Eind maart bereikte ons het nieuws dat het straks niet meer mogelijk is om Driveclub via de PlayStation Store aan te schaffen vanwege verlopen licenties. Hetzelfde geldt op termijn ook voor een behoorlijk aantal games van Activision. Dat zet wat ons betreft de toekomst van het digitaal aankopen van games enigszins op het spel. Dat willen we aangrijpen om hier verder met jullie te bespreken.

Het terugtrekken van games uit de PlayStation Store omdat licenties verlopen is een vaak terugkerende zaak. Nu is dat voor de aanschaf van een game niet per se een groot probleem, veel titels zijn immers een lange tijd verkrijgbaar. Maar als je een bepaalde game graag wil hebben en die is verdwenen uit de PlayStation Store, dan ben je aangewezen op een fysieke aanschaf. Mits de game in kwestie überhaupt fysiek verkrijgbaar is. Daarbij geldt natuurlijk wel dat als je alles liever digitaal hebt, dat een fysieke aanschaf wat minder prettig is.

Gericht op de toekomst biedt het consumenten ook enige onzekerheid. Dit zal altijd aan blijven houden, maar dat stelt wel de fysieke verkoop van games in een positief daglicht. Het is best verstandig om dat nog in stand te houden, want dan is er altijd een middel om op terug te vallen. Hoe je het ook wend of keert, er zijn altijd gamers die op zoek zijn naar oudere games en als de digitale verkoop ingeperkt wordt vanwege licenties, dan is de zoektocht direct een stuk lastiger.

Tegelijkertijd loopt de fysieke verkoop van games merkbaar terug. Dit is dus een onderwerp waar je als gamer enigszins bij in een spagaat komt te zitten. Met een digitale toekomst zal dit euvel alleen maar gaan toenemen en dat is wat we hier graag willen aansnijden voor een mooie discussie. Moeten uitgevers simpelweg langdurige licentieovereenkomsten afsluiten? Of is dat onrealistisch in een tijd waarin geld een grotere rol speelt dan ooit?

Als de periode voor aanschaf kort is – en in de toekomst vanwege financiële redenen misschien nog korter – dan ben je vaak meer geld kwijt dan wanneer je even wacht op een aanbieding. Het risico bestaat ook dat je naast de pot kan pissen als fysieke exemplaren helemaal verdwijnen en het digitale exemplaar offline wordt gehaald. Dan heb je simpelweg geen keuze meer in aanschaf. Je zult er dus sneller bij moeten zijn.

Enige nuance is natuurlijk wel dat wanneer je een game digitaal aanschaft en deze verdwijnt, dat je de game in kwestie altijd opnieuw kan downloaden omdat het jouw eigendom is. Desalniettemin is onze voorzichtige conclusie dat fysieke exemplaren vanuit het licentieperspectief altijd een bestaansrecht moeten hebben.

Het is een onderwerp dat nu al regelmatig terugkomt in het nieuws en dat zal op termijn voor grotere discussies gaan zorgen. Ondertussen zijn wij reuze benieuwd naar hoe jij tegen dit onderwerp aankijkt. Meng je daarom vooral weer in het gesprek hieronder in de comments.