Review: RAGE 2 – Op de vorige generatie consoles kregen we RAGE te spelen, een openwereldgame van id Software die veel sfeer kende en wat weg had van de Mad Max films. De post-apocalyptische setting ging hand in hand met de bloederige actie waar de game bol van stond. Nu is RAGE 2 verkrijgbaar, ditmaal gemaakt in samenwerking met Avalanche Studios, die we kennen van Mad Max en natuurlijk Just Cause. RAGE 2 kent meer kleur en gekkigheid dan z’n voorganger en wat we gezien hebben beloofde veel actie, wapens en groteske vijanden. Maar weet RAGE 2 al z’n beloftes waar te maken en weet het ons te overdonderen met psychopathische gevechten?

Oude bekenden en de nieuwe stijl is geslaagd

Het verhaal begint 30 jaar na het eerste deel met een oude bekende die terugkeert. General Cross, de leider van de Authority, wil met zijn nieuwe leger de touwtjes in handen krijgen en dat betekent simpelweg dat de meeste levenden dood moeten. Daarbij wil Cross kostbare nano-tech bemachtigen dat dit proces zou moeten vergemakkelijken. Jij, Walker, de laatste Ranger, moet dit plan proberen te stoppen. Meer geven we niet weg, want ondanks dat het verhaal vrij oppervlakkig is, weet het prima te vermaken en moet je het lekker zelf ontdekken. Het zijn van een Ranger betekent dat je de mensheid moet beschermen en dat doe je terwijl je in een geavanceerd pak zit, waarover later meer. Na de introductie, die tevens prima uitlegt wat de basis van de gameplay is, is het zaak om tegen Cross ten strijde te trekken in de Wasteland.

De nieuwe stijl die RAGE 2 gekozen heeft mag zeer geslaagd genoemd worden. Het is voortreffelijk en zet een heerlijke actiesfeer neer. De kleine steden zijn versierd met futuristische reclameborden, op de wegen die alles met elkaar verbinden op de map rijden sporadisch wat auto’s en de openwereldgebieden worden afgewisseld met rotslandschappen, woestijnen en groene omgevingen, zoals jungles en moerassen. De wereld is dus divers ingevuld en dat zorgt voor genoeg afwisseling. Het is overigens niet de grootste map in een game ooit en dat zorgt ervoor dat je altijd wel wat tegenkomt of wat te doen hebt. Daarbij heb je de keuze om met een auto of motor rond te rijden, mocht je geen trek hebben in lopen of rennen naar de volgende locatie.

Nanotrites + wapens = psychopathische en brutale genialiteit

In de wereld tref je verschillende Arks. In deze Arks kun je nieuwe wapens en skills vinden. De wapens zijn zeer creatief en leuk om te gebruiken en dan vooral de shotgun, die ondanks zijn simplistische gebruik zeer impactvol en bruut is. De skills, genaamd Nanotrites, leggen een extra laag aan creativiteit op de extravagante wapens. Door middel van de Nanotrites die je Ranger armor bevorderen ofwel je geavanceerde pak, kan Walker dashen, extra hoog en ver springen en sneller rennen. Naast deze standaardtoevoegingen kan je ook vijanden uit elkaar laten spatten, jezelf als menselijke meteoor gebruiken om alles op de grond te verpulveren of door middel van een Vortex je vijanden bij elkaar zuigen. Je hebt zelfs de mogelijkheid je Nanotrites en wapens te upgraden met Feltrites, blauwe kristallen die vijanden laten vallen of te vinden zijn in de Wasteland.

Dat is lang niet alles, want naast het upgraden kan je je wapens en Nanotrites ook nog voorzien van extra perks, waardoor je het nog efficiënter kunt gebruiken. Dat alles zorgt ervoor dat RAGE 2 werkelijk voortreffelijke gameplay kent. De game staat je op fantastische wijze toe al deze speeltjes te gebruiken en dat op elke manier die je maar verzinnen kan. Zo’n beetje alle Nanotrites en wapens kunnen aan elkaar gelinkt worden door middel van eigen verzonnen combo’s. Dat zorgt voor die creativiteit in gameplay, want het geeft je de vrijheid om situaties geheel naar eigen inzicht te benaderen. Alles werkt ook erg responsief en Walker beweegt op een erg snel en lekker tempo. We kunnen dan ook weinig verzinnen wat nog beter zou kunnen qua gameplay en dat levert plezier én de motivatie op om door te blijven spelen. De id Software handtekening is hier prominent in aanwezig en veel daarvan valt te vergelijken met DOOM (2015). RAGE 2 voelt aan als een volgende stap binnen deze kenmerkende gameplay en lijkt misschien zelfs een betere flow te kennen dan DOOM (dat belooft wat voor DOOM: Eternal).

