Review: Team Sonic Racing – Er zijn al honderden games beschikbaar voor de PlayStation 4, maar een echt goede kartgame is er eigenlijk nog niet. Gamers die hier op zitten te wachten hebben echter goede hoop, want Team Sonic Racing én Crash Team Racing: Nitro-Fueled zitten er aan te komen. De kartracer met de bekende blauwe egel is als eerste aan de beurt. Team Sonic Racing ligt namelijk aanstaande dinsdag in de winkels en diens concurrent komt exact een maand later op de markt. Maakt de mascotte van SEGA het de voormalige mascotte van PlayStation direct moeilijk door de ultieme kartracer neer te zetten, of valt de game al voor de finish helemaal uit elkaar?

Meer dan genoeg

Iedereen weet wat je van een kartracer mag verwachten, maar niet wat voor content een nieuwe titel bevat. Team Sonic Racing brengt in totaal 21 parkoersen en 15 personages met zich mee. Er is een campagne aanwezig die je alleen of met één of twee extra vrienden/vriendinnen kunt spelen en een multiplayer gedeelte, die lokaal met maximaal vier en online met maximaal twaalf spelers gespeeld kan worden. Ook zijn er losse wedstrijden te spelen en er is een modus waarin je je op snelle tijden kan richten. Er is dus aardig wat te doen in de game, helemaal als je je bedenkt dat Team Sonic Racing niet een ‘full price-titel is, maar een adviesprijs van €39,99 kent. Voor de gevraagde prijs is er dus meer dan genoeg content aanwezig.

Niet schrikbarend

De parkoersen in Team Sonic Racing zijn goed en gevarieerd, maar er zitten niet echt uitschieters tussen die extra opvallen. Op het gebied van power-ups wordt er ook weinig schokkends gedaan. Ze doen hun werk en kunnen zorgen voor grote veranderingen in wie er wint en verliest, maar ze zijn allemaal te herleiden naar de diverse Mario Kart-games die al zijn verschenen. Wel wordt er met de karts wat onderscheid gemaakt, want er zijn drie klasses aanwezig: technique, speed en power. Deze verschillen voelbaar van elkaar en hebben elk hun sterke en zwakke punten. Zo is technique bijvoorbeeld zeer wendbaard als je drift, maar verliest het snelheid als je op een zachtere ondergrond rijdt. Tevens beschikt elke klasse over power-ups die ander klasses niet kunnen gebruiken.

Dat er verschillende soorten karts zijn is leuk, maar het belangrijkste is of zij zich goed laten besturen. Het is direct te merken dat Sumo Digital weet dat het voor een kartracer uiterst belangrijk is dat de besturing goed is. Dit hadden ze al goed voor elkaar met Sonic All-Stars Racing Transformed en dat wordt doorgezet in Team Sonic Racing. De verschillende karts laten zich heerlijk besturen en dit zorgt er voor dat je binnen ‘no time’ weet wat de mogelijkheden van je bolide zijn en dat je zonder problemen de races tegemoet gaat. Tijdens de wedstrijden verdien je weer geld om ‘Mod Pods’ te kopen en hiermee krijg je onder andere upgrades voor willekeurige karts of items om daarmee je vierwieler te pimpen.

Een belangrijke keuze

Het is wel jammer dat het van geluk afhangt of je betere onderdelen voor je kart krijgt. Het was eerlijker geweest als je dit kreeg op basis van je prestaties. Nu moet wel gezegd worden dat de upgrades weinig voelbaar verschil maken, dus heel erg is het huidige systeem ook weer niet. De grootste keuze die door Sumo Digital is gemaakt is echter de manier waarop er wordt geracet. Team Sonic Racing speel je namelijk met en tegen teams van drie personen. Deze moeten allemaal natuurlijk zo hoog mogelijk finishen, maar ze kunnen elkaar tijdens de races ook helpen en hier heb je verschillende manieren tot je beschikking voor.

Zo laat het personage die op de eerste plek van jouw team rijdt een gele strook achter, die er voor zorgt dat jij harder gaat rijden als je hier overheen gaat. Tevens kan je door vlak achter hem langs te driften als een katapult worden afgeschoten. Ook is het mogelijk om power-ups over te geven aan een teamgenoot en je kan een ‘Ultimate’ uitvoeren als je goed samenwerkt. Dit maakt je team voor een bepaalde tijd supersnel en onoverwinnelijk. Je kan elkaar dus constant ondersteunen tijdens de race en dat is heel erg tof. Door slim gebruik van deze mogelijkheden te maken kan je verschillende strategieën toepassen en dat geeft het genre een hele andere dimensie. Dit komt vooral in de multiplayer zeer goed tot zijn recht. We ondervonden overigens af en toe wel disconnects tijdens het online racen en dat is geen goed teken. Bij de release spelen immers veel meer gamers het spel, dus hopelijk wordt dit nog opgelost voordat de game in de winkels ligt.

