De Kingdom Hearts games staan erom bekend niet altijd even gemakkelijk te zijn, zeker niet als je jezelf wil uitdagen door de game op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen. Zo is er de beruchte Critical modus, waardoor menig gamer zijn controller door de kamer heen heeft willen werpen.

Bij de release van de laatste game uit de reeks, Kingdom Hearts III, was deze modus echter afwezig. Eerder werd al aangekondigd dat de Critical modus er in de toekomst aan zou komen en nu is hier opnieuw meer informatie over vrijgegeven.

In een interview met de co-regisseur van Kingdom Hearts III, Tai Yasue, werd de werking van de Critical modus in meer detail besproken. Zo weten we nu dat deze modus niet enkel de vijanden simpelweg wat sterker maakt, maar dat ze bovendien ook een totaal nieuwe speelstijl zullen krijgen. Om je aan deze stijlen aan te kunnen passen, worden nieuwe vaardigheden voor de speler geïntroduceerd. Het is uiteindelijk de bedoeling om jou als speler een totaal nieuwe ervaring te geven als je voor Critical modus kiest.

Wat deze vaardigheden precies inhouden is momenteel nog niet bekend, maar volgens Tai zal de speler zijn uiterste gamekennis en skills moeten bovenhalen om ze correct te beheersen. Momenteel worden nog steeds de puntjes op de i gezet, waardoor nog geen precieze datum van verschijnen bekend is. Als alles goed gaat, zal deze modus ergens in de loop van het verdere jaar beschikbaar komen.

Het volledige interview is via deze link terug te vinden.