Bergafwaarts

Helaas laat RAGE 2 ook wat steekjes vallen. Zo is de game technisch toch wat zwak te noemen. We hebben de game op een PS4 Pro gespeeld en hoewel het neigt naar 60 frames per seconde, wordt dit zelden gehaald, laat staan dat het stabiel is. We hebben tijdens het spelen genoeg gestotter ervaren op het moment dat de actie toenam en dat zorgt voor een net wat minder vloeiende ervaring. Het voelt wat slordig aan en ook wanneer je door de Wasteland rijdt, zie je een goed aantal pop-ins, wat continu aan blijft houden. Wat we niet mogen vergeten op te merken, is dat de game een resolutie van 1080p hanteert, maar alsnog wat wazig oogt. In de game heb je de optie om de ‘Chromatic Aboration’ en motion-blur uit te zetten, maar zelfs dan geeft de game een wazige indruk. Dit is ontzettend jammer, want zoals eerder al aangegeven is de visuele stijl voor de rest ontzettend tof en de gameplay erg goed.

Gelukkig is het zwakke technische aspect nog redelijk goed behapbaar, maar een ander punt van kritiek is dat de beschikbare content helaas niet van een heel hoog niveau is. De eerste paar uren van RAGE 2 zijn eigenlijk de sterkste, ook omdat het dan nog erg overweldigend aanvoelt. De rare, foute en soms lugubere humor is uiterst geslaagd te noemen en zal meermaals voor gelach zorgen. Helaas is die absurde uitbundigheid niet te vinden in de steden waar je komt. Deze plekken voelen namelijk dood aan en de mensen die er zijn, staan vaak niks te doen op één vaste plek. Jammer genoeg is het verhaal ook nog aan de korte kant. En hoewel een kort verhaal an sich niet erg is, voelt het wat uit balans tegenover de uitgebreide gameplay die deels bestaat uit free-roamen om Nanotrites en wapens te verzamelen. Het voelt bij momenten zelfs een beetje aan als een excuus aan om je bezig te houden. Vanuit dat perspectief zou een meer lineair avontuur helemaal niet gek zijn geweest, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.

Het is allemaal net niet memorabel genoeg

Zoals aangegeven, voelt de eerste keer dat je dingen tegenkomt in de Wasteland imposant aan. Denk aan mini-bazen die 3 keer groter zijn dan jij, Bandit Dens uitruimen van post-apocalyptisch tuig, grote Authority Sentry’s (torens die op je schieten) aanvallen of in Mad Max-stijl grote rijdende vestingen van voertuigen aan gort knallen op hoge snelheid. Het is de eerste paar keren leuk en zelfs indrukwekkend, maar na een aantal keer begint het repetitief aan te voelen doordat telkens dezelfde formule gehanteerd wordt. Als resultaat voelen de vele zij-missies en randactiviteiten een beetje simplistisch aan en je werkt het af als een soort van huiswerk. Ook qua moeilijkheidsgraad valt de game erg mee en daardoor vlieg je van punt naar punt. Het verhaal doet erg leuke dingen, maar omdat het zo weinig omvattend is voelt het wat ingetogen aan, waardoor het niet lang blijft hangen, afgezien van de spectaculaire actie.

Niet geheel onbelangrijk, mocht je veel Nanotrites en wapens missen tijdens het avontuur, dan zul je zien dat RAGE 2 een vrij oppervlakkige shooter is. We raden dan ook aan om zo veel mogelijk van de Arks en zijmissies gespeeld te hebben vooraleer je de verhaallijn afrondt. De game zal dan – naar onze mening – veel beter tot z’n recht komen, omdat je simpelweg meer diversiteit in de heerlijke gameplay treft. In de 15 uur die we gespeeld hebben, hebben we het verhaal erop zitten en alle Nanotrites en wapens weten te bemachtigen. Tel ongeveer 5 á 10 uur extra wil je 100% behalen, wat leuk is voor de completionists onder ons. We moeten echter bekennen dat we na het voltooien van het verhaal weinig motivatie hadden om de rest van de checklist af te werken in de Wasteland. Zonde, want we hadden graag een betere motivatie gehad om los te blijven gaan met de fijne gameplay buiten enkel een checklist afwerken. Sterker nog, het voelt een beetje aan alsof het behalen van de resterende Nanotrites en wapens een kunstmatige manier is om de wat korte verhaallijn te compenseren. Met het oog op dat er een roadmap klaar staat voor RAGE 2 voor extra story content en meer, voelt het een beetje aan alsof de game niet helemaal volledig is.

RAGE 2 doet heel veel dingen ontzettend tof, maar bevat ook zaken die de pret inperken. De nieuwe artistieke stijl mag geslaagd genoemd worden en de knipogen naar het vorige deel zijn leuk. De gameplay is - zeker als je veel wapens en Nanotrites hebt - werkelijk van een topniveau en je blijft spelen voor het plezier dat je ermee kan creëren. De zijmissies en randactiviteiten zijn op zich ook vermakelijk en afwisselend genoeg, althans voor de eerste paar uur. Na verloop van tijd zal het repetitief worden en dan valt die mooie glans weg. Wat ook jammer is, is dat de game je weinig motiveert om al je speelgoed te gebruiken na het voltooien van het hoofdverhaal. Daarbij geldt dat de game technisch zwak en wat slordig oogt, met name dankzij de instabiele framerate, pop-in en dode steden. De open wereld voelt ook wat overbodig aan, maar desalniettemin begint RAGE 2 erg sterk en indrukwekkend dankzij de sublieme gameplay.

• Nanotrites en wapens
  • Gameplay van hoog niveau
  • Humor