niet vreemd van is en ook daar blijkt een reden achter te zitten. De game is in zo’n korte tijd gemaakt, dat ontwikkelaars simpelweg niet eens genoeg tijd hebben gehad om de game te spelen. Wie zich afvraagt hoe het kan dat er in 2017 zo’n vette demo werd getoond, BioWare ontwikkelaars vertellen dat deze demo grotendeels nep was. Toen de demo werd getoond op de E3, vroegen de ontwikkelaars zichzelf ook van alles af. Het team wist op dat moment niet eens of het vliegen daadwerkelijk door ging of dat er überhaupt de techniek voor was om de game er zo uit te kunnen laten zien.
Het artikel geeft dus veel antwoorden op vragen die er nog lagen rondom Anthem en het is absoluut de moeite waard om te lezen. Wij staan er in ieder geval best versteld van hoe het ontwikkelproces is verlopen. Uiteindelijk zijn heel veel ontwikkelaars de dupe geworden van verkeerd management, iets wat zelfs resulteerde in een groot aantal burn-out en depressie gevallen. De bedrijfsarts heeft in veel gevallen zelfs moeten besluiten dat sommige werknemers een langdurige vakantie moesten nemen om hun geestelijke gezondheid op peil te houden/brengen.
Heerlijk☺️
zullen we een extra prijs is het leven roepen voor deze game, niet GOTY maar WGOTY (Worst Game Of The Year). 🙂
Gisteren binnen gekregen en nog gespeeld. Niks mis meer mee op het moment zover ik tot nu kon constateren. Vermakelijke game tot zover…
@185.254.68.xxx: ik vermaak me er ook prima mee. Alleen end game is gewoon karig en op het eind is het gewoon gear farmen en hopelijk geluk hebben met de rng. Een vriend en ik zitten nu al weken op 690
@185.254.68.xxx: ja in begin is het echt fijn om te spelen. Wacht maar tot je level 30 bent en dan moet grinden. Dan komt de miserie. Maar de gameplay is echt zalig
Ook hierin lijkt de game dus op destiny. Had zo mooi kunnen zijn, jammer.
Offtopic: waar is die borderlands 1 goty dan? Zie em niet in ps.store
Allemaal onzin. Deze argumenten hebben ze ook gebruikt tijden en na de ontwikkeling van dragon age Inquisition en Maas effect Andromeda. Dus ze weten precies wat de engine kan. Ook de rede dat ze maarv18 maanden tijd hadden is een kopie van de mass effect Andromeda reden.
@Seb070NL:
Dit is een tweet van de officiele BL twitter.
”Borderlands: Game of the Year Edition will be available for digital download April 3 on PlayStation and Xbox Stores at 7am PT / 15:00 BST. Steam users can download the update at 10am PT / 18:00 BST tomorrow. Physical copies & physical pre-orders are limited to the US & Canada.”
Dit betekend dus dat de game vanaf 16:00 op de store moet staan.
Tis grappig als zelf makers zeggen hoe kut het is en sommige mensen maar blijven beweren hoe geweldig het is. Of de makers zijn zo goed dat het kutste game zelfs dik is, of mensen schamen zich voor hun miskoop.
Behalve op de marketingafdeling
Maar van de andere kant bekeken.. zoeken ze nu een excuus waarom ze geen fatsoenlijke game hebben afgeleverd?
EA, pauperbedrijf!!!
@193.178.225..xxx:
Ah thnx
fuckin excuses elke x,wat ben ik toch slim geweest om geld te besparen op deze semi-schijtspel.voor mij de kandidaat most dissapointed game of the year
Ik geloof best dat er integere ontwikkelaars zitten bij Bioware. Er zullen heus mensen zijn die het er allemaal niet mee eens waren hoe de game gelaunched werd en daardoor enorm gefrustreerd zijn geraakt en misschien zelfs overspannen burned out thuis zijn komen te zitten. Maar het HOEFT niet zo. De fout ligt niet alleen bij EA nogmaals. Dit is duidelijk ook de fout geweest van het management van Bioware, zij hadden voet bij stuk moeten houden vanaf het begin van de samenwerking. De E3 trailers waren nep? Goh meen je dat nou? De game was immers precies zoals die trailers… Wat triest dat deze studio zo laag is gezonken en wat een teleurstelling voor veel gamers die zo gehyped waren voor deze game. Gehyped door neptrailers..
