Vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld dat games regelmatig van een update voorzien worden. Ongeacht of de update groot of klein is, je moet vaak lang wachten. Zoals we zelf niet lang geleden ondervonden met een betrekkelijk kleine update voor Destiny 2. De grootte daarvan was ongeveer 250MB, maar alsnog duurde het bijna een uur alvorens de update helemaal geïnstalleerd was.

Voorbeelden van andere populaire games die ook regelmatig een update krijgen zijn The Division 2, Rainbow Six Siege en Call of Duty: Black Ops 4. Ook daar is het meermaals voorgekomen dat we ontzettend lang moesten wachten voordat een update voltooid was. Het gaat dan niet zozeer om het downloaden, want dat is meestal zo gedaan, maar het installeren van de bestanden dat aangeduid wordt als ‘kopiëren’ op de PlayStation 4.

Als gamer kan je er stapelgek van worden dat je zeer geregeld bijzonder lang moet wachten. Ook omdat de wachttijd steeds verder toeneemt naarmate er meer updates zijn, terwijl er een handige tussenoplossing is. Denk dan aan het uitbrengen van een nieuwe basisversie van de game, waar een hoop updates inmiddels bij inbegrepen zitten. Hierdoor worden nieuwe updates enige tot langere tijd sneller verwerkt en dat komt het gebruikersgemak ten goede. Voorbeelden waar dat bij toegepast werd zijn Warframe en Overwatch.

De werking is dat een patch niet verder gaat op een bestaande installatie, maar dat je de gehele game opnieuw moet downloaden en installeren. Hierdoor is het een frisse en meer up to date installatie wat als nieuw uitgangspunt werkt voor latere updates. Je hoeft zelf verder niets te doen, want zodra een patch uitkomt zal de client zichzelf helemaal opnieuw gaan installeren. Dit kost even tijd, maar bespaart tijd op termijn en een ander voordeel is dat de game aanvankelijk minder ruimte in beslag neemt op de console.

Duidelijk is dat de huidige manier geen zoden aan de dijk zet en zelfs heel erg irritant kan zijn. Het is niet leuk als je lekker met vrienden wilt gaan gamen om dan geconfronteerd te worden met een half uur of langer wachten terwijl de rest al bezig is. De vraag is echter of we deze aanpak in de nabije toekomst ook bij andere games gaan zien, want met de update cultuur van tegenwoordig zullen updates zich alleen maar sneller gaan opvolgen met veel wachttijd tot gevolg.

Maar hoe kijk jij hier nu eigenlijk naar? Vind je de huidige wijze waarop games losse updates krijgen ook een ramp vanwege die lange wachttijden? Of is de stelling iets te overdreven geformuleerd en breng je graag nuance aan? Zie je voordelen in de tussenoplossing met het opnieuw downloaden van games of maakt het je allemaal niet zoveel uit en heb je engelengeduld? Hoe je hier ook in staat, we willen je mening over dit onderwerp weer graag horen. Zoals altijd kan je hieronder daarom je zegje doen!