Special: Hoe Borderlands 3 nog meer variatie en plezier brengt – Vorige week werd Borderlands 3 uitgebreid onthuld en in onze hands-on preview heb je terug kunnen lezen hoe onze eerste ervaring met de game beviel. Gearbox Software werkt al lang aan dit derde deel en zodoende was de eerste kennismaking buitengewoon positief. Tijdens het evenement spraken we ook met Grant Kao (senior combat designer) en in dit artikel bespreken we hetgeen we nog niet eerder uitgebreid hebben doorgenomen. Borderlands 3 is namelijk meer dan alleen een sequel, het is een game die de gehele kern van de franchise opnieuw moet definiëren.

Vier Vault Hunters en volop variatie

Zoals bekend bestaat ook Borderlands 3 weer uit vier Vault Hunters en die komen deze keer met nog meer mogelijkheden. Tijdens het evenement waren Zane en Amara speelbaar en wij zijn met de eerste aan de slag gegaan, de overige twee zullen op een later moment onthuld worden. Dat betekent dat we ons nu moeten beperken tot de twee Vault Hunters die nu bekend zijn. Maar dat neemt niet weg dat we wel kunnen kijken naar wat zij in dit deel te bieden hebben, want dankzij meer uitgebreide Action Skills en Augmentations is de gameplay veel diverser en dat zou in potentie voor een langere speelduur kunnen zorgen.

Belangrijk voor Gearbox was dat de Vault Hunters ondanks hun verschillen juist heel goed samen zouden gaan. Om dat te bewerkstelligen krijg je nu meer mogelijkheden om je personage te modificeren met behulp van Augmentations. Het is ook niet voor niets dat aangehaald werd dat je met een team van dezelfde vier Vault Hunters kunt spelen en alsnog een erg gevarieerd offensief in kunt zetten. Dat neemt de ‘verplichting’ weg om met andere Vault Hunters te spelen als daar eigenlijk geen interesse in is. Het mixen en matchen van de skills met andere Vault Hunters in combinatie met de wapens is daar een belangrijk kernpunt in.

Het gaat ook dieper dan afwisselende loadouts samenstellen, want het is bijvoorbeeld mogelijk om het element van skills aan te passen. Hierdoor kan je meer offensief of juist defensief gaan spelen, maar ook is het mogelijk om een ultiem elementair team samen te stellen, zodat er op elke vijand een goed antwoord is. Zo kan een Vault Hunter gericht ingesteld zijn om schilden weg te werken en met elektriciteit te spelen daar waar een andere Vault Hunter zich specialiseert in afstandsaanvallen gecombineerd met vuur. Het spelen met al die elementaire krachten, actieve en passieve skills in combinatie met Action Skills zorgt voor een gevarieerd team waarbij de spelers elkaar ook daadwerkelijk ondersteuning bieden.

Action Skills

De uitbreiding van één naar drie Action Skills per personage is ook een welkome aanvulling op de gameplay die we al kennen. De reden dat Gearbox dit heeft toegepast is volgens Kao omdat ze elke vorm van combat willen aanmoedigen en zo voorzien ze de spelers daarin. Wat voor scenario je je ook kunt bedenken, op alles is een antwoord met de Action Skills en als daar geen directe reactie op mogelijk is, dan kun je de skills in kwestie altijd nog modificeren. Op deze manier tracht de ontwikkelaar de diversiteit op te voeren en dat was ook het uitgangspunt toen aan de ontwikkeling van Borderlands 3 begonnen werd.

Het aantal beschikbare Action Skills is één van de vernieuwingen, maar de meest interessante op dit vlak is (vooralsnog) de Vault Hunter Zane. Die beschikt over de mogelijkheid om niet één, maar twee Action Skills mee te nemen. De concessie die hij maakt is het thuislaten van granaten, maar dat wordt mooi gecompenseerd met een boeiende extra Action Skill om uit te kiezen. Dit maakt hem automatisch tot een afwijkend personage binnen de Vault Hunters en dat mag best interessant genoemd worden. De Action Skills die hij tot zijn beschikking heeft zijn als volgt:

Sentinel – Een combat drone die vijanden kan bevriezen, aanvallen, verzwakken en bombarderen.