@mantequilla: kijk maar uit wat je zegt hoor je hebt zo een EA fanboy op je dak…
@Elstar: iedereen die deze game heeft gevolgd weet dat dit een wanproduct is, maar ik snap op zich wel dat iemand die dat niet heeft gedaan en dus geen verwachtingen had van deze game het best ok vind. Ik hoop alleen maar dat ze er nog wat kunnen maken maak ik heb er weinig vertrouwen in.
@Elstar: Ik heb de game bewust nu pas gekocht om mezelf een mening te vormen of de game nu wel of niet zo vreselijk slecht is. Waarom zou ik me dan schamen? Ik zou me eerder schamen als ik net zoals de meerderheid allemaal die pubers die elkaar maar nablaten als een stel schapen zou volgen en roep dat het bagger is terwijl ik de game zelf niet gespeeld heb….
@185.254.68.xxx: ik had een vergelijkbare reactie ooit met NMS maar na een aantal dagen moest ik toch bekennen dat het een dikke tegenvaller was en hij ging op mp. Ik wens jou beter toe!
@Oldskool-NL: Ben het met je eens
Wordt tijd dat die lui is eens lid worden van een vakbond ofzo.
Dit zijn toch geen gezonde arbeidsomstandigheden…..
Snap werkelijk niet dat deze mensen zich zo laten behandelen.
@82.74.15.xxx: Soms geen keuze, want je moet een gezin en/of hypotheek betalen. Als je geen plan B hebt, dan blijf je. In de VS zijn een hoop zaken heel anders dan bij ons geregeld.
Overigens vind ik het ook weer zeer triest om te zien hoe EA weer een goede ontwikkelaar om zeep helpt.
@185.254.68.xxx: Sorry maar je bent echt achterlijk (niet jij persoonlijk) als je niet kan zien of een game goed is of slecht. Er zijn uitzonderingen, maar bij games is dat dus wel duidelijk.
Wie niet kan zien dat Anthem best oké is moet z’n mond houden en heef geen verstand van games en valt ook niet serieus te nemen.
Het probleem is dat Anthem véééél beter had kunnen zijn en dit is belach zonde vergeleken met wat de game had kúnnen zijn. Een veel groter probleem (en dit is helemaal het geval bij films) is dat mensen het volledig accepteren dat iets mediocre is. Marvel films is een voorbeeld van dit.
Tuurlijk kan je genieten van iets wat mediocre is, maar blind Zoeits de hemel in prijzen is zielig en andersom ook. We moeten iets beter verwachten, want anders blijven ze maar dit soort producten leveren.
“Ach joh, het is goed genoeg, release het. Ze kopen het toch wel.”
Ik zal Anthem wel kopen in de aanbieding, maar ik weet donders goed dat dit lang niet de game is die de devs in gedachte hadden en als we dit zo op release kopen en het lekker verdedigen, dan blijven we het maar krijgen.
Inb4 *surprised Pikachu face.jpg* als Bioware’s volgende game weer oké genoeg is
Ahah fanboys gaan huilen…dat ze dik zijn gepakt
Frustraties over de engine… menen ze die?
Dat is iets wat je hoort te onderzoeken voordat je begint met het ontwikkelen van de game. Lijkt wel alsof ze gewoon wat bij elkaar hebben gepakt en zijn begonnen zonder van tevoren na te denken over wat nodig is.
Het eerste wat mij opvalt: 98% van deze reacties heeft wellicht geen beeld over het proces. Moest je niet eens leesmoe zijn zou je begrijpen waarom anthem een compleet andere game is geworden. Lees het artikel vooraleer de slimme uit te hangen. Oh, wacht. We zijn leesmoe, ik zou beter spelen en fun maken dan me in te leven in een situatie, dan iets te gaan leren.
Mentaliteit is ver zoek…
@Scrappy-_-coco0:
Lees het artikel. Ze hadden niet te kiezen. Ze bouwden altijd met andere engines. Maar ea wou sinds mass effect de frostbite engine op elke ea game. Puur voor geen geld te verspillen… winst te maken.
Frostbite engine was gemaakt voor shooters. Ze moesten alles zelf opnieuw herschrijven en tools maken in de engine. Dice heeft de engine ontwikkeld. Ea is mede-eigenaar van dice.
EA sucks