There is no i in team

Team Sonic Racing onderscheid zich dus van andere kartracers doordat de focus op samenwerken ligt. Toch is er een campagne aanwezig die ook alleen te spelen is. Vanuit het concept van de game klinkt dat niet heel logisch en je zult ook snel merken dat het team-aspect hier niet goed in werkt. Je hebt nog steeds teamgenoten, maar die worden in dit geval bestuurd door de computer. Zij doen aardig hun best om menselijke trekjes te vertonen en je te helpen, maar ze zijn niet slim genoeg dat je echt het gevoel krijgt dat je samenwerkt. Dit wordt nog eens extra versterkt doordat je helemaal niet op je teamgenoten hoeft te letten om te winnen. Negeer je wat je team doet, dan nog kan je alle wedstrijden winnen en verder gaan in de campagne, zelfs op hogere moeilijkheidsgraden. Het is nog steeds leuk om te spelen, maar de game voelt hierdoor meer als een standaard kartracer aan.

Steeds hetzelfde

Wat jammer is, is dat elke wereld in de campagne dezelfde opzet kent. Je werkt een map met verschillende werelden af waarin je wat losse wedstrijden racet, er zijn wat speciale opdrachten te volbrengen en de afsluiting van elke wereld bestaat uit een Grand Prix en nadien een eliminatiewedstrijd. Zelfs in de laatste wereld wordt hier niet van afgeweken. Dat er wel meer variatie aanwezig is in de game bewijst de multiplayer, daar is het onder andere mogelijk om wedstrijden te rijden waar je bijvoorbeeld maar één soort power-up kunt gebruiken. Tevens zijn er racevariaties die niet in de campagne aanwezig zijn, zoals King of the Hill. Hier krijgt je team punten voor de tijd dat één van hen aan kop rijdt en je bij een bepaald aantal punten wint. Waarom deze varianten niet zijn inbegrepen in de campagne is een raadsel, want het had voor meer diversiteit gezorgd. Nu wordt het op een gegeven moment een herhalingsoefening.

Heel bijzonder

Nu we het toch over de campagne hebben, er is wat bijzonders te melden over deze modus in Team Sonic Racing. Deze is namelijk voorzien van een verhaal, dat wordt vertelt door middel van cut-scènes voordat een race begint. Dit zijn stilstaande beelden waarin verschillende personages wat te vertellen hebben, alleen stelt het weinig voor. Hetzelfde kan ook gezegd worden over het verhaal zelf, wat weinig tot niets om het lijf heeft. Het verhalende gedeelte is dus meer een overbodig aspect dan dat het daadwerkelijk wat toevoegt aan de game. Godzijdank is er een mogelijkheid om het verhaal te laten voor wat het is en elke cut-scène te skippen.

Ben je op zoek naar een kartracer die je met meerdere vrienden/vriendinnen kunt spelen, dan is Team Sonic Racing precies wat je zoekt. De gameplay an sich is prima, maar het samenwerken voegt nog eens een originele en leuke twist aan het geheel toe. De diverse karts laten zich heerlijk besturen en er is veel variatie in de races. Wel is het online nog niet helemaal stabiel, waardoor disconnects soms voorkomen. Ben je iemand die vooral alleen wil racen, dan is de game nog steeds goed, maar het voelt dan wel meer aan als een standaard kartracer. Dit komt doordat je weinig merkt van het team-aspect in de singleplayer. Het is tevens jammer dat de opzet van de werelden in de campagne dezelfde structuur kennen en minder variatie bieden dan de multiplayer. Dit maakt het op den duur toch wat eentonig, ook al speelt het heerlijk weg. Team Sonic Racing is dus niet de ultieme kartracer, maar het biedt meer dan genoeg content en plezier voor de ‘budget’-prijs die voor de game gevraagd wordt.

• Besturing is prima
  • Veel strategieën mogelijk door het team-aspect
  • Heel veel plezier te beleven met de multiplayer