Barrier – Een defensieve skill dat een energie schild plaatst, waarmee inkomend vuur afgeketst wordt. Ook krijgen Zane en de medespelers krachtige bonussen als ze interactie met de barrière hebben.

Digiclone – Hiermee kan Zane zichzelf klonen en vijanden verwarren. On the fly kan Zane ook telkens van positie met z’n kloon wisselen, wat voor unieke combat situaties kan zorgen.

De andere Vault Hunter is de Siren Amara en hoewel we niet met haar gespeeld hebben, weten we wel wat haar Action Skills zijn, die we eveneens graag kort toelichten:

Phaseslam – Ze springt omhoog en slaat met haar vuisten op de grond wat schade aanricht bij alle vijanden in de buurt.

Phasecast – Hiermee stuurt Amara een projectie van zichzelf vooruit die schade aanricht op alles op der pad.

Phasegrasp – Amara krijgt een enorme vuist die hard op de grond slaat en waarmee vijanden voor een paar seconden vast komen te zitten op de plek waar ze staan. Vijanden die immuun zijn voor de ‘freeze’ zullen forse schade oplopen.

In Borderlands 3 zul je niet direct bij aanvang de beschikking hebben over de Action Skills, die komen pas beschikbaar als je level 3 bereikt hebt. Dat gaat dus relatief snel.

Beter, soepeler en leuker

In onze preview haalden we al even aan dat het spelen met de omgeving nu een belangrijke rol speelt. Dat wil zeggen dat je vijanden op meer creatieve manieren kunt benaderen. Ook dat is een focuspunt voor Gearbox geweest, want ze willen de speler volop de vrijheid geven om verschillende elementen met elkaar te combineren. Dat gaat in de basisvorm door het aanbieden van secundair vuur bij veel wapens, maar ook de omgevingen spelen daar een belangrijke rol in. Zo kun je plassen creëren door pijpleidingen kapot te schieten en ook de explosieve tonnen, die bestaan uit bepaalde elementen, kun je nu verplaatsen.

Dat is niet alles, want om de gameplay meer diepgang en soepelheid te geven zul je nu ook veel destructieve objecten treffen. Zo kan cover kapot geschoten worden als een vijand er lang achter blijft hangen, hoewel dat wel afhankelijk is van het materiaal in kwestie. Verder speelt het sliden een nog belangrijkere rol, net zoals springen en de mogelijkheid om op richels te klimmen. Dat moet de speler meer vrijheid geven om combat scenario’s te benaderen en Gearbox wil spelers echt aanmoedigen creatief te werk te gaan en dat met middelen die natuurlijk geïntegreerd zijn in het geheel. Hierdoor zal niets geforceerd of overbodig aanvoelen in de algehele combat.

Een belangrijke rol hierin speelt de loot, want door meer gevarieerde wapens en extra’s aan te bieden blijft het spelen van de game ook leuker. Ook als je de game hebt uitgespeeld. Nieuwe wapens en elementaire krachten bieden immers de mogelijkheid om meer diverse combat scenario’s voor te schotelen en die aan te vliegen. Dat zorgt automatisch ook voor meer diversiteit in vijanden en gezien je nu meerdere planeten aan zult doen is Gearbox in de gelegenheid om ook hier veel breder mee om te gaan.

Toch is de kern van Borderlands 3 niet veel anders dan die van de voorgaande delen. Zo haalden we in onze preview al aan dat het vooral als meer aanvoelt, maar dan wel met een hele hoop (subtiele) verbeteringen en vernieuwingen. Dat zit hem in hetgeen we nu beschreven hebben, maar ook in zaken die je niet direct op zou merken. Waar Gearbox ook aan gewerkt heeft is het bewegen, het richten en schieten, de grafische kwaliteit, de audio en meer. Alles wat tegenwoordig de maatstaf is voor dit type game, is van toepassing op Borderlands 3. Het moet volgens Kao echt ’top notch’ aanvoelen en afgaande op onze speelsessie kunnen we beamen dat Gearbox daarin geslaagd is. Nu hebben we slechts een glimp van de game gezien, maar vlak na de E3 mogen we opnieuw met de shooter aan de slag en dan gaan we je nog meer vertellen.